Geçen yıl yaklaşık 1,5 milyar TL ciro yapan Pınar Süt, yurtdışında iddialı büyüme planlıyor. 2018'de ihracatı 47 milyon dolar olan şirket, bu yıl Rusya'da etkinliğini artıracak. Pınar Süt Genel Müdürü Gürkan Hekimoğlu, "Sektörün üzerinde büyüme hedefliyoruz" diyor.
SİBEL ATİK
[email protected]
Yaşar Holding'e bağlı Pınar Süt, yurtdışında yeni pazarlarla hedef büyüttü. Geçen yıl 47 milyon dolarlık ihracat yapan şirket, bu rakamla sütlü ürünler sektörünün en büyük ihracatçı şirketlerinden biri.
294 milyon dolar ihracat gerçekleştiren sütlü ürünler sektöründe yüzde 16 paya sahip olan şirket, Suudi Arabistan başta olmak üzere 25 ülkeye ihracat yapıyor. Şirket, 2014 yılında girdiği Rusya pazarında iddialı büyüyor.
Geçen yıl 1 milyar 487 milyon TL ciro elde ettiklerini aktaran Pınar Süt Genel Müdürü Gürkan Hekimoğlu, "2018'de elde ettiğimiz yüzde 20 büyümenin ardından bu yıl da yurtdışının da katkısıyla sektörün üzerinde büyüyeceğiz" diyor.
2019'a hangi hedeflerle girdiniz? Şu anda bu hedeflerin neresindesiniz?
Sütlü ürünler pazarında birçok kategorideki liderliğimizi 2018 yılında da sürdürdük. Türkiye sütlü ürünler pazarındaki ortalama ciro payımız yüzde 12 olarak gerçekleşti. Uluslararası standartlarda üretim yapan İzmir, Eskişehir ve Şanlıurfa tesislerimizde ürettiğimiz yenilikçi ürünlerimizle başarılı bir yılı geride bıraktık.
Geçtiğimiz yıl 1 milyar 487 milyon TL ciro elde ederek yılı yüzde 20 seviyesinde ciro büyümesiyle tamamladık. Şirketimizin stratejik hedeflerine paralel olarak yenilikçi ürünlerimizle kategorilerdeki liderliğimizi sürdürmeye odaklanıyoruz. Geçtiğimiz yıl olduğu gibi yine sektör büyümesinin üzerinde ciro büyümesi hedefliyoruz.
Yurtiçi pazarlarda olduğu gibi ihracatta yeni pazarlarda da büyümeye devam edeceğiz. Bu noktada Türkiye'de sağlıklı süt ve süt ürünleri kavramını yerleştiren ilk marka olmanın sorumluluğuyla tüketicilerimizi ilklerle buluşturmayı sürdüreceğiz.
Şirketin ihracat geliri nedir? 2019'da ihracat geliri nasıl olur?
2018 yılında Türkiye'nin süt ve süt ürünleri sektöründe ihracatı 294 milyon dolar olarak gerçekleşti. Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerine göre, bu ihracatta ciro olarak en büyük payı yüzde 57 ile ambalajlı peynir kategorisi oluşturdu.
Pınar Süt, 2018'de Türkiye'nin toplam süt ürünleri ihracatının yüzde 16sını gerçekleştirdi. İhracat kapasitemizi artırmak amacıyla yatırım yaptığımız Şanlıurfa'daki fabrikamızı hem üretim üssü hem de lojistik bir üs olarak konumlandırdık.
Bu girişimden nasıl bir sonuç aldınız?
İki yıl gibi kısa bir zamanda bölgesel güç olma hedefimizi destekleyecek bir başarıyla Şanlıurfa'dan yapılan ihracatımızda yüzde 60'lık artış sağladık. Rusya'da ise aktif ihracata devam eden tek Türk markasıyız.
Rusya'da hedef büyütmeye devam ediyoruz. Yıl içerisinde Gulfood 2019'da inovasyon ödülü aldığımız Choco Labne ürünümüze ek olarak Rusya pazarına özel yeni peynir ürünleri lanse edeceğiz. Tüketici beklentilerine yön veren yenilikçi ve üstün kaliteli ürünlerimizle raf payımızı genişleterek daha fazla Rus tüketiciye ulaşmayı planlıyoruz.
Bölgesel ihtiyaçlar doğrultusunda geliştirdiğimiz yeni ürünlerimizle uluslararası pazarda 2019 yılında ülkemizin süt ürünleri ihracatının artış oranı üzerinde bir büyüme hedefliyoruz.
Şu anda yurtdışında kaç ülkede yer alıyorsunuz? İhracatınızda Avrupa Birliği (AB) ülkelerinin payı nedir?
AB ülkelerinde satışa sunulan ilk Türk süt markası olduğumuzu hatırlatmak isterim. Şirketimiz 25 ülkede tüketicilerle buluşuyor ve ihracatımızın önemli bir kısmını Körfez ülkelerine, Irak, KKTC, Azerbaycan ve Rusya'ya yapıyoruz.
AB ülkelerine ihracatın zorluklarından söz eder misiniz? Bölgenin sektör için ihracat potansiyeli nedir?
Almanya, Hollanda, İngiltere ve İsveç başta olmak üzere Türk nüfusunun yoğun olduğu ülkelerde tüketicilerle buluşuyoruz. AB ülkelerine baktığımızda pazarda yüksek rekabetin yanı sıra tüketicilerde kalite beklentisinin de belirleyici olduğunu görüyoruz.
Pınar olarak taviz vermediğimiz üretim ve kalite standartlarımızın önemli bir getirisi olarak bulunduğumuz tüm pazarlarda tüketicilerin güvenini ve beğenisini kazanmaktan gurur duyuyoruz. Gümrük Birliği olmasına rağmen uygulanan gümrük kotası ile Brexit sürecinin getirdiği belirsizlikler hedef pazarlara erişimi zorlaştırabiliyor.
Hedef ülkelerdeki tüketicilerin beklentilerini karşılayacak yenilikçi ürünlerde bu potansiyeli avantaja çevirecek çalışmalara devam ediyoruz. 10'a yakın çeşide sahip olan Labne ürünümüz, Körfez ve Arap ülkelerindeki segmentinde hiç bırakmadığı raf payı liderliğini devam ettiriyor. Bunun yanı sıra diğer potansiyel ihracat pazarları için de çalışıyoruz.
ANALİSTLER NE ÖNERİYOR?
ENVER ERKAN GCM YATIRIM EKONOMİSTİ
"KEFİR KATEGORİSİNDE PAYINI ARTIRIYOR"
"Pınar Süt, Ortadoğu'dan Avrupa'ya, ABD'den Asya'ya birçok pazarda faaliyet gösteriyor. Pazar payını artırma stratejisiyle pazarlama yatırımlarını sürdüren şirketin 2019 ilk üç ayda satış hasılatı, yıllık yüzde 4 artarak 379 milyon TL oldu.
Şirketin yurtdışı mamul satışları toplam hasılatın yüzde 17'sini kapsıyor. İlk çeyrekte esas faaliyet kârı 34 milyon TL'ye yükselirken, FVAÖK yüzde 12 azalarak 21,8 milyon TL'ye, net dönem kârı yüzde 19 azalarak 17,5 milyon TL'ye geriledi.
Faaliyet ve net kâr marjı ile FVAÖK marjında 2018 ilk üç aya göre düşüş var. Pınar Süt'ün geçen yıl ürün lansmanını gerçekleştirdiği Kefir kategorisindeki büyümesi yüzde 25'e ulaşırken şirket bu kategoride payını artırıyor."
BARIŞ URKUN AHLATCI YATIRIM ARAŞTIRMA MUDURU
"5,80 ÖNEMLİ DESTEK NOKTASI"
"25 ülkeye ihracatla Türkiye'nin süt ve süt mamulleri ihracatının yüzde 16'sını gerçekleştiren Pınar Süt, satışlarının yüzde 65'ini Körfez ülkelerine yapıyor. İlk çeyrekte satış gelirleri yıllık yüzde 4 artsa da maliyetlerinin yüzde 9 yükselmesi kârlılığı olumsuz etkiledi.
Yaklaşık dört yıldır düşüş hareketindeki şirket hisselerinde bu trendin direnci olan 8,30 TL kalıcı şekilde geçilmeden yükseliş eğiliminden bahsetmek mümkün değil. Bu seviye üzerinde kalıcı hareketler görülebilirse uzun vadeli trendin üzerine geçileceği için yükselişler hız kazanarak 9,20-10,50 gündeme gelebilir. 5,80, önemli destek konumunda."