DR. ORHAN KARACA
[email protected]
Reel perakende satışlardaki bu artış vasatın altında kalıyor ve iç talepte hala bir canlanma olmadığına işaret ediyor. İç talepte bir canlanmaya işaret etmesi için bu oranın en azından yüzde 5’in üzerine çıkması gerekiyor.
Perakende satışlarda aralık ayı verilerinin açıklanmasıyla 2015’in son çeyreğine ve yılın tamamına ilişkin veriler de ortaya çıktı. Buna göre reel perakende satışlar 2015’in son çeyreğinde önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 3,7 artış gösterirken, yılın tamamındaki artış ise yüzde 3,6 oldu.
Bu oranlar da vasatın altında kalıyor. Zaten 2015 yılı boyunca da bundan çok farklı artışlar görmedik. Reel perakende satışlardaki yıllık artış ilk çeyrekte yüzde 3,3, ikinci çeyrekte yüzde 4 ve üçüncü çeyrekte ise yüzde 3,4 olmuştu. Siyasi belirsizlik ve finansal piyasalardaki dalgalanma yüzünden geleceğe güveni zayıflayan tüketicinin bazı alım kararlarını ertelemesi, 2015’te perakende satışlarda daha fazla yükseliş yaşanmasını engelledi.
Pek çok ülkede olduğu gibi Türkiye’de de gayri safi yurtiçi hasılanın (GSYİH) en önemli bölümünü özel tüketim harcamaları oluşturuyor. Perakende satışlar işte bu özel tüketim harcamaları için önemli bir öncü gösterge işlevini görüyor. Dolayısıyla iç taleptek