Türkiye, 1,5 trilyon dolarlık dünya turizm pastasından aldığı payı büyütmeye çalışıyor. Bu amaçla nitelikli turizm çeşitleri ile zengin turiste odaklanıldı. Türkiye'deki potansiyeli gören Hilton'dan Wyndham'a kadar uluslararası zincirler de yatırım yarışına girmiş durumda.
4-17 Eylül 2022 tarihli sayıdan
Turizm sektörü yıllık 2,4 milyon turist hareketi ve 1,5 trilyon dolarlık gelir hacmi, 320 milyonluk istihdamıyla küresel ekonomide önemli bir yere sahip. Pandemide durma noktasına gelen turizmin önümüzdeki yıllarda daha da canlanması bekleniyor.
Akdeniz Çanağı'nın en hızlı büyüyen turizm ülkelerinden biri olan Türkiye, bu yılı 47 milyon turist ve 37 milyar dolar turizm geliriyle kapamayı hedefliyor. Kültür ve Turizm Bakanlığı verilerine göre, yılın yedi ayında geçen yılın aynı dönemine göre, turist sayısı yüzde 128 artarak 23,3 milyon oldu.
Türkiye'ye en çok turist gönderen ülkeler sıralamasında, 2,9 milyon kişiyle Almanya birinci, 2,2 milyon kişiyle Rusya Federasyonu ikinci, 1,8 milyon kişiyle İngiltere (Birleşik Krallık) üçüncü sırada yer aldı. İngiltere'yi sırasıyla Bulgaristan ve İran izledi. TÜİK verilerine göre, yılın yedi ayında Türkiye'ye gelen 3,1 milyon gurbetçiyle birlikte toplam 26,2 milyon ziyaretçi ağırlandı.
KİŞİ BAŞI HARCAMA DÜŞÜK
Rusya-Ukrayna arasındaki savaş nedeniyle gelen Rus turist sayısının azalmasına karşın Avrupa ülkelerinin ambargosu nedeniyle zengin Rus turistler ülkemize akın etti. Bu sayede Antalya'daki tesislerin lüks villaları ekim ayı sonuna kadar doldu.
Ancak İspanya, İtalya gibi rakiplerde bin 200 dolarlar seviyesinde olan turist başı gelir ülkemizde hala 800 dolarlar seviyesinde. Türkiye bu geliri artırmak için tanıtımın yanı sıra nitelikli turizm çeşitleri ile zengin turiste odaklandı.
Çünkü araştırmalar geleceğin bu turist profiliyle şekilleneceğini ortaya koyuyor. Türkiye'deki potansiyeli gören Hilton'dan Wyndham'a kadar uluslararası zincirler de ülkemizde yatırım yarışına girmiş durumda.
Pandemi sonrası artan yakıt fiyatları nedeniyle ucuz uçak bileti ve ucuz tatil dönemi biterken önümüzdeki dönemde lüks turizm segmentinin büyümesi bekleniyor.
Bu süreçte dünya turizm pastasından en büyük payı almak tüm ülkelerin hedefi. Pazar araştırma şirketi Global Market Insights (GMI) raporuna göre, lüks turizm pazarının büyüklüğü 15 milyar dolardan (14.82 milyar Euro) fazla ve 2027'ye kadar yaklaşık yüzde 16 büyüyecek.
Raporda lüks turizmi yeni nesil iyi eğitimli ve talepkar gezginlerin büyüteceği vurgulanıyor. Bu kesim, uluslararası destinasyonlarda konforlu yüksek kaliteli turlara, lükse, rahatlığa ve daha fazla harcamaya odaklanıyor.
Raporda, 2021-2027 arasında Y kuşağının lüks hizmetlere olan talebinin yüzde 17'den fazla büyümesi öngörülürken, son dönemde lüks kategorisindeki otellerin bu kesime yönelik yatırımlarının da arttığına işaret ediliyor.
PAZAR ÇEŞİTLİLİĞİ STRATEJİSİ
Türkiye artık kriz dönemlerinde hedeflerini aşağı yönlü revize etmeyecek ve yukarı gitmek için çalışacak. Bunun için de pazar çeşitlenmesine gidiliyor.
Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy yaptığı açıklamada, Türkiye'nin küresel krizlere bağışıklık kazanması gerektiğini, bunun da pazar çeşitliliğini sağlamakla mümkün olduğunu belirtti.
Pazar çeşitliliğini sağlamanın yollarından birinin tanıtım olduğuna işaret eden Ersoy, Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı'nın (TGA) kurularak sektörün devletle beraber hareket stratejisine geçildiğini, etkili yapılar oluşturarak daha hızlı sonuçlar alınacağını vurguladı.
TGA'lar ilk olarak 1. Dünya Savaşı'ndan sonra İtalya'da kurulurken, Almanya'da 2. Dünya Savaşı'ndan sonra kuruldu. Krizlerden sonra turizmi ekonomisine kazandırarak gelir elde etmek isteyen ülkeler TGA benzeri yapılar kurdu.
Türkiye Seyahat Acentaları Birliği Başkanı (TÜRSAB) Firuz Bağlıkaya, turizm sektörünün uzun yıllara dayanan özverili çalışmalarıyla Türkiye'nin dünyada önemli bir marka desti-nasyon haline geldiğini söylüyor.
BM Dünya Turizm Örgütü'nün verilerine göre, ziyaretçi sayısı bakımından Türkiye'nin uzun yıllardan bu yana dünya turizminde ilk altı ülke arasında yer aldığını hatırlatan Bağlıkaya, aynı başarının turizm gelirlerinde de sergilenmesi gerektiğini belirtiyor.
Bağlıkaya, TÜİK verilerine göre Türkiye'ye gelen çok yüksek ve yüksek gelir grubundan ziyaretçilerin toplam ziyaretçiler içindeki payı son yıllarda gerilerken düşük ve çok düşük gelirli ziyaretçi payının yükseldiğine dikkat çekiyor.
Turizm gelirlerini artırmak için hedef odaklı bir tanıtım stratejisi oluşturulmasının önem taşıdığını söyleyen Bağlıkaya, deniz-kum-güneş turizminin yanında kültür, sağlık, MICE, gastronomi, kruvaziyer, yat, spor, kış, doğa ve macera turizmi gibi birçok farklı turizm çeşidinin sunulabileceğini belirtiyor.
EFEKTİF PAZARLANMALI
Cornelia Diamond Golf Resort SPA Genel Müdürü Zafer Alkaya, Antalya ve Belek bölgesinin lüks turizm için adımlar attığını belirtiyor. Alkaya, "Rakipler kişi başı bin 200 dolara ulaşmışken hizmet kalitesi çok daha iyi olan Türk turizminin doğru fiyatı bulması şart.
Verdiğimiz hizmet kalitesi ile fiyat dengemizi korumalıyız" diyor. Antalya ve Belek bölgesindeki en önemli sorunun turist sayısı değil fiyat olduğuna dikkat çeken Alkaya; İspanya, Yunanistan, Portekiz'den çok daha iyi bir hizmet kalitesine sahip olan Türkiye'nin doğru fiyatı bulması gerektiğini vurguluyor.
Alanya Turistik İşletmeciler Derneği (ALTİD) ve Alanya Turizm Tanıtma Vakfı (ALTAV) Yönetim Kurulu Üyesi Elvan Güneş, yeni turizm yatırımları yerine mevcutların daha efektif pazarlanıp kişi başı gelirin yükseltilmesi gerektiğini vurguluyor.
Yeni yatırımları teşvik etmek yerine eskimiş tesislerin teşvikten yararlandırarak yenilemesi gerektiğine dikkat çeken Güneş, "Gelecek yıl ne kadar uçak planlanıyor? Rusya ve Ukrayna savaşı bitecek mi? İşletmelerde çalışacak personeli nereden ve nasıl bulmayı düşünüyorsunuz?" gibi sorular yanıtlanmalı diyor.
Turizm sektörüne teknolojik ürünler sunan Talya Bilişim'in yönetici ortağı Nilüfer Durukal da değişime dikkat çekerek, her şey dahil sistemin yerini daha küçük, butik işletmelere bırakmaya başladığını söylüyor. Durukal, "Marmaris, Kemer gibi bölgelerde var olan tesisler artık küçülüyor ve müşteri profili de daha çok harcama yapan profile dönüşüyor" diyor.
LÜKS TURİZM İÇİN ATILMASI GEREKEN 3 ADIM
1- Butik tesislerin, gastronomi rotalarının artırılması.
2- Charter yerine direkt uçuş sayılarının artırılması.
3- Deneyimi, yerel kültürü öne çıkaran destinasyonların tanıtılması.
DİMİTRİS MANİKİS WYNDHAM HOTELS&RESORTS EMEA BAŞKANI “150 OTELE ULAŞMAYI HEDEFLİYORUZ”
“Türkiye’de 40 ilde 92 oteliyle hizmet veren Wyndham Hotels&Resorts için Türkiye dünyadaki beşinci büyük pazar. 2022’yi 100 otelle tamamlama hedefimizi 2025 sonunda 150 otele ulaşmak olarak güncelledik. Pandemide bunalan insanlar tatil yapmak kaybettiği zamanı telafi etmek istiyor. Bu da turizm hareketini artıracak.”