Pandemiye rağmen 2020'yi kuruluşundan bu yana en başarılı performansıyla kapatan Teknosa, cirosunu yüzde 36 artışla 5,6 milyar TL'ye çıkardı. Teknosa Genel Müdürü Bülent Gürcan, "Dijitalleşmeye ve kişiye özel deneyime odaklanacağız" diyor.
02-15 Mayıs 2021 tarihli sayıdan
Teknosa, pandemi döneminde rekor büyüme yakaladı. Şirket, 2020'yi kuruluşundan bu yana 20 yılın en başarılı performansıyla kapattı. Cirosu geçen yıla göre yüzde 36'lık bir artışla 5,6 milyar TL'ye çıkan Teknosa, 234 milyon TL'lik iyileştirme ile 148,6 milyon TL zarardan 85,3 milyon TL kâra ulaştı.
2020 yılını dönüşüm ve adaptasyon yılı olarak gören şirket, 2021'yi ise yatırım yılı olarak belirledi. 2020'de 38 milyon TL yatırım yapan Teknosa'nın 2021 yatırım bütçesi ise 80 milyon TL. Teknosa Genel Müdürü Bülent Gürcan'a göre şirketin başarısının arkasında dijitalleşme ve müşteri dönüşümde yapılan projeler var.
2021 YATIRIM YILI OLACAK
2018'de başlayan dijitalleşme, omnichannel yatırımları ve müşteri odaklı dönüşümün meyvesini toplayan şirket, 2019'da müşteri odaklı dönüşümde adımlar attı. Bu sayede pandemi döneminde bile müşterilerine kesintisiz hizmet vermeye devam etti.
Gürcan, bu süreçte başarının arkasındaki en önemli kriterleri şu şekilde sıralıyor: "Dijitalleşme ve veri bazlı karar alma, omnichannel - kesintisiz deneyim; e-ticaret ve mağazalardaki iyileştirme çalışmaları, değişen müşteri ihtiyaçlarına yönelik hizmetler, uygulamalar, mağaza ve Online kanaldaki ürün çeşitliliği ve bulunurluğu ve tedarik zinciri, stok, nakit, tedarikçi ve maliyet yönetimi."
2020 yılı Teknosa için dönüşüm ve adaptasyon yılıyken 2021 ise yatırım yılı olacak. Şirketin yatırımları ağırlıklı diji-talleşmeye yönelik olacak. Şirketin stratejikyol haritasında çalışanlarla yatırım ile birlikte uçtan uca, en iyi müşteri deneyimini sunmak var.
Bu doğrultuda mağaza içi dijitalleşmeye ağırlık verilecek. Bülent Gürcan, "Örneğin, kasalarımız değişiyor, hızlanıyor. Mağazalarda el terminalleri ile mobil sipariş, fatura, ödeme opsiyonları sunacağız. Webchat, videochat gibi uygulamalarımızı geliştireceğiz.
Kişiselleştirme yine odağımızda olacak. Sadakat programımızla fark yaratacağız" diyor. Büyüme hedefleri doğrultusunda 2021'de 500 kişiye iş yaratılması planlanıyor.
E-TİCARET PATLADI
Perakende sektörünün geneli gibi Teknosa da pandemi döneminde e-ticarette hızlı bir büyüme yakaladı. Teknosa.com, altyapısı, hızlı sevkiyatı, hizmet kapsamını genişletmesi, ürün bulunurluğu ve çeşitliliğinde sağladığı iyileşme ile hizmet kalitesinde fark yaratarak başarılı bir performans gösterdi.
Şirketin online cirosu geçen yıla göre 3,6 katına çıktı ve 1 milyar TL'yi geçti. Perakende cirosunun içinde online'ın payı 2019'da yüzde 7'yken 2020'de yüzde 19'a ulaştı.
Online ve offline kanalların birbirini beslediğini söyleyen Gürcan, "E-ticarette rekor büyümeler olsa da pastada mağazaların payı çok büyük. Mağazalar satış, deneyim, satış sonrası hizmetler ve hatta lojistik açıdan önemini korumaya devam ediyor.
Mağazaların önemi azalmayacak ama yeni normalde mağazaların formatları, işlevleri gelişecek. Temassız sistemler, ödeme seçenekleri artacak" diyor. Gürcan'ın öngörüsüne göre önümüzdeki dönemde online ve fiziksel deneyimin iç içe geçtiği yeni uygulamalar daha da ön planda olacak. 68 ilde 211 mağazası olan ve olan şirket, tüketicilerin ihtiyaçlarına cevap verecek lokasyonlarda fırsatları değerlendiriyor.
PREO MARKASI BÜYÜYECEK
Teknosa 2015 yılında ilk ürünlerini lanse ettiği kendi markası Preo'yla da büyümeye devam ediyor. Preo'da bugün ürün çeşitliliği 800'ü aştı. Bugüne kadar 6,2 milyon Preo ürünü tüketicilerle buluştu. Preo'nun ürün gamında aksesuarlar, aksiyon kamera ve drone gibi yeni ve ilgi duyulan teknolojiler var.
Ayrıca şirket, kişisel bakım ve küçük ev aletlerinde ürün alternatifleri sunmaya başladı. 2020 yılında 1,7 milyon adet Preo ürünü satıldı. Gürcan, pazarda bluetooth speaker'da üçüncü, kulaklıkta dördüncü marka olduklarını söylüyor.
Teknosa, öz markası Preo'yu yeni pazarlarda vitrine çıkarmak için harekete geçti. Özellikle küçük ev aletleri tarafında yerel üreticilerle çalışan şirket, dünyanın en büyük elektronik satın alma grubu olan Euronics'in 2012'den beri üyesi. Euronics'in ağında da ürünlerini tanıtan şirketin hedefi bu ürünleri yurtdışında satmak. Gürcan, görüşmelerin sürdüğünü söylüyor.
ENERJİ SANTRALI KURUYOR
Teknosa'nın gündem maddeleri arasında sürdürülebilirlik de ilk sıralarda yer alıyor. 56 adet mağazada kurulan otomasyon sistemi ile enerji yönetimini personelin üzerinden alarak yaklaşık yüzde 15 enerji tasarrufu sağlandı. Gebze lojistik merkezi ve 114 mağazada mevcut aydınlatma armatürlerini LED aydınlatmaya dönüştürerek, senelik 4,3 milyon KW enerji tasarrufu elde edildi.
Gürcan, toplam olarak 2 bin 138 evin yıllık enerji tüketimi kadar enerji tasarrufu sağladıklarını söylüyor. Şirket, temiz enerji kullanım miktarını artırmak adına Adana Sabancı İş Merkezi'nde, Enerjisa ile birlikte güneş enerji santrali kurulum projesi planlıyor.
ROBOT SÜPÜRGE SATIŞI ÜÇ KAT ARTTI
2020 yılının en çok satın alınan teknoloji ürünleri arasında sırasıyla akıllı telefon, notebook, LCD TV, tablet, oyun bilgisayarı, akıllı saat, elektrikli süpürge, şarjlı süpürge ve bluetooth kulaklıklar yer aldı. En çok büyüyen kategorilerde ise şarjlı süpürgeler, notebook'lar, tablet, kulaklıklar ve oyun bilgisayarları öne çıktı. Teknosa Covid-19 ile öne çıkan ihtiyaç ve trendleri tespit ederek, spor ve hijyen ürünlerini portföyüne kattı.
Ayrıca yine bu dönemde hijyen ürünlerine olan talep artışına paralel olarak pratiklik açısından dikey şarjlı süpürgeler ve robot süpürgelerde büyüme öngörülüyor. Akıllı telefonların paket içeriğinden aksesuarların çıkartılmaya başlanması sebebiyle, şarj cihazları ve kulaklık satışlarında da artış bekleniyor. Şirket, 2020'de robot süpürgelerde cirosunu
TRENDLER NE YÖNDE DEĞİŞTİ?
"Teknoloji ürünleri 2019'u 65 milyar TL ciroyla kapattı. Sektör, 2020 yılına da güçlü bir giriş yaptı. Teknoloji ürünleri satışları ocakta yüzde 29, şubatta yüzde 30 arttı. Mart ayında ise pandemiyle ciro kayıpları başladı. Son çeyrekteki hareketlilik ile birlikte Türkiye teknoloji ürünleri pazarı, 2020 yılında son 10 yılın en yüksek ciro büyümesini kaydederek yaklaşık 89 milyar TL'lik bir hacme ulaştı.
Elbette evden eğitim, evden çalışmanın etkisiyle bilgi teknolojileri hem ciro hem de adette büyüme şampiyonu oldu. Bilgi teknolojileri yüzde 130 büyürken, onu yüzde 37 ile telekom, yüzde 30 ile büyük beyaz eşya, yüzde 29 ile tüketici elektroniği izledi. Küçük ev aletlerinde de yüzde 18 seviyesinde büyüme oldu."