Global Yatırım Holding’in bünyesinde bulunan Naturelgaz, özellikle CNG (sıkıştırılmış doğalgaz) işinde büyüme hedefliyor. Şirket bu yıl CNG’nin ağır taşıtlarda dizel yerine kullanılmasını yaygınlaştırmayı ve Balkanlar’da büyümeyi planlıyor. Naturelgaz CEO’su Kanat Emiroğlu, “Türkiye’deki ağır vasıta araçların yüzde 50’si CNG’ye geçtiği takdirde cari açık yaklaşık 5 milyar TL düşer” diyor.
ÖZLEM BAY YILMAZ
obay@ekonomist. com.tr
Global Yatırım Holding’in bünyesindeki Naturelgaz, endüstriyel dökme CNG (sıkılaştırılmış doğalgaz) satışı, kamyon ve otobüs CNG satışı ve toptan gaz ticareti ve endüstriyel boru gazı satışı alanlarında faaliyet gösteriyor. Şirket, LNG/CNG dökme gaz satışında yüzde 27 pay ile piyasa lideri. Türkiye'deki en yüksek CNG dolum kapasiteli tesis ağına, en geniş CNG dağıtım filosuna ve en büyük CNG stoklama altyapısına sahip.
Naturelgaz, bu yıl yüzde 30’un üzerinde büyüme hedefiyle pazar liderliğini güçlendirmeyi planlıyor. Ayrıca, dökme CNG’de Türkiye’deki büyümesine ek olarak, öncelikle Balkanlar’da olmak üzere, komşu ülkelerde de faaliyet göstermeyi hedefliyor.
Kamyon ve otobüslere CNG satışlarında proje geliştirerek ve işbir-likleriyle büyüme planladıklarından da bahseden Naturelgaz CEO’su Kanat Emiroğlu, öte yandan geçen yıl başlayan endüstriyel boru gazı satışlarını da geliştirmeyi planladıklarını söylüyor.
Emiroğlu, sorularımızı şöyle yanıtladı:
Naturelgaz’ın faaliyetleri hakkında kısaca bilgi verir misiniz?
CNG, ekonomik, güvenilir ve en temiz yakıt olan doğalgazın, boru hattı olmayan bölgelerde kullanımına imkan sağlamak amacıyla özel stok ünitelerine sıkıştırılarak doldurulmuş hali. Tüm enerji kullanım alanlarında rahatlıkla uygulanan CNG, büyük sanayi kuruluşlarından küçük işletmelere, toplu konutlardan villalara kadar geniş bir yelpazede doğalgaz tüketim ihtiyaçlarına cevap veriyor. Üstelik CNG'nin emisyon değerleri, ülkemizde yoğun olarak kullanılan dizel, benzin ve LPG’ye göre çok düşük ve çevre dostu. Gazı sıkıştırarak boru hattının gitmediği yere götürüyoruz.
Geçen yılki cironuz neydi? Bu yıl-ki ciro hedefiniz nedir?
2016’da ciromuz 171 milyon TL oldu. 2017 ciromuzu 225 milyon TL olarak hedefledik. Son beş yılın en düşük büyümesini yapacağız ama yine de sektörün çok ötesinde büyüyeceğiz.
Müşteri portföyünüzde kimler yer alıyor?
Endüstriyel dökme CNG satışı güçlü olduğumuz alanlardan. Direkt veya iş ortakları tarafından ikmal edilen müşteri portföyümüzde, birçoğu sektöründe lider konumda faaliyet gösteren 500’ün üzerinde şirket var. Anadolu Efes, Unilever-Lipton, Ytong, bunlardan bazıları. Araçlarımız yılda 42 bin sefer yapıp 7 milyon kilometre yol gidiyor. Müşterilerimize maliyet tasarrufu da sunuyoruz.
Ne kadarlık bir tasarruftan bahsedebiliriz?
Mesela Çaykur en büyük operasyonumuz. Kurumun 18 fabrikasına fuel oil ve LNG yerine CNG temin ederek, kuruma son üç yılda yaklaşık 30 milyon TL tutarında tasarruf sağladık.
Ne kadarlık CNG satışınız var?
Türkiye’deki CNG pazarı 200 milyon metreküp. Geçen yıl 146 milyon metreküplük satışımızla pazar lideri olduk. LNG ve CNG’den oluşan boru hattı dışındaki doğalgaz pazarında yüzde 27’lik pazar payı ile lider durumdayız.
Şimdiden 2017 yılı için yıllık 205 milyon metreküp CNG satışına ilişkin sözleşmeye ulaştık. 2016 yılını nasıl geçirdiniz?
Aslında yeni bir işe geçmedik. Daha önce yaptığımız işleri yeni müşterilerle büyüttük. Önceleri daha çok Batı Anadolu’da faaliyet gösteriyorduk. Ancak son yıllarda Osmaniye, Konya, Rize, Antalya ve Kayseri’ye de açıldık. En önemli yatırımı iş güvenliğine yaptık. Her beş kazadan dördünü minimize ettik. Bu alana bugünkü kârımızın 10’da 1’ini yatırdık diyebiliriz. Buna yönelik yatırımlarımız devam edecek.
2017 yılına ilişkin hedefleriniz neler?
İki hedefimiz var. Bunlardan biri ağır taşıtlarda dizel yerine CNG kullanılmasını yaygınlaştırmak. Çünkü özellikle ağır vasıtalarda doğalgaz, gerek çevreye etkileri gerekse tasarruf avantajları nedeniyle yıllardır tüm dünyada yaygın bir şekilde kullanılıyor. Özellikle çevreye duyarlı şehirler ve firmalar öncelikli olarak doğalgaz-lı ulaşımı tercih ediyor. CNG'nin emisyon değerleri, ülkemizde yoğun olarak kullanılan dizel, benzin, LPG gibi araç yakıtlarına göre çok düşük.
Peki buna yönelik ne gibi girişimleriniz oldu?
Avrupa’nın en büyük toplu taşıma filosuna sahip olan İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve iştiraki İstanbul Enerji, sıkıştırılmış doğalgazın araçlarda kullanılması için önemli bir adım attı. Alibeyköy CNG Dolum İstasyo-nu’nu 2015 yılında ihaleye çıkardı. Biz o ihaleyi kazanarak istasyonu inşa ettik ve işletme hakkını 7,5 yıllığına aldık. Bu istasyon, yıllık 15 milyon metreküp satış kapasitesiyle, sıkıştırılmış doğalgazın araçlarda kullanımının, İstanbul’dan başlayarak tüm Türkiye’de yaygınlaşması için atılmış önemli bir adım. Öte yandan geçen yıl Türkiye’nin ilk, tamamen CNG ile çalışan çevre dostu Scania çekicisini satın alarak filomuzu güçlendirdik. CNG’li araç kullanımının yaygınlaşması konusunda öncülüğümüz sürüyor.
CNG kullanımının yaygınlaşmasının ekonomiye nasıl bir etkisi olur?
Şu anda CNG’de metreküp başına 87 kuruşluk bir ÖTV var. ÖTV iki yıl içinde sıfırlanırsa Türkiye’deki otobüs üreticileri de CNG’li araç üretimine rahat rahat geçer. Bu konuyu hükümet ile de görüştük. Gazı da dizeli de ithal ediyoruz ama gaz daha ucuz. Türkiye’nin cari açığını azaltacak bir gelişme olur bu. Araçların yüzde 50’sinin CNG’ye geçmesi cari işlem açığının yaklaşık 5 milyar TL düşmesi anlamına geliyor. Ayrıca karbon emisyonunda yaklaşık yüzde 2 oranında, ağır metal emisyonlarında da yaklaşık yüzde 50 oranında azalma olur.
CNG istasyonları açmak gibi bir planınız var mı?
CNG istasyonu açma gibi bir planımız yok. Türkiye’de zaten gereğinden çok fazla sayıda, 11 bin 500 akaryakıt istasyonu var. Bizim amacımız bu işi yapabileceğimiz birkaç stratejik noktada olmak.
Hedef pazarlarınız nereler?
Bu yılki ikinci hedefimiz ise Bal-kanlar’da büyümek. Türkiye’de artık büyük büyümeleri gerçekleştiremiyo-ruz. Çünkü zaten pazar lideriyiz. 2012’de yüzde 3 olan pazar payımız bugün yüzde 27’leri buldu. O nedenle bu yıl başka bir büyüme planı çizdik. Özellikle Balkanlar’da büyüme hedefliyoruz. Balkan ülkelerini tek tek analiz ettik. İş modelimiz hangisine uygun diye baktık. Komşu ülkelerde de büyüme planımız var.
ÖZLEM BAY YILMAZ
obay@ekonomist. com.tr
Global Yatırım Holding’in bünyesindeki Naturelgaz, endüstriyel dökme CNG (sıkılaştırılmış doğalgaz) satışı, kamyon ve otobüs CNG satışı ve toptan gaz ticareti ve endüstriyel boru gazı satışı alanlarında faaliyet gösteriyor. Şirket, LNG/CNG dökme gaz satışında yüzde 27 pay ile piyasa lideri. Türkiye'deki en yüksek CNG dolum kapasiteli tesis ağına, en geniş CNG dağıtım filosuna ve en büyük CNG stoklama altyapısına sahip.
Naturelgaz, bu yıl yüzde 30’un üzerinde büyüme hedefiyle pazar liderliğini güçlendirmeyi planlıyor. Ayrıca, dökme CNG’de Türkiye’deki büyümesine ek olarak, öncelikle Balkanlar’da olmak üzere, komşu ülkelerde de faaliyet göstermeyi hedefliyor.
Kamyon ve otobüslere CNG satışlarında proje geliştirerek ve işbir-likleriyle büyüme planladıklarından da bahseden Naturelgaz CEO’su Kanat Emiroğlu, öte yandan geçen yıl başlayan endüstriyel boru gazı satışlarını da geliştirmeyi planladıklarını söylüyor.
Emiroğlu, sorularımızı şöyle yanıtladı:
Naturelgaz’ın faaliyetleri hakkında kısaca bilgi verir misiniz?
CNG, ekonomik, güvenilir ve en temiz yakıt olan doğalgazın, boru hattı olmayan bölgelerde kullanımına imkan sağlamak amacıyla özel stok ünitelerine sıkıştırılarak doldurulmuş hali. Tüm enerji kullanım alanlarında rahatlıkla uygulanan CNG, büyük sanayi kuruluşlarından küçük işletmelere, toplu konutlardan villalara kadar geniş bir yelpazede doğalgaz tüketim ihtiyaçlarına cevap veriyor. Üstelik CNG'nin emisyon değerleri, ülkemizde yoğun olarak kullanılan dizel, benzin ve LPG’ye göre çok düşük ve çevre dostu. Gazı sıkıştırarak boru hattının gitmediği yere götürüyoruz.
Geçen yılki cironuz neydi? Bu yıl-ki ciro hedefiniz nedir?
2016’da ciromuz 171 milyon TL oldu. 2017 ciromuzu 225 milyon TL olarak hedefledik. Son beş yılın en düşük büyümesini yapacağız ama yine de sektörün çok ötesinde büyüyeceğiz.
Müşteri portföyünüzde kimler yer alıyor?
Endüstriyel dökme CNG satışı güçlü olduğumuz alanlardan. Direkt veya iş ortakları tarafından ikmal edilen müşteri portföyümüzde, birçoğu sektöründe lider konumda faaliyet gösteren 500’ün üzerinde şirket var. Anadolu Efes, Unilever-Lipton, Ytong, bunlardan bazıları. Araçlarımız yılda 42 bin sefer yapıp 7 milyon kilometre yol gidiyor. Müşterilerimize maliyet tasarrufu da sunuyoruz.
Ne kadarlık bir tasarruftan bahsedebiliriz?
Mesela Çaykur en büyük operasyonumuz. Kurumun 18 fabrikasına fuel oil ve LNG yerine CNG temin ederek, kuruma son üç yılda yaklaşık 30 milyon TL tutarında tasarruf sağladık.
Ne kadarlık CNG satışınız var?
Türkiye’deki CNG pazarı 200 milyon metreküp. Geçen yıl 146 milyon metreküplük satışımızla pazar lideri olduk. LNG ve CNG’den oluşan boru hattı dışındaki doğalgaz pazarında yüzde 27’lik pazar payı ile lider durumdayız.
Şimdiden 2017 yılı için yıllık 205 milyon metreküp CNG satışına ilişkin sözleşmeye ulaştık. 2016 yılını nasıl geçirdiniz?
Aslında yeni bir işe geçmedik. Daha önce yaptığımız işleri yeni müşterilerle büyüttük. Önceleri daha çok Batı Anadolu’da faaliyet gösteriyorduk. Ancak son yıllarda Osmaniye, Konya, Rize, Antalya ve Kayseri’ye de açıldık. En önemli yatırımı iş güvenliğine yaptık. Her beş kazadan dördünü minimize ettik. Bu alana bugünkü kârımızın 10’da 1’ini yatırdık diyebiliriz. Buna yönelik yatırımlarımız devam edecek.
2017 yılına ilişkin hedefleriniz neler?
İki hedefimiz var. Bunlardan biri ağır taşıtlarda dizel yerine CNG kullanılmasını yaygınlaştırmak. Çünkü özellikle ağır vasıtalarda doğalgaz, gerek çevreye etkileri gerekse tasarruf avantajları nedeniyle yıllardır tüm dünyada yaygın bir şekilde kullanılıyor. Özellikle çevreye duyarlı şehirler ve firmalar öncelikli olarak doğalgaz-lı ulaşımı tercih ediyor. CNG'nin emisyon değerleri, ülkemizde yoğun olarak kullanılan dizel, benzin, LPG gibi araç yakıtlarına göre çok düşük.
Peki buna yönelik ne gibi girişimleriniz oldu?
Avrupa’nın en büyük toplu taşıma filosuna sahip olan İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve iştiraki İstanbul Enerji, sıkıştırılmış doğalgazın araçlarda kullanılması için önemli bir adım attı. Alibeyköy CNG Dolum İstasyo-nu’nu 2015 yılında ihaleye çıkardı. Biz o ihaleyi kazanarak istasyonu inşa ettik ve işletme hakkını 7,5 yıllığına aldık. Bu istasyon, yıllık 15 milyon metreküp satış kapasitesiyle, sıkıştırılmış doğalgazın araçlarda kullanımının, İstanbul’dan başlayarak tüm Türkiye’de yaygınlaşması için atılmış önemli bir adım. Öte yandan geçen yıl Türkiye’nin ilk, tamamen CNG ile çalışan çevre dostu Scania çekicisini satın alarak filomuzu güçlendirdik. CNG’li araç kullanımının yaygınlaşması konusunda öncülüğümüz sürüyor.
CNG kullanımının yaygınlaşmasının ekonomiye nasıl bir etkisi olur?
Şu anda CNG’de metreküp başına 87 kuruşluk bir ÖTV var. ÖTV iki yıl içinde sıfırlanırsa Türkiye’deki otobüs üreticileri de CNG’li araç üretimine rahat rahat geçer. Bu konuyu hükümet ile de görüştük. Gazı da dizeli de ithal ediyoruz ama gaz daha ucuz. Türkiye’nin cari açığını azaltacak bir gelişme olur bu. Araçların yüzde 50’sinin CNG’ye geçmesi cari işlem açığının yaklaşık 5 milyar TL düşmesi anlamına geliyor. Ayrıca karbon emisyonunda yaklaşık yüzde 2 oranında, ağır metal emisyonlarında da yaklaşık yüzde 50 oranında azalma olur.
CNG istasyonları açmak gibi bir planınız var mı?
CNG istasyonu açma gibi bir planımız yok. Türkiye’de zaten gereğinden çok fazla sayıda, 11 bin 500 akaryakıt istasyonu var. Bizim amacımız bu işi yapabileceğimiz birkaç stratejik noktada olmak.
Hedef pazarlarınız nereler?
Bu yılki ikinci hedefimiz ise Bal-kanlar’da büyümek. Türkiye’de artık büyük büyümeleri gerçekleştiremiyo-ruz. Çünkü zaten pazar lideriyiz. 2012’de yüzde 3 olan pazar payımız bugün yüzde 27’leri buldu. O nedenle bu yıl başka bir büyüme planı çizdik. Özellikle Balkanlar’da büyüme hedefliyoruz. Balkan ülkelerini tek tek analiz ettik. İş modelimiz hangisine uygun diye baktık. Komşu ülkelerde de büyüme planımız var.