Mercedes-Benz'in en büyük bayilerinden Koluman Holding, üç yıl önce başladığı treyler üretiminde hedef büyüttü. Bu yıl 75 milyon TL'lik yatırım yapacaklarını söyleyen Koluman Holding Yönetim Kurulu Başkanı Kaan Saltık, ihracata odaklanacaklarını ifade ediyor.
AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
[email protected]
Mercedes-Benz'in en büyük bayilerinden biri olan Koluman Holding, otomotiv satış ve servisi, araç kiralama, inşaat ve mühendislik gibi alanlarda faaliyet gösteriyor. Bunların yanı sıra Türkiye'nin önemli treyler üreticilerinden de biri. 2015 yılında treyler üretimine başlayan şirket, bugüne kadar üretime 300 milyon TL'lik yatırım yaptı.
Önümüzdeki dönemde ihracata odaklanmaya hazırlanan Koluman Holding, Rusya'nın ardından İtalya ve Almanya'ya açılacak. 2,3 milyar TL'lik cironun 175 milyon TL'sinin üretimden geldiğini söyleyen Koluman Holding Yönetim Kurulu Başkanı Kaan Saltık, "Üretime ve ihracata yatırımlarımız artacak. Hedefimiz 2021'e kadar üretim gelirlerinin yüzde 50'sinin ihracattan gelmesini sağlamak" diyor.
2018 yılında 75 milyon TL'lik yatırım yapmaya hazırlanan holdingin büyüme planlarını ve hedeflerini Kaan Saltık ile konuştuk.
Koluman Holding olarak 2018 yılında ne kadarlık büyüme hedefliyorsunuz?
Motorlu araçlar, inşaat ve mühendislik, pazarlama ve dış ticareti kapsayan geniş bir alanda faaliyet gösteriyoruz. Mercedes-Benz'i Türkiye'de temsil eden önemli şirketlerden biriyiz. Bunun dışında treyler üretiminde önemli oyunculardan biri haline geldik. Geçen yıl holding şirketleri olarak 2,3 milyar TL ciro yaptık. Bu yıl da 2,8 milyar TL ciroya ulaşmayı hedefliyoruz. Realist bir hedef koyduk.
Geçen yıl ne kadarlık otomotiv satışı yaptınız?
Mercedes-Benz Türkiye'nin yaptığı araç satış cirosunun yüzde 25'ini biz yapıyoruz. Geçen yıl ikinci el dahil olmak üzere 13 bin araç sattık.
Pek çok şirket üretimden uzaklaşırken siz tersi bir hamle yaptınız ve 2015'te treyler üretimine başladınız. Üretimde nasıl bir noktaya geldiniz?
Treylerde 22 bin metrekarelik bir fabrikamız vardı. Bu fabrikayı büyütmek için çalışmalara başladık. 66 bin metrekareye çıkarıyoruz. Üretime bugüne kadar 300 milyon TL yatırım yaptık. Yatırımlarla birlikte üretim hedeflerimiz de artıyor. Geçen yıl bin 500 adet treyler ürettik. Bu yılki hedefimiz 2 bin 500. 2021 yılında ise 8 bin treyler üretmeyi hedefliyoruz.
2018'de yatırımlar devam edecek mi? Ne kadarlık yatırım yapacaksınız?
Mersin'deki fabrikanın çoğu tamamlandı ama ilave boya tesisi yapıyoruz. Yatırımlar yıl sonuna kadar devam edecek. Ayrıca Rusya'da yatırımlarımız olacak. 2018 için 75 milyon TL yatırım bütçeledik. Yatırımlarımız bittiğinde üretimde yüzde 50 verimlilik sağlayacağız. Koluman bünyesinde bin 600 çalışan var. Bunların 660'ı üretimde çalışıyor. Bu sayının yıl sonuna kadar 800'e ulaşmasını bekliyoruz.
2016'da ihracata başladınız. Gündeminizde yeni ülkeler var mı?
2016'da Rusya'da şirket kurduk. Tataris-tan ve Moskova'da faaliyet gösteriyoruz. Bu pazara 12 milyon Euro yatırım yaptık. Tataris-tan'da 4 bin metrekarelik montaj tesisimiz var. Moskova'da 28 bin metrekarelik bir tesisimiz bulunuyor. 2015, Rusya ile Türkiye arasındaki gerilimin de etkisiyle, çok kötüydü. 2016'da 50 ürün sattık. Geçen yıl ise 400 ürün sattık. Bu yıl 600-700 ürün satmayı hedefliyoruz.
Bu artan kapasitelere paralel olarak Avrupa'ya odaklanmayı başladık. Almanya'da bir şirket kurduk. İtalya'ya açılmayı planlıyoruz. Hedefimiz 2021'e kadar üretim gelirlerinin yüzde 50'sinin ihracattan gelmesini sağlamak. Şu an cironun içinde ihracatın payı yüzde 20.
AR-GE'ye ne kadarlık yatırım yapıyorsunuz?
Biz treyler dışında da üretim yapıyoruz ve AR-GE bizim için çok önemli. Savunma sanayiine iş yapıyoruz. Savunma sanayiine yönelik araç çözümleri üretiyoruz. Mersin'in ilk AR-GE merkezini biz kurduk. 2016 yılında tescil edildik. TÜBİTAK ile yaptığımız projeler var. Hedefimiz daha önce Türkiye'de olmayan, ithal edilen ürünleri yerlileştirmek. Bu ürünleri Koluman markasıyla satmayı hedefliyoruz. Grubun üretim şirketi Koluman Otomotiv Endüstri, 2017 yılında 175 milyon lira ciro elde etti. Koluman Otomotiv olarak her yıl ciromuzun yüzde 3'ünü AR-GE'ye harcıyoruz.
Türkiye'de ilk kez ürettiğiniz bir ürün var mı?
Türkiye'de ilk kez havalimanları için kar süpürme ve küreme araçları ürettik. İleri teknoloji bir ürün bu. Satışına yeni başladık. Diğer taraftan savunma sanayiine yönelik araç çalışmalarımız var.
Yerli araç üretmeyi düşünüyor musunuz?
Bize de 'babayiğit olur musunuz' diye sordular ama henüz o boyutta değiliz. Aslında Türkiye'de araç üretiliyor. Yan sanayi de gelişmiş durumda. Burada önemli olan bunu dünya çapında pazarlamak. Dünyada 2017'de 70 milyon otomobil satıldı. Türkiye pazarında 1 milyona bile ulaşamadık. Çin'de kendi markasını
yaratmaya çalışanlar var. Orada iç pazar 30 milyon. İhracat yapmaya ihtiyaçları yok ama marka yaratamıyorlar. Çünkü ciddi bir kaynak istiyor.
Türkiye'de treyler sektörünün büyüklüğü nedir?
Türkiye'de treyler pazarının büyüklüğü 700 milyon dolar civarında. Otomobilde yüzde 70 ithalat varken treylerde bu oran yüzde 5'i geçmiyor. Yıllık ortalama treyler satışı 24-25 bin civarında. 2017'yi 16 bin adetle kapattık. Irak ve Suriye'de yaşanan sorunlar nedeniyle pazarda ciddi bir daralma oldu. 2018'de ise toparlanmanın devam etmesini ve büyümenin yüzde 15 olmasını bekliyorum. Diğer taraftan ihracat önemli bir potansiyel taşıyor. Geçen yıl yaklaşık 8 bin adetlik ihracat yapıldı. Türkiye'de 60 bin adetlik üretim kapasitesi var. Komşulardaki siyasi sorunlar çözülürse daha da iyi olacak. Türkiye treyler üretiminin hub'ı olma yolunda ilerliyor.
"2018 OTOMOTİVDE 2017'DEN DAHA İYİ OLUR"
"2018 otomotiv pazarı için iyi başladı diyebiliriz. Bu yıl binek araçta yüzde 10 artış bekliyoruz. Ticari araç yüzde 25-30 artabilir. Çünkü turizm hareketlendi ve bu ticari araç pazarına olumlu yansıyacaktır. Otobüs ve kamyonda yüzde 15-20, treylerde de yüzde 15 büyüme bekliyoruz. Tabii bu tahminlerimiz hiçbir sorun olmaması durumunda geçerli.”
AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
[email protected]
Mercedes-Benz'in en büyük bayilerinden biri olan Koluman Holding, otomotiv satış ve servisi, araç kiralama, inşaat ve mühendislik gibi alanlarda faaliyet gösteriyor. Bunların yanı sıra Türkiye'nin önemli treyler üreticilerinden de biri. 2015 yılında treyler üretimine başlayan şirket, bugüne kadar üretime 300 milyon TL'lik yatırım yaptı.
Önümüzdeki dönemde ihracata odaklanmaya hazırlanan Koluman Holding, Rusya'nın ardından İtalya ve Almanya'ya açılacak. 2,3 milyar TL'lik cironun 175 milyon TL'sinin üretimden geldiğini söyleyen Koluman Holding Yönetim Kurulu Başkanı Kaan Saltık, "Üretime ve ihracata yatırımlarımız artacak. Hedefimiz 2021'e kadar üretim gelirlerinin yüzde 50'sinin ihracattan gelmesini sağlamak" diyor.
2018 yılında 75 milyon TL'lik yatırım yapmaya hazırlanan holdingin büyüme planlarını ve hedeflerini Kaan Saltık ile konuştuk.
Koluman Holding olarak 2018 yılında ne kadarlık büyüme hedefliyorsunuz?
Motorlu araçlar, inşaat ve mühendislik, pazarlama ve dış ticareti kapsayan geniş bir alanda faaliyet gösteriyoruz. Mercedes-Benz'i Türkiye'de temsil eden önemli şirketlerden biriyiz. Bunun dışında treyler üretiminde önemli oyunculardan biri haline geldik. Geçen yıl holding şirketleri olarak 2,3 milyar TL ciro yaptık. Bu yıl da 2,8 milyar TL ciroya ulaşmayı hedefliyoruz. Realist bir hedef koyduk.
Geçen yıl ne kadarlık otomotiv satışı yaptınız?
Mercedes-Benz Türkiye'nin yaptığı araç satış cirosunun yüzde 25'ini biz yapıyoruz. Geçen yıl ikinci el dahil olmak üzere 13 bin araç sattık.
Pek çok şirket üretimden uzaklaşırken siz tersi bir hamle yaptınız ve 2015'te treyler üretimine başladınız. Üretimde nasıl bir noktaya geldiniz?
Treylerde 22 bin metrekarelik bir fabrikamız vardı. Bu fabrikayı büyütmek için çalışmalara başladık. 66 bin metrekareye çıkarıyoruz. Üretime bugüne kadar 300 milyon TL yatırım yaptık. Yatırımlarla birlikte üretim hedeflerimiz de artıyor. Geçen yıl bin 500 adet treyler ürettik. Bu yılki hedefimiz 2 bin 500. 2021 yılında ise 8 bin treyler üretmeyi hedefliyoruz.
2018'de yatırımlar devam edecek mi? Ne kadarlık yatırım yapacaksınız?
Mersin'deki fabrikanın çoğu tamamlandı ama ilave boya tesisi yapıyoruz. Yatırımlar yıl sonuna kadar devam edecek. Ayrıca Rusya'da yatırımlarımız olacak. 2018 için 75 milyon TL yatırım bütçeledik. Yatırımlarımız bittiğinde üretimde yüzde 50 verimlilik sağlayacağız. Koluman bünyesinde bin 600 çalışan var. Bunların 660'ı üretimde çalışıyor. Bu sayının yıl sonuna kadar 800'e ulaşmasını bekliyoruz.
2016'da ihracata başladınız. Gündeminizde yeni ülkeler var mı?
2016'da Rusya'da şirket kurduk. Tataris-tan ve Moskova'da faaliyet gösteriyoruz. Bu pazara 12 milyon Euro yatırım yaptık. Tataris-tan'da 4 bin metrekarelik montaj tesisimiz var. Moskova'da 28 bin metrekarelik bir tesisimiz bulunuyor. 2015, Rusya ile Türkiye arasındaki gerilimin de etkisiyle, çok kötüydü. 2016'da 50 ürün sattık. Geçen yıl ise 400 ürün sattık. Bu yıl 600-700 ürün satmayı hedefliyoruz.
Bu artan kapasitelere paralel olarak Avrupa'ya odaklanmayı başladık. Almanya'da bir şirket kurduk. İtalya'ya açılmayı planlıyoruz. Hedefimiz 2021'e kadar üretim gelirlerinin yüzde 50'sinin ihracattan gelmesini sağlamak. Şu an cironun içinde ihracatın payı yüzde 20.
AR-GE'ye ne kadarlık yatırım yapıyorsunuz?
Biz treyler dışında da üretim yapıyoruz ve AR-GE bizim için çok önemli. Savunma sanayiine iş yapıyoruz. Savunma sanayiine yönelik araç çözümleri üretiyoruz. Mersin'in ilk AR-GE merkezini biz kurduk. 2016 yılında tescil edildik. TÜBİTAK ile yaptığımız projeler var. Hedefimiz daha önce Türkiye'de olmayan, ithal edilen ürünleri yerlileştirmek. Bu ürünleri Koluman markasıyla satmayı hedefliyoruz. Grubun üretim şirketi Koluman Otomotiv Endüstri, 2017 yılında 175 milyon lira ciro elde etti. Koluman Otomotiv olarak her yıl ciromuzun yüzde 3'ünü AR-GE'ye harcıyoruz.
Türkiye'de ilk kez ürettiğiniz bir ürün var mı?
Türkiye'de ilk kez havalimanları için kar süpürme ve küreme araçları ürettik. İleri teknoloji bir ürün bu. Satışına yeni başladık. Diğer taraftan savunma sanayiine yönelik araç çalışmalarımız var.
Yerli araç üretmeyi düşünüyor musunuz?
Bize de 'babayiğit olur musunuz' diye sordular ama henüz o boyutta değiliz. Aslında Türkiye'de araç üretiliyor. Yan sanayi de gelişmiş durumda. Burada önemli olan bunu dünya çapında pazarlamak. Dünyada 2017'de 70 milyon otomobil satıldı. Türkiye pazarında 1 milyona bile ulaşamadık. Çin'de kendi markasını
yaratmaya çalışanlar var. Orada iç pazar 30 milyon. İhracat yapmaya ihtiyaçları yok ama marka yaratamıyorlar. Çünkü ciddi bir kaynak istiyor.
Türkiye'de treyler sektörünün büyüklüğü nedir?
Türkiye'de treyler pazarının büyüklüğü 700 milyon dolar civarında. Otomobilde yüzde 70 ithalat varken treylerde bu oran yüzde 5'i geçmiyor. Yıllık ortalama treyler satışı 24-25 bin civarında. 2017'yi 16 bin adetle kapattık. Irak ve Suriye'de yaşanan sorunlar nedeniyle pazarda ciddi bir daralma oldu. 2018'de ise toparlanmanın devam etmesini ve büyümenin yüzde 15 olmasını bekliyorum. Diğer taraftan ihracat önemli bir potansiyel taşıyor. Geçen yıl yaklaşık 8 bin adetlik ihracat yapıldı. Türkiye'de 60 bin adetlik üretim kapasitesi var. Komşulardaki siyasi sorunlar çözülürse daha da iyi olacak. Türkiye treyler üretiminin hub'ı olma yolunda ilerliyor.
"2018 OTOMOTİVDE 2017'DEN DAHA İYİ OLUR"
"2018 otomotiv pazarı için iyi başladı diyebiliriz. Bu yıl binek araçta yüzde 10 artış bekliyoruz. Ticari araç yüzde 25-30 artabilir. Çünkü turizm hareketlendi ve bu ticari araç pazarına olumlu yansıyacaktır. Otobüs ve kamyonda yüzde 15-20, treylerde de yüzde 15 büyüme bekliyoruz. Tabii bu tahminlerimiz hiçbir sorun olmaması durumunda geçerli.”