BİST-100, 4 Temmuz’da gördüğü 101.208 seviyesiyle rekorunu tazeledi. Bu süreçte 2016’yı iyi geçiren ama 2017 beklentileri zayıf olan otomotiv sektöründeki sekiz şirketi inceledik. Analistler, ilk yarıdaki nispeten zayıf sonuçlara rağmen, güçlü ihracatın ve kurdaki yatay seyrin ikinci yarıda sektöre pozitif yansıyacağını söylüyor.
CEREN ORAL
coral @ekonomist.com.tr
Sektör hisselerinde yatırım potansiyeli görülüyor. Borsa İstanbul, yeni zirvesini gördüğü bir haftayı daha geride bıraktı. BİST-100, 4 Temmuz’da 101.208 puanla yeni rekorunu kırdı. Genel beklenti BİST-100’de 100.000 destek seviyesinin üzerinde kalındığı sürece olumlu momentumun korunacağı yönünde.
Kısa vadeli veri akışında Türkiye varlıklarının negatif ayrışmasına yol açacak bir olumsuzluk öngörülmese de, son dönemdeki güçlü pozitif ayrışma sonrası, BİST-100’ün temmuzda global borsalarda yaşanacak kâr satışına daha güçlü tepki verebileceği yorumu yapılıyor.
OTOMOTİV SEKTÖRÜ
Piyasalarda genel seyir böyleyken, borsa şirketleri açısından 2017’nin ilk yarısı geride kaldı. İkinci çeyrek bilançolarının açıklanmasına az zaman kala otomotiv sektörünün durumunu inceledik. Bu çerçevede sektör hisselerindeki beklentileri ve önerileri analiz ettik.
Otomotiv Distribütörleri Derneği’nin (ODD) verilerine göre, Türkiye otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı, 2017’nın ilk altı ayında 2016’nın aynı dönemine göre yüzde 8,6 azalarak 401 bin 158 adet oldu.
Bu dönemde otomobil satışları yüzde 9,62 gerileyerek 305 bin 924 adede, hafif ticari araç pazarı yüzde 5,08 azalarak 95 bin 234 adede indi. Her ne kadar talepte ve satışta azalma görülse de ihracatta başarılı sonuçlar elde edildi. Otomotiv sektörü, 2017’nin ilk yarısında yüzde 22,4 artışla 14,3 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdi.
KUR VE ÖTV ETKİSİ
Integral Menkul Değerler Araştırma Uzmanı Seda Yalçınkaya, dövizde yaşanan dalgalanmaların 2017’nin ilk altı ayında otomotiv sektörüne negatif yansıdığını söylüyor. Ancak Yalçınkaya, “Nisan ayından sonra kurdaki oynaklığın yerini yatay seyre bırakması otomotiv şirketlerinin maruz kaldığı kur riskini azaltması açısından önemli ve bu durum sektörü ikinci yarıda öne çıkaracak” diye devam ediyor.
Yılın geri kalanında güçlü ihracatlarıyla Tofaş, Ford Otosan, Karsan ve Otokar’ı takip edilebilecek hisseler arasında gösteren Yalçınkaya, Tofaş’ın ve Ford Otosan’ın bir adım önde olduğunun da altını çiziyor. Kura ek olarak Kasım 2016’da ÖTV’de yapılan değişikliğinin yansımaları da önem arz ediyor.
Reel Kapital Araştırma Müdür Yardımcısı Enver Erkan, Tofaş’ın yurtiçinde ürettiği Egea ve Linea modellerinin ve Türkiye’de sadece ticari araç üreten ve ithal araç satışları iş hacminde küçük paya sahip olan Ford Otosan’ın ÖTV zammından etkilenmediği bilgisini veriyor. Erkan, güçlü ihracat görünümlerinin de etkisiyle ilk çeyrekte iyi bilanço açıklayan Tofaş’ın ve Ford Otosan’ın bu başarıyı sonraki çeyreklere de taşımasını bekliyor.
Doğuş Otomotiv ise ithal araçların toplam iş hacmindeki ağırlığından dolayı ÖTV zammından en çok etkilenen şirket konumunda. Enver Erkan, Doğuş Otomotiv’in yaşadığı maliyet artışının ikinci çeyrekte kâr marjlarına olumsuz yansıyacağını öngörüyor. Ancak Doğuş Otomotiv’in güçlü döviz varlığına sahip olduğunu, Otokar ve Tümosan ile birlikte dövizdeki yükselişe karşı en korunaklı şirketler arasında öne çıktığını da sözlerine ekliyor.
FIRSATLAR VE RİSKLER
Bu noktada sektörün avantaj sağlayan ve risk taşıyan yönleri de merak ediliyor. Ahlatçı Yatırım Araştırma Uzmanı Muammer Demir, bu iki unsuru şöyle açıklıyor: “Yeni yatırımlar ve projeler, geniş ürün yelpazesi, yeni model lansmanları ve geniş tedarik zinciriyle sektör orta ve uzun vadede yükseliş potansiyeli taşıyor. Ancak ikinci yarıda Amerika Merkez Bankası’nın (FED) faiz artırımına ve Avrupa Merkez Bankası’nın (ECB) para politikasında revizyona gitme olasılıkları, Brexit süreci, TCMB’nin adımları ve jeopolitik gelişmeler, otomotiv hisselerinin fiyatlamaları üzerinde risk faktörü olacak.”
8 OTOMOTİV HİSSESİNİN ÖZEL ANALİZİ
1- ANADOLU ISUZU: Ticari araç, kamyon, midibüs ve otobüs pazarlarındaki daralmadan ve ilk çeyrekte Japon Yeni'ndeki değer kazancından olumsuz etkilendi. Toplam satışlar yüzde 18 düşse de yurtdışı satış adetleri yükseldi. Brüt kâr marjı yüzde 15,37'den yüzde 16,23'a çıktı.
2- DOĞUŞ OTOMOTİV: 2016 ilk çeyrekte yüzde 5 olan FVAÖK marjı, kurdaki oynaklık ve pazardaki rekabet ortamının etkisiyle 2017 ilk çeyrekte yüzde 4,4 oldu. ÖTV zammı neredeyse tüm araçlarını etkilese de likiditesi iyi, döviz varlığı var ve değerlemesi ucuz.
3- FORD OTOSAN: Aktif ve öz sermaye kârlılığı sektör ortalamasının üzerinde. Güçlü finansal verileri ve yüksek temettü verimiyle öne çıkıyor. Olumlu yurtiçi satış miksi, ihracat performansı, yüksek kapasite kullanımı ve maliyet azaltıcı önlemleriyle güçlü kârlılığını devam ettirecek.
4- KARSAN OTOMOTİV: Bedelli sermaye artırımı yapan şirketin hisseleri, Aralık 2016'daki dip seviyelerden toparlanmaya geçti. Yerli otomobilin geliştirilmesine yönelik olumlu gelişmeler, hisseye pozitif yansıyabilir.
5- OTOKAR: Altay Tankı için seri üretim fiyat teklifinin reddedilmesiyle şirkete ilişkin nakit akışı tahminleri aşağı yönlü güncellendi. Ancak pozitif bilançosu ve ihracatıyla öne çıkıyor. Savunma sanayi ihtiyaçlarına yönelik üretimleri ve yeni projeler pozitif etkileyecek.
6- TOFAŞ OTOMOBİL: 2017 ilk çeyrekte tutar bazında yurtdışı satışları yüzde 70, Avrupa'ya ihracatı yüzde 44 arttı. Döviz kurlarındaki harekete karşı en sağlam şirketlerden biri. Üretim ve ihracattaki artış sürecek.
7- TÜMOSAN: İlk üç ayda cirosu yüzde 20 yükselerek 130 milyon TL oldu. Altay Tankı için girilen yeni ihale sürecine ilişkin olumlu haber akışları, emsallerine göre primli işlem gören hissenin fiyatına olumlu yansıyabilir.
8- TÜRK TRAKTÖR: Faaliyetlerinin devamlılığı ve AR-GE çalışmalarıyla fark yaratıyor. Güçlü finansal performans, ihracatta artış beklentisi, yüksek temettü verimi gibi faktörler hisse fiyatlamasını olumlu etkiliyor.
CEREN ORAL
coral @ekonomist.com.tr
Sektör hisselerinde yatırım potansiyeli görülüyor. Borsa İstanbul, yeni zirvesini gördüğü bir haftayı daha geride bıraktı. BİST-100, 4 Temmuz’da 101.208 puanla yeni rekorunu kırdı. Genel beklenti BİST-100’de 100.000 destek seviyesinin üzerinde kalındığı sürece olumlu momentumun korunacağı yönünde.
OTOMOTİV SEKTÖRÜ
Piyasalarda genel seyir böyleyken, borsa şirketleri açısından 2017’nin ilk yarısı geride kaldı. İkinci çeyrek bilançolarının açıklanmasına az zaman kala otomotiv sektörünün durumunu inceledik. Bu çerçevede sektör hisselerindeki beklentileri ve önerileri analiz ettik.
Otomotiv Distribütörleri Derneği’nin (ODD) verilerine göre, Türkiye otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı, 2017’nın ilk altı ayında 2016’nın aynı dönemine göre yüzde 8,6 azalarak 401 bin 158 adet oldu.
Bu dönemde otomobil satışları yüzde 9,62 gerileyerek 305 bin 924 adede, hafif ticari araç pazarı yüzde 5,08 azalarak 95 bin 234 adede indi. Her ne kadar talepte ve satışta azalma görülse de ihracatta başarılı sonuçlar elde edildi. Otomotiv sektörü, 2017’nin ilk yarısında yüzde 22,4 artışla 14,3 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdi.
KUR VE ÖTV ETKİSİ
Integral Menkul Değerler Araştırma Uzmanı Seda Yalçınkaya, dövizde yaşanan dalgalanmaların 2017’nin ilk altı ayında otomotiv sektörüne negatif yansıdığını söylüyor. Ancak Yalçınkaya, “Nisan ayından sonra kurdaki oynaklığın yerini yatay seyre bırakması otomotiv şirketlerinin maruz kaldığı kur riskini azaltması açısından önemli ve bu durum sektörü ikinci yarıda öne çıkaracak” diye devam ediyor.
Yılın geri kalanında güçlü ihracatlarıyla Tofaş, Ford Otosan, Karsan ve Otokar’ı takip edilebilecek hisseler arasında gösteren Yalçınkaya, Tofaş’ın ve Ford Otosan’ın bir adım önde olduğunun da altını çiziyor. Kura ek olarak Kasım 2016’da ÖTV’de yapılan değişikliğinin yansımaları da önem arz ediyor.
Reel Kapital Araştırma Müdür Yardımcısı Enver Erkan, Tofaş’ın yurtiçinde ürettiği Egea ve Linea modellerinin ve Türkiye’de sadece ticari araç üreten ve ithal araç satışları iş hacminde küçük paya sahip olan Ford Otosan’ın ÖTV zammından etkilenmediği bilgisini veriyor. Erkan, güçlü ihracat görünümlerinin de etkisiyle ilk çeyrekte iyi bilanço açıklayan Tofaş’ın ve Ford Otosan’ın bu başarıyı sonraki çeyreklere de taşımasını bekliyor.
Doğuş Otomotiv ise ithal araçların toplam iş hacmindeki ağırlığından dolayı ÖTV zammından en çok etkilenen şirket konumunda. Enver Erkan, Doğuş Otomotiv’in yaşadığı maliyet artışının ikinci çeyrekte kâr marjlarına olumsuz yansıyacağını öngörüyor. Ancak Doğuş Otomotiv’in güçlü döviz varlığına sahip olduğunu, Otokar ve Tümosan ile birlikte dövizdeki yükselişe karşı en korunaklı şirketler arasında öne çıktığını da sözlerine ekliyor.
FIRSATLAR VE RİSKLER
Bu noktada sektörün avantaj sağlayan ve risk taşıyan yönleri de merak ediliyor. Ahlatçı Yatırım Araştırma Uzmanı Muammer Demir, bu iki unsuru şöyle açıklıyor: “Yeni yatırımlar ve projeler, geniş ürün yelpazesi, yeni model lansmanları ve geniş tedarik zinciriyle sektör orta ve uzun vadede yükseliş potansiyeli taşıyor. Ancak ikinci yarıda Amerika Merkez Bankası’nın (FED) faiz artırımına ve Avrupa Merkez Bankası’nın (ECB) para politikasında revizyona gitme olasılıkları, Brexit süreci, TCMB’nin adımları ve jeopolitik gelişmeler, otomotiv hisselerinin fiyatlamaları üzerinde risk faktörü olacak.”
8 OTOMOTİV HİSSESİNİN ÖZEL ANALİZİ
1- ANADOLU ISUZU: Ticari araç, kamyon, midibüs ve otobüs pazarlarındaki daralmadan ve ilk çeyrekte Japon Yeni'ndeki değer kazancından olumsuz etkilendi. Toplam satışlar yüzde 18 düşse de yurtdışı satış adetleri yükseldi. Brüt kâr marjı yüzde 15,37'den yüzde 16,23'a çıktı.
2- DOĞUŞ OTOMOTİV: 2016 ilk çeyrekte yüzde 5 olan FVAÖK marjı, kurdaki oynaklık ve pazardaki rekabet ortamının etkisiyle 2017 ilk çeyrekte yüzde 4,4 oldu. ÖTV zammı neredeyse tüm araçlarını etkilese de likiditesi iyi, döviz varlığı var ve değerlemesi ucuz.
3- FORD OTOSAN: Aktif ve öz sermaye kârlılığı sektör ortalamasının üzerinde. Güçlü finansal verileri ve yüksek temettü verimiyle öne çıkıyor. Olumlu yurtiçi satış miksi, ihracat performansı, yüksek kapasite kullanımı ve maliyet azaltıcı önlemleriyle güçlü kârlılığını devam ettirecek.
4- KARSAN OTOMOTİV: Bedelli sermaye artırımı yapan şirketin hisseleri, Aralık 2016'daki dip seviyelerden toparlanmaya geçti. Yerli otomobilin geliştirilmesine yönelik olumlu gelişmeler, hisseye pozitif yansıyabilir.
5- OTOKAR: Altay Tankı için seri üretim fiyat teklifinin reddedilmesiyle şirkete ilişkin nakit akışı tahminleri aşağı yönlü güncellendi. Ancak pozitif bilançosu ve ihracatıyla öne çıkıyor. Savunma sanayi ihtiyaçlarına yönelik üretimleri ve yeni projeler pozitif etkileyecek.
6- TOFAŞ OTOMOBİL: 2017 ilk çeyrekte tutar bazında yurtdışı satışları yüzde 70, Avrupa'ya ihracatı yüzde 44 arttı. Döviz kurlarındaki harekete karşı en sağlam şirketlerden biri. Üretim ve ihracattaki artış sürecek.
7- TÜMOSAN: İlk üç ayda cirosu yüzde 20 yükselerek 130 milyon TL oldu. Altay Tankı için girilen yeni ihale sürecine ilişkin olumlu haber akışları, emsallerine göre primli işlem gören hissenin fiyatına olumlu yansıyabilir.
8- TÜRK TRAKTÖR: Faaliyetlerinin devamlılığı ve AR-GE çalışmalarıyla fark yaratıyor. Güçlü finansal performans, ihracatta artış beklentisi, yüksek temettü verimi gibi faktörler hisse fiyatlamasını olumlu etkiliyor.