Emek yoğun sektörlerin başında gelen turizm sektörü kalifiye eleman ihtiyacıyla da öne çıkıyor. Hilton'dan Elite World Hotels zincirine kadar yerli ve yabancı zincirler, daha iyi hizmet verebilmek için şirket içi eğitimlerle çalışan kalitesini artırmaya çalışıyor.
LEVENT GÖKMEN DEMİRCİLER
[email protected]
Tahminlere göre turizm sektöründe 1,1 milyon kişi çalışıyor. Bunların kaçının nitelikli personel olduğu ise tam bilinmiyor. Oysa nitelikli turist çekmenin ve dolayısıyla daha fazla gelir elde etmenin yolu rakiplere göre daha iyi hizmet verebilmekten geçiyor. İşte bu gerçekten yola çıkan turizmciler çalışan kalitesini artıracak yatırımlar yapıyor.
Tabloları görmek için görsellere tıklayın.
Yıllar önce Magic Life Akademi'nin kurulmasıyla başlayan otel akademileri konusu bir dönem İŞKUR tarafından da desteklenmişti. Günümüzde Divan'dan Hilton'a, Elite World Hotels'den NG Hotels'e kadar yerli ve yabancı zincirler daha iyi hizmet verebilmek için her yıl çok sayıda eğitim düzenleyerek çalışanlarının niteliğini artırmaya çalışıyor.
EĞİTİM ŞART!
İnsan Kaynakları Yöneticileri Derneği (İNKAY) Başkanı Okay Çıkan, turizm sektöründe kalitenin nitelikli eleman sayısının artırılmasıyla mümkün olabileceğini vurguluyor.
Çıkan, yerli ve yabancı otel zincirlerinin çalışanlarını eğiterek kurum kültürlerine adapte ettiklerine dikkat çekiyor. Okay Çıkan, "Önce kendi markalarına, sonra sektöre aşçıdan garsona kadar her kademede eleman yetiştiriyorlar. Bu işin daha başarılı olabilmesi için devletin bu konuya destek olması şart" diye konuşuyor.
NG Hotels Başkanı Hediye Güral Gür, personelin kişisel ve mesleki gelişimini sağlamak amacıyla eğitimler verdiklerini belirtiyor. Gür, "Gerçekleştirdiğimiz eğitimlerle sektörde nitelikli istihdam sağlıyoruz. Stajyer olarak aramıza katılıp yetiştirdiğimiz ve bugün yönetim kademelerinde yer alan çok sayıda çalışanımız var" diyor.
ONLINE ÜNİVERSİTESİ VAR
Dünyanın önde gelen zincirlerinden biri olan Hilton'un kendisine ait bir online üniversitesi bulunuyor. Hilton'da bir kariyer planlama sistemi de var. Sistem kapsamında Hilton çalışanları bağlı bulundukları departman yöneticileriyle görüşüyor ve bir gelişim planı çıkarılıyor.
Bu planla bir sonraki pozisyona ulaşabilmek için almaları gereken eğitimler ve katılacakları Hilton gelişim programları kararlaştırılıyor. Hilton Türkiye Ülke Eğitim Müdürü Abdullah Apak, takım arkadaşlarına kendilerini Hilton'un bir parçası olarak görüp burada çalışmaları için bir neden vermeyi önemsediklerini vurguluyor.
Son yıllarda otellerinde kadın takım üyesi ve yönetici sayısını arttırmaya odaklandıklarını da söylüyor. Apak, "Türkiye'de giderek büyüyen bir markayız. Mevcut ve açılacak otellerimizde yeteneklere ihtiyacımız olacak. Çalışanlarımıza, olası adaylarımıza bu sektörde kariyer yapılabileceğini göstermek istiyoruz" diyor.
DİJİTAL ÇALIŞMA KÜLTÜRÜ
Sektörün önde gelen markalarından biri olan Divan Otelleri, dijital çalışma kültürüne odaklandı. Divan yöneticileri ve başarılı çalışanları, Koç Üniversitesi ve danışmanlık firmalarıyla tasarlanan eğitimlere katılabiliyor.
Divan Grubu İnsan Kaynakları Direktörü Özgür Şahin, insan kaynakları ve eğitim alanındaki projelerini şirketlerinin gelecek vizyonu ve stratejik hedefleri doğrultusunda belirlediklerini söylüyor.
Divan Grubu, yılda ortalama bin 500 çalışan için eğitim programları düzenlerken, yönetici ve üzeri pozisyonlar için düzenlenen eğitimlere yılda 250'yi aşkın lider katılıyor. Düzenlenen sınıf içi ya da birebir gelişim programlarına ek olarak, tüm çalışanlar Koç Akademi Dijital Öğrenme platformundaki sayısız e-öğrenme programı ile kişisel gelişim ve teknik uzmanlık eğitimlere katılabiliyor.
TURİZM ELÇİLERİ YETİŞTİRİYOR
Dedeman Grubu, Türkiye'nin turizmini ve kültürünü tanıtacak turizm elçileri yetiştirmeye özen gösteriyor. Dedeman Otelleri Genel Müdürü Emrullah Akçakaya, yeni başlayanlar ve uzman personel için gerçekleştirdikleri tüm eğitimlerde, daha iyi hizmet vermeyi, personelin kişisel becerilerini artırmayı amaçladıklarını söylüyor.
Concorde Hotels & Resorts da yılda ortalama bin 200 personele eğitim veriyor. Concorde Hotels & Resorts Yönetim Kurulu Üyesi Dr. Erkan Yağcı, eğitimleri çalışanların ilk işgününden itibaren başlatıp yıl içine yayarak ve güncelleyerek devam ettirdiklerini belirtiyor. Yağcı, eğitimlerin sadece işletmelere değil sektöre de katkı sağladığına vurgu yapıyor.
ÇEVREYE DUYARLILIK
Personelin kendini geliştirmesi, hem sektörün hem de markaların başarısı için önemli bir konu. Elexus Hotel Genel Müdürü İsmail Tirali, verdikleri eğitimlerin bazılarının yasal olarak verilmesi gereken eğitimler olduğunu, bazılarının ise özel olarak çalışanlarına verdikleri
eğitimlerden oluştuğunu ifade ediyor.
Kişisel gelişim, misafir memnuniyeti gibi eğitimlerin yanı sıra çevre bilincine yönelik eğitimler de veriliyor. Green Globe, Yeşillenen Oteller ve Yeşil Yıldız sertifikalarına sahip olan Mövenpick Hotel İstanbul, tüm çalışanlarının çevreye duyarlı tesis bilinciyle hareket etmesini sağlamak için sürdürülebilirlikle ilgili periyodik eğitimler veriyor. Mövenpick Hotel İstanbul İnsan Kaynakları Direktörü Mustafa Uysal, sürdürülebilirlikle ilgili çalışmaları oryantasyon sürecine de dahil ettiklerini söylüyor.
GENÇLERE FIRSAT
Elite World Hotels, tecrübeli personeli daha kolay bulabilmek, hizmet kalite standartlarını korumak için Elite Young projesini geliştirdi. Elite World Hotels İnsan Kaynakları Koordinatörü Sema Kayacıklıoğlu, bu projeyle daha önce hiç çalışmamış gençlere veya kendini genç hissedip çalışma isteği olanlara eğitimler verip meslek edindirdiklerini söylüyor. Grup, beş yıl içerisinde Elite World Academy adıyla bir yapılanmaya gitmeyi de hedefliyor.
Renaissance Polat İstanbul Hotel İnsan Kaynakları Müdürü Ertan Güven, bölüm ve çapraz eğitim oryantasyonları yaparak hem bölüm içerisindeki işleyişin kavratılmasını hem de departmanlar arası güçlü bir iletişimin sağlanmasını hedeflediklerini belirtiyor. Güven, bu eğitimlerle turizm sektörüne deneyimli profesyoneller kazandırıldığını vurguluyor.