Sarten Ambalaj'ın 15'i Türkiye'de ve üçü Rusya, Bulgaristan ve Hollanda'da olmak üzere 18 fabrikası bulunuyor. Hollanda'da kapasite artırımına giden Sarten, İngiltere'de ve büyük bir AB ülkesinde ise öncelikle satın alma yoluyla büyümek için şirket arıyor.
TALİP YILMAZ
[email protected]
Türkiye'nin önde gelen ambalaj şirketlerinden biri olan Sarten Ambalaj, yurtdışında yeni rotalara yelken açıyor. Türkiye'deki 15 fabrikasının yanında Rusya, Bulgaristan ve 2018'de Hollanda'da yeni fabrika açan Sarten Ambalaj, yurtdı-şında yatırımlarına devam edecek.
Üç yıllık planı çerçevesinde 50 milyon Euro'luk yatırım planlayan ve bunun 15 milyon Euro'sunu gerçekleştiren şirket, önümüzdeki iki yılda 35 milyon Euro'luk yatırım daha yapacak.
Öncelikle Hollanda'daki tesiste ikinci hat yatırımını bu yıl devreye alacaklarını anlatan Sarten Ambalaj CEO'su Zeki Sarıbekir, Avrupa'da yatırımlarının süreceğini söylüyor.
Büyük fabrikalarla değil, müşterilere yakın daha küçük çaplı fabrikalarla Avrupa pazarında yollarına devam edeceklerini de ifade ediyor. Sarıbekir, "İngiltere pazarında şirket arayışımız var. Avrupa Birliği (AB) pazarında da görüşmelerimiz oldu. Öncelikle satın alma yapmak istiyoruz" diyor.
YURTDIŞININ PAYI YÜZDE 40
Hollanda fabrikasında bir araya geldiğimiz Zeki Sarıbekir'in verdiği bilgiye göre, 2019'da buradan 10 milyon Euro ciro elde edildi. 2,5 milyon Euro yatırımla devreye girmek üzere olan yeni hatla birlikte Hollanda'da 2020'de 15 milyon Euro, 2021'de ise 20 milyon Euro ciro hedefleniyor.
Hollanda'da ABD'li bir müşterinin talebiyle fabrika kuruldu. Sarıbekir, bölgenin potansiyeli nedeniyle yeni hat yatırımı yaptıklarını ve burada farklı müşterilerin de taleplerini karşılamaya başladıklarını kaydediyor.
Sarten Ambalaj'ın konsolide cirosu 410 milyon Euro seviyesinde. Bunun 360 milyon Euro'su Türkiye'den, 50 milyon Euro'su yurtdışı fabrikalardan elde ediliyor. Türkiye fabrikaları cironun 120 milyon Euro'sunu ihracattan elde ediyor. Böylece Sarten Amba-laj'ın gelirlerinin yaklaşık yüzde 40'ı yurtdışından gelmiş oluyor.
BÖLGESELDEN GLOBALE
Zeki Sarıbekir, Sarten'i daha önce bölgesel bir ambalaj şirketi olarak konumlandırdıklarını fakat artık yavaş yavaş globale doğru gittiklerini kaydediyor. Sarıbekir, "Son yıllarda ihracat odaklı bir büyüme gerçekleştiriyoruz.
2017 yılında 84 milyon dolar olan ihracatı 2018'de 104 milyon dolara, 2019'da 120 milyon dolara taşıdık" diyor. Sarten, şu anda 90'ın üzerinde ülkeye ürün satıyor. Şirket, Avrupa ve Kuzey Afrika'dan sonra Güney Amerika'ya da yönelmiş bulunuyor.
AVRUPA'DA METAL AMBALAJDA BÜYÜYECEK
Sarten Ambalaj, gıda, kozmetik ve endüstriyel ürünler olmak üzere üç ayrı sektöre metal ve plastik ambalaj üretimi yapıyor.
Şirketin yurtdışı planında, var olduğu alanlarda ve özellikle de metalde büyümek var. Türkiye tarafında ise metal ve plastik ambalaj haricinde farklı bir alanda ambalaj üretimi yapmak istiyor.