Müşteri deneyimini iyileştirmek ve farklı seçenekler sunmak isteyen perakende şirketleri ödeme çözümleri geliştirmeye başladı. Migros'tan A101'e pek çok sektör şirketi ödeme sistemlerine yatırım için harekete geçti.
12-25 Mayıs 2024 tarihli sayıdan
Son dört yılda değişen tüketici beklentileri perakende sektöründeki rekabeti yeni alanlara taşıyor. Dijital kanalları çok daha fazla kullanmaya başlayan tüketiciler artık sadece üründe değil ödeme yönetimlerinde de çeşitlilik istiyor.
Temassız ödeme, self servis ödeme, mobil ödeme ve online ödeme gibi pek çok farklı ödeme yöntemi kullanan perakendeciler artık kendi şirketlerini kurarak rekabette fark yaratmaya çalışıyor. A101, Migros, BİM gibi pek çok perakende şirketi bu alana yönelik yatırım yapmaya başladı.
MasterCard Global Ekonomi Enstitüsü'nün 2024 Perakende Trendleri Raporu'na göre hızla genişleyen ödeme seçenekleri perakendecilere rekabet avantaj sağlıyor. Farklı ödeme seçenekleri sunabilme yeteneğinin, perakendeciler için müşteri sadakatini artırmanın anahtarlarından birisi olduğuna dikkat çekiliyor.
2024 yılında, taksit, biyometri ve gerçek zamanlı ödemeler de dahil olmak üzere birkaç önemli ödeme türünün genişlemesi bekleniyor. Karekod ve NFC gibi teknolojilerin yaygınlaşmasıyla mobil cihazların da ödemelerde daha sık kullanılması bekleniyor.
KARTLA 1,2 TRİLYON ÖDEME İŞLEMİ
Dünyadaki yenilikçi uygulamaları yakından takip eden Türkiye'de Bankalararası Kart Merkezi verilerine göre 2024 mart ayı itibarıyla 1,5 milyar adet kartlı işlem sonucunda 1,2 trilyon TL ödeme işlemi gerçekleşti.
Türkiye'de kredi kartı sayısı 121,4 milyona ulaştı. İnternetten kartlı ödeme adedi, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 20 arttı ve 219,6 milyon adede yükseldi. İnternetten yapılan kartlı ödemelerin toplam içindeki payı ise yüzde 16'ye ulaştı. Geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 38 artan kartlarla yapılan temassız ödeme adedi, 916 milyona çıktı.
Açık bankacılık uygulamalarının da verdiği ivmeyle büyüyen pazarın yeni oyuncularından biri Migros oldu. Migros'un girişimi MoneyPay, 2022 yılında Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası'ndan elektronik para kuruluşu ve ödeme hizmet sağlayıcısı olarak resmi faaliyet lisansı aldı. Mevzuatın izin verdiği ana lisanslara sahip bir EPK ve ödeme kuruluşu olan MoneyPay, Migros uygulaması ve tüm Migros mağazalarının yanı sıra kart ve QR ile ödeme kabul eden tüm iş yerlerinde alışverişlerini MoneyPay ile tamamlama imkanı sunuyor.
Kullanıcılar MoneyPay ile 7/24 para transferi gerçekleştirmenin yanında Migros mağazalarındaki kasalardan ve anlaşmalı ATM'lerden tüm Türkiye genelinde para çekim işlemlerini gerçekleştirebiliyor. Ayrıca, Migros uygulamasına özel tasarlanan MoneyPay cüzdanları ile avantajlı ve kolay alışveriş imkanı da var.
MoneyPay Genel Müdürü Mehmet Müstehlik, "Çeşitli banka iş birlikleri ile hayata geçirilen 'kredi pazaryeri' ürünü ile MoneyPay kullanıcıları genel ihtiyaçları için olan kredi başvurularının yanında Migros harcamalarına özel avantajlı alışveriş kredisi başvuru ve kullanımlarını MoneyPay uygulaması üzerinden tamamlayabiliyor" diyor.
Yatırım ürünleri kapsamında kıymetli madenler alım-satım işlemleri sunan şirket, yakında hisse alım/satım seçeneği de kullanıcıları ile buluşturacak. MoneyPay üzerinden mevcut olarak e-pin alma, dijital kod satın alma, fatura ödeme, eşya piyangosu gibi birçok farklı fonksiyon erişilebilir durumda.
2024 yılı MoneyPay için önemli adımlarla başladı. Bu kapsamda yakın zamanda atılan kritik adımlardan biri Türkiye'nin ilk ve en büyük sadakat programı Money'nin, MoneyPay'in finansal dünyası ile entegre bir dijital alışveriş deneyimi altında birleşmesi oldu.
5 BİN MARKAYA ULAŞACAK
Pazara Hepsipay'la giren Hepsiburada ise bu alanda hızlı büyüyen şirketlerden biri. Hepsipay bir platform cüzdanı olarak 2021 yılının haziran ayında hayata geçti. Şirket, işlerini e-ticarette büyütmek isteyen iş ortaklarına tek tıkla güvenli ve hızlı ödeme çözümü, müşterilerine ise dijital cüzdan ve çeşitli vade-lendirme çözümleri sunuyor.
Günümüzde e-ticaretin hızla büyüdüğüne dikkat çeken Hepsipay Genel Müdürü Ozan Bayülgen, "Perakendeciler açısından hızlı ve güvenli ödeme alabilmenin, müşterilere ödeme ekranına gelindiğinde pürüzsüz bir ödeme deneyimi sunabilmenin önemi artıyor. Burada satışa dönüşüm oranını ve sepet büyüklüğünü artıracak, yeni müşteri getirecek uygulamalar e-ticaret oyuncularının başarısı açısından kritik.
Hepsipay ile iş ortaklarımıza tam olarak bunu sağlıyoruz" diyor. 'Hepsipay ile Öde' entegrasyonu ile perakendecilere 15 milyon müşteriye ulaşma imkanı sunuyor. Hepsipay'in tek tıkla ödeme çözümüyle hali hazırda Türkiye'nin önde gelen 20 perakende markasıyla çalıştıklarını söyleyen Bayülgen, kısa vadede bu sayıyı 100'e çıkaracaklarını belirtiyor.
2024 yılının sonuna kadar 5 bin markayı çözümleriyle buluşturmayı hedeflediklerini belirten Bayülgen, "Müşteri tarafında vadelendirme çözümleriyle daha çok müşteriyle buluşmayı hedefliyoruz. Hedefimiz önümüzdeki beş yıl içinde Türkiye'nin en büyük fintech'i olmak" diyor.
Türkiye'nin 81 ilinde 13 bini aşkın marketi olan A101 de Hadi'yle ödeme sistemleri işine yatırım yapan şirketlerden biri oldu. Mağazada yapılan harcamalarda daha fazla tasarruf yapılmasını sağlayan Hadi'yle tüketiciler 2023 yılında ortalama 500 TL tasarruf ederken, bazı kullanıcılar ise etkileyici bir şekilde 11 bin TL üzerinde tasarruf etmeyi başardı.
2023 yılında A101 Hadi'nin en fazla kullanıldığı ilçe Bornova olurken, en fazla alışveriş 26 Ekim günü yapıldı. A101 Pazarlama Genel Müdürü Cüneyt Şahin; "Müşteri sadakatini artırmaya odaklı
inovatif uygulamalarımızı gelecekte de sürdürmeyi planlıyoruz. A101 olarak, müşterilerimize kaliteli ve bütçe dostu alışveriş deneyimleri sunma taahhüdümüzü sürdüreceğiz" diyor.
BİM de temassız ödeme ve transfer uygulaması BİMPARA'yla ödeme kredi kartı ve nakit olmadan cepten kolayca ödeme imkanı sunuyor. BİMPARA uygulaması ile çalışanlarınıza, ailenize ya da arkadaşlarınıza BİM mağazalarında kullanabilecekleri hızlı ve güvenli BİMPARA gönderebiliyorsunuz.
PAZARDAKİ BEŞ ÖNEMLİ TREND
1 - E-ödemenin de aralarında yer aldığı çok sayıda işlemin yapılabildiği ‘süper app’ler’ de hızla yayılıyor.
2- Telefon veya tablet gibi aletlerin kilidini açmak için kullanılan yüz tanıma teknolojisi mağazada ödeme işlemlerinde kullanılmaya başlıyor.
3- Genellikle gerçek zamanlı ödemeler (RTP) veya anlık ödemeler olarak adlandırılan daha hızlı ödemeler, dünya çapında zemin kazanıyor.
4- Perakendeciler teknolojik gelişmeler sayesinde yeni ödeme sistemlerini tüketicilere sunmaya başladı. Şimdi al sonra öde, tek tıkla öde gibi ödeme seçenekleri görülüyor.
5- E-ticaret fiziksel işlemlere kıyasla, temassız ödemeler temaslı ödemelere kıyasla çok daha hızlı büyüyor.
UFUK BİLGETEKİN TÜRKİYE ÖDEME VE ELEKTRONİK PARA KURULUŞLARI BİRLİĞİ (TÖDEB) BAŞKANI
“İnovatif çözümler ortaya çıkıyor”
"Perakende oyuncuları bu ekosistemde farklı stratejilerle yer alıyorlar. Bazıları TÖDEB üyeleriyle iş birliği yaparak süreci optimize ederken, diğerleri kendi elektronik para kuruluşlarını kurarak doğrudan sektöre katılıyorlar. Her iki yaklaşım da perakende sektörünün ticari hedeflerine ve yatırım politikalarına göre şekilleniyor.
Üyelerimizin ve perakende oyuncularının sektördeki çeşitlilik ve iş birlikleri sayesinde kullanıcılar için daha kapsamlı ve inovatif çözümler sunuluyor. 2024 yılında sektörün odak noktasında ‘nakitsiz toplum' vizyonu olacak. TR karekod, kart bağımlılığını azaltan bir inovasyon olarak geniş ölçekte benimsenmeye başlandı ve 2024'te daha yaygın hale gelecek. Ayrıca üyelerimiz servis bankalarıyla iş birliği yaparak yeni arayüzler ve ürünler geliştirecekler.”