Türkiye'de 13 milyar dolarlık büyüklüğe ulaşan kozmetik sektörü, yerli üreticiler ile hızla büyüyor. Türkiye'de yaptıkları yatırımlarla kapasitelerini artıran yerli kozmetik girişimcileri, ihracat pazarlarını genişleterek globalde dünya markası olmayı hedefliyor.
20 Ağustos - 02 Eylül 2023 tarihli sayıdan
Türkiye'de kozmetik sektörü, son yıllarda hızlı bir büyüme gösterdi. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) ve Kozmetik Üreticileri ve Araştırmacıları Derneği (KÜAD) rakamlarına göre; 2022 yılında Türkiye kozmetik sektörü 13 milyar dolarlık büyüklüğe ulaştı.
Bu rakamın, 2023 yılında 15 milyar dolar olması bekleniyor. Bu büyüklüğün yaklaşık olarak yüzde 80'ini kişisel bakım ürünleri oluştururken, yüzde 20'si ise makyaj ürünleri, parfümler ve diğer kozmetik ürünlerinden oluşuyor.
162 ÜLKEYE İHRACAT
Türkiye'de kozmetik sektörü 162 ülkeye ihracat yaparak dış ticaret fazlası veren bir sektör. İhracat yapılan ilk üç ülke Irak, ABD ve İran olarak sıralanıyor. Sektörde 2022 yılında önceki yıla göre yüzde 4,17 oranında artışla 96,6 milyon dolarlık ihracat gerçekleşti. Bu yıl için ise 1,6 milyar dolarlık ihracat bekleniyor.
Türkiye'deki kozmetik sektörü hem yerel üreticiler hem de yabancı markalar tarafından yönetiliyor ve pazarın büyümesinin devam etmesi bekleniyor. Yeni dönemde ise yerli kozmetik girişimcileri ihracat pazarlarını artırarak, globalde dünya markası olmayı hedefliyor. Haberimizde yerli kozmetik girişimcilerinin yeni dönem projelerini ve büyüme planlarını araştırdık.
100 MİLYON TL'LİK YATIRIM
Sinoz Kozmetik, Yasin Çörekçi tarafından 2008 yılında Türkiye'de cilt bakım ürünleri alanında yüksek kalitede üretim yapan yerli marka olmadığını ve cilt bakım ürünlerinin büyük oranda ithal edildiğini görerek kuruldu.
Cilt ve yüz bakım ürünleri geliştiren şirketin Irak ve Hollanda'da mağazaları bulunuyor ve beş kıtada 50'nin üzerinde ülkeye ihracat yapıyor. Avrupa ve Kuzey Afrika ve Ortadoğu'da güçlü bir konuma sahip olduklarını söyleyen Sinoz Kozmetik CEO'su Yasin Çörekci, "Sinop'ta 100 milyon TL'lik fabrika bir yatırım yaptık.
Fabrikanın yeni yıl ile faaliyete geçmesi planlanıyor. Fabrika tam kapasite çalışmaya geçtiğinde 180 kişiye istihdam sağlayacak" diyor Yeni fabrikaya 2024 başına kadar 50 milyon TL, toplamda da iki yıl içinde 100 milyonTL yatırım yapacakları bilgisini veren Çörekçi, "Ciromuzun yüzde 20si ihracat ama bunu yüzde 50'ye çıkarmayı hedefliyoruz, büyük ölçüde ihracata odaklanacağız" diye konuşuyor.
İHRACATI ARTIRACAK
Arı Ürünleri Uzmanı Gıda Yüksek Mühendisi Dr. Aslı Elif Tanuğur Samancı, Arıcılık Uzmanı Ziraat Yüksek Mühendisi Taylan Samancı ve Prof. Dr. Dilek Boyacıoğlu'nun kurduğu BEE'O Propolis de 2020 yılı itibarıyla dermokozmetik sektörüne giriş yaptı.
Güneş koruyucu krem formülasyonları geliştiren şirket, ürün portföyünü el-ayak vücut nemlendirici kremleri, yoğun bakım kremi, roll-on'lar, dudak bakım kremleri ve bebek pişik kremleriyle genişletti. Dünyada dermokozmetik alanında arı zehirli krem ve serum formülasyonlarını geliştiren ilk firma olan BEE'O, yıllık 300 ton kozmetik üretim kapasitesine ulaştı. Ürünler, 36 farklı ülkeye ihraç ediliyor.
Şirketin kurucu ortağı Aslı Elif Tanuğur Samancı, şu bilgileri veriyor: "İngiltere, ABD ve Uzakdoğu pazarlarına odaklandık. ABD, Hollanda ve İngiltere'de bulunan ofislerimiz ile dağıtım rakamlarımızı yükseltmeyi hedefliyoruz. İhracat yaptığımız ülke sayısını 43'e çıkararak hem dikey hem de yatay büyümeyi planlıyoruz."
DÜNYA MARKASI YARATTI
1965 yılından bu yana dünyaca ünlü parfüm ve kozmetik markalarına gül özleri tedarik eden aile şirketinin üçüncü kuşak temsilcisi olan Gülşah Gür-kan, gülün faydaları hakkında edindiği tecrübeyi özel bir cilt bakım serisine aktarmaya karar verdi ve daha katma değerli bitmiş ürünler üretmek için
Gülsha markasını kurdu. 2 bin dekarın üzerinde arazide çoğunluğunu kadınların oluşturduğu bin 500'den fazla farklı müstahsil ile yıllık bin 500 ton gül işleyen Gürkan, bugün 21 ürün ürünüyle 32 ülkeye ihracat yapıyor.
İsparta'dan çıkan bir marka olarak dünyadaki satış ağını 2 binden fazla satış noktasına ulaştırdıklarını söyleyen Gürkan, "Üretim kapasitemizi yüzde 50 oranında artıran 5 milyon TL'lik yeni bir yatırım yaptık. Başlıca Amerika, Çin, Hong Kong, Kore ve Tayvan olmak üzere toplam 10'dan fazla ülkeye ihracat yapıyoruz" diyor.
Uzakdoğu gibi son derece zor bir pazarda ciddi bir marka bilinirliği sağladıklarına dikkat çeken Gürkan, "Bu ay itibarıyla İngiltere pazarına adım attık. Bunun yanında Ortadoğu ve Güney Amerika'da pazar araştırmalarımız devam ediyor. En yakın zamanda ise Almanya pazarına gireceğiz" diye konuşuyor.
İKİNCİ KUŞAĞIN MARKASI
COSMED, Osmanlı'nın güzellik sırrı olarak ifade edilen, harem kadınlarının parlak ve pürüzsüz bir cilt elde etmek için kullandıkları çiğdem çiçeği ile formüle edilmiş bir dermokozmetik markası. Deren Kimya'nın ikinci kuşak yöneticilerinden Deren Öztürk Mataracı tarafından yaratılan markanın ürün gamında toplam 60 ürün ve 11 seri bulunuyor.
COSMED Kurucusu ve CEO'su Deren Öztürk Mataracı, "Ürünlerimizde doğaya dost içerikler kullanıyoruz, veganız, hayvansal içerikler içermiyoruz. Ülkemizden çıkan hikayemizle ürünlerimiz şu anda 15 ülkede satılıyor. En büyük hayalimiz 80 ülkede satışı yapılan bir dünya markası olmak" şeklinde konuşuyor.
95 ŞUBE AÇACAK
Yurtiçinde 250, yurtdışında da 500'ün üzerinde franchise mağazaya ulaşan D&P Perfumum'un ise yıllık 10 milyon adet şişe üretim kapasitesi bulunuyor. Şirket, önümüzdeki dönemde ağırlıkla yoğun yaya trafiği olan AVM'ler başta olmak üzere yeni mağazalar açmaya devam edecek.
Şu an itibarıyla 40'ın üzerinde ülkeye ihracat yaptıklarını ifade eden D&P Perfumum Marmara Bölge Müdürü Hakan Çapan, "AB, Rusya, Ukrayna, tüm Türki Cumhuriyetler, Balkanlar, Ortadoğu ülkelerinin çoğu olmak üzere mağazalaşmış durumdayız. Çin ve ABD'de satış mağazalarımız bulunuyor. İhracat çalışmalarındaki misyonumuz, bölgesel marka statümüzü bir dünya markası haline getirmek" diye konuşuyor.
D&P Perfumum, Black Point, Dark Point, Same ve You&Me olmak üzere beş markası bulunan şirketin bu yılın sonuna kadar 95 franchise açma hedefi bulunuyor. Korner satış markaları için bin ile 3 bin 500 Euro arasında, franchise satış markaları için 10 bin ile 20 bin Euro arasında isim hakkı bedeli alınıyor.
ÜRETİM MALİYETLERİNİ DÜŞÜRECEK
2007 yılından bu yana faaliyet gösteren Laber Kimya, sürdürülebilirlik eksenli, organik sertifikalı ürün üretme kapasitesiyle hem yerel pazarda hem ihracatta büyüyen bir şirket.
Şirket, private label kozmetik ürünleri ürettiği gibi, aynı zamanda kendi markalarını da üretiyor. Vegan ve organik sertifikalı ürünler üreten ve 3 binden fazla ürün yelpazesine sahip olan şirketin ürün gamında cilt bakımı, saç bakımı, parfüm ve makyaj ürünleri gibi çeşitli kategoriler bulunuyor.
Ürün yelpazelerini genişleteceklerini söyleyen Laber Kimya Kurucusu Levent Kahrıman, bunun yanı sıra ihracata da başladıklarını belirtiyor. Yurt dışındaki yeni dağıtım kanalları oluşturacaklarını ifade eden Kahrıman, "AR-GE çalışmalarımızın bir parçası olarak, üretim süreçlerimizi daha verimli hale getirmek için teknolojik gelişmeleri yakından takip ediyoruz.
Bu sayede, daha kaliteli ürünler sunarken, aynı zamanda üretim maliyetlerimizi de düşürmeyi hedefliyoruz. Büyüme planlarımızı başarıyla hayata geçirdiğimizde, kozmetik alanında lider bir şirket olmayı hedefliyoruz" diyor.
200 MİLYON ADET ÜRETİM
Sora Grup'un grup şirketlerinden olan Morfose Kişisel Bakım ve Kozmetik Ürünleri, kuruluşunda sadece kuaför kanalına hizmet veren bir markayken, bugün artık nihai tüketicinin direkt ulaşacağı parfümeri ve market mağazalarında da yer alıyor.
Morfose, Milk Therapy, Morfose 10, Niche, Ossion ve Bebak Pharma markalarıyla 30 farklı kozmetik alt kategorisinde üretim yapan şirketin ürünleri İstanbul Silivri'de biri saç, biri cilt ürünleri olmak üzere iki farklı fabrikada üretiliyor. Yıllık 200 milyon adetin üzerinde üretim kapasitesine sahip şirket, saç boyası kapasitesini yakın zamanda beş katına çıkarmayı hedefliyor.
Morfose ve Bebak Genel Müdürü Mehmet Sümer, "110 ülkeye aktif ihracat yapmakla birlikte bu ülkelerin 70'inde oldukça etkiliyiz. Avrupa, Kuzey Afrika ve Ortadoğu özellikle güçlü olduğumuz coğrafyalar. Satışlarımızın yaklaşık yüzde 50'si ihracata dayalı. Önümüzdeki üç yıl içerisinde bu oranın yüzde 60'ın üzerine çıkacağını öngörüyoruz" diye konuşuyor.
YURTDIŞI ÇALIŞMALARINA BAŞLIYOR
35 yıldır FMCG alanında faaliyet gösteren 80'i aşkın ülkeye ihracat yapan Enkay Trade'in üst düzey yöneticisi ve ortağı olarak görev alan Nilüfer Şener, aynı zamanda; Enkay Trade çatısı altında kurulan FMCG ürün portalında kendi markasına yer edinmek isteyen satıcıların dünyaya ürünlerini tanıtım imkânı sunan Fmcgstore.com'un kurucusu.
Beauty&More markasıyla Türkiye'de ilk kez geliştirilen 'Gemstone Therapy' serisini yıllar süren AR-GE ve laboratuvar süreçlerinin ardından satışa sunan Şener, kozmetik sektörüne giriş yaptı. Avrupa'nın en prestijli laboratuvarlarından biri ile anlaşma yaptıktan sonra bir yıl içinde firmayı 3 milyon dolara satın alarak kendi grup şirketlerine kattıklarını söyleyen Şener, pazar genişletme ve uluslararası erişimi artırma amacıyla yeni iş ortaklıkları ve dağıtım kanalları kurmaya odaklandıklarını ifade ediyor. Şener, dünya çapında daha fazla tüketiciye Gemstone Therapy'i sunacaklarını söylüyor.
SELEN YORGUN TAVİT
SELEN KOZMETİK CEO'SU VE URBAN CARE KURUCUSU
“1 MİLYAR TL CİRO HEDEFLİYORUZ”
“ikinci nesil yönetici olarak Selen Kozmetik'e dahil olmam ile şirket strateji olarak yüzde 100 kendi markamızı yaratmak ve yatırımlarımızı bu yönde geliştirmek adına URBAN Çare markası ile sektöre yeni bir oyuncu kazandırdık. Markanın hikayesi 10 yıl önce başladı ve hızla büyüdü. Son iki yıldır da kategori liderlikleri ile global markalarla aynı rafta rekabetini sürdürüyor.
2016yılında ilk ihracatını Singapur'a gerçekleştiren markamız bugüne geldiğimizde dünyada Polonya, Almanya, Estonya, Litvanya, Letonya, İngiltere, İspanya, Kuveyt, Kıbrıs, Fas, Avustralya, Bosna Hersek, Sırbistan başta olmak üzere 15'i aşkın ülkede yer alıyor. Selen Kozmetik ile bu başarıyı 2022 yılını 350 milyon TL ciro ile tamamlayarak kapadık. 2023 yılını 1 milyar TL ciro ile kapama hedefimiz bulunuyor.”