BURCU TUVAY
[email protected]
Birden fazla marka için franchise veren sekiz şirket var. Bunlar arasında Burger King, Aslı Börek, Çıtır Usta, Sampi gibi franchising sektörünün önemli oyuncuları da bulunuyor. Bu sekiz şirket bu yıl 33 marka için 466 yeni girişimci arıyor.
Franchising sektörü Türkiye’de 50 milyar dolarlık bir ekosistem yarattı. Özellikle gıda sektörüne yeni markaların katılmasıyla birlikte her geçen gün biraz daha fazla büyüyen franchising, kriz dönemlerinde bile ivmesini yukarı yöne doğru çıkarmayı başarıyor. Bu yıl da sektörün büyümeye devam etmesi ve 60 milyar dolarlık büyüklüğe ulaşması bekleniyor.
Franchise veren şirketler de kahve, tavuk, döner gibi gıda zincirinin en hızlı büyüyen segmentlerinde yeni markalar yaratmaya başladı.
Birden fazla markayı bünyesinde bulunduran sekiz şirket, toplamda 33 marka için franchising modelini tercih edi-yor ve bu yıl içinde 466 şube açmayı hedefliyor. Biz de haberimizde bu markaların franchise koşullarını ve büyüme hedeflerini araştırdık.
TAB GIDA’NIN HEDEFLERİ
1995 yılında Burger King’in ana geliştirici ve üretici haklarını alarak Türkiye’ye getiren TAB Gıda, şu anda bu şirketin dünyadaki en büyük master franchise’ı. Türkiye genelinde 70’ten fazla ilde 600’ü aşkın Burger King restoranı var.
Tabloyu görmek için görsellere tıklayın.
2007 yılında dünyanın en büyük pizza restoran zincirlerinden biri olan Sbarro markasını da bünyesine katan şirket, yine 2007’de Popeyes markasını da Türkiye’ye getirdi.
Ardından, 2010 yılında Arby’s’i bünyesine kattı. TAB Gıda Genel Müdürü Caner Dikici, “2013 yılında ise 20 yıllık deneyimimizi işin ustalarıyla birleştirerek Usta Dönerci markasını yarattık. Bugün 60’a yakın restoranı bulunan Usta Dönerci markamızla müşterilerimize geleneksel döner lezzetini hızlı servis anlayışıyla sunuyoruz” diye konuşuyor.
KADINLARA ÖZEL GİRİŞİM
Kadınlara özel spor merkezi konsepti olan b-fit, bugüne kadar 250’den fazla kadına girişimci olma imkanı sağladı ve 500’den fazla kadına da istihdam yarattı.
Bir sosyal girişim olan b-fit, kadın girişimciliğini destekleyerek ve kadınlara istihdam yaratarak ekonomik hayattaki güçlerini artırmayı hedefliyor. Bu nedenle franchising sistemiyle büyüyen b-fit markasında franchise’lar kadınlardan oluşuyor.
Bugün b-fit, Muzipo Kids ve Herdem Kulüp olmak üzere üç marka ile franchise verdiklerini söyleyen b-fit Kurucusu Bedriye Hülya, “Muzipo Kids, Türkiye’nin en yaygın ve ilk çocuk hareket üssü. 3-12 yaş arasındaki çocukların hareket etmesini sağlıyor. Herdem Kulüp ise 60 yaş üstü kadın ve erkekler için oluşturulmuş bir yaşam alanı” bilgisini veriyor.
BEŞ MARKASI VAR
Aslı Börek markasıyla tanıdığımız Atılım Unlu Mamuller, ilk şubesini 1994 yılında İstanbul Göztepe’de Aslı Börek olarak açtı. 1996 yılında da franchise vermeye başladı.
Atılım Unlu Mamuller’in bugün Aslı Börek Cafe, Aslı Express, Simit Sokağı, Validem ve Aslı Çay olmak üzere beş markası bulunuyor. Şirket, Aslı Cafe, Aslı Express ve Simit Sokağı için franchise veriyor. Aslı Express için yatırım bedeli 250 bin TL’den başlıyor.
Aslı Cafe ve Simit Sokağı’nda ise yatırım maliyetinde mağazaların metrekareleri ve konumları belirleyici oluyor. Cirolar mağazaların bulunduğu yere ve metrekarelere göre değişiyor. Belli bir ekonomik seviyeye ulaşmış, markalaşmanın yaygın olduğu tüm şehirler, yaya trafiğinin yoğun olduğu bölgeler mağaza seçiminde önemli kriteri oluşturuyor.
TowerLife Perakende Lokasyon ve Yatırım Danışmanlığı, 2011 yılında İzmir’de kuruldu. Şirketin 1453 Osmanlı, Şehr-i Ala Döner, Kahve Madeni, Waffle’cı Akın, Sir Winston Cafe/House/Express, Defne Ağacı, Komşu Kahve, Göksel Tantuni, Bisquitte ve Kebo olmak üzere toplam 10 markası bulunuyor.
Bu markaların her biri için franchise verdiklerini söyleyen şirketin yönetim kurulu başkanı Serdar Deniz, cadde üzeri, yaya ve araç trafiğinin yoğun olduğu bölgeler ile AVM’lere öncelik tanıdıklarını belirtiyor.
PİDECİLİKTEN SİMİTÇİLİĞE
Sampi, 1989 yılında Ankara’da kurulmuş bir pide markası. İlk olarak Sampi Pide markasıyla franchise vermeye başladıklarını söyleyen Sampi Gıda Genel Müdürü Ercan Yılmaz, Simit Ustası diye farklı bir marka daha oluşturduklarını belirtiyor.
Her iki markanın da franchise şubeler açarak büyüdüklerini ifade eden Yılmaz, şöyle devam ediyor: "Sampi Pide olarak çoğunlukla caddelerde bulunuyoruz.
Ana ürünümüz Samsun’un geleneksel pidesi olmakla birlikte, menümüz, lahmacun, güveç, mame-lika, salata, çorba gibi farklı ürünleri de içeriyor. Simit Ustası’nı ise daha çok cadde ve dinlenme tesislerinde konumlandırdık.
Bu markamız simit, poğaça, börek gibi çok çeşitli unlu mamullerin yanı sıra tost, sandviç, hamburger, wrap, çay, kahve, limonata, smoothie gibi çeşitlerden oluşan bir menüye sahip.”
2003 yılında İstanbul Galleria’da ilk mağazasını açan Çıtır Usta, franchise vererek hızla büyüdü. Bugün Çıtır Usta Grup olarak faaliyetlerine devam eden şirket, kendi çatısı altında ÇıtırUsta Pide Kebap, Pideci ve Tavada Tavuk olarak üç marka oluşturdu.
Çıtır Usta Pide Kebap’ta, pide, kebap, lahmacun ve tava yemekleri bulunuyor. Pideci ise 15 çeşit pideden oluşan ve paket servis ağırlıklı bir konsept.
Tavada tavuk, soslu tavuklar, erişte ve salatadan oluşan bir menü sunuyor. Üç marka için Türkiye geneline franchise veriliyor. Çıtır Usta’nın 450bin TL, Pideci’nin 250 bin TL, Tavada Tavuk’un ise 350 bin TL’den başlayan yatırım bedeli olduğu ifade ediliyor.
BÖREK, BAKLAVA, PASTA
Ankara merkezli Payna Grup’un Erciyes Börek, Dilim Börek ve Pastan-necim adıyla üç markası bulunuyor. Özel tasarım pastalara imza atan Pastannecim, Ankara’da börek ve baklava konusunda faaliyet gösteren Erciyes Börek ve İstanbul’da yeni mağazalarıyla giderek yaygınlaşan Dilim Börek markaları için franchise veriliyor.
Erciyes Börek ve Dilim Börek için aylık 120 bin TL, Pastannecim için ise aylık 100 bin TL ciro hedefi bulunuyor. Her üç marka için toplam yatırım bedeli 150 bin TL ile 250 bin TL + KDV arasında değişiyor.