Piyasalar, gıda-içecek ve perakende gıda şirketlerinin öne çıktığı bir dönem olan ve bu yıl 26 Mayıs’ta başlayacak Ramazan’a hazırlanıyor. Biz de son beş yılda Ramazan ayının bir ay öncesinde ‘Endeks Üzeri Getiri’ sağlayan şirket hisselerini araştırdık.
CEREN ORAL
[email protected]
Buna göre; CCI, BlM, Banvit, Tuborg, Anadolu Efes, Ülker Bisküvi ve Kristal Kola, getirisi yüksek hisseler arasında yer alıyor. Piyasalar, siyasi ve jeopolitik gelişmelerle şekilleniyor. Geçen hafta gözler, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ile ABD Başkanı Donald Trump arasındaki görüşmedeydi.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Toplantıda jeopolitik başlıklar en önemli gündem maddesi olurken, iki tarafın atacağı adımlar piyasalar tarafından takip edilecek. Bunun yanında ihracat pazarı olması nedeniyle önem arz eden Avrupa’daki ekonomik toparlanmanın derecesi, Amerika Merkez Bankası (FED) başta olmak üzere büyük merkez bankalarının para politikaları, küresel siyasi eğilimler ve ABD’nin politikaları da yakından izlenecek.
RAMAZAN ETKİSİ
Gelişmeler böyleyken, piyasalar bu yıl 26 Mayıs’ta başlayacak ve 24 Haziran’da sona erecek Ramazan ayına hazırlanıyor. Borsada Ramazan ayı öncesinde tüketim harcamalarındaki artışla özellikle gıda, içecek ve perakende gıda hisselerinde yükselişler görülüyor ve bu etki Ramazan boyunca da devam ediyor. Son yıllarda Ramazan’ın yaz mevsimine gelmesi de bu etkiyi artırıyor.
Biz de bu dönemsel etkiyi incelemek amacıyla, son beş yılda Ramazan ayının başlangıç tarihinden tam bir ay öncesindeki dönemi kapsayan bir çalışma yaptık. İlgili dönemde hem BİST-100’ün hem de Gıda İçecek Endeksi ile Perakende Gıda Endeksi hisselerinin performansını analiz ettik ve BİST-100’ün üzerinde getiri sağlayan hisseleri belirledik. Tablomuzda da bu hisselere yer verdik.
YEDİ HİSSE
Son beş yılın beşinde de ‘Endeksin Üzerinde Getiri’ sağlayan hisse Coca Cola İçecek (CCI) olurken, BİM Mağazalar, Banvit, T. Tuborg, Ülker Bisküvi, Anadolu Efes ve Kristal Kola da beş yılın dördünde ‘Endeks Üzeri Performans’ sergiledi. Bu yedi hissenin ayrıntılı yorumlarını, haberimizin ‘özel analiz’ kısmında görebilirsiniz.
Endeks performanslarına göz attığımızda ise son beş yılın ikisinde BİST-100’ün negatif getiri sağladığı göze çarpıyor. 2013’te FED’in ‘tapering’ açıklaması ve Gezi olayları, 2015’te ise iki genel seçim ve siyasi belirsizlikler negatif getiride etkili olurken, Gıda İçecek Endeksi’nin ise 2015 dışındaki dört yılda pozitif performansla öne çıktığını da belirtelim.
MEVSİMSELLİĞE DİKKAT
Son yıllarda Ramazan’ın yaz dönemine gelmesinin özellikle gıda, perakende gıda ve içecek şirketlerinin satışlarını artırdığını söyleyen Reel Kapital Araştırma Müdür Yardımcısı Enver Erkan, bu etkinin yine görüleceğini söylüyor. “Bu yıl, artan gıda enflasyonu gıda perakendeciliğini olumlu etkileyecek.
Gıda şirketlerinin çoğu borçlu şirketler olduğundan bu periyodda kurlarda görülen gerileme de olumlu” diyen Erkan, gıda sektörünün defansif olma özelliğiyle belirsizliklerde öne çıktığını da belirtiyor. Erkan, bu yıl da gıda içecek ve perakende gıda hisselerinden endekse göre olumlu performans bekliyor ve ‘alım’ için Ülker Bisküvi, CCI, Migros, Pınar Süt, Banvit, Tuborg ve Tukaş Gıda’yı öneriyor.
Alan Yatırım Kıdemli Analisti Eda Önder Öztürk, son beş yılda gıda endeksinin Ramazan aylarında BİST-100’ün üzerinde performans gösterdiğini ancak içecek sektörü için hisse bazlı ayrışmalara dikkat edilmesi gerektiğini kaydediyor. Bu yıl Ramazan’ın hazirana denk gelmesinin önemli olduğunu söyleyen Öztürk, bunun nedenini “FED’in haziranda faiz arttırma olasılığı küresel piyasalarda fiyatlamalara girdi. Bu nedenle bu süreçte kâr realizasyonlan gelebilir” diyerek açıklıyor.
TARİHSEL GETİRİ YÜZDE 4,8
BİST-100 Endeksi, son 29 Ramazan döneminin 19'unu yükselişle tamamlarken, bu dönemdeki tarihsel ortalama getiri yüzde 4,8 oldu. Gedik Yatırım Yatırım Danışmanlığı Müdürü Erol Gürcan, geçmiş istatistiklerin öne çıkardığı sektör hisselerinde bu yıl da olumlu görünüm bekliyor.
Ancak Gürcan, “Son yıllarda Ramazan’ın yaz-tatil dönemlerine gelmesiyle işlem hacimlerinde zayıflama oluyor. Her yıl 11 gün öne çekildiğinden Ramazan’ın sürekli farklı mevsimsel etkilerle çakıştığını da unutmamak gerekiyor” uyarısında bulunuyor.
Ahlatçı Yatırını Araştırma Uzmanı Muammer Demir ise Ramazan ayında CCI, Banvit ve Migros’u portföylerde yer alabilecek hisseler olarak görüyor. Ancak alım kararında şirketin satış gelirlerine, faaliyet ve net dönem kârına da dikkat edilmesi gerektiğini hatırlatıyor.
CEREN ORAL
[email protected]
Buna göre; CCI, BlM, Banvit, Tuborg, Anadolu Efes, Ülker Bisküvi ve Kristal Kola, getirisi yüksek hisseler arasında yer alıyor. Piyasalar, siyasi ve jeopolitik gelişmelerle şekilleniyor. Geçen hafta gözler, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ile ABD Başkanı Donald Trump arasındaki görüşmedeydi.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Toplantıda jeopolitik başlıklar en önemli gündem maddesi olurken, iki tarafın atacağı adımlar piyasalar tarafından takip edilecek. Bunun yanında ihracat pazarı olması nedeniyle önem arz eden Avrupa’daki ekonomik toparlanmanın derecesi, Amerika Merkez Bankası (FED) başta olmak üzere büyük merkez bankalarının para politikaları, küresel siyasi eğilimler ve ABD’nin politikaları da yakından izlenecek.
RAMAZAN ETKİSİ
Gelişmeler böyleyken, piyasalar bu yıl 26 Mayıs’ta başlayacak ve 24 Haziran’da sona erecek Ramazan ayına hazırlanıyor. Borsada Ramazan ayı öncesinde tüketim harcamalarındaki artışla özellikle gıda, içecek ve perakende gıda hisselerinde yükselişler görülüyor ve bu etki Ramazan boyunca da devam ediyor. Son yıllarda Ramazan’ın yaz mevsimine gelmesi de bu etkiyi artırıyor.
Biz de bu dönemsel etkiyi incelemek amacıyla, son beş yılda Ramazan ayının başlangıç tarihinden tam bir ay öncesindeki dönemi kapsayan bir çalışma yaptık. İlgili dönemde hem BİST-100’ün hem de Gıda İçecek Endeksi ile Perakende Gıda Endeksi hisselerinin performansını analiz ettik ve BİST-100’ün üzerinde getiri sağlayan hisseleri belirledik. Tablomuzda da bu hisselere yer verdik.
YEDİ HİSSE
Son beş yılın beşinde de ‘Endeksin Üzerinde Getiri’ sağlayan hisse Coca Cola İçecek (CCI) olurken, BİM Mağazalar, Banvit, T. Tuborg, Ülker Bisküvi, Anadolu Efes ve Kristal Kola da beş yılın dördünde ‘Endeks Üzeri Performans’ sergiledi. Bu yedi hissenin ayrıntılı yorumlarını, haberimizin ‘özel analiz’ kısmında görebilirsiniz.
Endeks performanslarına göz attığımızda ise son beş yılın ikisinde BİST-100’ün negatif getiri sağladığı göze çarpıyor. 2013’te FED’in ‘tapering’ açıklaması ve Gezi olayları, 2015’te ise iki genel seçim ve siyasi belirsizlikler negatif getiride etkili olurken, Gıda İçecek Endeksi’nin ise 2015 dışındaki dört yılda pozitif performansla öne çıktığını da belirtelim.
MEVSİMSELLİĞE DİKKAT
Son yıllarda Ramazan’ın yaz dönemine gelmesinin özellikle gıda, perakende gıda ve içecek şirketlerinin satışlarını artırdığını söyleyen Reel Kapital Araştırma Müdür Yardımcısı Enver Erkan, bu etkinin yine görüleceğini söylüyor. “Bu yıl, artan gıda enflasyonu gıda perakendeciliğini olumlu etkileyecek.
Gıda şirketlerinin çoğu borçlu şirketler olduğundan bu periyodda kurlarda görülen gerileme de olumlu” diyen Erkan, gıda sektörünün defansif olma özelliğiyle belirsizliklerde öne çıktığını da belirtiyor. Erkan, bu yıl da gıda içecek ve perakende gıda hisselerinden endekse göre olumlu performans bekliyor ve ‘alım’ için Ülker Bisküvi, CCI, Migros, Pınar Süt, Banvit, Tuborg ve Tukaş Gıda’yı öneriyor.
Alan Yatırım Kıdemli Analisti Eda Önder Öztürk, son beş yılda gıda endeksinin Ramazan aylarında BİST-100’ün üzerinde performans gösterdiğini ancak içecek sektörü için hisse bazlı ayrışmalara dikkat edilmesi gerektiğini kaydediyor. Bu yıl Ramazan’ın hazirana denk gelmesinin önemli olduğunu söyleyen Öztürk, bunun nedenini “FED’in haziranda faiz arttırma olasılığı küresel piyasalarda fiyatlamalara girdi. Bu nedenle bu süreçte kâr realizasyonlan gelebilir” diyerek açıklıyor.
TARİHSEL GETİRİ YÜZDE 4,8
BİST-100 Endeksi, son 29 Ramazan döneminin 19'unu yükselişle tamamlarken, bu dönemdeki tarihsel ortalama getiri yüzde 4,8 oldu. Gedik Yatırım Yatırım Danışmanlığı Müdürü Erol Gürcan, geçmiş istatistiklerin öne çıkardığı sektör hisselerinde bu yıl da olumlu görünüm bekliyor.
Ancak Gürcan, “Son yıllarda Ramazan’ın yaz-tatil dönemlerine gelmesiyle işlem hacimlerinde zayıflama oluyor. Her yıl 11 gün öne çekildiğinden Ramazan’ın sürekli farklı mevsimsel etkilerle çakıştığını da unutmamak gerekiyor” uyarısında bulunuyor.
Ahlatçı Yatırını Araştırma Uzmanı Muammer Demir ise Ramazan ayında CCI, Banvit ve Migros’u portföylerde yer alabilecek hisseler olarak görüyor. Ancak alım kararında şirketin satış gelirlerine, faaliyet ve net dönem kârına da dikkat edilmesi gerektiğini hatırlatıyor.