Ekonomist'in Anadolu 500 listesinde 2017'de 227 milyon TL cirosuyla 361'inci sırada yer alan Mersinli Armada Gıda büyümeyi sürdürüyor. 2018'i 480 milyon TL ciroyla kapatan şirket 2019'da yüzde 20 büyüme hedefliyor. Bunun için de yeni yatırımlara hazırlanıyor.
ÖZLEM BAY YILMAZ
[email protected]
Anadolu'da faaliyet gösterdikleri alanlarda ticari başarılara imza atan pekçok Lşirket var. Bu gizi kahramanlar bulundukları şehir başta olmak üzere ülke ekonomine büyük katkılar sağlıyor.
Temelleri 1993 yılında Mehmet Hayri Sönmez ve oğlu Fethi Sönmez tarafından Mersin'de atılan Armada Gıda da bu şirketlerden biri. Armada Gıda, üretim yolculuğuna 11 çalışanıyla bin 500 metrekarelik küçük bir atölyede başladı.
Zaman içinde iş hacmini büyüten şirket bugün organik ve konvansiyonel bakliyat, hububat ve yağlı tohum grubunda bulunan emtiaların üretimini, işlemesini, paketlemesini, ithalatını, ihracatını ve transit ticaretini yapıyor. Organize perakende sektörü, Armada Gıda'nın yurtiçindeki satış kanallarını oluşturuyor. Şirketin Türkiye'de dolaylı olarak 11 bin farklı noktada ürünleri satılıyor.
Armada Gıda, Ekonomist'in her yıl hazırladığı 'Anadolu 500' araştırmasında 2017 yılında 227 milyon TL cirosuyla 361'inci sırada yer aldı. Armada Gıda'nın 2018 yılına ilişkin ciro beklentisi ise 480 milyon TL (90 milyon dolar). Armada Gıda Yönetim Kurulu Başkanı Fethi Sönmez, 2019 yılında ise yüzde 20'lik büyüme beklediklerini söylüyor.
KALİTE VE GIDA GÜVENLİĞİ
Günlük 350 ton kapasiteli mercimek fabrikası, 240 ton kapasiteli bulgur fabrikası, 600 ton kapasiteli dört hat bakliyat eleme tesisi ve 400 bin adet kapasiteli paketleme tesisine sahip olan Armada Gıda bugün 148 kişiye istihdam sağlıyor.
2019 yılında özellikle AR-GE departmanı için yeni işe alım planlayan şirketin Mersin-Adana Karayolu üzerindeki 40 bin metrekare alan üzerine kurulu modern bakliyat ve hububat tesisinde, 26 bin metrekare yatay depolama alanı ve 33 bin ton kapasiteli 5 adet dikey silo bulunuyor.
Fethi Sönmez, en son teknolojiyle kurulan tesislerinde kalite ve gıda güvenliğini en üstte tutmayı ilke edindiklerini belirtiyor. Sönmez, "Şirketimiz bu anlayışını BRC, IFS, helal, kosher, Sedex, Ohsas, FDA, ISO 9001, ISO 22000, EU Organik, NOP Organik belgeleriyle taçlandırmış durumda" diyor.
74 ÜLKEYE İHRACAT
Türkiye'de hububat ve bakliyatın kalbi olan Mersin'de yeni yatırımlarla her geçen yıl büyüyen Armada Gıda, kendi markasının yanı sıra private label üretim de yapıyor. Kuruluşundan bu yana ihracat da yapan şirket, bugün üretiminin yaklaşık yüzde 70'ini ihraç ediyor.
Beş yıl önce yaklaşık 20 ülkeye ihracat yapan şirket bu sayıyı bugün 74 ülkeye çıkarmış bulunuyor. 2018'de 65 milyon dolarlık ihracat rakamına ulaşan şirketin 2019 ihracat hedefi ise 85 milyon doları buluyor.
Fethi Sönmez, bu konuda şunları söylüyor: "Ağırlıklı olarak ihracat yaptığımız ülkeler, Fas, Irak ve Mısır olarak sıralanıyor. Amacımız ihracatın cirodaki oranını daha yukarılara çekerek ülkemiz ekonomisine katkı sağlamak. Kendi sektörümüzde birçok ülkede güçlü bir pazara sahibiz. Ürün çeşitliliğini genişleterek mevcut pazar payımızı artırmayı hedefliyoruz. Konjonktüre bağlı olarak hedef pazarlarımız farklılık gösteriyor."
DÖRDÜNCÜ KUŞAK İŞ BAŞINDA
Armada Gıda, dördüncü kuşağın yönetiminde büyüyor. Aile fertlerinden Fethi Sönmez, şirketin yönetim kurulu başkanlığını, Zeki Sönmez yönetim kurulu başkan yardımcılığını ve Saygın Sönmez CFO görevlerini yürütüyor.
Fethi Sönmez, "Üretime ağırlık vererek kârlılığa odaklanmayı hedeflemiş durumdayız. Önümüzdeki yıllarda hububat ve makarnacılık alanlarında büyüme planlıyoruz" diye anlatıyor.
YENİ YATIRIMLAR
Armada Gıda, büyümesini destekleyecek yatırımlar yapıyor. Son beş yılda 13 milyon dolarlık yatırım yapan Armada Gıda, bu sayede üretim kapasitesinde yüzde 35'lik artış yakaladı. Gerçekleştirdikleri yatırımların meyvelerini aldıklarını anlatan Fethi Sönmez, sözlerine şöyle devam ediyor: "Son yıllarda şirketimize artı değer kazandıracak pek çok yatırım yaptık.
Bulgur fabrikası kurulumu, mercimek fabrikasının modernizasyonu, eleme ve ayıklama sistemlerinin yeni teknoloji makinelerle iyileştirilmesi, saatlik 15 ton yeni buhar kazanı kurulumu gibi yatırımlar gerçekleştirdik. Orta ve uzun vadede Mersin Organize Sanayi Bölgesi'nde yeni yatırım hedeflerimiz de bulunuyor. "
SEKTÖR DEĞERLENDİRMESİ
Türkiye'nin hububat ve bakliyat üretimi ve ihracatı üzerine de değerlendirmelerde bulanan Fethi Sönmez, sektörle ilgili şunları anlatıyor: "Nohut ve mercimek gibi ürünlerde rekolte artışı söz konusu.
Bu ürünlerin Avrupa ülkelerine ihracatında yüzde 20'lik artış olabilir. Fasulye ve buğday gibi ürünlerde ise rekolte kaybı bekleniyor. Bu nedenle bu tür ürünlerin ihracatında düşüş yaşanabilir. Bu yüzden tüketiciler ürünlerin fiyatlarında yüzde 20-25'lik fiyat artışıyla karşılaşabilir."
MARKALAŞMA GEREKLİ
Hububat ve bakliyat sektörü, 2018 yılında ihracatını en fazla artıran alt sektörler arasında yer aldı. Sektörün dünyada en çok ihracat yaptığı bölgeler; Ortadoğu, Afrika ve Avrupa Birliği ülkeleri oldu.
En çok ihracat gerçekleştirilen ürünler arasında ise değirmencilik ürünleri, bakliyat ürünleri, bitkisel yağlar ve hububat gibi kategoriler yer aldı. Aslında sektörün potansiyelinin reel ihracat rakamından çok daha yüksek olduğu düşünülüyor. Türkiye'nin dünya üretiminde lider olduğu çok sayıda tarım ürünü mevcut.
Bu ürünler 180 ülkede alıcı buluyor. Şirketlerin küreselleşmesinin ancak katma değerli ve markalı ihracatla gerçekleşebileceğine vurgu yapan Fethi Sönmez, "Türkiye'de ekonominin ve ihracatın büyümesinde Anadolu'daki şirketlerin katkısı büyük. Bizim gibi Anadolu şirketleri, ekonomimizin ve ihracatımızın bel kemiği. İhracatı artırmak için bu şirketlerin markalaşmaları şart" diyor.
ÖZLEM BAY YILMAZ
[email protected]
Anadolu'da faaliyet gösterdikleri alanlarda ticari başarılara imza atan pekçok Lşirket var. Bu gizi kahramanlar bulundukları şehir başta olmak üzere ülke ekonomine büyük katkılar sağlıyor.
Temelleri 1993 yılında Mehmet Hayri Sönmez ve oğlu Fethi Sönmez tarafından Mersin'de atılan Armada Gıda da bu şirketlerden biri. Armada Gıda, üretim yolculuğuna 11 çalışanıyla bin 500 metrekarelik küçük bir atölyede başladı.
Zaman içinde iş hacmini büyüten şirket bugün organik ve konvansiyonel bakliyat, hububat ve yağlı tohum grubunda bulunan emtiaların üretimini, işlemesini, paketlemesini, ithalatını, ihracatını ve transit ticaretini yapıyor. Organize perakende sektörü, Armada Gıda'nın yurtiçindeki satış kanallarını oluşturuyor. Şirketin Türkiye'de dolaylı olarak 11 bin farklı noktada ürünleri satılıyor.
Armada Gıda, Ekonomist'in her yıl hazırladığı 'Anadolu 500' araştırmasında 2017 yılında 227 milyon TL cirosuyla 361'inci sırada yer aldı. Armada Gıda'nın 2018 yılına ilişkin ciro beklentisi ise 480 milyon TL (90 milyon dolar). Armada Gıda Yönetim Kurulu Başkanı Fethi Sönmez, 2019 yılında ise yüzde 20'lik büyüme beklediklerini söylüyor.
Günlük 350 ton kapasiteli mercimek fabrikası, 240 ton kapasiteli bulgur fabrikası, 600 ton kapasiteli dört hat bakliyat eleme tesisi ve 400 bin adet kapasiteli paketleme tesisine sahip olan Armada Gıda bugün 148 kişiye istihdam sağlıyor.
2019 yılında özellikle AR-GE departmanı için yeni işe alım planlayan şirketin Mersin-Adana Karayolu üzerindeki 40 bin metrekare alan üzerine kurulu modern bakliyat ve hububat tesisinde, 26 bin metrekare yatay depolama alanı ve 33 bin ton kapasiteli 5 adet dikey silo bulunuyor.
Fethi Sönmez, en son teknolojiyle kurulan tesislerinde kalite ve gıda güvenliğini en üstte tutmayı ilke edindiklerini belirtiyor. Sönmez, "Şirketimiz bu anlayışını BRC, IFS, helal, kosher, Sedex, Ohsas, FDA, ISO 9001, ISO 22000, EU Organik, NOP Organik belgeleriyle taçlandırmış durumda" diyor.
74 ÜLKEYE İHRACAT
Türkiye'de hububat ve bakliyatın kalbi olan Mersin'de yeni yatırımlarla her geçen yıl büyüyen Armada Gıda, kendi markasının yanı sıra private label üretim de yapıyor. Kuruluşundan bu yana ihracat da yapan şirket, bugün üretiminin yaklaşık yüzde 70'ini ihraç ediyor.
Beş yıl önce yaklaşık 20 ülkeye ihracat yapan şirket bu sayıyı bugün 74 ülkeye çıkarmış bulunuyor. 2018'de 65 milyon dolarlık ihracat rakamına ulaşan şirketin 2019 ihracat hedefi ise 85 milyon doları buluyor.
Fethi Sönmez, bu konuda şunları söylüyor: "Ağırlıklı olarak ihracat yaptığımız ülkeler, Fas, Irak ve Mısır olarak sıralanıyor. Amacımız ihracatın cirodaki oranını daha yukarılara çekerek ülkemiz ekonomisine katkı sağlamak. Kendi sektörümüzde birçok ülkede güçlü bir pazara sahibiz. Ürün çeşitliliğini genişleterek mevcut pazar payımızı artırmayı hedefliyoruz. Konjonktüre bağlı olarak hedef pazarlarımız farklılık gösteriyor."
DÖRDÜNCÜ KUŞAK İŞ BAŞINDA
Armada Gıda, dördüncü kuşağın yönetiminde büyüyor. Aile fertlerinden Fethi Sönmez, şirketin yönetim kurulu başkanlığını, Zeki Sönmez yönetim kurulu başkan yardımcılığını ve Saygın Sönmez CFO görevlerini yürütüyor.
Fethi Sönmez, "Üretime ağırlık vererek kârlılığa odaklanmayı hedeflemiş durumdayız. Önümüzdeki yıllarda hububat ve makarnacılık alanlarında büyüme planlıyoruz" diye anlatıyor.
YENİ YATIRIMLAR
Armada Gıda, büyümesini destekleyecek yatırımlar yapıyor. Son beş yılda 13 milyon dolarlık yatırım yapan Armada Gıda, bu sayede üretim kapasitesinde yüzde 35'lik artış yakaladı. Gerçekleştirdikleri yatırımların meyvelerini aldıklarını anlatan Fethi Sönmez, sözlerine şöyle devam ediyor: "Son yıllarda şirketimize artı değer kazandıracak pek çok yatırım yaptık.
Bulgur fabrikası kurulumu, mercimek fabrikasının modernizasyonu, eleme ve ayıklama sistemlerinin yeni teknoloji makinelerle iyileştirilmesi, saatlik 15 ton yeni buhar kazanı kurulumu gibi yatırımlar gerçekleştirdik. Orta ve uzun vadede Mersin Organize Sanayi Bölgesi'nde yeni yatırım hedeflerimiz de bulunuyor. "
SEKTÖR DEĞERLENDİRMESİ
Türkiye'nin hububat ve bakliyat üretimi ve ihracatı üzerine de değerlendirmelerde bulanan Fethi Sönmez, sektörle ilgili şunları anlatıyor: "Nohut ve mercimek gibi ürünlerde rekolte artışı söz konusu.
Bu ürünlerin Avrupa ülkelerine ihracatında yüzde 20'lik artış olabilir. Fasulye ve buğday gibi ürünlerde ise rekolte kaybı bekleniyor. Bu nedenle bu tür ürünlerin ihracatında düşüş yaşanabilir. Bu yüzden tüketiciler ürünlerin fiyatlarında yüzde 20-25'lik fiyat artışıyla karşılaşabilir."
MARKALAŞMA GEREKLİ
Hububat ve bakliyat sektörü, 2018 yılında ihracatını en fazla artıran alt sektörler arasında yer aldı. Sektörün dünyada en çok ihracat yaptığı bölgeler; Ortadoğu, Afrika ve Avrupa Birliği ülkeleri oldu.
En çok ihracat gerçekleştirilen ürünler arasında ise değirmencilik ürünleri, bakliyat ürünleri, bitkisel yağlar ve hububat gibi kategoriler yer aldı. Aslında sektörün potansiyelinin reel ihracat rakamından çok daha yüksek olduğu düşünülüyor. Türkiye'nin dünya üretiminde lider olduğu çok sayıda tarım ürünü mevcut.
Bu ürünler 180 ülkede alıcı buluyor. Şirketlerin küreselleşmesinin ancak katma değerli ve markalı ihracatla gerçekleşebileceğine vurgu yapan Fethi Sönmez, "Türkiye'de ekonominin ve ihracatın büyümesinde Anadolu'daki şirketlerin katkısı büyük. Bizim gibi Anadolu şirketleri, ekonomimizin ve ihracatımızın bel kemiği. İhracatı artırmak için bu şirketlerin markalaşmaları şart" diyor.