Koronavirüs vakalarındaki azalmaya paralel olarak Türkiye'de de normalleşmeye yönelik adımlar hızlandı. Bu çerçevede 11 Mayıs'ta kuaförler ve alışveriş merkezleri (AVM) açıldı. AVM'lerle birlikte perakendeciler de kademeli olarak mağazalarını açmaya başladı.
AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
Şirketlerin önemli kısmı ise 1 Haziran'da tüm mağazalarını açmayı planlıyor. Salgının gidişatına göre olumlu ve olumsuz senaryolar geliştiren perakende şirketleri en iyimser senaryolara göre bu yıl yüzde 30 daralma bekliyor.
Değişen sadece finansal hedefler değil. Önümüzdeki dönemde mağazalar ve alışveriş deneyimi de eskisi gibi olmayacak. E-ticaretin öne çıkmasıyla daha büyük deneyim mağazalarının sayısının artması bekleniyor.
Sosyal mesafe ve hijyen önlemlerinin yanı sıra mağazalarda pek çok yenilik tüketicileri bekliyor. Perakende markaları, sanal kabinlerden antibakteriyel ürünlere, giyilebilir teknolojilerden akıllı aynalara kadar yeni çözümler üzerinde çalışıyor.
TEMASSIZ MAĞAZA
37 ilde 110 mağaza ile hizmet veren Boyner, mağazalarda pek çok hijyen önlemini uyguluyor. Mesela ateş ölçümü, maske ve eldiven dağıtılması bu önlemler arasında yer alıyor. Diğer taraftan soyunma kabinlerini müşteri içeri girmeden tek tuş ile dezenfekte edebilen bir teknoloji bulunuyor.
Kasada müşteriler temassız ödemeye yönlendiriliyor. Ödeme sonrasında faturalar SMS ile müşterilere gönderiliyor. Sanal giyinme odaları da şirketin gündeminde yer alan maddelerden biri.
Boyner Büyük Mağazacılık CEO'su Eren Çamurdan, "Ayrıca giyilebilir teknolojiler, artırılmış gerçeklik (AR) ve sanal gerçeklik (VR) uygulamaları da üzerinde çalışılan deneyim odaklı, farklı ve dijitalleşmiş konseptler arasında" diyor.
Türkiye genelinde 400 mağazası olan Penti, inovatif ürünlere odaklanıyor. Penti'nin dijital mezura ürünü 'MySizelD' ile doğru beden ölçülerini bulup deneme ihtiyacı duymadan satın almak mümkün olacak.
Önümüzdeki ay lansmanı yapılacak ürün özel kumaşı sayesinde vücut şeklinize ve ölçünüze uyum sağlayan bir teknolojiye sahip. Ayrıca şirket 'Blu Sky' ismiyle kişisel korumaya yönelik yeni bir antibakteriyel koleksiyon sunmaya hazırlanıyor.
Penti Giyim CEO'su Mert Karaibrahimoğlu, "En iyimser senaryo ile bu yılın son çeyreğinde bütçelemiş olduğumuz seviyelerin yüzde 75-80'ninde kalabileceğimiz bir öngörüye sahibiz" diyor.
PERAKENDECİLER NE YAPIYOR?
TEKNOLOJİ ÖNE ÇIKIYOR
Giovane Gentile, mağazalarda sosyal mesafe ve hijyene yönelik önlemlerin yanı sıra dijitalleşmeye yönelik yatırımlara odaklandı. Mağazada ürün denemek istemeyen müşteriler o anda web sitesinden siparişini verebiliyor.
Ayrıca VIP uygulaması online mağazalara taşındı. Bu programla kayıtlı olan tüm VIP mağaza müşterileri online mağazada da VIP indirim oranları ile alışveriş yapabilecek.
Giovane Gentile Genel Müdürü Zaur Samedov, yeni bir dijital model üzerinde çalıştıklarını söylüyor. Şirket, bu yılki hedeflerini yüzde 30 oranında geriye çekti.
59 ilde 350'nin üzerinde mağazası bulunan Watsons Türkiye, e-ticarete odaklanıyor. Çok yakın bir zamanda yeni mobil uygulamasını hayata geçirmeyi planlayan şirket, bu mobil uygulama içinde farklı teknolojik uygulamalarla hayatı kolaylaştıran özelliklere yer verecek.
Watsons Türkiye Genel Müdürü Mete Yurddaş, "Saç bakım ve cilt bakım ürünleri gibi kişisel bakım ürünleri makyaja oranla müşterilerimizin daha fazla ilgi gösterdikleri ürünler arasında. Bizler de yeni normalde bu tüketim alışkanlığına adapte oluyoruz" diyor.
10 MİLYON TL HARCADI
Defacto, güvenli alışveriş için şu ana kadar 10 milyon TL'lik yatırım yaptı. Yıl sonuna kadar bu harcamaların 15 milyon TL'yi geçmesi bekleniyor. 'Güvende Kal' ismiyle özel bir koleksiyon oluşturan şirket, anti bakteriyel ürünler üretti.
DeFacto CEO'su İhsan Ateş'in verdiği bilgiye göre, ayrıca koleksiyona hijyenik tulum, siperlik ve anti bakteriyel maske tasarımlar eklendi. 'Fijital' olarak adlandırılan ödemenin temassız olduğu ve akıllı aynaların bulunduğu mağazaların sayısı artırılacak.
Türkiye genelinde 91 mağazası bulunan Derimod, mağazalarda hijyen önlemlerinin yanı sıra yeni ödeme seçeneklerine odaklandı. Derimod Yönetim Kurulu Üyesi Murat Zaim, "Teması azaltmak için de banka POS'larımızı değiştirerek, temassız ve QR kod ile ödeme seçeneklerimizi artırdık" diyor.
Gizia da teknolojik yeniliklere yöneliyor. Tüm mağazalarda kullanılan birbiriyle konuşan programlar, müşterilere hızlı ve doğru ürün tedariği sağlanmasında önemli rol oynuyor.
İşletim programları ile müşterilerin mağazalardaki ürünleri sanal ortamda görmeleri sağlanıyor. Gizia Yönetim Kurulu Başkanı İsmail Kutlu, "Bu süreçte tüketim alışkanlıklarının da cadde mağazalarına yöneleceğini öngörüyoruz" diyor.
E-ticarete odaklanan Atasun Optik, web sitesi ve mobil uygulamaları üzerinden gözlüklerin sanal olarak denenmesini sağlayan bir uygulamayı hayata geçirmeye hazırlanıyor. 'Web sitesinden sipariş ver, mağazadan teslim al' uygulamasını devreye aldıklarını söyleyen Atasun Optik CEO'su Nihat Aydın, bu yıl içinde de 'mağazada seç, evine gönderelim' uygulamasına başlayacaklarını söylüyor.
HİJYEN VE SOSYAL MESAFE
Mağazalarda hijyen ve sosyal mesafe önlemleri alan Beymen, diğer taraftan müşteri deneyimine yönelik çözümler de geliştiriyor. Şirket, mağazalarında özel alışveriş deneyimi yaşamak isteyen müşteriler için randevulu hizmet veriyor.
Beymen Perakende CEO'su Elif Çapçı, "Beymen Danışmanım servisimiz kapsamında, müşterilerimiz evlerinden diledikleri stil danışmanımızla birlikte tarzlarına uygun ürünleri dijital olarak keşfedebilecek ve satın alabilecek" diyor.
Türkiye genelinde 381 mağazası bulunan Mavi, klasik hijyen önlemlerinin yanı sıra tüm mağazalarını özellikle hastanelerde kullanılan yeni nesil nano teknolojik antimic sistemiyle dezenfekte etti. Aynı teknoloji havalandırma sistemlerinde de kullanıldı ve mağazaların havası sürekli olarak temizleniyor.
E-ticaret kanallarında ve dijitalizasyonda hızlı bir büyüme olduğunu söyleyen Mavi CEO'su Cüneyt Yavuz, "İçinde olduğumuz dönemin müşteri alışveriş davranışları üzerindeki etkilerini ve kalıcı değişimi analiz edebilmek için ekiplerimizle sürekli çalışıyoruz" diyor.
AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
[email protected]
Şirketlerin önemli kısmı ise 1 Haziran'da tüm mağazalarını açmayı planlıyor. Salgının gidişatına göre olumlu ve olumsuz senaryolar geliştiren perakende şirketleri en iyimser senaryolara göre bu yıl yüzde 30 daralma bekliyor.
Değişen sadece finansal hedefler değil. Önümüzdeki dönemde mağazalar ve alışveriş deneyimi de eskisi gibi olmayacak. E-ticaretin öne çıkmasıyla daha büyük deneyim mağazalarının sayısının artması bekleniyor.
Sosyal mesafe ve hijyen önlemlerinin yanı sıra mağazalarda pek çok yenilik tüketicileri bekliyor. Perakende markaları, sanal kabinlerden antibakteriyel ürünlere, giyilebilir teknolojilerden akıllı aynalara kadar yeni çözümler üzerinde çalışıyor.
TEMASSIZ MAĞAZA
37 ilde 110 mağaza ile hizmet veren Boyner, mağazalarda pek çok hijyen önlemini uyguluyor. Mesela ateş ölçümü, maske ve eldiven dağıtılması bu önlemler arasında yer alıyor. Diğer taraftan soyunma kabinlerini müşteri içeri girmeden tek tuş ile dezenfekte edebilen bir teknoloji bulunuyor.
Kasada müşteriler temassız ödemeye yönlendiriliyor. Ödeme sonrasında faturalar SMS ile müşterilere gönderiliyor. Sanal giyinme odaları da şirketin gündeminde yer alan maddelerden biri.
Boyner Büyük Mağazacılık CEO'su Eren Çamurdan, "Ayrıca giyilebilir teknolojiler, artırılmış gerçeklik (AR) ve sanal gerçeklik (VR) uygulamaları da üzerinde çalışılan deneyim odaklı, farklı ve dijitalleşmiş konseptler arasında" diyor.
Türkiye genelinde 400 mağazası olan Penti, inovatif ürünlere odaklanıyor. Penti'nin dijital mezura ürünü 'MySizelD' ile doğru beden ölçülerini bulup deneme ihtiyacı duymadan satın almak mümkün olacak.
Önümüzdeki ay lansmanı yapılacak ürün özel kumaşı sayesinde vücut şeklinize ve ölçünüze uyum sağlayan bir teknolojiye sahip. Ayrıca şirket 'Blu Sky' ismiyle kişisel korumaya yönelik yeni bir antibakteriyel koleksiyon sunmaya hazırlanıyor.
Penti Giyim CEO'su Mert Karaibrahimoğlu, "En iyimser senaryo ile bu yılın son çeyreğinde bütçelemiş olduğumuz seviyelerin yüzde 75-80'ninde kalabileceğimiz bir öngörüye sahibiz" diyor.
PERAKENDECİLER NE YAPIYOR?
- Mağazalarda hem çalışanların hem de müşterilerin ateşi ölçülüyor ve maske kullanılıyor.
- Mağazalara belli sayıda müşteri alınıyor. Mağazalara sosyal mesafe uyarı işaretleri koyan şirketler kabinleri dezenfekte ediyor. Denenen ürünler bekletiliyor ve dezenfekte ediliyor.
- Temassız ödeme ve kasiyersiz kasa çıkışı uygulamaları öne çıkıyor. Video kamera ve hareket sensörü kullanarak alınan ürünleri tespit eden ve tüketicilerin kredi kartlarından eşleştirdikleri mobil uygulama yoluyla ödemeleri alan uygulamalara yönelik yatırımlar artıyor.
- E-ticarete yönelik yatırımlar öne çıkıyor. Mağazada beğenip eve sipariş verme gibi internet kullanımını artıracak çözümler artıyor.
- Şirketler sadık müşterilere yönelik farklılaştırılmış kampanyalara odaklanıyor.
- İnovatif ürünlerin sayısı artıyor.
TEKNOLOJİ ÖNE ÇIKIYOR
Giovane Gentile, mağazalarda sosyal mesafe ve hijyene yönelik önlemlerin yanı sıra dijitalleşmeye yönelik yatırımlara odaklandı. Mağazada ürün denemek istemeyen müşteriler o anda web sitesinden siparişini verebiliyor.
Ayrıca VIP uygulaması online mağazalara taşındı. Bu programla kayıtlı olan tüm VIP mağaza müşterileri online mağazada da VIP indirim oranları ile alışveriş yapabilecek.
Giovane Gentile Genel Müdürü Zaur Samedov, yeni bir dijital model üzerinde çalıştıklarını söylüyor. Şirket, bu yılki hedeflerini yüzde 30 oranında geriye çekti.
59 ilde 350'nin üzerinde mağazası bulunan Watsons Türkiye, e-ticarete odaklanıyor. Çok yakın bir zamanda yeni mobil uygulamasını hayata geçirmeyi planlayan şirket, bu mobil uygulama içinde farklı teknolojik uygulamalarla hayatı kolaylaştıran özelliklere yer verecek.
Watsons Türkiye Genel Müdürü Mete Yurddaş, "Saç bakım ve cilt bakım ürünleri gibi kişisel bakım ürünleri makyaja oranla müşterilerimizin daha fazla ilgi gösterdikleri ürünler arasında. Bizler de yeni normalde bu tüketim alışkanlığına adapte oluyoruz" diyor.
10 MİLYON TL HARCADI
Defacto, güvenli alışveriş için şu ana kadar 10 milyon TL'lik yatırım yaptı. Yıl sonuna kadar bu harcamaların 15 milyon TL'yi geçmesi bekleniyor. 'Güvende Kal' ismiyle özel bir koleksiyon oluşturan şirket, anti bakteriyel ürünler üretti.
DeFacto CEO'su İhsan Ateş'in verdiği bilgiye göre, ayrıca koleksiyona hijyenik tulum, siperlik ve anti bakteriyel maske tasarımlar eklendi. 'Fijital' olarak adlandırılan ödemenin temassız olduğu ve akıllı aynaların bulunduğu mağazaların sayısı artırılacak.
Türkiye genelinde 91 mağazası bulunan Derimod, mağazalarda hijyen önlemlerinin yanı sıra yeni ödeme seçeneklerine odaklandı. Derimod Yönetim Kurulu Üyesi Murat Zaim, "Teması azaltmak için de banka POS'larımızı değiştirerek, temassız ve QR kod ile ödeme seçeneklerimizi artırdık" diyor.
Gizia da teknolojik yeniliklere yöneliyor. Tüm mağazalarda kullanılan birbiriyle konuşan programlar, müşterilere hızlı ve doğru ürün tedariği sağlanmasında önemli rol oynuyor.
İşletim programları ile müşterilerin mağazalardaki ürünleri sanal ortamda görmeleri sağlanıyor. Gizia Yönetim Kurulu Başkanı İsmail Kutlu, "Bu süreçte tüketim alışkanlıklarının da cadde mağazalarına yöneleceğini öngörüyoruz" diyor.
E-ticarete odaklanan Atasun Optik, web sitesi ve mobil uygulamaları üzerinden gözlüklerin sanal olarak denenmesini sağlayan bir uygulamayı hayata geçirmeye hazırlanıyor. 'Web sitesinden sipariş ver, mağazadan teslim al' uygulamasını devreye aldıklarını söyleyen Atasun Optik CEO'su Nihat Aydın, bu yıl içinde de 'mağazada seç, evine gönderelim' uygulamasına başlayacaklarını söylüyor.
HİJYEN VE SOSYAL MESAFE
Mağazalarda hijyen ve sosyal mesafe önlemleri alan Beymen, diğer taraftan müşteri deneyimine yönelik çözümler de geliştiriyor. Şirket, mağazalarında özel alışveriş deneyimi yaşamak isteyen müşteriler için randevulu hizmet veriyor.
Beymen Perakende CEO'su Elif Çapçı, "Beymen Danışmanım servisimiz kapsamında, müşterilerimiz evlerinden diledikleri stil danışmanımızla birlikte tarzlarına uygun ürünleri dijital olarak keşfedebilecek ve satın alabilecek" diyor.
Türkiye genelinde 381 mağazası bulunan Mavi, klasik hijyen önlemlerinin yanı sıra tüm mağazalarını özellikle hastanelerde kullanılan yeni nesil nano teknolojik antimic sistemiyle dezenfekte etti. Aynı teknoloji havalandırma sistemlerinde de kullanıldı ve mağazaların havası sürekli olarak temizleniyor.
E-ticaret kanallarında ve dijitalizasyonda hızlı bir büyüme olduğunu söyleyen Mavi CEO'su Cüneyt Yavuz, "İçinde olduğumuz dönemin müşteri alışveriş davranışları üzerindeki etkilerini ve kalıcı değişimi analiz edebilmek için ekiplerimizle sürekli çalışıyoruz" diyor.