Son yıllarda yaptığı sahil ve kent oteli yatırımlarıyla dikkat çeken Özdoğan Grup'un yönetim kurulu üyesi Ali Özdoğan, 2020'nin de turizmde iyi geçeceğini söylüyor. Özdoğan, “Bizim en önemli amaçlarımızdan biri Türkiye'ye geliri yüksek turist getirebilmek" diyor.
TALAT YEŞİLOĞLU
[email protected]
Türkiye bu yılın dokuz aylık bölümünde toplam 41 milyon ziyaretçi ağırladı ve 26,6 milyar dolar turizm geliri elde etti. Bu dönemdeki kişi başı harcama ise 657 dolar olarak gerçekleşti.
Türkiye'nin yeni dönemde turizm sektöründen en üst faydayı sağlayabilmesinin yolu kişi başına harcamayı hızla 1.000 dolar seviyelerine çıkarmasından geçiyor. Uzun yıllardır inşaat, sigorta, enerji ve gıda sektörlerinde faaliyet gösteren,
2007'den beri turizm ve konaklama sektörünün de önemli bir oyuncusu haline gelen Özdoğan Grup'un yönetim kurulu üyesi Ali Özdoğan, amaçlarının gelir düzeyi yüksek turisti Türkiye'ye çekmek olduğunu söylüyor.
Hem deniz turizmi hem de kent oteli yatırımlarıyla önemli bir ivme yakaladıklarını dile getiren Özdoğan, yeni dönem planlarını Ekonomist'e anlattı.
Grup olarak Antalya'da sahil, Ankara'da da kent oteli işletiyorsunuz. İki farklı alandaki bu etkinlikler size ne gibi avantajlar kazandırdı?
İlk turizm yatırımımızı 2007 yılında Antalya Belek'te yer alan 600 oda ve bin 200 yatak kapasiteli Calista Luxury Resort ile yaptık.
Turizm sektörünün o dönemde de bu dönemde de ihtiyacı, gelir düzeyi yüksek turistin Türkiye pazarındaki yerini artırmak.
Ankara'da ise özellikle diplomatlar ve parlamenterler yoğunlukta olduğu için başkentimizin o dönemki en büyük ihtiyacını tespit ederek bu profile en uygun, şu anda dünyanın en büyük otel zincirine sahip Marriott Grubu ile anlaştık.
Böylece 2011 yılında Marriott International'ın lüks otel markası JW Marriott'ın Türkiye'deki ilk, Avrupa'daki dördüncü otelini açtık.
Ankara'da açılan lüks konseptteki JW Marriott Ankara aynı zamanda sunduğu hizmet ve servis kalitesiyle dünya liderlerinin, iş ve bürokrasi dünyasından birçok iş insanının başkent ziyaretlerinde konaklamaya yönelik ortaya çıkmış tüm ihtiyaçlarını gideriyor.
Genel olarak bakıldığında farklı kulvarlarda olsa da her iki otelimizin açılışıyla o bölgelerde ciddi anlamda sektör ihtiyaçlarının karşılanmasında ve turizmin daha yukarılara taşınmasında öncülük yaptık.
Bu bölgelerde bizi örnek alan otellerle birlikte gerçekten büyük bir ivme yakalandı.
Ayrıca, her iki projemiz de Turizm Bakanlığı tarafından turistik konaklama işletmelerinde çevreye duyarlı yapılaşmanın ve işletmecilik özelliklerinin teşvik edilmesi amacıyla verilen Yeşil Yıldız belgesine sahip. Calista, bu belgeyi Türkiye'de alan ilk otel.
"2020'DE DE TURİZM İYİ GEÇECEK"
"Turizm sektörü 2019 yılını çok iyi gelişmelerle kapatacak. Rakamlar bize bunu gösteriyor. Bu gelişmede sadece ülkeye gelen turist sayısı yükselmiyor.
En önemli konumuz olan turist başına elde edilen gelirler de artıyor. Gelişmeler dikkate alındığında 2020'nin de turizm sektörü açısından iyi geçeceğini söylemek mümkün.
2019-2023 dönemini kapsayan Kalkınma Planı'nda bahsedilen turizmle ilgili politika ve tedbirlerle turizmde ciddi bir başarı elde edildiğini hep birlikte göreceğiz.
Turizmde pazar çeşitliliğini ve mevcut pazarlarda ise payımızı arttırmak, konaklama sürelerini uzatıcı faaliyetlerde bulunmak, yüksek kaliteli ve sürdürülebilir hizmetler vermek, her şeyden önce yeni kalkınma planına sonuna kadar destek vermek olmazsa olmazımız."
Her iki otelinizde de üst düzey gelir grubuna yönelik hizmet veriyorsunuz. Türkiye'nin ucuz tatil konaklama anlayışını bir üst seviyeye taşımak için sizin önerileriniz nedir?
Marriott International, JW Marriott'ın lüks otel markası olması nedeniyle farklı bir fiyat politikasına sahip olduğunu belirterek, Ankara için bir alt segment otel grubunu önermişti. Ankara'nın tüm dinamiklerini bilen bir grup olarak JW markasında ısrarcı olduk.
Zaman zaman pazarın fiyat politikası otelimizi zorluyor olsa da başkente ihtiyacı olan uluslararası standartlarda işletmecilik sistemini, deneyimi ve bilgi birikimini kazandırdık.
Bu Ankara için büyük bir prestij. Calista otelimizin açılışında da amacımız turizm sektörüne ilk girdiğimizde Türkiye'nin ihtiyaç duyduğu lüks segment misafir portföyünü ülkemize çekerek en iyiyi, en kaliteliyi ve en lüksü sunmaktı.
Her iki otelimiz de lüks segmentte yer alıyor. Sektörün ihtiyaçlarını belirleyip sürdürülebilirlik projesiyle ilerlemek bizi başarıyla bugünlere getirdi.
Sürdürülebilirliği nasıl sağlıyorsunuz?
En önemli konu sürdürülebilirlik ilkesi. Sunduğumuz hizmet kalitesi ilk gün nasılsa bugün de aynı kalitede hizmet vermeye devam ediyoruz.
Öncü olmak, yenilikleri sektöre kazandırıyor olmak bizim olmazsa olmazımız. Her iki bölgede de kaliteden ödün vermeyen tüm ziyaretçilerin tartışmasız ilk tercihi olmaya devam ediyoruz.
Türkiye'nin yurtdışı tanıtımına bakanlığımızın vermiş olduğu destek üst düzey gelir grubunun payının artmasında büyük rol oynuyor.
Bakanlığın ilgili kuruluşu olan Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı'nın yönetim kurulu, sektördeki en başarılı isimlerden oluşuyor.
Bakanımızın bilgi birikimi ve bu çalışma arkadaşlarımızın tecrübesi ile planlanan yurtdışındaki tanıtımlarımız bizim en büyük sorunumuz olan kişi başı gelir hedefimizin artmasına yardımcı olacak. Önümüzdeki yıl itibariyle olumlu yansımalarını hissedeceğiz.
Özdoğan Grup olarak turizm sektöründeki yol haritanız nasıl olacak? İstanbul'da otel yatırımı, planlar içerisinde yer alıyor mu?
Turizm sektöründe o bölgenin dinamiklerini, ihtiyaçlarını belirleyip sürdürülebilir adımlar atarak ilerlemek bugüne kadar başarılarımızın en büyük nedeni oldu. Göz ardı edilmemesi gereken bir konu da bakanlığımızın her zaman bizlere sağladığı destektir.
Cumhurbaşkanımızın son kabine değişikliğinde turizme ne kadar önem verdiğini bir kez daha görmüş olduk. Sektörün en iyilerinden, havacılık, acente, otelcilik alanlarında deneyime sahip olan birini atamış olması da turizme verdiği desteği gösteriyor.
Bakanımızın bu tecrübesini sektöre yaptığı başarılı çalışmalarda oldukça hissediyoruz. Bugün attığı adımların yakın tarihlerde rakamlara yansıyacağına eminim. Bakanımızın da bahsettiği gibi yeni pazarlar yaratarak ve mevcut pazarlardaki payımızı arttırarak başarılarımızı her yıl arttıracağız.