DOLAR
34,59
0,30%
DOLAR
EURO
36,06
-0,48%
EURO
GRAM ALTIN
3019,09
1,91%
GRAM ALTIN
BIST 100
9549,89
1,94%
BIST 100
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Bu sektörde 'mahir' personel ihtiyacı artıyor

Togg'un da yollara çıkmasıyla ülkede hızla artan elektrikli araç sayısı, şarj istasyonu ihtiyacının yanı sıra kaza sonrası müdahale ve arabaların bakım-onarım sorunlarını giderecek uzman personel ihtiyacını gündeme taşıdı.

12 Kasım 2023 | 15:41
Son Güncellenme: 12 Kasım 2023 | 15:41
Bu sektörde 'mahir' personel ihtiyacı artıyor

AA muhabirinin derlediği bilgiye göre, Türkiye'de elektrikli araç sayısı eylül sonu itibarıyla 51 bin 219'a ulaştı. Özellikle Togg'un kullanımın hızla artması bu yükselişte etkili oldu. Elektrikli araçların yapı, donanım ve aksam yönünden klasik arabalara göre farklı oluşu, şarj istasyonundan bakım ve onarım servislerine kadar ihtiyaçları beraberinde getirdi.

1 UZMAN PERSONELİN SAYISININ ARTMASI HEDEFLENİYOR

UZMAN PERSONELİN SAYISININ ARTMASI HEDEFLENİYOR Son dönemde yetkilendirmelerle şarj istasyonu ihtiyacı hızla giderilmeye başlandı. 2024 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı'na göre, Türkiye'de 4 bin 421'i istasyon ortamında olmak üzere şarj noktası sayısı 9 bin 297'ye ulaştı. Araçların bakım, onarım ve kaza sonrası müdahale konusunda ise uzman ve yetkili personel ihtiyacı dikkati çekiyor. 12. Kalkınma Planı (2024-2028) kapsamında bu tür ihtiyaçların giderilmesi amacıyla "Mobilite Araç ve Teknolojileri Yol Haritası"nın güncellenmesi hedef olarak konuldu. Otomotiv sanayisi tedarik zincirinde tasarımdan üretime tüm aşamalarda yerli tedarikin ve katma değerin artırılmasının desteklenmesi, batarya, algılayıcı, elektronik kontrol üniteleri, elektronik gösterge, elektrikli motor sistemleri ve otomotiv yazılımı gibi alanlarda teknoloji ve üretim kabiliyetlerinin geliştirilmesi hedeflendi. Otomotiv yan sanayisine yönelik ihtisas organize sanayi bölgeleri oluşturulması, bu alandaki iş gücünün niteliğinin de artırılması planlanıyor. Bu amaçla müfredat ve eğitim yöntemleri de elektrikli araçların geldiği nokta dikkate alınarak, teknolojik gerekliliklere uygun şekilde güncellenecek. Özel sektörün de desteğiyle bakım ve onarım konusunda uzman personelin sayısının hızla artırılması hedefleniyor.

2 UZMAN PERSONEL ARAYIŞI SÜRÜYOR

UZMAN PERSONEL ARAYIŞI SÜRÜYOR Sektörde halen bu konularda uzman personel arayışı sürüyor. Uluslararası bir otomobil firmasının Ankara merkezinde Satış Sonrası Hizmetler Müdürlüğü yapan Aykut Tuncer, AA muhabirine, elektrikli araçların son dönemde yollara çıkmaya başlaması dolayısıyla bu alanda bilgi, beceri ve birikim eksikliği olduğunu söyledi.

3 YETKİLİ SERVİSLER TERCİH EDİLMELİ

YETKİLİ SERVİSLER TERCİH EDİLMELİ Elektrikli araçlardaki arıza durumunda kullanıcıların bilinçli davranması gerektiğini belirten Tuncer, "Araçların onarım ve bakımlarında mutlaka yetkili servisler tercih edilmeli." dedi.

4 YAZILIM ONARIMIYLA KOLAYLIKLA ÇÖZÜLÜYOR

YAZILIM ONARIMIYLA KOLAYLIKLA ÇÖZÜLÜYOR Elektrikli araçlarda daha çok yazılım ve dijital temelli onarım çalışmaları yapıldığına işaret eden Tuncer, "Elektrikli araçlar batarya temeliyle çalıştığı için arıza durumunda fazla müdahaleye ihtiyaç duyulmuyor ve genellikle yazılım onarımlarıyla kolaylıkla sorunlar çözülebiliyor." diye konuştu.

5 KORUMA MEKANİZMASI DAHA MODERN

KORUMA MEKANİZMASI DAHA MODERN Tuncer, elektrikli araçlarla benzinli ve diğer yakıtları kullanan araçlar arasındaki farklara dikkati çekerek, "Elektrikli araçlarda bulunan koruma mekanizması diğer araçlara göre gelişmiş ve daha modern şekilde dizayn edilmiş durumda." ifadesini kulandı.

6 BATARYA ZARAR GÖRÜRSE?

BATARYA ZARAR GÖRÜRSE? Elektrikli otomobillerin daha büyük hasarlara karşı koruma sağlayan güçlendirilmiş maddelerden üretildiğini vurgulayan Tuncer, araçların sahip olduğu yazılımın hasar durumunda elektriği kesip bütün enerjiyi bataryada toplayabildiğini anlattı. Tuncer, bataryanın büyük zarar alması durumunda ise yetkili kişilerce çevre güvenliğinin sağlanıp müdahale edilmesinin daha sağlıklı olacağını belirterek, şunları kaydetti: "Günümüzde artan teknolojiyle birlikte elektrikli araçların kullanımının da arttığını düşündüğümüzde problemlerin yaşanması kaçınılmaz hale geliyor. Kaza sonrası araca daha doğru müdahale için ambulans ve itfaiye ekiplerinin elektrikli araçlar konusunda müdahale eğitimi almaları gerekebilir."

7 KULLANIM ÖMRÜ UZAR

KULLANIM ÖMRÜ UZAR Piyasada henüz elektrikli araç tamiri konusunda ciddi eğitim almış kişilerin fazla bulunmadığını dile getiren Tuncer, hem kullanıcı hem araç sağlığı için bakımların yetkili yerlerde yaptırılmasının önem taşıdığını vurguladı. Tuncer, yetkili servis teknisyenlerinin özel eğitim ve sertifikasyonlar sonucu araçlara müdahale edilebilir hale geldiğini ifade ederek, "Kullanıcıların eğitim almış teknisyenleri tercih etmesi aracın kullanım ömrünün uzamasına yardımcı olacaktır." dedi.
0

  • ALTIN GRAM - TL 3019,09 1,91%
  • ALTIN ONS 2714,46 1,6%
  • BIST 100 9549,89 1,94%
  • DOLAR/JAPON YENI 154,837 0,215%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,39777 0,06873%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 104,35 3,4169%
  • DOLAR/TURK LIRASI 34,5889 0,2978%
  • EURO/DOLAR 1,0418 -0,5869%
  • EURO/TURK LIRASI 36,0649 -0,4834%
  • STERLIN/DOLAR 1,25309 -0,51762%
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL