Enflasyon
Bu maddede 'enflasyon nedir, enflasyon nedenleri ve sonuçları nelerdir? sorularına yanıt veriyoruz. Enflasyon mal ve hizmet fiyatlarının genel seviyesinde yaşanan sürekli artış olarak tanımlanır. Enflasyon, sadece bir veya birkaç mal ve hizmetin değil, ortalama bir tüketicinin yıl içinde kullandığı tüm mal ve hizmetlerde meydana gelen fiyat değişikliğini kapsar. Enflasyon, mal ve hizmetlerin fiyatlarının artmasıdır ancak mal ve hizmetlerin fiyatları zaman içinde artabilir veya azalabilir. Enflasyon sadece belli bir malın veya hizmetin fiyatının tek başına artması değil, fiyatların genel düzeyinin sürekli bir artış göstermesidir. Diğer bir deyişle, sadece bazı malların fiyatlarının sürekli artması ya da tüm malların fiyatlarının bir sefer artması enflasyon değildir
Tera Yatırım Başekonomisti Enver Erkan, enflasyon ile ilgili sorularımızı yanıtladı. Erkan, enflasyon nedir? sorusunu şöyle yanıtlıyor: Enflasyon; tanım olarak mal ve hizmetlerin fiyatlarının genel seviyesinde hissedilir ve sürekli artış durumudur. Söz konusu olan mal ve hizmetler grubu; harcama gruplarının tercihlerine ve alışkanlıklarına göre oluşturulan ve ağırlıklandırılan bir sepetten oluşur. Bu nedenle; tek tek ürün veya hizmet grubuna ilişkin veya tek seferlik artışlar değil, fiyatlar genel seviyesindeki değişimler enflasyon olarak adlandırılır. Uzun vadede problem haline gelirse para birimine güveni azalttığı gibi, satın alma gücünde de düşüşe neden olur. Dolayısıyla, enflasyon gelirinizle ne kadar mal veya hizmet talep edebildiğinizle de ilgilidir. İstikrarlı ekonomilere sahip olmayan ülkelerde ise, fiyat ve üretim gibi faktörlerde istikrar sağlanamadığından enflasyon yüksektir. Enflasyon; döngüsel fiyat artışları dışındaki hareketler söz konusu olursa yüksek enflasyon, hiperenflasyon, dezenflasyon, deflasyon, reflasyon gibi formlara bürünebilir. Kavramsal olarak bu formları inceleyecek olursak:
Yüksek enflasyon; gelirler ile fiyatlar arasındaki makasın açıldığı, buna bağlı olarak da satın alma gücü düştüğü için ekonomiye güveni olumsuz etkileyen ve toplam talebe zarar veren bir enflasyon türüdür. Bu enflasyon ölçütünde ulusal paranın da değeri kaybolacağından, değer saklama işlevi zarar görebilir ve ekonomi paydaşlarının dövize olan eğilimi artabilir.
Hiperenflasyon; yüksek enflasyonun yapısal olarak ekonomiye daha büyük hasar verdiği, aşırı yüksek bir enflasyon türüdür. Ekstrem koşullarda gerçekleşen ve bir kriz ölçütü olarak değerlendirilebilecek bir enflasyon türüdür. Ulusal paranın değer saklama işlevi, dolarizasyonu iyice ağırlıklandaracak aynı zamanda da finansal sisteme güveni azaltacak bir şekilde gerçekleşebilir.
Dezenflasyon; fiyat artış oranlarında görülen yavaşlamayı ifade eder. Bu süreçte, yüksek enflasyonun daha düşük enflasyona doğru evrildiğini görürüz. Deflasyondan farklı; fiyatların düşmesi değil fiyatların artış hızının azalmasıdır.
Deflasyon; fiyatlar genel seviyesinde belli bir dönem veya sürekli görülen düşüşü ifade eder. Maliyetlerdeki veya fiyatlardaki düşüş kaynaklı olabileceği, talepteki durgunluk kaynaklı olarak da gerçekleşebilir. Bu nedenle çıktığı açığı veya istihdam eğilimleri ile de ilişkilendirilebileceği için ve piyasadaki para hareketinin azalmasından kaynaklı talep şoklarıyla da iç içe geçebileceğinden her zaman bir ekonomik iyileşme belirtisi olarak okunmayabilir.
Reflasyon; kavramsal olarak enflasyonun yeniden yükseltilmesi gibi bir anlama denk gelebiliyor olsa da genellikle stagflasyon tehdidi yaşayan ekonomilerde canlanma yaratmak amacıyla belli bir politika dahilinde uygulanan, genelde nicel gevşemeci para politikasıyla ve mali politikayla yönetilen ve para arzını artırarak dengeli ve istikrarlı fiyatlar yaratma olgusudur.
Peki, enflasyon nasıl hesaplanır? Enver Erkan bu soruyu da şöyle yanıtlıyor: Enflasyon ölçümlemesi fiyat endeksleri üzerinden yapılır. Bu ölçümlemeler aylık, yıllık, kümülatif şekilde yapılabilir ve endeks değerleri üzerindeki değilim ilgili dönemin enflasyon oranını verir. Enflasyon ölçütü açısından kullanılan fiyat endekslerinin başlıca olanları; Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) ve Üretici Fiyat Endeksi (ÜFE) olarak bilinir. Özel kapsamlı enflasyon göstergelerinden Çekirdek TÜFE, fiyat değişimini hesaplarken çok fazla etkilenen (gıda ve enerji gibi) malları hariç tutar. Söz konusu endekslerin içindeki mal ve hizmet grupları; ekonomide ilgili kapsama giren ve üretime, tüketime konu olan genel bir sepete konu olur. Bu ağırlıklar belirlenirken; üretim ve harcama içindeki ölçülebilirlik ve izlenebilirlik dikkate alınır. Üretici ve tüketici sepeti; girdi sepetindeki farklılık, farklı mal gruplarına olan talep farklılığı (dayanıklı mal, dayanıksız mal ayrımı), teknolojik gelişim ile beraber girdi çeşitliliği, ikamesi ve elastikiyet ile ekonomideki büyüme, talep koşullarına göre farklılık gösterdiğinden birebir aynı oranlarda gerçekleşmez. Ayrıca, ÜFE ile TÜFE ile yakınsamanın gecikmeli etkileri hızlı büyüme ve düşük büyüme dönemlerinde farklılık gösterebilmekte, ÜFE’deki birikim hızlı büyümede daha erken, yavaş büyümede daha geç dönemde tüketici fiyatlarına yansıyabilmektedir. En basit tabirle; maliyet unsurları üretici enflasyonuna erken aşamada yansırken, bunun nihai tüketici fiyatlarına yansımasında kar ve sermaye sürdürülebilirliği, piyasa koşulları, ekonomik büyüme faktörleri gibi unsurlar etkili olabilmektedir.
Enver Erkan, enflasyon nedenlerini ise şöyle anlatıyor: Enflasyon; talep, maliyet ve yapısallık kaynaklı olduğu gibi kronikleşen enflasyon sorunlarında devir etkisi veya enflasyon beklentilerindeki bozulma kaynaklı olarak da yüksek şekilde oluşabilmektedir. Enflasyona neden oluşturacak faktörler gruplarını kısaca açıklayacak olursak;
Erkan, enflasyon sonuçlarını ise şöyle sıralıyor:
BU İÇERİKLER DE İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR