9 - 22 Haziran 2024 tarihli sayıdan
Türkiye’de çok markalı (multichannel) perakendeciliğin önemli oyuncularından Boyner Büyük Mağazacılık, son beş yıldır devam eden dijitalleşme yolculuğunda önemli projelere imza atmaya devam ediyor.
Bayram sonrasında Boyner.com’u bine yakın yeni firmayla pazaryerine dönüştürmeye hazırlanan şirket, fiziksel mağazalar açmaya devam edecek. 118 olan mağaza sayısını yıl sonuna kadar 130’a çıkartmayı hedeflediklerini belirten Boyner Büyük Mağazacılık CEO’su Eren Çamurdan ile yeni dönem hedeflerini konuştuk.
2023 yılı nasıl bir yıl oldu Boyner için?
Her zaman hedefimiz, daha düşük enflasyon dönemlerinde piyasanın 10 puan üzerinde büyümek. Ama enflasyonun bu kadar yükseldiği bir dönemde 20 puanın üzerinde büyümeyi hedefledik. Geçen sene o hedefi yakaladık. Yılı yüzde 120’ye yakın bir büyümeyle kapattık. Özellikle online satışlarda Avrupa ölçeğine ulaştık. 2023’te online’ın ciro içindeki payını yüzde 26,6’yla kapattık, ki bu rakama Avrupa ve Amerika’da ulaşmak zor.
Türkiye’de tüm perakendenin ortalaması yüzde 16,5. Bizim gibi şirketlerde çift haneye ulaşan çok az şirket var. Bu seneki hedefimiz yüzde 32-33’e ulaşmak. Çok kanallı (omnichannel) bir şirket olmak için beş senedir ciddi bir çalışma yürütüyoruz. Orada da hızlı ve tempolu gidiyoruz. Boyner’in yeni pazaryerini açıyoruz. Bayramdan sonra yüzde 100 faaliyete geçecek. Orada çok seçici olmayı hedefliyoruz. En doğru marka karmasını yapmaya çalışacağız. Mağazalarımızda olmayan bine yakın firmayla anlaşma yapmış durumdayız.
Yeni pazaryeri yatırımınızla hedefleriniz nelerdir?
Zaten multi brand (çok markalı) bir konsept olduğumuz için tüketicinin bizden beklentisi var bu yönde. Biz pazara ve pozisyona göre bu dinamizmimizi göstermek istiyoruz. Pazaryeri konseptimizde normalde mağazalarda satamadığımız scooter gibi ürünlerde olacak. Online’ın cirosunun içinde pazar yerinin ilk senesinde yüzde 5-10 arasında bir yere gelmesini hedefliyoruz. Orta vadede ise hedefimiz yüzde 25-30’lara çıkartmak. Ancak müşteriden çok talep arzı olursa ve beklentimizin üzerinde büyürse pazaryerinin payını yüzde 50’ye kadar çıkartacak teknolojik altyapı hazırlığını yaptık. Hem online kanallardan hem de mağazadan alışveriş yapan müşteri oranımızı artırmak istiyoruz. Üç senede yüzde 12’lerden yüzde 18’lere geldik. Burada hedefimiz en az yüzde 30’lara çıkmak. Çünkü yıllardır online stratejisi diyoruz. Bunu doğru yaparsak müşterimizin toplam alışveriş döngüsünde pozisyonumuzun güçleneceğini düşünüyoruz.
Mağazalaşmaya yönelik büyüme devam edecek mi?
118 mağazaya ulaştık. Yıl sonuna kadar 130’u bulacağız. Projelerin gecikmesi veya ertelenmesi söz konusu da olabiliyor; belki bir kısmı ilk çeyreğe sarkabilir. Biz son dönemde çok farklı formatlar geliştirdik. Küçük formatlara geçtik, büyük formatın kendi içinde ayrı segmentasyonları oluştu. Pazarda akışkanlığımızı sağlayabiliyoruz. Şu anda mağaza büyüklüklerimiz 500 metrekareyle 9 bin 600 metrekare arasında değişiyor. Pazar ve müşteri kitlesine göre marka karmasını, kategori seçimini yapıyoruz ve mağaza konseptine karar veriyoruz. Hepsinin ortak noktası ise sürdürülebilirlik, sanat ve deneyim oluyor. Şu anda kategorisiz mağazacılık üzerine konuşuyoruz. Kadın, erkek ürünleri, kozmetik, ev ürünlerinin harmanlandığı bir konsept üzerinde çalışıyoruz. Costa Coffee dışında mağazaların içine yeni yeme içme noktaları koymayı planlıyoruz. Gurme tarafına girmek zorundayız. Artık hiçbir proje aynı değil. Üzerinde çalıştığımız Tersane İstanbul’daki projenin özü Boyner ama konsepti tamamen farklı bir proje olacak. Yeni yatırımlarımız çalışan sayısına da yansıyor. Boyner’de 8 bin kişi çalışıyor. 2024’te yani yatırımlarla bin yeni istihdam yaratmayı hedefliyoruz.
2024 yılında ne kadarlık büyüme hedefi koydunuz? Yurtdışına açılma planı var mı?
2024’te yüzde 100’ün üzerinde büyüme hedefimiz var. Yurtdışı için de birtakım görüşmelerimiz devam ediyor. Ama formattan yüzde 100 emin olmadan hareket edemeyiz. Biz çok markalı olduğumuz için yurtdışından alım yapıyoruz, yurtdışı şirketlerinin Türkiye ofislerinden, distribütörlerden, yerli markalardan alım yapıyoruz. Aynı zamanda kendi markalarımız var. Böyle bakınca 5-6 ticaret şeklimiz var. Bunu yurt dışına taşırken o ülkelerin kendi dinamiklerini dikkate almalıyız. Tek tek markalarla neler yapabiliriz, ona bakıyoruz. Çok markalı yapımızı koruyarak devam etmeliyiz.
2024 yılında ne kadarlık yatırım yapmayı planlıyorsunuz? Yeni projelerinizden bahsedebilir misiniz?
2024’te yatırım bütçemizi 2023’e göre yüzde 230 artırdık. Bilgi teknolojileri hariç yeni mağaza açma ve yenileme çalışmalarına 500 milyon TL’nin üzerinde yatırım yapacağız. Kısa bir süre önce Discovery markasının lisansını aldık. Avrupa’da fuarlara katılacağız. Discovery’nin ürünlerini Avrupa ve Amerika’ya satmayı hedefliyoruz. Discovery ürünlerinin önemli bir kısmını Türkiye’de üretiyoruz. Türkiye’nin koleksiyon geliştirme kabiliyeti çok güçlü. O yüzden çok takdir aldık. Şimdi bu deneyimi yurt dışına taşıma hedefimiz var. İlk defa çocuklar için Boyner Dynamic Teen ismiyle ayrı bir konsept geliştirdik. İlk örneğini İstinyepark mağazasının içinde açtık. AVM’nin içinde ayrı bir giriş yapılıyor çocuk konsepti için. Üç mağazaya ulaşan Boyner Dynamic markamızla da büyümemiz devam edecek. 2025 sonuna kadar 20 mağazaya ulaşmayı hedefliyoruz. Dynamic Teen’i öncelikle mağazalarında içine kurgulayacağız. Bazı mağazalarımızda tamamen buna geçmeyi planlıyoruz, bunu tartışıyoruz içimizde. 10-15 mağazada çocuk reyonlarını kaldırıp Dynamic Teen’e çevirebiliriz konsepti ve deneyimleriyle. Çünkü çok iyi dönüş aldık. Buraya yatırım yapmaya devam edeceğiz.
“2023’te 100 yeni marka getirdik”
“Yeni markalar getirme konusunda çalışmalarımız sürekli devam ediyor. 2023’te 100 yeni marka getirdik. Altı ay önce grup bünyesinde bizden bağımsız dünyaca ünlü markaların Türkiye distribütörlüğünü üstlenecek Brand Code şirketi kuruldu. Biz de onların iyi bir müşterileri olma hedefindeyiz. İmzaladıkları 3-4 niyet mektubu var ama henüz netleşmedi. Detaylı açıklamayı o şirketin yöneticisine bırakmam lazım. Tahminiz sene sonuna kadar 4-5 markayla anlaşacaklar. 2025 itibarıyla Boyner Türkiye’de yeni markaların distribütörlüğünü üstlenecek.
“Biz efsunlu bir sektörüz”“Enflasyonun yanı sıra ana sorun belirsizlik aslında. Planı bilirsek ona göre hareket edebiliriz. Biz efsunlu bir sektörüz. Dubai’deki perakende profesyonelleriyle konuşuyoruz, ömürlerinde böyle bir şey yaşamamışlar. Yüzde 7-8 enflasyonu kabus olarak görüyorlar. Biz sezon içinde beş kere fiyat değiştiriyoruz. Ama artık ne olacağı daha stabil hale geldi. Bunun biraz sıkıntılarını yaşayacağız sektör olarak. Çünkü tüketimi frenleme yönünde adımlar var ve yavaş yavaş yansımaları gelmeye başladı. Eninde sonunda yaşanacak ve bizim bu süreci doğru stratejilerle geçirmemiz lazım.”