2024 yılında 150 milyar TL'lik büyüklüğü aşması beklenen online yemek siparişi sektörü, yeni oyuncuların da girmesiyle hareketlendi. Migros, CarrefourSA gibi markaların da girdiği platformlarda toplamda 31 milyonu aşkın kullanıcı bulunuyor.
17-30 Mart 2024 tarihli sayıdan
Dünyada 500 milyar dolarlık hacme ulaşan online yemek sektörü, pandemi döneminde arkasına aldığı rüzgarla büyümeye devam ediyor. Özellikle çalışan ailelerin artması, büyük şehirlerdeki trafik sorunu, yalnız yaşayan, gençlerin hızlı ve pratik bir çözüm olarak yemek siparişi vermeyi tercih etmesi gibi nedenlerle ivme kazanan online yemek siparişi pazarının Türkiye'de 2024 yılında 150 milyar TL'lik büyüklüğü aşması bekleniyor.
Alman araştırma şirketi Statista'nın verilerine göre, online yemek sektörü oyuncularına kayıtlı kullanıcı sayısı yıllık ortalama yüzde 12,06'lık bir büyüme gösterdi.
Burada bir kullanıcının birden fazla platforma üye olabildiği de unutulmamalı. Platformlardaki kullanıcı sayısının 2023'te 31,1 milyon iken, 2024'te 34,8 milyon olması, 2028'de ise 38 milyonu bulması bekleniyor.
Türkiye'nin 2001 yılında Yemeksepeti'nin kurulmasıyla başlayan online yemek siparişi macerası, Yemeksepeti'nin 2015 Mayıs itibarıyla dünyanın en büyük online yemek sipariş platformu Delivery Hero bünyesine katılmasıyla global rekabetle tanıştı.
2019 yılında GetirYemek'in ardından 2020 yılında e-ticaret sitesi Trendyol'un Trendyol Yemek'le pazara girmesiyle iyice kızışan pazar, son dönemde yeni yatırımcıların da ilgi alanına girmiş durumda. Migros, CarrefouraSA gibi perakende devlerinin yanı sıra Akkomarka gibi yeme içme zincirleri de bu işe adım attı.
YENİ TREND BULUT MUTFAK
Yeni oyuncuların da katılmasıyla 2024'te de hızla büyümesi beklenen pazarın önemli oyuncularından Migros; yaşam tarzlarındaki değişimle beraber, zamandan tasarruf sağlayan, hızlı, kolay, uygun fiyatlı ve en önemlisi sağlıklı gıda talebini karşılamak adına farklı formatlarıyla çeşitli alternatifler sunmaya başladı.
2022 yılında kurulan online yemek platformu 'Migros Yemek' ilk bir yıl içerisinde 81 ilde hizmet vermeye başladı. Migros One CEO'su Orçun Onat, Migros'un uzun yıllardır sahip olduğu hızlı teslimat modeli tecrübesi ile eksiksiz ve kaliteli bir sipariş deneyimi sunduklarını söylüyor.
Şu an Migros Yemek'te kendi taşıma modeli ile teslimat modelini 10 ilde uygulayan şirket, Migros Yemek'in ara yüzüne eklediği yeni özellikleri de çok kısa süre içerisinde müşterilerle buluşturacak.
Migros One Kitchen için ise bulut mutfak konseptinin öncüsü konumunda. Migros One Kitchen'ın paket ve self servis seçeneklerini bir arada sunduğu ilk hibrit restoranı Ataşehir Migros mağazası içinde açıldı. 2022'de kurulan Migros One Kitchen, büyümesinde Migros'un sahip olduğu fiziksel mağaza, lojistik ve satın alma gücünü arkasına alıyor. Migros One Kitchen, Türkiye'nin en büyük bowl ve salata markalarını yarattı.
Co Burger, Bowl and More, Salad Town, Makarna Company, Let's Salad, Envai Kara-köy Lokantası başta olmak üzere kendi yarattığı 20'ye yakın markasıyla hem fiziki hem de paket serviste hızla büyüyor. Hem mağazalarda hem de eve teslimatta sağlıklı, katkısız hazır yemek ürünlerini kapsayan Gurmepack'te ise çeşit sayısı 125'e çıktı.
Oksijeni alınmış sağlıklı kaplar ile üç hafta raf ömrü bulunan bu ürünler, ısıtılmaya hazır sıcak ev yemeği ve pasta kategorisinde çok çeşitli içeriğe sahip. Şirketin, hazır yemek sektöründe hizmet verdiği bir diğer marka ise 'Sokak Lezzetleri'. Şu an 18 mağazada hizmet sunan 'Sokak Lezzetle-ri'nde, mağazadan alınan et ve balık ürünlerini de ücretsiz olarak pişirtmek mümkün.
YERLİ VE YABANCI TATLAR
Perakende sektörünün önemli oyuncularından CarrefourSA da bulut mutfak konseptiyle online yemek siparişi sektörüne adım attı. Şirket, yeni yatırımı bünyesinde yer alan 10 farklı markayla 200'den fazla yemek çeşidiyle paket servis hizmeti vermeye başladı.
'Lezzet Arası' restoran konseptiyle 2017 yılından bu yana yeme içme alanında faaliyet gösterdiklerini söyleyen CarrefourSA CEO'su Kutay Kartallıoğlu, "Lezzet Arası restoranlarındaki başarı hikâyemizi şimdi de online yemek siparişiyle, CarrefourSA Mutfak'a taşıdık" diyor.
2023 yılının son aylarında bu alandaki ilk yatırımını gerçekleştiren şirket, BigBowl, Burger Four, Fried Day Chicken, Hasan Usta Köftevi, L'atelier, Le Penne, Pizza Poli, Sushi Four, Tarihi Kazancı Pilavcısı ve Urla Balıkçısı olmak üzere salatadan deniz ürünlerine kadar 10 farklı markayı müşterilerin hizmetine sundu.
Kullanıcı sayılarının her geçen gün artış gösterdiğini belirten Kartallıoğlu, "2024 yılında da yatırımlarımıza devam ederek farklı lokasyonlarda müşterilerimizi CarrefourSA Mutfak konseptimizle buluşturacağız" diyor.
10 KAT BÜYÜDÜ
Beş yıl önce pazara giren GetirYemek, bugün 81 ilde, 60 binden fazla üye restoranı ile hizmet veriyor. Beş yılda 10 kattan fazla büyümeyi başaran şirket, aktif kullanıcı sayısını her yıl yüzde 20 artırmayı hedefliyor. GetirYemek CEO'su Yasemin Şişik Çelikboy, "GetirYemek 2019 yılında kurulduğunda hem kullanıcılar hem de restoranlar için bir alternatif sunarak sektöre yeni bir soluk getirdi.
Bu yeniliklerin ilki GetirGetirsin hizmeti oldu" diyor. GetirGetirsin hizmeti ile kendi kuryeleri ile teslimat yaparak yola çıktıklarını hatırlatan Çelikboy, "Bu sayede restoranlar yeni bir yatırım yapma ihtiyacı duymadan bizim platformumuz üzerinden de satış yaparak işlerini hızlıca büyütme fırsatı yakaladılar" diye konuşuyor.
Türkiye'nin 11 ilini online yemek siparişiyle ilk kez GetirYemek tanıştırdı. Sektörün ilk sadakat programı olan GetirYemek Müdavim'i 2021 yılında başlattıklarını söyleyen Çelikboy, müdavim programına 2,5 yıl içinde 25 bine yakın restoran katıldığını belirtiyor.
AKTİF KULLANICI ARTIYOR
2022 yılında Vakko Holding'den 10,1 milyon dolar değerleme üzerinden 3 milyon dolar tutarında yatırım alan Fuudy, online siparişte iyi yemek deneyimlemek isteyenler için kuruldu. Kurulduğunda 50 olan, üç yıl içerisinde üye restoran sayısını bin 500'ün üzerine çıkaran şirket, hamburger, sushi, vegan lezzetler, sağlıklı bowl'lar, kebap, kruvasan gibi farklı konseptlerden şirketleri kapsıyor.
Şirketin, bugün 150 bin kayıtlı üye ve son 12 ayda artı bir sipariş veren 55 bin aktif kullanıcısı var. 2023 yılında sipariş adedini yüzde 6, cirosunu yüzde 103 artıran şirket, 2024'e büyük hedeflerle girdi.
Sipariş adedini yüzde 40, ciroyu yüzde 100 artırmayı hedeflediklerini söyleyen Fuudy Kurucu Ortağı İlker Baydar, "Online yemek siparişi uygulamasından daha fazlasını sunarak, kullanıcılar için kapsamlı bir yaşam 'life style' uygulaması olma yolunda ilerliyoruz. Hali hazırda, hediye, catering ve online rezervasyon gibi özellikleriyle zenginleşen uygulamamız, kullanıcı ihtiyaçlarını daha geniş bir perspektifle karşılamayı amaçlıyor" diyor.
Buna ek olarak 'dark kitchen' olarak adlandırılan hayalet mutfak konseptinde markalarını yaratacaklarını belirten Baydar, hem de en sevilen markaların dark kitchen'larını İstanbul'un farklı bölgelerde açarak, o markaları tek bir alana hapsolmaktan çıkartıp tüketicilerin evlerine ulaştıracaklarını vurguluyor.
YENİ GİRİŞİMLER YOLDA
12 marka ve 40 şube ile yeme-içme alanında faaliyet gösteren restoran grubu Akkomarka da Yemek Hazır markasıyla 2023 yılı başında pazara giriş yaptı.
Restoranları bulunan bir grup olmalarının yanı sıra online sipariş platformlarının birer müşterisi olarak bu alandaki eksikleri, beklentileri yakından bildiklerini söyleyen Akkomarka Yönetim Kurulu Üyesi Hasan Yeşilyurt, "Dolayısıyla Yemek Hazır'ı, bu deneyimler ve hangi özellikleri ekleyelim, neler yapalım diye çok ciddi fikir alışverişleri yaptığımız 2,5 yıllık çalışmalar sonucunda kurduk" diyor.
Şimdilik sadece İstanbul'da hizmet sunan Yemek Hazır, 5 binin üzerinde kullanıcısı ve 200'ün üzerinde üye işyeri ile her geçen gün büyümeye devam edecek. Şirket, 2024 yılında İstanbul'un tamamında kullanılan bir platform
KUTAY KARTALLIOĞLU CARREFOURSA CEO'SU
“Tüketiciye fijital deneyim sunuyoruz”
"Yeni nesil perakendecilik anlayışı stratejik değişikliklere ve yeni iş modellerine yatırım yapmamızı hızlandırdı. Gıda perakendesi için de artık yeme içme dünyası olmazsa olmaz. Biz de gelişen ve değişen dünyada sektörün öncü markası olduğumuzu söylerken, müşterilerimiz için artık önemli bir yere sahip deneyim alanlarımızı yeme içme alanlarında yaratıyoruz.
Müşterilerimiz hem mağazalarda hem de e-ticaret kanallarında benzersiz bir deneyim istiyor. Biz bunu ‘fijital' bir deneyim olarak tanımlıyoruz. Bu dijital deneyimi de sadece alışverişle sınırlamıyor, mağazada restoran kalitesinde yemek deneyimi isteyenlerine çözümler sunuyoruz.”
Online yemekte 3 trend
Bulut / Karanlık Mutfak (Cloud/Dark Kitchen): Yalnızca çevrimiçi siparişlere odaklanan bir iş modeli. Restoranların fiziksel mekânlara yatırım yapmadan, geniş bir coğrafi alana hizmet verebilmesini sağlaması açısından oldukça güçlü bir model.
Temiz İçerik, Sağlıklı Beslenme: Sağlıklı beslenme trendi, restoranların ve yiyecek üreticilerinin menülerini ve ürünlerini daha şeffaf, sağlıklı ve besleyici hale getirmesini teşvik ediyor.
Lokal Lezzetler: Küreselleşme ile birlikte yerel lezzetlere olan ilgi artıyor. Bu trend, yerel çiftçilerle ve üreticilerle iş birliği yapmayı ve bölgesel lezzetleri ön plana çıkarmayı gerektiriyor.