PC pazarında genel satışlarda düşüş eğilimi devam ederken notebook segmenti en büyük payı almaya devam ediyor.
2017'nin ilk yarısında 558 bin 566 adet notebook satılırken, masaüstü PC satışı 231 bin 586'da kaldı. Önümüzdeki süreçte de notebook'un hakimiyetinin süreceği tahmin ediliyor.
GÖZDE YENİOVA
[email protected]
Pazardaki yeni trendlerin ise oyun bilgisayarları ile ultra hafif ve ince taşınabilir bilgisayarlar olması bekleniyor.
Bilgisayar pazarı yıllar içinde büyük bir dönüşümden geçti. Farklı seg-mentlerin dahil olduğu, boyutların giderek küçülüp inceldiği ancak performansın arttığı bir pazar haline geldi.
Tüketici taleplerindeki değişim ve özellikle mobil iş hayatının yaygınlaşması, PC pazarındaki değişimi etkileyen faktörler oldu. Bu değişimle beraber PC pazarı satışlarında gerileme görülsede notebook segmenti yükselişini koruyor.
Uzun zamandır istenilen satış rakamlarını yakalayamayan global PC pazarı, son açıklanan 2017’nin ikinci çeyrek sonuçlarında da düşüş gösterdi. 2016 yılının ikinci çeyreği ile kıyaslandığında yüzde 4,3 düşüş yaşayan PC pazarı, Gartner’ın açıkladığı raporlara göre üst üste 11 çeyrektir düşüş yaşıyor. PC pazarı; masaüs-tü, dizüstü ve ikisi bir arada (tablet ve dizüstü karışımı) bilgisayarları kapsıyor.
LİDER DEĞİŞTİ
Gartner’ın yayınladığı verilere göre, nisan-haziran döneminde dünyada toplam 61,1 milyon adet bilgisayar satıldı. Satışlar geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 4,3 geriledi. Geçen yılın aynı döneminde 63,9 milyon adet satış gerçekleşmişti.
Önceki çeyreği PC pazarının lideri olarak kapatan Lenovo, 2017’nin ikinci çeyreği itibariyle ikinci sıraya geriledi. Yılın ikinci çeyreğinde 12 bin 690 ünite PC satışı gerçekleştirerek Lenovo’yu geride bırakan HP‘nin pazardaki payı ise yüzde 20,8 oldu.
HP geçtiğimiz yılın aynı döneminde 12 bin 285 adet PC satışı yapabilmişti. İkinci sıraya gerileyen Lenovo ise 2016’nın ikinci çeyreğinde 13 bin 305 adet PC satarken, 2017’nin ikinci çeyreğinde 12 bin 188 adet PC satabildi.
HP ve Lenovo’yu sırasıyla Dell, Apple, Asus ve Acer takip ediyor. Dell geçtiğimiz yıla oranla PC satışlarını ve pa-
zar payını arttırırken, Apple yüzde 0,4’lük gerileme yaşadı. Önceki yılın ikinci çeyreğinde 4 bin 252 ünite PC satan Apple, geçtiğimiz çeyrekte ise 4 bin 236 adet PC sattı.
Geçtiğimiz yıl pazarın yüzde 7’si-ne hakim olan Asus’un pazar payı ise 2017’nin ikinci çeyreğinde yüzde 6,6 seviyesine geriledi. Listenin son sırasında yer alan Acer, aynı zamanda yüzde 12,5 ile en çok düşüş yaşayan şirket oldu. Geçtiğimiz yılın aynı döneminde 4 bin 402 ünite satış yapan Acer, bu yılın ikinci çeyreğinde
sadece 3 bin 850 adet PC satışı gerçekleştirdi.
TÜRKİYE PAZARI DARALDI
Türkiye pazarına bakıldığında ise araştırma şirketi IDC’nin rakamlarına göre, PC pazarı hem 2017 ilk çeyreğinde hem de ikinci çeyrekte globalde olduğu gibi yıl bazında düşüş gösterdi. Dolayısıyla da pazar geçen yıla göre bu yılın ilk yarısında adet bazında yüzde 9,9 oranında küçüldü.
IDC Türkiye Kıdemli Araştırma Analisti Ayse Kaptanoğlu, bunun arkasında yatan en önemli nedenlerden birinin ekonomik ve politik gelişmelerin getirdiği belirsizliğin PC yatırımlarını erteletmesi olduğuna dikkat çekiyor.
Kaptanoğlu, “Tüketici segmentinde yapılan birtakım kampanyalar, tam istenen adetleri getirmese de pazarı biraz hareketlendirdi. Öte yandan kurumsal tarafta zorunlu olan ihtiyaçlar alımları ön-celiklendirirken çoğu projenin diğer aylara sarkıtıldığı görüldü” diyor.
NOTEBOOK ÖNDE
PC segmentine bakıldığında satış adetlerinde notebook, en büyük payı alıyor. İlk yarıda 558 bin 566 adet notebook satılırken, masaüstü PC satışı 231 bin 586’da kaldı. Önümüzdeki süreçte notebook’un hakimiyetinin sürmesi bekleniyor.
Toplamda ise geçen yılın ilk yarısında 890 bin 506 adet satış yapılmışken bu yılın ilk yarısında satışlar 803 bin 302 adede geriledi. Bu gerilemede etkili olan baş faktörün bilgisayar yenileme oranlarının uzaması olduğu ifade ediliyor.
Özellikle bilgisayar kategorisi içerisinde bakıldığında oyun bilgisayarları, yüksek performanslı bilgisayarlar ve ikisi bir arada cihazların artış gösterdiği görülüyor. Önümüzdeki süreçte de yine yüksek performanslı premium segmentin artışta olması bekleniyor.
İKİNCİ YARIYIL UMUDU
ASUS Türkiye Sistem İş Birimi Ülke Müdürü Özge Kılıç Güler, Türkiye’de satışların 2017’nin ilk altı ayında geçtiğimiz yıla oranla düşüş gösterdiğini söylüyor. Güler, “Ancak hepimizin bildiği gibi bu durum, tüm sektörlerde aynı dönem için benzerdi. İkinci altı aydaki satışların etkisiyle birlikte, 2017 yılının 2016 ile paralel kapanmasını bekliyoruz. Globale baktığımızda da durum çok farklı değil.
2017’nin geçtiğimiz yıla oranla yüzde 2 civarında bir büyüme ile kapanması bekleniyor’’ diyor. Casper Pazarlama Direktörü Fe-ray Karaman, Türkiye pazarının global pazara paralel bir seyir izlediğini ifade ediyor.
Karaman, “Son beş yıldır düşüşte olan global pazar ilk defa bu yıl notebookta artış göstermeye başladı. Türkiye de buna paralel hareket ediyor. IDC, bu artışın adet bazında yüzde 6 olacağını tahmin ediyor. Ciro olarak da yeni performanslı segmentlerin gelişmesiyle 2016‘yagöre artış olacağını söyleyebiliriz’’ diye konuşuyor.
YENİ TRENDLER
PC pazarında segmentler değişim gösterdikçe satışlar da farklı alanlara kayıyor. Peki önümüzdeki dönemde yeni trendler neler olacak?
Gaming son iki yılın yükselen trendi ve önümüzdeki birkaç yıl içerisinde taşınabilir bilgisayar pazarının hemen hemen üçte birine ulaşması bekleniyor. Bu seride en son teknolojiyle donatılmış performanslı ürünler tercih ediliyor. Özellikle ekran kartı, panel kalitesi ve soğutma sistemi rekabette öne geçen teknolojileri oluşturuyor.
Asus’un performanslı ekran kartlarına sahip notebooklardaki pazar payı yüzde 50’lere ulaşmış durumda. ASUS Türkiye Sistem İş Birimi Ülke Müdürü Özge Kılıç Güler’in aktardığına göre, özellikle üst uç modellerde bu oran daha yüksek.
Casper Pazarlama Direktörü Fe-ray Karaman da Türkiye’de bu konuda araştırma yaptırdıklarını ve oyun bilgisayarı segmentinde çift haneli büyüme gördüklerini ifade ediyor. Araştırmaya göre, GTXekran kartlı, Intel HQ işlemcili, yüksek RAM ve SSD disk kapasiteli, Fulld HD ekran çözünürlüğüne sahip, geliştirilmiş turbo fan ve ses sistemlerine sahip notebook talebinde artış var. Karaman, “Oyun segmentinde daha çok büyük ekran kullanımını gözlemliyoruz” diyor.
ULTRA HAFİFLİK ÖNE ÇIKIYOR
Bunun dışında ise ultra taşınabilir modeller piyasadaki yeni trend olarak öne çıkıyor. Hem 1 kg civarında ağırlıklarının olması hem de güncel teknolojisi sayesinde performans sağlayabilmesi, mobiliteye düşkün tüketicileri bu modellere yöneltiyor.
Farklı Zenbook modellerle Asus son kullanıcıların bu segmentten beklentilerini karşılamaya çalışıyor. Özellikle eylül ayı gibi raflarda olması planlanan Zenbook UX370 modeli bu serinin yeni örneklerinden. 360 derece dönebilme özelliğiyle hem tablet hem de notebook olarak kullanılabilen ürünün dokunmatik ekranı aynı zamanda kalem kullanarak tasarımlar yaratmaya olanak sağlıyor.
Tasarımı ince ve hafif ultra mobil ürün kategorisinde artışın yaşandığına dikkat çekiliyor. Notebook işlemci ve ekran kartı gibi komponentlerin performanslarının oldukça artmasıyla beraber, mobil kullanıcılar günlük kullanım kolaylığı için daha ince ve hafif modelleri tercih ediyor. Tasarım olarak oyun segmentinde canlı ve iddialı tasarım çizgilerinin tercih edildiği, standart notebooklarda ise daha sade ve elegant tasarımların beğenildiği ifade ediliyor.
2017'nin ilk yarısında 558 bin 566 adet notebook satılırken, masaüstü PC satışı 231 bin 586'da kaldı. Önümüzdeki süreçte de notebook'un hakimiyetinin süreceği tahmin ediliyor.
GÖZDE YENİOVA
[email protected]
Bilgisayar pazarı yıllar içinde büyük bir dönüşümden geçti. Farklı seg-mentlerin dahil olduğu, boyutların giderek küçülüp inceldiği ancak performansın arttığı bir pazar haline geldi.
Tüketici taleplerindeki değişim ve özellikle mobil iş hayatının yaygınlaşması, PC pazarındaki değişimi etkileyen faktörler oldu. Bu değişimle beraber PC pazarı satışlarında gerileme görülsede notebook segmenti yükselişini koruyor.
Uzun zamandır istenilen satış rakamlarını yakalayamayan global PC pazarı, son açıklanan 2017’nin ikinci çeyrek sonuçlarında da düşüş gösterdi. 2016 yılının ikinci çeyreği ile kıyaslandığında yüzde 4,3 düşüş yaşayan PC pazarı, Gartner’ın açıkladığı raporlara göre üst üste 11 çeyrektir düşüş yaşıyor. PC pazarı; masaüs-tü, dizüstü ve ikisi bir arada (tablet ve dizüstü karışımı) bilgisayarları kapsıyor.
LİDER DEĞİŞTİ
Gartner’ın yayınladığı verilere göre, nisan-haziran döneminde dünyada toplam 61,1 milyon adet bilgisayar satıldı. Satışlar geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 4,3 geriledi. Geçen yılın aynı döneminde 63,9 milyon adet satış gerçekleşmişti.
Önceki çeyreği PC pazarının lideri olarak kapatan Lenovo, 2017’nin ikinci çeyreği itibariyle ikinci sıraya geriledi. Yılın ikinci çeyreğinde 12 bin 690 ünite PC satışı gerçekleştirerek Lenovo’yu geride bırakan HP‘nin pazardaki payı ise yüzde 20,8 oldu.
HP geçtiğimiz yılın aynı döneminde 12 bin 285 adet PC satışı yapabilmişti. İkinci sıraya gerileyen Lenovo ise 2016’nın ikinci çeyreğinde 13 bin 305 adet PC satarken, 2017’nin ikinci çeyreğinde 12 bin 188 adet PC satabildi.
HP ve Lenovo’yu sırasıyla Dell, Apple, Asus ve Acer takip ediyor. Dell geçtiğimiz yıla oranla PC satışlarını ve pa-
zar payını arttırırken, Apple yüzde 0,4’lük gerileme yaşadı. Önceki yılın ikinci çeyreğinde 4 bin 252 ünite PC satan Apple, geçtiğimiz çeyrekte ise 4 bin 236 adet PC sattı.
Geçtiğimiz yıl pazarın yüzde 7’si-ne hakim olan Asus’un pazar payı ise 2017’nin ikinci çeyreğinde yüzde 6,6 seviyesine geriledi. Listenin son sırasında yer alan Acer, aynı zamanda yüzde 12,5 ile en çok düşüş yaşayan şirket oldu. Geçtiğimiz yılın aynı döneminde 4 bin 402 ünite satış yapan Acer, bu yılın ikinci çeyreğinde
sadece 3 bin 850 adet PC satışı gerçekleştirdi.
TÜRKİYE PAZARI DARALDI
Türkiye pazarına bakıldığında ise araştırma şirketi IDC’nin rakamlarına göre, PC pazarı hem 2017 ilk çeyreğinde hem de ikinci çeyrekte globalde olduğu gibi yıl bazında düşüş gösterdi. Dolayısıyla da pazar geçen yıla göre bu yılın ilk yarısında adet bazında yüzde 9,9 oranında küçüldü.
IDC Türkiye Kıdemli Araştırma Analisti Ayse Kaptanoğlu, bunun arkasında yatan en önemli nedenlerden birinin ekonomik ve politik gelişmelerin getirdiği belirsizliğin PC yatırımlarını erteletmesi olduğuna dikkat çekiyor.
Kaptanoğlu, “Tüketici segmentinde yapılan birtakım kampanyalar, tam istenen adetleri getirmese de pazarı biraz hareketlendirdi. Öte yandan kurumsal tarafta zorunlu olan ihtiyaçlar alımları ön-celiklendirirken çoğu projenin diğer aylara sarkıtıldığı görüldü” diyor.
NOTEBOOK ÖNDE
PC segmentine bakıldığında satış adetlerinde notebook, en büyük payı alıyor. İlk yarıda 558 bin 566 adet notebook satılırken, masaüstü PC satışı 231 bin 586’da kaldı. Önümüzdeki süreçte notebook’un hakimiyetinin sürmesi bekleniyor.
Toplamda ise geçen yılın ilk yarısında 890 bin 506 adet satış yapılmışken bu yılın ilk yarısında satışlar 803 bin 302 adede geriledi. Bu gerilemede etkili olan baş faktörün bilgisayar yenileme oranlarının uzaması olduğu ifade ediliyor.
Özellikle bilgisayar kategorisi içerisinde bakıldığında oyun bilgisayarları, yüksek performanslı bilgisayarlar ve ikisi bir arada cihazların artış gösterdiği görülüyor. Önümüzdeki süreçte de yine yüksek performanslı premium segmentin artışta olması bekleniyor.
İKİNCİ YARIYIL UMUDU
ASUS Türkiye Sistem İş Birimi Ülke Müdürü Özge Kılıç Güler, Türkiye’de satışların 2017’nin ilk altı ayında geçtiğimiz yıla oranla düşüş gösterdiğini söylüyor. Güler, “Ancak hepimizin bildiği gibi bu durum, tüm sektörlerde aynı dönem için benzerdi. İkinci altı aydaki satışların etkisiyle birlikte, 2017 yılının 2016 ile paralel kapanmasını bekliyoruz. Globale baktığımızda da durum çok farklı değil.
2017’nin geçtiğimiz yıla oranla yüzde 2 civarında bir büyüme ile kapanması bekleniyor’’ diyor. Casper Pazarlama Direktörü Fe-ray Karaman, Türkiye pazarının global pazara paralel bir seyir izlediğini ifade ediyor.
Karaman, “Son beş yıldır düşüşte olan global pazar ilk defa bu yıl notebookta artış göstermeye başladı. Türkiye de buna paralel hareket ediyor. IDC, bu artışın adet bazında yüzde 6 olacağını tahmin ediyor. Ciro olarak da yeni performanslı segmentlerin gelişmesiyle 2016‘yagöre artış olacağını söyleyebiliriz’’ diye konuşuyor.
YENİ TRENDLER
PC pazarında segmentler değişim gösterdikçe satışlar da farklı alanlara kayıyor. Peki önümüzdeki dönemde yeni trendler neler olacak?
Gaming son iki yılın yükselen trendi ve önümüzdeki birkaç yıl içerisinde taşınabilir bilgisayar pazarının hemen hemen üçte birine ulaşması bekleniyor. Bu seride en son teknolojiyle donatılmış performanslı ürünler tercih ediliyor. Özellikle ekran kartı, panel kalitesi ve soğutma sistemi rekabette öne geçen teknolojileri oluşturuyor.
Asus’un performanslı ekran kartlarına sahip notebooklardaki pazar payı yüzde 50’lere ulaşmış durumda. ASUS Türkiye Sistem İş Birimi Ülke Müdürü Özge Kılıç Güler’in aktardığına göre, özellikle üst uç modellerde bu oran daha yüksek.
Casper Pazarlama Direktörü Fe-ray Karaman da Türkiye’de bu konuda araştırma yaptırdıklarını ve oyun bilgisayarı segmentinde çift haneli büyüme gördüklerini ifade ediyor. Araştırmaya göre, GTXekran kartlı, Intel HQ işlemcili, yüksek RAM ve SSD disk kapasiteli, Fulld HD ekran çözünürlüğüne sahip, geliştirilmiş turbo fan ve ses sistemlerine sahip notebook talebinde artış var. Karaman, “Oyun segmentinde daha çok büyük ekran kullanımını gözlemliyoruz” diyor.
ULTRA HAFİFLİK ÖNE ÇIKIYOR
Bunun dışında ise ultra taşınabilir modeller piyasadaki yeni trend olarak öne çıkıyor. Hem 1 kg civarında ağırlıklarının olması hem de güncel teknolojisi sayesinde performans sağlayabilmesi, mobiliteye düşkün tüketicileri bu modellere yöneltiyor.
Farklı Zenbook modellerle Asus son kullanıcıların bu segmentten beklentilerini karşılamaya çalışıyor. Özellikle eylül ayı gibi raflarda olması planlanan Zenbook UX370 modeli bu serinin yeni örneklerinden. 360 derece dönebilme özelliğiyle hem tablet hem de notebook olarak kullanılabilen ürünün dokunmatik ekranı aynı zamanda kalem kullanarak tasarımlar yaratmaya olanak sağlıyor.
Tasarımı ince ve hafif ultra mobil ürün kategorisinde artışın yaşandığına dikkat çekiliyor. Notebook işlemci ve ekran kartı gibi komponentlerin performanslarının oldukça artmasıyla beraber, mobil kullanıcılar günlük kullanım kolaylığı için daha ince ve hafif modelleri tercih ediyor. Tasarım olarak oyun segmentinde canlı ve iddialı tasarım çizgilerinin tercih edildiği, standart notebooklarda ise daha sade ve elegant tasarımların beğenildiği ifade ediliyor.