Bu yıl dokuzuncusunu gerçekleştirdiğimiz 40 Yaş Altı 40 CEO Araştırması’nın sonuçlarına göre; iş dünyasının genç liderleri çevik yönetim yaklaşımıyla yönettikleri şirketlerde ciroları zirveye taşıdı. Araştırmamızda yer alan 40 Yaş Altı 40 CEO’nun yönettiği toplam ciro, bir önceki yıla göre yüzde 50 artışla 228 milyar TL’den 348 milyar TL’ye çıktı. Yine önemli bir gösterge olan istihdam ise 43 bine yaklaştı.
04 Ağustos - 17 Ağustos 2024 tarihli sayıdan
Pandemi ile iş dünyasında çalışma koşullarının sil baştan yazıldığı bir dönemin ardından, dünya savaş söylemleri ve yüksek gerilimlerle yine kritik bir eşikten geçiyor. Bu tansiyonu yüksek günlerde, şirketlerin tepe yöneticilerinin de liderlik güçlerini konuşturacakları bir dönem yaşanıyor. 2024 yılında liderler, özellikle Ukrayna ve Ortadoğu’daki jeopolitik gerilimleri yönetmeye, ekonomik dalgalanmalar, enflasyon ve yüksek faiz oranlarıyla mücadele etmeye odaklandı. Sıcak gündemde enflasyon, maliyet yönetimi, kârlılığı yükseltmek, yeni ticaret yollarıyla yeni pazarlara açılmak ve satın alma fırsatları liderlerin mesaisinin önemli konuları olacak. Bu yıl dokuzuncusunu gerçekleştirdiğimiz ‘40 Yaş Altı 40 CEO’ araştırmamız da yönettikleri şirketleri kâr odaklı büyütmeye çalışan genç liderlerin 2024 vizyonuna ışık tutuyor.
TOPLAM GELİR KATLANDI
40 Yaş Altı 40 CEO Araştırması’nın sonuçlarına göre; deprem bölgesinde yer alan şirketler ciro kaybına uğrarken özellikle enerji, tarım, teknoloji ve perakende şirketlerinin cirosal anlamda hızlı bir çıkış elde ettiği görülüyor. 40 Yaş Altı 40 CEO Araştırması’nın ciro ve istihdam verilerine göre, 40 genç CEO’nun yönettiği toplam ciro 348 milyar TL’yi aştı. Yine önemli bir gösterge olan istihdamda ise bir önceki yıla göre küçük bir artış oldu. Bu yıl genç liderlerin yönettikleri toplam istihdam 43 bin kişiye yaklaştı. Ekonominin içinde bulunduğu zorlu koşullara rağmen genç CEO’ların önemli yatırım kararlarıyla yönettikleri şirketleri büyütmeyi başardığı görülüyor.
SATIN ALMALARA SICAK BAKIYORLAR
E&Y’nin açıkladığı CEO Görünümü 2024 Araştırması da bu eğilimi doğruluyor. Araştırmaya göre her üç CEO’dan ikisi zorlu ekonomik ortama rağmen gelir ve kâr büyümesi konusunda iyimser. Teknoloji, veri ve siber güvenlik yatırımları CEO’ların önümüzdeki yıl gündeminde yer alıyor. Sürdürülebilirlik konuları ise uzun vadeli kurumsal karar alma süreçlerinde köklü bir yer ediniyor. Dünya çapında 21 ülkeden bin 200 CEO ve 300 kurumsal yatırımcının katılımı ile hazırlanan raporda, CEO’ların teknolojiyi ve dönüşümü hızlandırmak için birleşme ve satın almalara sıcak baktığı yer alıyor.
CEO’lar, birleşme ve satın almalara kısa vadeli önceliklerini çözmek için büyük ölçüde teknoloji, yeni üretim yetenekleri veya yenilikçi girişimler elde etme arzusuyla sıcak bakıyor. CEO’lar ve kurumsal yatırımcılar, 2023’teki durgun işlem ortamına kıyasla birleşme ve satın almalar (M&A) için olumlu bir bakış açısına sahip. CEO’ların çoğu önümüzdeki bir yıl içinde yapılacak işlemler ve stratejik ortaklıklar ile M&A gibi işlem fırsatlarını takip etmek istiyor.
Araştırmada, satın alma işlemleri için en önemli stratejik itici gücün ne olduğu sorulduğunda ise teknoloji, yeni üretim kabiliyetleri veya yenilikçi girişimler edinmek, pazar payını büyütmek ve yeni coğrafyalara erişmek ilk üç itici güç olarak öne çıkıyor. EY Türkiye Strateji ve Kurumsal Finansman Bölüm Başkanı Özge Gürsoy Büyükavşar, rapora göre CEO’ların iş görünümleri konusunda daha olumlu olduklarını ve çoğunluğun uzun vadeli hedeflerini hızlandırmaya veya gerçekleştirmeye kararlı olduklarını görmenin güven verici olduğunu söylüyor. CEO’ların kısa vadeli baskılara karşı savunmacı önlemler almasının uzun vadeli zorunluluklarla dengelendiğini kaydeden Büyükavşar, “Genel birleşme ve satın alma (M&A) piyasasında baktığımızda ise hala önemli zayıflık alanları bulunsa da bu raporda görüyoruz ki yöneticiler hem satın alma hem de satış konusunda daha istekli” diyor.
İLK İKİ SIRADA ENERJİ DEVİ
Türkiye ekonomi politikasında enflasyonu düşürme, vergi artışları, iç tüketimi frenleme odaklı alınan önlemler hem toplumu hem iş dünyasını kuşattığı bugünlerde; çevik ve yenilikçi kararlarıyla dikkatleri çeken genç liderler de önemli bir sınav veriyor. Bu süreçte genç liderlerin odağında maliyet kontrolü ve yurt dışı odaklı adımlarla yapay zeka yer alıyor. Yatırım da ise özellikle yeşil dönüşümünde etkisiyle enerji, teknoloji ve tarım sektörleri öne çıkıyor. 40 Yaş Altı 40 CEO araştırmamızda da bu sektörlerin ağırlığı dikkat çekiyor. Araştırmamızın ilk basamağında yer alan iki yönetici aynı zamanda enerji sektörünün önemli iki oyuncusu.
Bu isimlerden Eksim Holding’in Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO’su Ebubekir Tivnikli, geçen yıl olduğu gibi bu yıl da listemizde ilk sırada yer alıyor. Kuruluşu 35 yılı bulan Eksim Holding, faaliyet gösterdiği yenilenebilir enerji üretimi, elektrik dağıtımı ve perakende hizmetleri, gıda üretimi, inşaat ve gayrimenkul alanlarındaki yatırımlarıyla ülkenin önde gelen holdingleri arasında yer alıyor. 125 milyar TL ciro ve 10 bin çalışanlı devin yönetimini üstlenen Ebubekir Tivnikli ise 36 yaşında. Son iki yıldır grupta önemli satın almalara imza atan Tivnikli, dengeli bir portföy oluşturmak üzere yatırımlara yön veriyor.
EN BÜYÜK ÜRETİCİNİN KAPTANI
Listemize bu yıl ikinci basamaktan giren Eren Enerji CEO’su Ömer Buğer ise 42,4 milyar TL’lik dev şirkete liderlik ediyor. 2007 yılında Koç Üniversitesi Endüstri Mühendisliği bölümünden mezun olan Buğer, mezuniyetinden sonra Eren Holding’de iş hayatına başladı. Enerji, liman, çimento ve kağıt sektörü ile ilgili projelerde sözleşme ve ticari yönetim sorumluluklarını üstlenerek stratejik konumlarda görev alan Buğer, 30’dan fazla ülkeden uluslararası firmaların yer aldığı Türkiye’nin alanındaki en büyük yatırım projelerinde farklı kültürlerle iş yapma yöntemleri, müzakere teknikleri, kriz yönetimi, hukuki, finansal, ticari ve lojistik olmak üzere hemen hemen her alanda kendini geliştirme fırsatı buldu.
39 yaşında olan ve Eren Enerji’nin liderliğini üstlenen Ömer Buğer, 2023 yılında elde ettikleri 18,4 milyar kWh brüt üretimle özel sektörde Türkiye’nin en büyük elektrik üreticisi unvanına sahip olduklarını hatırlatıyor. Bu yıl da hedeflerinin çevreye duyarlı, güvenli ve kesintisiz elektrik enerji ihtiyacını sunmak olduğunu aktaran Buğer, sıcaklar nedeniyle elektrik talebinde artışın süreceğini ve hem talebi kesintisiz karşılamak hem de enflasyonist ortamda maliyetlerin yükselmemesi için ticari çözümler üretmeye çalıştıklarını anlatıyor.
Henüz üniversite sıralarında olan gençlere ise kariyer yolculuğunda önemli tavsiyeler veren Ömer Buğer, şöyle konuşuyor:” Gençlere tavsiyem üzerinde çalıştıkları iş alanları ile uluslararası alandaki en iyi yöntemleri, en iyi uygulamaları sürekli olarak araştırmak ve bunları şirketlerine adapte etmektir. Ayrıca üniversite eğitimlerinden sonra hem mesleki anlamda hem de kişisel gelişim konularında en iyi eğitimleri alarak yeteneklerini ve bilgilerini geliştirmek olacaktır.”
MAKARNADA İHRACATIN LİDERİ
Listemizde üçüncü basamakta yerini koruyan Oba Makarna’nın CEO’su Alpaslan Özgüçlü, Türkiye’nin makarna şampiyonu olan 35 milyar TL cirolu şirkette öğrencilik yıllarından beri çalışıyor. Oba Makarna’da göreve başladığından bu yana çeşitli pozisyonlarda görev aldığını aktaran Özgüçlü, işin mutfağından geldiğini söylüyor. Hala da gidilecek çok yol, öğrenecek çok şey olduğunu belirten Özgüçlü, “Benim en büyük motivasyonum kendime koyduğum hedeflere koşmak ve başarıya ulaşmak için var gücümle çalışmak. Başarıyla besleniyor, bundan büyük bir haz alıyorum. Öğrenmenin sonsuz bir deneyim olduğuna inanıyorum” şeklinde konuşuyor. Farklı sektörlerde görev alan yöneticilerle fikir alışverişinde bulunmanın farklı bakış açıları geliştirme şansı yarattığını vurgulayan Özgüçlü, başarının sırrını şu sözlerle anlatıyor: “İnsanın potansiyelinin sınırı yoktur. Bu yüzden bir noktaya ulaşıp ondan sonra duraksamak gibi bir durumdan söz edilemez.
Kendimi yenilemek ve değişime açık tutmak üzere büyük hedefler koyarım. Büyük hedefler koyarsanız normalde kapasitenizi aşan ve bu yüzden sizi korkutan işleri yapmaya cesaretiniz olur. Bu da kişiyi konfor alanının dışına çıkarır, kendisini körelten rutini kırmasını
sağlar ve yenilenme başlar. Grup içerisinde birbirini doğru anlamak ve anlatabilmek çoğu başarının temel taşıdır.”
Grup şirketlerinin hepsinin büyüme sergilediği bir yılı geride bıraktıklarını da aktaran Özgüçlü, bu yıl da büyüme odaklı olduklarını belirtiyor. 1 Mart 2024 tarihi itibarıyla şirketin borsada işlem görmeye başladığını ve sektörde liderliği korumak istediklerini kaydeden Özgüçlü, “Oba Makarna olarak, makarna üretiminde kapasitemizi 2024 ilk çeyrek itibarıyla yüzde 20 artırmış bulunmaktayız. İhracat pazarlarımıza yönelik gerçekleştirilen bu yatırım, yıllık makarna satış tutarımıza yüzde 25’lik bir artış sağlayacak olup, makarna hasılatımıza yaklaşık 50 milyon dolarlık katkıda bulunacağını öngörüyoruz” diyor.
HEDEFTE YURT DIŞI VAR
Teknoloji girişimleri de listemizde her geçen yıl ağırlığını artırıyor. Bu isimlerden biri olan ve iki basamak yukarı çıkarak dördüncü olan Obilet’in CEO’su Yiğit Gürocak, tüketici ihtiyaçlarını doğru tespit ederek büyüme yolculuğuna devam edeceklerini söylüyor. 2023 yılında yaklaşık 18,8 milyar TL’lik bir ciroya ulaşarak hedefe ulaştıklarını kaydeden Gürocak, bu yıl ise dolar bazında yüzde 40 büyüme öngördüklerini iletiyor.
Öte yandan 2022 yılında temellerini attıkları yurt dışı açılım projesinin bu yıl da devam ettiğini söyleyen Gürocak, “2024 yılında TL dışı gelir kaynaklarımızı çoğaltacağız. Yurt içinde ise enflasyon ile değişen yeni tüketici ihtiyaçlarını doğru saptayarak özellikle fiyat hassasiyeti olan kullanıcılarımız için sunduğumuz seyahat seçenekleri ve kampanya havuzunu genişletmeye devam etmeyi planlıyoruz” diyor. 2024 yılında bilgi sağlama ve yan hizmetlere yönelik teknolojik yeniliklere yatırım yapmayı düşündüklerini kaydeden Gürocak, “Bilet alan yolcuların araç bilgilerini görüntülemesi, check-in işlemlerinin ve iptal/değişiklik işlemlerinin kolaylaştırılması gibi projelere odaklanarak kullanıcı deneyimini ve seyahat planları konusunda sağladığımız esnekliği geliştireceğiz. Bunun yanında, kurduğumuz iş birlikleri vasıtasıyla yurt dışı seyahat envanterimizi güçlendirecek, yabancı müşteri kitlemizi büyüteceğiz” diye konuşuyor.
BİR DİZİ YATIRIM GÜNDEMDE
Geçen yılı 8,5 milyar TL ciro ile kapatan Reysaş Yatırım Holding’e liderlik eden Egemen Döven, ekonomideki hassas dengeyi şirket lehine çevirebilen CEO’lardan bir diğeri. Enflasyon etkisinin işlerine pozitif bir yansıması olduğunu kaydeden Döven, grubun yatırım programında yeni depolar, yeni güneş enerjisi santrali yatırımları, yeni taşıt-muayene istasyonu yatırımları, yeni tır ve dorse yatırımları olacağını kaydediyor. Reysaş’ın enflasyon yüksek veya düşük olduğu dönemlere bakmaksızın, her zaman yatırımı kendine hedef edinmiş bir grup olduğunu anlatan Döven, “Geçtiğimiz dönemlerde yatırımlarını ve nakit akışı planlamalarını doğru yapmamış firmalar için 2024-2025 çok zor geçecek. Ama bizim için tam aksine, bütün planlarımızı düzgün ve hedefe uygun yaptığımız için hem 2024 yılı hem 2025 yılı ciddi büyüme yılları olarak kendini gösteriyor” diyor. Döven, ajandalarındaki en önemli gündemin ise kendilerine gelen çok sayıdaki yeni yatırım taleplerinin mümkün olduğu kadar tamamını karşılamak olduğunu ifade ediyor.
ZORLUKLARA RAĞMEN BÜYÜDÜ
2024 yılı hem global hem de yerel düzeyde ekonomik belirsizliklerin damgasını vurduğu bir yıl olurken, bu zorlu süreci büyüyerek atlatan şirketlerden biri de Yeşilova Holding. Grubun başında yer alan 38 yaşındaki Yalçın Yeşilova, enflasyonun yüksek seyretmesinin iş yapma maliyetlerini artırdığını; ancak bu tabloyu önceden öngördükleri için belli önlemleri aldıklarını dile getiriyor. Gerek pazar çeşitlendirme gerek sektörel ve ürün gruplarındaki çeşitliliğe büyük önem verdiklerini söyleyen Yalçın Yeşilova, son iki yılda imalat sanayinde Avrupa’da yüzde 30’a varan küçülmeler varken, holding olarak pazar paylarını artırdıklarını anlatıyor. Grubun son beş yıldır önemli bir yatırım süreci yaşadığını ileten Yeşilova, “Alüminyum ekstrüzyon, alüminyum enjeksiyon, otomotiv ve raylı sistemler alanlarında faaliyet gösteren grup şirketlerimize yönelik stratejik bir yatırım programı hazırladık ve bunu da geride kalan yıllarda başarıyla uyguladık. Önümüzdeki dönemde de işimiz için stratejik yatırım alanlarına odaklanarak büyümemizi sürdürecek, rekabet gücümüzü global düzeyde artırmaya devam edeceğiz” diyor.
500 MAĞAZAYA ULAŞACAK
Kahve Dünyası markasıyla bilinen Altınkılıç ailesinin genç üyesi Dilara Altınkılıç Kutmangil ve Kaan Altınkılıç kardeşler bu yıl da Türkiye’nin en güçlü genç liderleri arasında yer almayı başarıyor. Geleneksel bir iş alanından büyük bir cirosal başarı elde eden Altınmarka Grup Şirketleri geçen yıl 19 milyar TL ciro elde etti. Dilara Altınkılıç Kutmangil’in CEO’su olduğu Altınmarka Tüketim Ürünleri ise 4,5 milyar TL ciro yaptı. 2024 yılında ise bu ciroyu 10 milyar TL’ye ulaştırmayı hedeflediklerini aktaran Dilara Altınkılıç Kutmangil, “Bu büyümeyi, yeni yatırımlar ve genişletilmiş ihracat faaliyetleri ile desteklemeyi planlıyoruz. 2023’te yapmış olduğumuz yatırımlarımıza bu yıl da 10 yeni üretim hattı ekleyerek devam ediyoruz. Bu yatırımlarla hem mevcut altyapıyı güçlendirecek hem de gelecekteki büyüme fırsatlarını değerlendireceğiz” şeklinde konuşuyor.
Altınmarka Perakende oluşumunun bir parçası olan Kahve Dünyası da ailenin genç üyesi Kaan Altınkılıç önderliğinde büyüme yolculuğunu sürdürüyor. Daha dinamik, daha mobil bir hedef kitleye hitap eden Kahve Dünyası’nın Algötür ve üretici kimliğiyle mağazacılığı bir araya getirmeyi başardığını söyleyen Kaan Altınkılıç, şirketin yeni yatırımlara büyüme devam ettiğini söylüyor. 4 milyar TL cirolu şirketin bu yıl ise ciroyu ikiye katlamayı hedeflediğini anlatan Altınkılıç, markanın yatırım hedefi ve gelecek vizyonu şu sözlerle anlatıyor: “Önümüzdeki yıl da hem kendi yaratacağımız markalar hem de satın almalarla birlikte bu perakende oluşumunu, kendi anladığımız, bildiğimiz ve uzmanı olduğumuz/ürettiğimiz ürünler özelinde çoğaltmak ve büyütmek istiyoruz. Bu yıl sonuna kadar 60 yeni mağaza açmayı, 2026 yılına gelmeden 500 mağazaya ulaşmayı hedefliyoruz. Aynı zamanda Kahve Dünyası’nın hikayesinin yurt dışında da yazılacağı bir dönem bizi bekliyor.”
GÜÇLÜ YATIRIMLA BÜYÜMEYE DEVAM
4 milyar TL’yi aşan cirosuyla bu yıl listemizde 14’üncü basamakta yer alan Aziz Ebay Holding CEO’su Volkan Akkaş, Türkiye’de ve uluslararası pazarlarda restoran, catering, enerji ve teknoloji sektörlerinde faaliyet gösteren holdingi bu yıl yüzde 100 büyütme hedefiyle çalışmalarını sürdürüyor. Bu doğrultuda restoran, catering, enerji ve teknoloji alanında yatırımlara devam ettiklerini ve güçlü özsermaye yapısına sahip olduklarını kaydeden Akkaş, “Bu nedenle finansman maliyetlerinin çok yüksek olduğu bu ortamda yatırımları durdurmadık. 2024 yılında özellikle enerji ve teknoloji alanında yatırımlarımız hızla devam ediyor. Aziz Ebay Holding olarak Güney Amerika’da restoran yatırımları, İç Anadolu Bölgesi’nde güneş enerji santralleri ve yapay zeka tabanlı teknoloji çözümleri üzerine yatırımlarımızı sürdürüyoruz” diyor.
İYİ EĞİTİMLE KARİYERİNİ DESTEKLEDİ
Listemize bu yıl 18’inci basamaktan giren Humanis CEO’su Yunus Sancak, genç bir lider ola-
rak kariyer yolculuğunu güçlü eğitimle desteklemiş bir isim. City University of London’da Finans Bölümü’nden mezun olan Sancak, bu eğitimle analitik düşünme ve stratejik planlama konularında sağlam bir temel almış. Eğitim ve kariyer yolculuğunun liderlik rolünde karşılaştığı zorluklarla başa çıkmada kendisine önemli avantajlar sunduğunu da aktaran Sancak, Çerkezköy’de kurdukları insan odaklı sağlık çözümleriyle bu yıl önemli adımlar atacaklarını söylüyor. 330 milyon kutu üretim kapasitesine sahip 200 milyon dolar yatırımla hayata geçen tesisin ürün portföyünün çok güçlü olduğunu ifade eden Sancak, şirket olarak bu yıl en az yüzde 68 büyüyerek 5,8 milyar TL ciro hedeflediklerini kaydediyor.
TEKNOLOJİK ALTYAPIYA YATIRIM
Perakende sektörünün duayen ismi Abdullah Kiğılı’nın torunu olan ve henüz 36 yaşında Kiğılı markasında icranın başında olan Sena Suerdem, Türkiye’nin erkek giyim moda perakendesinde öncü marka olmanın yüklediği sorumlulukla hareket ettiğini söylüyor. 3 milyar TL cirolu şirketin bu vizyonla, 2023’te bir dönüşüm süreci başlattığını kaydeden Kiğılı CEO’su Suerdem, “Bu değişim dönüşümle paralel şekilde dijitalleşme, küreselleşme, sürdürülebilirlik gibi tüm dünyayı ve iş yapış şekillerini değiştiren, dönüştüren gelişmeler de sürekli gündemimizde” diyor.
Tüm zorluklara rağmen Kiğılı olarak büyüme trendini koruduklarını ve 5 milyon adet satış yaptıklarını anlatan Suerdem, bu yıl ise dönüşüm yatırımlarıyla 2024 yılında hedeflerini ciroyu iki misline çıkarmak olduğunu ifade ediyor. “2024 ajandamızda bu doğrultudaki yatırımlarımız bulunuyor. Bunların başında ise operasyonel süreçlerimizi iyileştirecek teknolojik yatırımlar, lojistik merkezi yatırımımız ve mağaza renovasyonları geliyor” diyen Suerdem, teknolojik yatırımlar olarak tedarik zinciri tarafında yazılımlar, omnichannel altyapısını güçlendirerek müşteri deneyiminde değer katacak dijital araçlar ve online platformlardaki gücünü artıracak düzenlemelere işaret ediyor.
HİZMET KALİTESİNİ YÜKSELTECEK
Gedik Yatırım CEO’su Onur Topaç da iyi eğitimle kariyer yolculuğunda önemli bir noktaya gelmiş genç liderlerden biri. Avusturya Lisesi’ni bitirdikten sonra, 2013 yılında Koç Üniversitesi Endüstri Mühendisliği Bölümü’nde lisans eğitimini tamamlayan Özyeğin Üniversitesi’nde Finans Mühendisliği Bölümü’nde yüksek lisans yaptı ve finans sektöründeki kariyerine 2008 yılında Gedik Yatırım’da başladı. Şu anda da şirketin CEO’su olan Topaç, 2023 yılında 10,6 milyar TL
toplam aktif büyüklüğe ulaşan şirketin çalışan sayısını artırarak ve yeni private şubeler açıp iş gücünü büyütmek istediklerini söylüyor. Nitelikli ve lisanslı çalışanlarla yatırımcılara sundukları hizmet kalitesini yükseltmeyi hedeflediklerini anlatan Topaç, “Teknopark’ta kurduğumuz teknoloji şirketi aracılığıyla sermaye piyasalarına ürün ihraç etmeyi ve yeni konumlandırdığımız yapay zeka bölümü ile bu alanda hayata geçirdiğimiz ürün ve hizmetleri süreçlerimize dahil etmeyi planlıyoruz” diye de konuşuyor.
MARKET KANALINDA BÜYÜYECEK
Son yıllarda yıldızı parlayan kozmetik ve kişisel bakım alanında önemli girişimlerden biri olan Selen Kozmetik’in CEO’su Selen Yorgun Tavit ise geçen yılı 1,7 milyar TL ciro ile kapatan şirketin bu başarısında yurt dışının önemli bir payı olduğunu söylüyor. İhracatı üç kat artırdıklarını ve 40 ülkeye ihracat yaptıklarını söyleyen Tavit, “2023 yılında sahip olduğumuz bu pazar payını market kanalında büyütmek ve şampuan kategorisinde pay almak, en büyük hedeflerimizden. İhracatta ise bu yıl döviz bazında 7-8 kat büyüme planlıyoruz. Bu hedefi gerçekleştirmek için hem ekip yapımızı güçlendiriyoruz hem de altyapı yatırımlarımızı sürdürüyoruz” diyor.
ENFLASYON CİDDİ ETKİLEDİ
Bu yıl araştırmamızda yer alan isimlerden bir diğeri ise yeme içme sektörünün önde gelen markalarından Develi’nin CEO’su Nuri Develi. Zorlu bir yıl olarak geçen ve enflasyon etkisinin her noktada hissedildiği 2024 yılı için büyüme planlarını dikkatle hazırladıklarını söyleyen Develi CEO’su Nuri Develi, enflasyonun etkisinin sektörde ciddi hissedildiğini aktarıyor.
Gıda ve işçilik maliyetlerindeki artış, kiralardaki büyük yükselişler, restoran yatırım maliyetlerinin çok yukarı taşıdığını anlatan Develi, finansal dengeyi korumanın zorlaştığını söylüyor. Dışarıda yemek yeme alışkanlıklarında değişiklikler gözlemlendiğini ifade eden Develi, şöyle konuşuyor: “Misafirlerimizin kişi başına ortalama tüketiminde düşüşler oldu. Bu zorluklarla başa çıkmak için maliyet kontrolü ve verimlilik artırma konularında sıkı önlemler aldık. Dijital dönüşüm ve online sipariş sistemlerine yatırım yaparak müşteri tabanımızı genişlettik. 2024 yılında enflasyonun olumsuz etkilerine rağmen yüzde 20 oranında büyüme hedefimize ulaşmayı planlıyoruz.”
GENÇ CEO’LARIN GÜÇLÜ
- İyi eğitimli ve meraklı olmak
- Çevik karar alabilme ve esneklik
- İdeolojik değil, analitik yaklaşım
- Ekip motivasyonuna inanarak görevleri iyi delege etmek
- İş ve sosyal hayatı dengeleyip, zamanı iyi planlamak
- Yeni şeyler denemeye yatkınlık
- Teknolojik gelişmelere hakimiyet
- Yönetimde yeni fikirlere daha açık olmak
MÜGE YALÇIN / MY EXECUTIVE KURUCU ORTAĞI
“Hızlı uyum ve dayanıklılık öne çıkıyor”
“Hızlı bir dijital dönüşümün yanı sıra biraz yüksek düzeyli belirsizliklerin yeni normal olduğu iş dünyasında yeni nesil liderlerin öne çıkan en önemli özelliğinin hızlı uyum sağlama yeteneği ve dayanıklılık olduğunu görüyoruz. Bu özellikleri taşıyan yeni nesil liderleri tanımlamak için ‘agile’ kavramını kullanmak istiyorum. Bu kavramı dilimize tek bir kelimeyle çevirmek pek mümkün değil. O nedenle bu kavramı, zorluklar karşısında gerektiğinde esneyerek ve uyum göstererek dayanıklılığını koruyabilen, deneyerek öğrenmekten çekinmeyen ve çevik hareket edebilen lider olarak açmanın daha doğru olacağına inanıyorum. Ayrıca başarılı bir liderin çevresine güven veren ve ekibine güvenen birisi olması gerekiyor. Güçlü güven ilişkisi özellikle işlerin delege edilmesinde belirleyici rol oynuyor.”
İBRAHİM PAKSOY / BOYDEN TÜRKİYE YÖNETİCİ ORTAĞI
“Gençlerin temsili artıyor”
“Liderlik ve üst düzey yöneticilikte gençlerin temsili artıyor. Hızla değişen iş ortamında yeni bakış açıları ve eski nesillerin emekli olması bu eğilime katkıda bulunuyor. Bu değişim, iş dünyasında inovasyon ihtiyacının yanı sıra Y kuşağının iş gücündeki önemli varlığından kaynaklanmaktadır. Genç liderlere sahip şirketler daha iyi performans gösterme eğiliminde olup, bu şirketlerin sektördeki emsallerinden yüzde 35 daha iyi performans gösteriyorlar. 2035 yılına gelindiğinde, kilit liderlik konuları değişeceğini ancak 2024 temelleri üzerine inşa edileceğini öngörüyoruz. Bunlar arasında; net sıfır emisyonlu sürdürülebilir kalkınma, gelişmiş yapay zeka ve otomasyon etiği, sofistike siber güvenlik, jeopolitik istikrar ve yaşlanan nüfus ve kentleşme gibi demografik değişimler liderlerin ana gündem konuları arasında yer alacak.”