Türkiye'de yazılım pazarının büyüklüğü 6,8 milyar dolar civarında bulunuyor. Bu pazarın yüzde 70'e yakını ise kurumsa pazardan oluşuyor. Özellikle kurumsal kaynak yazılımları pazarı tarafında Türkiye'de büyüme beklentisi yüksek. Sektörde gelecek dönemde iş zekası çözümlerinin öne çıkması bekleniyor.
GÖZDE YENİOVA
[email protected]
Bilişim sektörü geçen yılı 78 milyar TL’lik büyüklükle kapattı. Bu yıl da benzer bir büyüme trendi içinde olması bekleniyor. Pazardaki yazılım ve hizmet alanlarındaki büyümenin itici güç olması beklentiler arasında yer alıyor. Bu durum hem global pazarda hem de Türkiye’de benzer.
Gartner’ın çalışmaları ile Girişimci Bilgi Sistemi verileri ve Kalkınma Bakanlığı tarafından hazırlanan 2014-2018 Bilgi Toplumu Stratejisi ve Eylem Planı Taslağı’na bakıldığında, dünyada yazılım, donanım ve iletişimi içeren bilgi ve iletişim teknolojileri pazarının 3,65 trilyon dolar olduğu görülüyor.
Buna göre dünyadaki yazılım pazarının 420 milyar dolar, kurumsal yazılım pazarının 80 milyar dolar, ERP (kurumsal kaynak planlama) pazarının ise 26 milyar dolar civarında olduğu ifade ediliyor.
BÜYÜME BEKLENTİSİ YÜKSEK
Türkiye’de yazılım pazarı 6,8 milyar dolar civarında bulunuyor. Pazarın yüzde 70’e yakını ise kurumsal pazardan oluşuyor. Özellikle kurumsal kaynak yazılımları pazarı tarafında Türkiye’de büyüme beklentisi yüksek. Kurumsal uygulama yazılımları pazarı, kurumsal kaynak yönetimi (ERM), müşteri ilişkileri yönetimi (CRM), tedarik zinciri yönetimi (SCM), operasyon ve üretim uygulamaları ve iş analitiği (BA) çözümlerini kapsıyor.
BT PROJELERİ FIRSAT
IDC, yayınladığı “Türkiye Kurumsal Uygulama Yazılımları Pazarı 2014-2018 Tahmini” başlıklı raporunda, pazarın 2018 yılında toplam 238,5 milyon dolarlık bir değere ulaşacağını öngörüyor.
Raporda, üretim, perakende ve toptan dikey sektörlerinin bu süre zarfında en büyük harcama kalemine sahip olacağı ortaya konuluyor. Burada BT modernizasyon girişimleri ve sıfırdan yapılacak BT altyapı projeleri, önümüzdeki dönemde Türkiye kurumsal uygulama yazılımları pazarının en önemli lokomotifleri olmaya devam edecek.
IDC’ye göre, kamu, sağlık, eğitim, enerji, finans ve üretim gibi sektörler devletin dönüşümsel girişim ve stratejik planlarında önemli bir yer tutuyor. Bu sektörler farklı zamanlarda fonksiyonel pazarlarda kurumsal uygulama yazılımları harcaması yaratabilecek potansiyele sahip.
KURUMSALDA ERP ÖNDE
IDC raporunda, Türkiye’de sistem altyapı yazılımları, uygulama yazılım geliştirme ve ERP, CRM, BI gibi iş uygulamalarının yer aldığı kurumsal iş uygulamaları pazarının toplam büyüklüğünü 689 milyon dolar olarak açıklıyor.
Network ve işletim sistemi gibi yazılımlardan oluşan sistem altyapı yazılımları pazarının 290 milyon dolar; home-made yazılımlar, yazılım platformları ve özel uygulamaların yer aldığı uygulama yazılım geliştirme pazarının 172 milyon dolar; kurumsal iş uygulamaları pazarının ise 227 milyon dolarlık bir büyüklüğe sahip olduğu belirtiliyor.
Kurumsal iş uygulamaları pazarının 131 milyon dolar ile ERP, 46 milyon dolar ile CRM-Müşteri ilişkileri yönetimi, 24 milyon dolar ile iş zeka-sı-BI, 18 milyon dolar ile tedarik zinciri yönetimi ve 17 milyon dolar ile diğer iş yazılımları arasında bölüşüldüğü görülüyor.
IDC’nin hazırladığı raporda kurumsal yazılım pazarının 2014 yılından itibaren beş yıl boyunca yıllık yüzde 9,3’lük bir bileşik büyüme oranı ile büyüyeceği belirtiliyor. Raporda pazarın 2015 yılında 258,28 milyon dolarlık bir değere ulaşacağı, üretim, perakende ve toptancılığın bu alandaki en büyük harcama kalemine sahip olacağı vurgulanıyor.
POTANSİYEL NEREDE?
Uzmanlara göre, kamu, sağlık, eğitim, enerji, finans ve üretim gibi sektörler devletin dönüşümsel girişim ve stratejik planlarında önemli bir yer tutuyor. Bu sektörler farklı zamanlarda fonksiyonel pazarlarda kurumsal uygulama yazılımları harcaması yaratabilecek potansiyele sahip.
Önümüzdeki dönemde, bu sektörlerde yer alan kurumlar özellikle ERP (insan sermayesi yönetimi, finansal uygulamalar ve satın alma uygulamaları) ve CRM (pazarlama, iletişim merkezi ve müşteri hizmetleri uygulamaları) alanlarında talep artışı gösterecek.
Düzenleyici faktörler de kurumsal uygulama yazılımları harcamalarının artışında önemli bir etken olmaya devam edecek. IDC, yaptığı araştırmalarla Türk Ticaret Kanunu’nun, mevcut kurumsal uygulama yazılımlarının kurumlara özel hale getirilmesinden ek modüllerin hayata geçirilmesine kadar kurumsal uygulama yazılımları yatırımlarını canlandıracağının altını çizmişti. Önümüzdeki yıllarda da beklentilere göre regülasyonların tetiklediği bu yatırımlar devam edecek.
YATIRIMLAR ARTACAK
ERP, birçok şirket için ilk giriş noktası oldu. Operasyonlarını ve finansal taraflarını kontrol altına aldıktan sonra bu şirketler artık müşteri ilişkilerini nasıl iyileştirebilirler, müşterilerin ihtiyaçlarını ürünlerle nasıl daha iyi bir araya getirebilirler diye düşünmeye başladı.
Bu nedenle CRM tarafında da bir dalga bekleniyor. Şirketlerin CRM tarafına daha müşteri odaklı olabilmek için önümüzdeki dönemde yatırımlarını artırması bekleniyor. Geçtiğimiz yıllarda bulut tabanlı uygulamaların benimsenme oranının artışıyla birlikte, aynı trendi özellikle CRM gibi kurumsal uygulamalarda da göreceğiz.
Özellikle küçük ve orta ölçekli şirketler ilk yatırım maliyetinin düşük olması ve ölçeklenebilir olması açısından buluta yönelmeye başladı. Böylelikle önümüzdeki dönemde bulut tabanlı kurumsal uygulama yazılımlarında daha hızlı artan bir harcama trendi gözlemlenebilir. Şu anda dünyada yayılan Endüstri 4.0 devrimi ile birlikte ERP kavramı pek çok şirketin yeniden gündemine girdi.
İŞ ZEKASI ÇÖZÜMLERİ
IFS Türkiye Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ergin Öztürk, “Şirketler fabrikalarını daha akıllı hale getirebilmek için ilk adım olan süreçlerini bir ERP yazılımı ile yönetme konusunda yatırım yapıyorlar. Ya da mevcut kurumsal yazılımlarını buluta uygun. mobil entegrasyonları olan web üzerinden kullanılabilen daha teknolojik ve kullanıcı deneyimini ön planda tutan kurumsal yazılımlar ile değiştiriyorlar” diyor.
Bu nedenle ERP pazarının önümüzdeki yıllarda daha da büyüyeceğini düşündüğünü söyleyen Ergin Öztürk, “Kurumsal yazılım pazarında özellikle veri analitiğini sağlayan iş zekâsı çözümlerinin de hızlı bir büyüme göstereceği kanaatindeyiz” diye konuşuyor.
Mikro Yazılım Genel Müdür Yardımcısı Alpaslan Tomuş da yazılım pazarında ERP, iş analitiği, mobil uygulama, veri güvenliği ve veri yedekleme alanlar; hizmet pazarında ise bulut ve barındırma hizmetleri, danışmanlık, destek hizmetlerinin büyümesinin öngörüldüğünü ifade ediyor.
Tomuş, “Küçük ölçekli işletmeler için bulut üzerinden yazılım çözümlerinin sunulması artacak. 2017 yılında buluta bağlı servisler Türkiye pazarında daha da yaygınlaşacak. Ancak aynı paralelde kullanıcıların farkındalığının daha da gelişmesi, güven, internette hız gibi konuların aşılması ve bilinirliğin iyice artması bekleniyor” diyor.
MOBİLİTE ÖNEM KAZANIYOR
Günümüzde çok hızlı ve büyük bir dijital dönüşümün içerisinde bulunuyoruz. Teknoloji artık neredeyse her türlü ürün ve hizmetin vazgeçilmez bir parçası oldu. İletişim, finans, alışveriş gibi birçok süreç, teknolojiye dayalı bir şekilde müşterilere sunuluyor. Burada da öne çıkan mobilite oluyor.
Hewlett Packard (HP) Enterprise Yazılım Kanal Satış Müdürü Eyüp Bay, “Müşteriler ürün ve hizmetlere anında, çoğunlukla mobil olarak ulaşmak istiyor. İşlemlerin ve verilerin güvenli olması vazgeçilmez bir gereksinim haline geldi.
Ürün ile hizmet seçiminde sosyal medya ve diğer internet verileri güçlü bir etken haline geldi” diyor. Kurumsal yazılımların dijital dönüşümün temel yapıtaşını oluşturduğunu ifade eden Bay, müşterilerini önceden anlayan, ihtiyaç anında kaliteli, güvenli ve ulaşılabilir ürün ve hizmetler sunan kurumların, süreçlerini kurumsal yazılımlara dayandırdıklarını söylüyor.
E-DÖNÜŞÜM UYGULAMALARI
Nebim Yönetim Kurulu Üyesi Murat Demiroğlu, Türkiye’de ve perakende sektöründe ciddi bir dijitalleşme olduğuna dikkat çekiyor. Demiroğlu, artık kağıt ve eski hantal süreçlerin bu sayede ortadan kalktığını söylüyor. İşletme kaynaklarını daha verimli kullanmak ve şirketler arası entegrasyonu daha verimli kılmak adına tüm süreçler elektronik ortama geçiyor.
Murat Demiroğlu, “Devlet bu anlamda e-fatura, e-defter, e-arşiv, Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihazlar ile bir e-dönüşüm sürecini başlatmış oldu. Bu sürecin aslen vergide şeffaflık ve denetimin kolaylaştırılması gibi hedefleri var. Fakat bu uygulamalar aynı zamanda şirketlere de maliyetlerinde ciddi tasarruf sağlatacak ve süreçlerinde etkinlik kazandıracak” diyor.
DOĞAN UFUK GÜNEŞ
YASAD Başkanı
"'Yazılım pazarında KOBİ'lerde fırsat var"
"Şu anda Türkiye yazılım pazarı 6,8 milyar dolar civarında bulunuyor. Pazarın yüzde 70’e yakını kurumsal pazardan, geriye kalan kısım bireysel pazardan oluşuyor. KOBİ yazılımları, ERP ve CRM gibi kategoriler kurumsal pazara giriyor. Ama bu tabloda KOBİ pazarının tamamı teknolojiden faydalanıyor anlamına gelmesin.
Çünkü sadece yüzde 30’u teknolojiden yararlanıyor. Türkiye’de KOBİ pazarında yazılım sektörünün alması gereken yol var. YASAD olarak buradaki farkındalık oluşturmak için 'KOBİ’ler Anadolu’da yazılımla buluşuyor’ adında yol haritası oluşturuyoruz. Gittiğimiz şehirlerin ticaret odası, sanayi odası ve KOBİ’leri ile birlikte toplantılar yapacağız. Şirketlere uygun olan yazılımlarının nasıl katkı sağlayacağını anlatıp pazardaki rekabette öne çıkmaları için yol göstereceğiz.
Mart ayının ortasında başlayacak buluşmalarda hedef 10 şehir. Bu kapsamda Sivas, Adana, Erzurum, Bolu, İzmir, Bursa, Erzincan, Konya, Kayseri, Antalya gibi iller var. Önümüzdeki dönem e-arşiv ve e-fatura gibi e-dönüşüm projeleri, KOBİ’lerin yazılım kullanmasını daha da artıracak. Bu açıdan fırsatlar var. Kurumların genel olarak maliyetleri düşürüp doğru karar vermesi ve satışlarını artırıcı yöntemleri organize etmeleri gerekiyor. Bunlar için yazılım kullanabiliyorlar. Bulut ve mobil bu açıdan büyük potansiyel sağlıyor.”
EYÜP BAY
Hewlett Packard Enterprise Yazılım Kanal Satış Müdürü
"Kurumların dijital dönüşümlerini destekliyoruz"
"Dünyada en hızlı büyüyen şirketlere genel olarak baktığımızda, sundukları hizmetlerin teknolojiye dayalı, müşterilerinin ihtiyacına odaklanan, hızlı ve kaliteli hizmetler olduğunu görüyoruz. Hem kurumsal hem de bireysel müşteriler, ihtiyaçlarını büyük yatırımlar yapmadan hızlı bir şekilde karşılayabilmek için bulut üzerinden sunulan çözümlere (SaaS) doğru yöneliyor.
Teknolojiye dayalı ürün ve hizmetlerini geliştiren kurumlar ise yine müşterilerinin ihtiyaçlarına en hızlı ve kaliteli şekilde cevap verebilmek için sürekli sürüm yöntemlerine (DevOps) odaklanmaya başladı. Elde edilen her veri, daha kaliteli ve hızlı ürün ve hizmetler sunmak için çok değerli bir içeriğe sahip. Bu verinin analiz edilmesi de rekabette avantaj ve müşterileri memnun etmek için çok önemli. Her türlü sürecin içerisine akıllı çözümler giriyor.
Bu kadar çok dijitalleşmenin olduğu bir ortamda, bilginin değeri her gün biraz daha artıyor. Bu yüzden güvenlik de artık her kurumun vazgeçilemez, en öncelikli odaklarından bir tanesi. Her büyüklükteki kurumun da bu çözümlere rahatlıkla, büyük projeler içerisine girmeden ulaşabilmesi önemli bir konu.
Bu yüzden, özellikle buluttan sunulan hizmetler, KOBİ'lerin kendi temel odaklarından kopmadan, büyümelerini destekleyecek kurumsal çözümlere ulaşmalarını kolaylaştırıyor. Hewlett Packard (HP) Enterprise Yazılım olarak, alınan taleplerin analizinden kaliteli ürün ve hizmetlerin sunulmasına kadar tüm süreçlerin yönetilmesinde temeli oluşturan çözümleri her boyuttaki kuruma sunarak dijital dönüşümlerini destekliyoruz."
ALPASLAN TOMUŞ
Mikro Yazılım Genel Müdür Yardımcısı
“Bölgesel bir çözüm sağlayıcı olacağız”
"Mikro Yazılım olarak, 2015 yılını öngörülen hedefleri geçerek yüzde 50'nin üzerinde bir büyüme ile tamamladık. 2016'nın da bizim açımızdan istikrarlı bir büyümeyi işaret ettiğini, yatırımlara devam edeceğimizi ve çalışan sayımızın da doğru orantılı olarak artacağını söyleyebiliriz. Uzun vadeli planlarımıza paralel bu yılın olumlu geçeceğini ve istikrarlı büyümemizin devam ettiği, pazar payımızın arttığı yeni bir yıl olacağını düşünüyoruz.
Bugün geldiğimiz noktada, Mikro Yazılım olarak çok geniş yelpazede müşteri portföyüne sahibiz ve çok farklı sektörlerden pek çok şirketin kurumsal, ticari ve e-devlet uyumlu süreçlerini hayata geçirmeye devam ediyoruz. Bu anlamda önümüzdeki dönemde de özellikle e-devlet tarafındaki hareketli sürecin bu ilgi ve eğilimi artıracağı görüşündeyiz. Uzun vadeli gelişim planımızın ilk adımlarını 2015 yılında attık ve gerek şirket gelirleri gerekse de pazar payı anlamında ciddi bir büyüme gerçekleştirdik.
2016 yılında ise müşterilerimize hizmet kalitemizi ve satış kanalımızın yetkinliklerini artıracak yeni yatırımlara devam edeceğiz. Söz konusu yatırımlar gerek altyapı, gerekse de yeni ürün ve hizmetler ekseninde olacak. Müşteri memnuniyet düzeyimizi, hizmet kalitemizi, ekosistemimizdeki katma değerli hizmetlerimizi artırmayı hedefliyoruz.
Tüm bu çalışmalarımıza paralel müşterilerimiz ve iş ortaklarımızla iletişimimizi güçlendirerek potansiyel müşterilerimizle de modern ve farklı kanallardan iletişim kuracağız. Hedefimiz kısa ve orta vadede Türkiye pazarındaki konummuzu daha da güçlendirerek, uluslararası arenada da bölgesel bir çözüm sağlayıcı olarak konumlanmak."
MURAT DEMİROGLU
Nebim Yönetim Kurulu Üyesi
'Tüm iş süreçlerini kapsayan çözümler sunuyoruz"
"Nebim V3 ERP çözümünü şirketlere sunuyoruz. Nebim V3; planlamadan satın almaya, üretimden sevkiyata, tüm satış kanallarındaki uç noktalarda gerçekleşen satıştan satış sonrası hizmetlere kadar, bir perakendeci, toptancı ya da üretici şirketin gereksinim duyacağı tüm iş süreçlerini baştan sona kapsıyor.
Geçtiğimiz beş yılda yıl bazında yüzde 20 ile yüzde 30 arasında değişen büyümeler gösterdik. 2015 yılını da yüzde 36,6'lık bir oran ile kapadık. Nebim V3'ün desteklediği iş süreçleri ve fonksiyonlar tasarlanırken, özellikle perakende, toptan satış ve üretim gerçekleştiren, toptan, perakende, bayi gibi çok kanallı yapıları olan, çok uluslu operasyonları hedefleyen şirketlerin gereksinimlerini göz önünde bulundurduk.
Nebim V3'ün ortak bir platform üzerinde geliştirilmiş olan uygulamaları, şirketlerin tüm ofislerinde, fabrikalarında ve perakende satış noktalarında görev alan kullanıcıların gereksinim duydukları süreçleri kapsıyor. Bunun yanı sıra, şirketlerin iş birliğinde oldukları iş ortaklarının satışlarının, stoklarının ve hatta muhasebelerinin de aynı ERP platformu üzerinde yönetilmesi Nebim V3 tarafından destekleniyor.
Nebim V3 tüm bu fonksiyonelliği modüler ancak birbirleri ile tümüyle entegre olarak çalışan uygulamalar ile sağlıyor. Bu sayede Nebim V3 hem ERP işletme toplam sahip olma maliyetlerini en aza indiriyor hem de departmanlar arası kurumsal veri bütünlüğünü gerçek zamanlı olarak sağlıyor."
ERGİN ÖZTÜRK
IFS Türkiye Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı
"Şirketlere büyüme ve rekabet avantajı sağlıyoruz"
"Kurumsal yazılımların iş süreçlerindeki verimliliği artırırken teknolojiyle paralel olarak gelişmesi ve kullanıcı deneyimini de yüksek tutması gerekiyor. Kurumsal iş yazılımına entegre olarak Google glass, iWatch gibi giyilebilir teknoloji ve kurumsal sosyal medya entegrasyonları ve artırılmış gerçeklik uygulamaları da kurumsal yazılımların odaklanması gereken yeni trendlerden.
IFS olarak vizyonumuzun odağında kullanıcı deneyimini maksimuma çıkarmak olduğu için bu teknolojilere ilk geçen ERP yazılımlarından olduğumuzu söyleyebiliriz. IFS, büyüyen işletmelerin verimlilik sorunlarını çözmeye yardımcı ERP sistemleri geliştiren bir global yazılım şirketi. Sunduğumuz ürün ve hizmetlerle işletmelerin kaynaklarını daha verimli kullanarak daha iyi bir işletme performansı, büyüme ve rekabet avantajı yakalamasını sağlıyoruz.
IFS, 1983 yılında İsveç'te kurulan ve dünya genelinde 60 ülkede 80 ofiste faaliyet gösteren, araştırma kuruluşları tarafından lider olarak gösterilen global kurumsal yazılım sağlayıcılarından biri. Aralarında BMW, Volvo, Saab, Emirates, Lockheed Martin, Amerikan Hava Kuvvetleri, Jotun gibi şirketlerin de bulunduğu 3 binden fazla müşterisi ve 1 milyonun üzerinde kullanıcısı bulunuyor.
IFS Türkiye ofisi ise 2004 yılında kuruldu. Aralarında Durmazlar Makina, KVK Teknoloji, Petlas, Hakan Plastik, Aytaç Gıda, AGT, Samet Kalıp, Makel Elektrik, Bursa Beton & Çimento, Çemtaş, Noki, Teknorot Otomotiv, FNSS Savunma, SKT Otomotiv, Sinpaş İnşaat, Seranit, Müzekart, Dearsan Tersanesi gibi şirketlerin bulunduğu farklı sektörlerden 200'den fazla müşteriye ve 20 binin üzerinde kullanıcıya ulaştı."
GÖZDE YENİOVA
[email protected]
Bilişim sektörü geçen yılı 78 milyar TL’lik büyüklükle kapattı. Bu yıl da benzer bir büyüme trendi içinde olması bekleniyor. Pazardaki yazılım ve hizmet alanlarındaki büyümenin itici güç olması beklentiler arasında yer alıyor. Bu durum hem global pazarda hem de Türkiye’de benzer.
Gartner’ın çalışmaları ile Girişimci Bilgi Sistemi verileri ve Kalkınma Bakanlığı tarafından hazırlanan 2014-2018 Bilgi Toplumu Stratejisi ve Eylem Planı Taslağı’na bakıldığında, dünyada yazılım, donanım ve iletişimi içeren bilgi ve iletişim teknolojileri pazarının 3,65 trilyon dolar olduğu görülüyor.
Buna göre dünyadaki yazılım pazarının 420 milyar dolar, kurumsal yazılım pazarının 80 milyar dolar, ERP (kurumsal kaynak planlama) pazarının ise 26 milyar dolar civarında olduğu ifade ediliyor.
BÜYÜME BEKLENTİSİ YÜKSEK
Türkiye’de yazılım pazarı 6,8 milyar dolar civarında bulunuyor. Pazarın yüzde 70’e yakını ise kurumsal pazardan oluşuyor. Özellikle kurumsal kaynak yazılımları pazarı tarafında Türkiye’de büyüme beklentisi yüksek. Kurumsal uygulama yazılımları pazarı, kurumsal kaynak yönetimi (ERM), müşteri ilişkileri yönetimi (CRM), tedarik zinciri yönetimi (SCM), operasyon ve üretim uygulamaları ve iş analitiği (BA) çözümlerini kapsıyor.
BT PROJELERİ FIRSAT
IDC, yayınladığı “Türkiye Kurumsal Uygulama Yazılımları Pazarı 2014-2018 Tahmini” başlıklı raporunda, pazarın 2018 yılında toplam 238,5 milyon dolarlık bir değere ulaşacağını öngörüyor.
Raporda, üretim, perakende ve toptan dikey sektörlerinin bu süre zarfında en büyük harcama kalemine sahip olacağı ortaya konuluyor. Burada BT modernizasyon girişimleri ve sıfırdan yapılacak BT altyapı projeleri, önümüzdeki dönemde Türkiye kurumsal uygulama yazılımları pazarının en önemli lokomotifleri olmaya devam edecek.
IDC’ye göre, kamu, sağlık, eğitim, enerji, finans ve üretim gibi sektörler devletin dönüşümsel girişim ve stratejik planlarında önemli bir yer tutuyor. Bu sektörler farklı zamanlarda fonksiyonel pazarlarda kurumsal uygulama yazılımları harcaması yaratabilecek potansiyele sahip.
KURUMSALDA ERP ÖNDE
IDC raporunda, Türkiye’de sistem altyapı yazılımları, uygulama yazılım geliştirme ve ERP, CRM, BI gibi iş uygulamalarının yer aldığı kurumsal iş uygulamaları pazarının toplam büyüklüğünü 689 milyon dolar olarak açıklıyor.
Network ve işletim sistemi gibi yazılımlardan oluşan sistem altyapı yazılımları pazarının 290 milyon dolar; home-made yazılımlar, yazılım platformları ve özel uygulamaların yer aldığı uygulama yazılım geliştirme pazarının 172 milyon dolar; kurumsal iş uygulamaları pazarının ise 227 milyon dolarlık bir büyüklüğe sahip olduğu belirtiliyor.
Kurumsal iş uygulamaları pazarının 131 milyon dolar ile ERP, 46 milyon dolar ile CRM-Müşteri ilişkileri yönetimi, 24 milyon dolar ile iş zeka-sı-BI, 18 milyon dolar ile tedarik zinciri yönetimi ve 17 milyon dolar ile diğer iş yazılımları arasında bölüşüldüğü görülüyor.
IDC’nin hazırladığı raporda kurumsal yazılım pazarının 2014 yılından itibaren beş yıl boyunca yıllık yüzde 9,3’lük bir bileşik büyüme oranı ile büyüyeceği belirtiliyor. Raporda pazarın 2015 yılında 258,28 milyon dolarlık bir değere ulaşacağı, üretim, perakende ve toptancılığın bu alandaki en büyük harcama kalemine sahip olacağı vurgulanıyor.
POTANSİYEL NEREDE?
Uzmanlara göre, kamu, sağlık, eğitim, enerji, finans ve üretim gibi sektörler devletin dönüşümsel girişim ve stratejik planlarında önemli bir yer tutuyor. Bu sektörler farklı zamanlarda fonksiyonel pazarlarda kurumsal uygulama yazılımları harcaması yaratabilecek potansiyele sahip.
Önümüzdeki dönemde, bu sektörlerde yer alan kurumlar özellikle ERP (insan sermayesi yönetimi, finansal uygulamalar ve satın alma uygulamaları) ve CRM (pazarlama, iletişim merkezi ve müşteri hizmetleri uygulamaları) alanlarında talep artışı gösterecek.
Düzenleyici faktörler de kurumsal uygulama yazılımları harcamalarının artışında önemli bir etken olmaya devam edecek. IDC, yaptığı araştırmalarla Türk Ticaret Kanunu’nun, mevcut kurumsal uygulama yazılımlarının kurumlara özel hale getirilmesinden ek modüllerin hayata geçirilmesine kadar kurumsal uygulama yazılımları yatırımlarını canlandıracağının altını çizmişti. Önümüzdeki yıllarda da beklentilere göre regülasyonların tetiklediği bu yatırımlar devam edecek.
YATIRIMLAR ARTACAK
ERP, birçok şirket için ilk giriş noktası oldu. Operasyonlarını ve finansal taraflarını kontrol altına aldıktan sonra bu şirketler artık müşteri ilişkilerini nasıl iyileştirebilirler, müşterilerin ihtiyaçlarını ürünlerle nasıl daha iyi bir araya getirebilirler diye düşünmeye başladı.
Bu nedenle CRM tarafında da bir dalga bekleniyor. Şirketlerin CRM tarafına daha müşteri odaklı olabilmek için önümüzdeki dönemde yatırımlarını artırması bekleniyor. Geçtiğimiz yıllarda bulut tabanlı uygulamaların benimsenme oranının artışıyla birlikte, aynı trendi özellikle CRM gibi kurumsal uygulamalarda da göreceğiz.
Özellikle küçük ve orta ölçekli şirketler ilk yatırım maliyetinin düşük olması ve ölçeklenebilir olması açısından buluta yönelmeye başladı. Böylelikle önümüzdeki dönemde bulut tabanlı kurumsal uygulama yazılımlarında daha hızlı artan bir harcama trendi gözlemlenebilir. Şu anda dünyada yayılan Endüstri 4.0 devrimi ile birlikte ERP kavramı pek çok şirketin yeniden gündemine girdi.
İŞ ZEKASI ÇÖZÜMLERİ
IFS Türkiye Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ergin Öztürk, “Şirketler fabrikalarını daha akıllı hale getirebilmek için ilk adım olan süreçlerini bir ERP yazılımı ile yönetme konusunda yatırım yapıyorlar. Ya da mevcut kurumsal yazılımlarını buluta uygun. mobil entegrasyonları olan web üzerinden kullanılabilen daha teknolojik ve kullanıcı deneyimini ön planda tutan kurumsal yazılımlar ile değiştiriyorlar” diyor.
Bu nedenle ERP pazarının önümüzdeki yıllarda daha da büyüyeceğini düşündüğünü söyleyen Ergin Öztürk, “Kurumsal yazılım pazarında özellikle veri analitiğini sağlayan iş zekâsı çözümlerinin de hızlı bir büyüme göstereceği kanaatindeyiz” diye konuşuyor.
Mikro Yazılım Genel Müdür Yardımcısı Alpaslan Tomuş da yazılım pazarında ERP, iş analitiği, mobil uygulama, veri güvenliği ve veri yedekleme alanlar; hizmet pazarında ise bulut ve barındırma hizmetleri, danışmanlık, destek hizmetlerinin büyümesinin öngörüldüğünü ifade ediyor.
Tomuş, “Küçük ölçekli işletmeler için bulut üzerinden yazılım çözümlerinin sunulması artacak. 2017 yılında buluta bağlı servisler Türkiye pazarında daha da yaygınlaşacak. Ancak aynı paralelde kullanıcıların farkındalığının daha da gelişmesi, güven, internette hız gibi konuların aşılması ve bilinirliğin iyice artması bekleniyor” diyor.
MOBİLİTE ÖNEM KAZANIYOR
Günümüzde çok hızlı ve büyük bir dijital dönüşümün içerisinde bulunuyoruz. Teknoloji artık neredeyse her türlü ürün ve hizmetin vazgeçilmez bir parçası oldu. İletişim, finans, alışveriş gibi birçok süreç, teknolojiye dayalı bir şekilde müşterilere sunuluyor. Burada da öne çıkan mobilite oluyor.
Hewlett Packard (HP) Enterprise Yazılım Kanal Satış Müdürü Eyüp Bay, “Müşteriler ürün ve hizmetlere anında, çoğunlukla mobil olarak ulaşmak istiyor. İşlemlerin ve verilerin güvenli olması vazgeçilmez bir gereksinim haline geldi.
Ürün ile hizmet seçiminde sosyal medya ve diğer internet verileri güçlü bir etken haline geldi” diyor. Kurumsal yazılımların dijital dönüşümün temel yapıtaşını oluşturduğunu ifade eden Bay, müşterilerini önceden anlayan, ihtiyaç anında kaliteli, güvenli ve ulaşılabilir ürün ve hizmetler sunan kurumların, süreçlerini kurumsal yazılımlara dayandırdıklarını söylüyor.
E-DÖNÜŞÜM UYGULAMALARI
Nebim Yönetim Kurulu Üyesi Murat Demiroğlu, Türkiye’de ve perakende sektöründe ciddi bir dijitalleşme olduğuna dikkat çekiyor. Demiroğlu, artık kağıt ve eski hantal süreçlerin bu sayede ortadan kalktığını söylüyor. İşletme kaynaklarını daha verimli kullanmak ve şirketler arası entegrasyonu daha verimli kılmak adına tüm süreçler elektronik ortama geçiyor.
Murat Demiroğlu, “Devlet bu anlamda e-fatura, e-defter, e-arşiv, Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihazlar ile bir e-dönüşüm sürecini başlatmış oldu. Bu sürecin aslen vergide şeffaflık ve denetimin kolaylaştırılması gibi hedefleri var. Fakat bu uygulamalar aynı zamanda şirketlere de maliyetlerinde ciddi tasarruf sağlatacak ve süreçlerinde etkinlik kazandıracak” diyor.
DOĞAN UFUK GÜNEŞ
YASAD Başkanı
"'Yazılım pazarında KOBİ'lerde fırsat var"
"Şu anda Türkiye yazılım pazarı 6,8 milyar dolar civarında bulunuyor. Pazarın yüzde 70’e yakını kurumsal pazardan, geriye kalan kısım bireysel pazardan oluşuyor. KOBİ yazılımları, ERP ve CRM gibi kategoriler kurumsal pazara giriyor. Ama bu tabloda KOBİ pazarının tamamı teknolojiden faydalanıyor anlamına gelmesin.
Çünkü sadece yüzde 30’u teknolojiden yararlanıyor. Türkiye’de KOBİ pazarında yazılım sektörünün alması gereken yol var. YASAD olarak buradaki farkındalık oluşturmak için 'KOBİ’ler Anadolu’da yazılımla buluşuyor’ adında yol haritası oluşturuyoruz. Gittiğimiz şehirlerin ticaret odası, sanayi odası ve KOBİ’leri ile birlikte toplantılar yapacağız. Şirketlere uygun olan yazılımlarının nasıl katkı sağlayacağını anlatıp pazardaki rekabette öne çıkmaları için yol göstereceğiz.
Mart ayının ortasında başlayacak buluşmalarda hedef 10 şehir. Bu kapsamda Sivas, Adana, Erzurum, Bolu, İzmir, Bursa, Erzincan, Konya, Kayseri, Antalya gibi iller var. Önümüzdeki dönem e-arşiv ve e-fatura gibi e-dönüşüm projeleri, KOBİ’lerin yazılım kullanmasını daha da artıracak. Bu açıdan fırsatlar var. Kurumların genel olarak maliyetleri düşürüp doğru karar vermesi ve satışlarını artırıcı yöntemleri organize etmeleri gerekiyor. Bunlar için yazılım kullanabiliyorlar. Bulut ve mobil bu açıdan büyük potansiyel sağlıyor.”
EYÜP BAY
Hewlett Packard Enterprise Yazılım Kanal Satış Müdürü
"Kurumların dijital dönüşümlerini destekliyoruz"
"Dünyada en hızlı büyüyen şirketlere genel olarak baktığımızda, sundukları hizmetlerin teknolojiye dayalı, müşterilerinin ihtiyacına odaklanan, hızlı ve kaliteli hizmetler olduğunu görüyoruz. Hem kurumsal hem de bireysel müşteriler, ihtiyaçlarını büyük yatırımlar yapmadan hızlı bir şekilde karşılayabilmek için bulut üzerinden sunulan çözümlere (SaaS) doğru yöneliyor.
Teknolojiye dayalı ürün ve hizmetlerini geliştiren kurumlar ise yine müşterilerinin ihtiyaçlarına en hızlı ve kaliteli şekilde cevap verebilmek için sürekli sürüm yöntemlerine (DevOps) odaklanmaya başladı. Elde edilen her veri, daha kaliteli ve hızlı ürün ve hizmetler sunmak için çok değerli bir içeriğe sahip. Bu verinin analiz edilmesi de rekabette avantaj ve müşterileri memnun etmek için çok önemli. Her türlü sürecin içerisine akıllı çözümler giriyor.
Bu kadar çok dijitalleşmenin olduğu bir ortamda, bilginin değeri her gün biraz daha artıyor. Bu yüzden güvenlik de artık her kurumun vazgeçilemez, en öncelikli odaklarından bir tanesi. Her büyüklükteki kurumun da bu çözümlere rahatlıkla, büyük projeler içerisine girmeden ulaşabilmesi önemli bir konu.
Bu yüzden, özellikle buluttan sunulan hizmetler, KOBİ'lerin kendi temel odaklarından kopmadan, büyümelerini destekleyecek kurumsal çözümlere ulaşmalarını kolaylaştırıyor. Hewlett Packard (HP) Enterprise Yazılım olarak, alınan taleplerin analizinden kaliteli ürün ve hizmetlerin sunulmasına kadar tüm süreçlerin yönetilmesinde temeli oluşturan çözümleri her boyuttaki kuruma sunarak dijital dönüşümlerini destekliyoruz."
ALPASLAN TOMUŞ
Mikro Yazılım Genel Müdür Yardımcısı
“Bölgesel bir çözüm sağlayıcı olacağız”
"Mikro Yazılım olarak, 2015 yılını öngörülen hedefleri geçerek yüzde 50'nin üzerinde bir büyüme ile tamamladık. 2016'nın da bizim açımızdan istikrarlı bir büyümeyi işaret ettiğini, yatırımlara devam edeceğimizi ve çalışan sayımızın da doğru orantılı olarak artacağını söyleyebiliriz. Uzun vadeli planlarımıza paralel bu yılın olumlu geçeceğini ve istikrarlı büyümemizin devam ettiği, pazar payımızın arttığı yeni bir yıl olacağını düşünüyoruz.
Bugün geldiğimiz noktada, Mikro Yazılım olarak çok geniş yelpazede müşteri portföyüne sahibiz ve çok farklı sektörlerden pek çok şirketin kurumsal, ticari ve e-devlet uyumlu süreçlerini hayata geçirmeye devam ediyoruz. Bu anlamda önümüzdeki dönemde de özellikle e-devlet tarafındaki hareketli sürecin bu ilgi ve eğilimi artıracağı görüşündeyiz. Uzun vadeli gelişim planımızın ilk adımlarını 2015 yılında attık ve gerek şirket gelirleri gerekse de pazar payı anlamında ciddi bir büyüme gerçekleştirdik.
2016 yılında ise müşterilerimize hizmet kalitemizi ve satış kanalımızın yetkinliklerini artıracak yeni yatırımlara devam edeceğiz. Söz konusu yatırımlar gerek altyapı, gerekse de yeni ürün ve hizmetler ekseninde olacak. Müşteri memnuniyet düzeyimizi, hizmet kalitemizi, ekosistemimizdeki katma değerli hizmetlerimizi artırmayı hedefliyoruz.
Tüm bu çalışmalarımıza paralel müşterilerimiz ve iş ortaklarımızla iletişimimizi güçlendirerek potansiyel müşterilerimizle de modern ve farklı kanallardan iletişim kuracağız. Hedefimiz kısa ve orta vadede Türkiye pazarındaki konummuzu daha da güçlendirerek, uluslararası arenada da bölgesel bir çözüm sağlayıcı olarak konumlanmak."
MURAT DEMİROGLU
Nebim Yönetim Kurulu Üyesi
'Tüm iş süreçlerini kapsayan çözümler sunuyoruz"
"Nebim V3 ERP çözümünü şirketlere sunuyoruz. Nebim V3; planlamadan satın almaya, üretimden sevkiyata, tüm satış kanallarındaki uç noktalarda gerçekleşen satıştan satış sonrası hizmetlere kadar, bir perakendeci, toptancı ya da üretici şirketin gereksinim duyacağı tüm iş süreçlerini baştan sona kapsıyor.
Geçtiğimiz beş yılda yıl bazında yüzde 20 ile yüzde 30 arasında değişen büyümeler gösterdik. 2015 yılını da yüzde 36,6'lık bir oran ile kapadık. Nebim V3'ün desteklediği iş süreçleri ve fonksiyonlar tasarlanırken, özellikle perakende, toptan satış ve üretim gerçekleştiren, toptan, perakende, bayi gibi çok kanallı yapıları olan, çok uluslu operasyonları hedefleyen şirketlerin gereksinimlerini göz önünde bulundurduk.
Nebim V3'ün ortak bir platform üzerinde geliştirilmiş olan uygulamaları, şirketlerin tüm ofislerinde, fabrikalarında ve perakende satış noktalarında görev alan kullanıcıların gereksinim duydukları süreçleri kapsıyor. Bunun yanı sıra, şirketlerin iş birliğinde oldukları iş ortaklarının satışlarının, stoklarının ve hatta muhasebelerinin de aynı ERP platformu üzerinde yönetilmesi Nebim V3 tarafından destekleniyor.
Nebim V3 tüm bu fonksiyonelliği modüler ancak birbirleri ile tümüyle entegre olarak çalışan uygulamalar ile sağlıyor. Bu sayede Nebim V3 hem ERP işletme toplam sahip olma maliyetlerini en aza indiriyor hem de departmanlar arası kurumsal veri bütünlüğünü gerçek zamanlı olarak sağlıyor."
ERGİN ÖZTÜRK
IFS Türkiye Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı
"Şirketlere büyüme ve rekabet avantajı sağlıyoruz"
"Kurumsal yazılımların iş süreçlerindeki verimliliği artırırken teknolojiyle paralel olarak gelişmesi ve kullanıcı deneyimini de yüksek tutması gerekiyor. Kurumsal iş yazılımına entegre olarak Google glass, iWatch gibi giyilebilir teknoloji ve kurumsal sosyal medya entegrasyonları ve artırılmış gerçeklik uygulamaları da kurumsal yazılımların odaklanması gereken yeni trendlerden.
IFS olarak vizyonumuzun odağında kullanıcı deneyimini maksimuma çıkarmak olduğu için bu teknolojilere ilk geçen ERP yazılımlarından olduğumuzu söyleyebiliriz. IFS, büyüyen işletmelerin verimlilik sorunlarını çözmeye yardımcı ERP sistemleri geliştiren bir global yazılım şirketi. Sunduğumuz ürün ve hizmetlerle işletmelerin kaynaklarını daha verimli kullanarak daha iyi bir işletme performansı, büyüme ve rekabet avantajı yakalamasını sağlıyoruz.
IFS, 1983 yılında İsveç'te kurulan ve dünya genelinde 60 ülkede 80 ofiste faaliyet gösteren, araştırma kuruluşları tarafından lider olarak gösterilen global kurumsal yazılım sağlayıcılarından biri. Aralarında BMW, Volvo, Saab, Emirates, Lockheed Martin, Amerikan Hava Kuvvetleri, Jotun gibi şirketlerin de bulunduğu 3 binden fazla müşterisi ve 1 milyonun üzerinde kullanıcısı bulunuyor.
IFS Türkiye ofisi ise 2004 yılında kuruldu. Aralarında Durmazlar Makina, KVK Teknoloji, Petlas, Hakan Plastik, Aytaç Gıda, AGT, Samet Kalıp, Makel Elektrik, Bursa Beton & Çimento, Çemtaş, Noki, Teknorot Otomotiv, FNSS Savunma, SKT Otomotiv, Sinpaş İnşaat, Seranit, Müzekart, Dearsan Tersanesi gibi şirketlerin bulunduğu farklı sektörlerden 200'den fazla müşteriye ve 20 binin üzerinde kullanıcıya ulaştı."