Aytemiz, halen 560 olan istasyon sayısını iki yıl içinde 600'ün üzerine çıkarmayı hedefliyor. Aytemiz Genel Müdürü Erol Varlık, "Karadeniz, Orta Anadolu, Akdeniz ve Doğu Anadolu'da güçlüyüz. Türkiye'nin batısında da güçlü olmayı planlıyoruz" diyor.
ÖZLEM BAY YILMAZ
[email protected]
karyakıt sektöründe hızlı büyümesiyle dikkat çeken şirketlerden biri olan Aytemiz, 2015 yılında yüzde 1,9 olan pazar payını 2019'da yüzde 4,5'e çıkardı. Şirket, yeni genel müdürüyle hedef büyütmüş durumda.
Aytemiz Genel Müdürü Erol Varlık, pazar payını daha yukarılara çıkarmayı ve geçen yıl 9 milyar TL olan ciroyu 10 milyar TL'ye çıkarmayı planlıyor. Bugün 560 olan istasyon sayısının ise iki yıl içinde 600'ü geçmesi hedefleniyor.
Erol Varlık ile yatırım planlarından sektöre ilişkin öngörülerine kadar pek çok konuyu konuştuk.
Sektörde 20 yılı aşkın bir deneyiminiz olduğunu biliyoruz. Biraz kendinizden bahseder misiniz?
21 yıl BP'de farklı seviye ve disiplinde birçok görev yaptım. İki yıldan fazla aynı görevi yapmadım diyebilirim. Ön saha satış görevlisi olarak başladım, market kısmında görev aldım, istasyon müdür yardımcılığı yaptım. Yani istasyonlarda nasıl bir yaşantı olduğunu iyi biliyorum. Sonrasında saha müdürlüğünden konsolidasyon raporlamaya, ticari yakıtlar ve perakendecilik performans müdürlüğünden planlama ve performans direktörlüğüne kadar pek çok pozisyonda çalıştım. 2016'da satışlardan sorumlu genel müdür yardımcısı ve ardından 2018 yılından itibaren mühendislik operasyonlarından sorumlu genel müdür yardımcısı olarak iki yıl kadar görev yaptım.
Aytemiz'e geçişiniz ne zaman oldu?
Aytemiz'e geçişim geçen yılın aralık ayında oldu. Aytemiz'in güzel bir hikayesi vardı. Doğan Holding ile birlikte daha da güçlenen, büyüme fırsatı ve sıçrama hamlesi olan bir marka. Çok uluslu bir şirkette 21 yıl geniş bir tecrübe kazandığımı düşünüyorum. Aytemiz markasıyla heyecanlı bir kazanma ve değer yaratma hikayesi yazabileceğime inandım.
Nasıl bir şirket devraldınız?
Bugün 100 yıla yakın geçmişe sahip olan şirketlerin yüzde 5-10 bandında bir pazar payı var. Aytemiz ise 10 yılda yüzde 4,5 pazar payına ve 560 istasyona ulaşmış durumda. Bu anlamda, önemli bir kilometre taşını başarmış bir şirketin yönetimini devraldım. Bununla birlikte büyüme hedefleri devam eden bir şirket. Pazar payını yüzde 4,5'ten yukarıya götürmek konusunda daha kararlı bir stratejiye, tüm satış kanallarında ve perakende kabiliyetinde artışa ihtiyacı olan bir şirket devraldım.
2020 için hedefleriniz neler?
2020 için kısa vadeli hedefimiz, Aytemiz'i pazar payı, hacimsel büyüklük, kârlılık olarak büyütmeye devam etmek. Bunu yaparken bugüne kadar bizi güçlü yapan değerler var. 'Bayi dostu' bir algımız var, bunu devam ettirmek istiyoruz. Bunun yanında da yukarıya giden yolculuğumuzda bizi destekleyecek Aytemiz'in finansal disiplini var. Mevcut yüzde 4,5'lik pazar payımızı bu yıl korumak istiyoruz. Bunun üzerinde her fırsata bakacağız. 560 istasyonumuz var. Bu sayının altına düşmemek bizim kırmızı çizgimiz. İstasyon sayımızı iki yıl içinde 600'ün üzerine çıkarmayı hedefliyoruz.
ŞİRKETİN GÜNDEMİNDE NELER VAR?
SPOR SPONSORLUĞU
Aytemiz Alanyaspor sponsorluğumuz devam ediyor. Bize bilinirlik anlamında çok katkısı olduğunu düşünüyoruz. Çok mutluyuz ve ligde güzel de bir sıralamamız var. Bu güçlü bir işbirliği. Spor işbirliklerinde doğru faydayı aldığınız sürece devam etmeniz lazım. Bu işlere devam ederiz diye düşünüyoruz. Popüler olan her branşa ilgimiz var.
KİŞİYE ÖZEL HİZMET
Teknoloji yatırımlarımıza devam edeceğiz. Özellikle müşteriyi takip etmeye ve müşteriye dokunmaya yönelik yatırımlarımız olacak. Doğru müşteriyi istasyonlara çekmeye yönelik projeler yapacağız. Kişiye özel çalışmalarımız olacak. Stratejimizi bunun üzerine konumlandırıyoruz.
PERAKENDEYİ ÖNEMSİYORUZ
Sektörde iki tane ana kanal var: Perakende ve toptan kanal. Perakende kanalında sıralama yer değişiyor, bir üste çıkıyoruz. Toptan satışlara biraz daha temkinli yaklaşıyoruz. Bir miktar frene bastık ve bunun da pazar payına yansımasını hemen gördük. Biz perakende tarafını önemsiyoruz, çünkü sürdürülebilir olan taraf o.
Yatırım planlarınızdan bahseder misiniz?
Biz yatırımlara minimum iki ve beş yıllık hedef olarak bakıyoruz. Büyümeye devam edeceğiz. Bizim sektörümüzde yatırımlar yüzlerce milyon TL civarında. Planımızı yaptık, kaynaklarımızı ayırdık. Zaten kontrat yenilemesini her şirket yapacak. Bizim de bu yıl aşağı yukarı tüm kontratlarımızın yüzde 25'e yakını yenilenecek. Bunları yenilemek, üzerine bir miktar büyümeyi getirmek istiyoruz. 2020 ve sonrası için yatırım planlarımızda Türkiye'nin batısı ve büyük şehirlerde Aytemiz'i tüketicilerle buluşturmak var.
Kaç dolum tesisiniz var?
Dört tane önemli terminalimiz var. Bunlardan Antalya ve Trabzon iddialı büyüklükte. Depolama kapasitesinde de dördüncü oyuncu durumundayız. Her markaya hizmet veriyoruz. İzmit ve Derince'de de tesislerimiz var. Bu, güçlü bir kasımız. Büyüyen işlerimizi de destekleyen bir altyapımız var.
Bu yıl için ciro ve istihdam hedefiniz nedir?
Geçen yıl 9 milyar TL ciroya ulaştık. Bu yıl ise 10 milyar TL ciro hedefliyoruz. Binin üzerinde kişiye istihdam sağlıyoruz. 560 istasyonda ise 10 bine yakın dolaylı istihdamımız var. Yeni istasyonlarla birlikte istihdam artışımız da olacak.
Rakiplerinizden nasıl farklılaşıyorsunuz?
Enerji, otomotiv, elektrik, akaryakıt gibi alanlarda varlığımız var. Bizim farklılığımız öncü olmamız. Riskli olan alanlara girmiyoruz, kimsenin yapmadığı işleri yapıyoruz. Motorcu dostu istasyonlar, 25 dakikada yüzde 85 dolum yapan e-şarj imkanı, self servis gibi özel projelerimiz de bunu kanıtlıyor.
Sektöre ilişkin öngörüleriniz neler?
Sektör konsolide oluyor. Bu konsolidasyonun önümüzdeki birkaç yılda devam edeceğini düşünüyorum. İkinci beklentim bayi tarafında bir konsolidasyon olması. Aslında bu yaşanıyor ama çok fazla görülmüyor. Türkiye'ye 10 yıl önce baktığınızda 7-8 bin istasyon, aşağı yukarı da 6 bin ile 6 bin 500 arasında bayilik görüyordunuz. Ortalama bayiye düşen istasyon sayısı belki birin biraz üzerindeydi.
ugün ise istasyon sayısı 11-12 bine çıktı. Bayilik sayısı ise hemen hemen aynı. Bayi başına ikiye doğru yaklaşan ortalama bir bayi istasyon sayısı var. Bu gelişmenin önümüzdeki beş yılda da devam edeceğini düşünüyorum. Oransal olarak bayi başına düşen istasyon sayısı artmaya devam edecektir. Çünkü istasyon sayısı arttıkça, istasyon başına hacimler küçüldükçe, rekabet arttıkça, verimlilik sorunları, ölçek ekonomisi sorunları ortaya çıkıyor. Bayi tarafında da konsolidasyon devam edecektir.