Dövizdeki yükseliş, hammadde ve ara malların fiyatlarındaki artış 2022'de hazır giyimde yeni zamları gündeme getirecek. 2022'de hazır giyim fiyatlarında yıllık bazda en az yüzde 70’e varan oranlarda artış bekleniyor.
Gıdadan teknolojiye tüm ürünlerde başlayan zam dalgası hazır giyimi de vuracak.
Dövizdeki yükseliş, hammadde ve ara malların fiyatlarındaki artışla bu yıl dolar bazında ortalama yüzde 50’lik bir maliyet artışı ile karşı karşıya kalan hazır giyim sektöründe 2022’de yeni zamlar gündeme gelecek.
"Dolar bazında yüzde 50’lik bir maliyet artışıyla karşı karşıyayız"
Hazır giyim ve konfeksiyonda ham madde ve ara malların fiyatları ile navlun ücretlerinde küresel olarak önemli bir artış olduğuna dikkat çeken Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği Başkanı (TGSD) Başkanı Ramazan Kaya, "Kurun olağanüstü yükselmesinin de etkisi ile biz Türkiye’de maliyet artışını çok daha fazla hissediyoruz. Son aylarda enerji fiyatlarındaki yükselişi de eklediğimizde bu yıl dolar bazında ortalama yüzde 50’lik bir maliyet artışı ile karşı karşıya kaldığımızı söyleyebilirim" diyor.
Kaya’ya göre bu süreç fiyatlarda 2022 yılında yüzde 50-60 civarında artışa neden olacak.
"Pamuk sıkıntısı var"
Sektörün en önemli hammaddesi olan pamuk da da sıkıntı var. Türkiye ihtiyacı olan pamuğun yarısını ithal ediyor. Öte yandan Türkiye’de üretilmeyen ya da üretimi yeterli olmayan birçok ara mal döviz ödenerek alınıyor. İHKİB Başkanı Mustafa Gültepe, "Pamuk ve pamuk ipliğinde çok daha yüksek bir fiyat artışı ile karşı karşıyayız. Ekim’den ekime son bir yılda pamuğun fiyatı dünyada yüzde 57, Türkiye’de yüzde 86 artış gösterdi. Pamuk ipliğini yurt içinden uluslararası piyasalara göre 0.80 - 1 dolar daha pahalıya alıyoruz" diye konuşuyor.
Hazır giyim mağazalarının raflarında yer alan ürünlerin önemli bir kısmı aylar önce üretildi. O dönemdeki maliyet artışlarının önemli bir kısmı tüketiciye yansıtılmadı. Ancak ekim ayında hazır giyim ve ayakkabı grubunun fiyatlarında yüzde 7,56 gibi önemli bir artış oldu.
"Ne yazık ki önümüzdeki aylarda da fiyatlar artmaya devam edecek" diyen Gültepe, tüketicinin yeni sezon ürünlerle birlikte farkı çok daha fazla hissedeceğini söylüyor. Gültepe, mart - nisan aylarında vitrine çıkacak yeni sezon ürünlerin bir yıl öncesine göre ortalamada yüzde 70 daha pahalı olacağını öngörüyor.