Türkiye, 2018 yılında otellerin oda fiyatları ve doluluklarda Avrupa ülkelerinin gerisinde kaldı. Yeni stratejilerin uygulanmaya başlandığı bu yıl doluluk ve oda fiyatlarının da yükselmesi hedefleniyor. Kongre turizminin doluluk ve fiyatları desteklemesi bekleniyor.
LEVENT GÖKMEN DEMİRCİLER
[email protected]
Türkiye'nin turizm beldelerindeki ve İstanbul'daki oteller 2018 yılını iyi geçirdi. Özellikle İstanbul'da başlayan pazar çeşitlenmesinin hızlanarak devam etmesi fiyatlara da olumlu yansıdı. Ancak henüz Avrupa ortalamasına ulaşılamadı.
Tabloları görmek için görsellere tıklayın.
Türkiye Otelciler Birliği (TÜROB) Başkanı Timur Bayındır, Türkiye'nin ve İstanbul'un hedef pazarlarından iyi dönüşler alındığına işaret ederek, doluluk ve oda fiyatlarında yükseliş trendinin bu yıl da devam etmesini beklediklerini söylüyor.
Dolulukların kongrelerin geri gelmesiyle birlikte daha da artacağına dikkat çeken Timur Bayındır, doluluklarda Avrupa ortalamasına yaklaşıldığını ancak toplam oda sayısı üzerinden oda başı elde edilen gelirlerde henüz Avrupa ortalamasının neredeyse yarısında olunduğunu vurguluyor.
RAKAMLAR NE DİYOR?
Rakamlara bakıldığında, Kültür ve Turizm Bakanlığı verilerine göre, Türkiye'ye gelen turist sayısı 2018'in 11 ayında yüzde 22,2 artışla 37 milyon 537 milyon kişi olarak gerçekleşti.
TÜROB raporuna göre, Türkiye'deki otellerin Ocak-Kasım döneminde ortalama dolulukları 2017 yılında yüzde 60,5 iken bu rakam 2018'in aynı döneminde yüzde 10,3 artarak yüzde 66,7'ye yükseldi. 2018 yılı 11 aylık performanslarda Türkiye doluluk oranında açık ara en yüksek artışı yaşayan ülke oldu.
Otellerde fiyat artışı devam ederken kasım ayında ADR (Average Daily Rate) olarak adlandırılan ortalama günlük satılan oda fiyatı yüzde 13,9 artışla 63 Euro'ya, toplam oda sayısı üzerinden oda başı elde edilen gelirler (RevPAR) yüzde 15,6 artışla 40,1 Euro'ya yükseldi.
Ocak-Kasım 2018 döneminde ise ortalama günlük satılan oda bedeli yüzde 6,4 artışla 70,9 Euro'ya, toplam oda sayısı üzerinden oda başı elde edilen gelirler yüzde 17,3 artışla 47,3 Euro'ya ulaştı.
11 aylık dönemde Türkiye oda başı elde edilen gelirde, geçen yıla göre en yüksek artış oranını yakalayan Rusya'dan sonra ikinci ülke oldu.
11 aylık dönemde Avrupa ortalaması ise doluluklarda yüzde 73,3, ortalama günlük satılan oda bedelinde 111,9 Euro, toplam oda sayısı üzerinden oda başı elde edilen gelirlerde 81,9 Euro olarak gerçekleşti.
İSTANBUL YÜKSELİŞTE
Bir dönem ciddi kan kaybeden İstanbul'da geçtiğimiz yıllarda başlayan pazar çeşitlenmesi hızlanarak devam ediyor. Bu durum otellerin fiyatlarına olumlu yansımasına karşın fiyatların hala Avrupa ortalamasına ulaşamadığı gözleniyor.
Oda fiyatlarındaki yükseliş trendinin bu yıl da devam etmesinin beklendiğini belirten Elite World Hotels CEO'su Ünsal Şınık, 2020 yılından itibaren kongre ve etkinliklerin kente dönmeye başlamasıyla birlikte artışın hızlanacağına vurgu yapıyor.
Ünsal Şınık, kongrelerin gelmesiyle birlikte İstanbul otellerinin doluluk ve kârlılıklarının da artacağına, nitelikli turistlerin yeniden ülkemize geleceğine dikkat çekiyor.
İstanbul'un Kasım 2017'de yüzde 66,2 olan doluluk oranı, Kasım 2018'de yüzde 4,2 artarak yüzde 69 olarak ölçüldü. Kasım 2018'de İstanbul'da oda fiyatları 79,4 Euro ile 2017 yılına göre yüzde 17'lik artış gösterdi. Kasım 2017'de bu rakam 67,9 Euro idi.
Toplam oda sayısı üzerinden oda başı elde edilen gelirler ise 2017 yılına oranla yüzde 22 artarak 54,8 Euro oldu. Kasım 2017'de bu rakam 45 Euro idi. Ocak-Kasım 2017'de yüzde 63,1 olan doluluklar 2018 yılının aynı döneminde yüzde 71,5'e, 75 Euro olan ortalama günlük satılan oda fiyatı 82,8 Euro'ya, 47,4 Euro olan oda başı elde edilen gelir 59,2 Euro'ya yükseldi.
2018'in 11 aylık döneminde İstanbul doluluk oranında yüzde 13,4 ile 2017'ye göre en yüksek artış oranını yakalayan destinasyon oldu. Oda başı gelirde ise İstanbul yüzde 25 artışla Moskova'dan sonra en fazla artış gösteren ikinci destinasyon olmayı başardı.
TURİZM GELİRLERİ
Türkiye'de ve İstanbul'da pazar çeşitlenmesi hızlandı, Avrupa ülkelerinden geri dönüş başladı. Ancak fiyatlarda 2013-2014 yıllarının seviyelerine dönmek için birkaç yıl daha beklemek gerekiyor.
İspanya'da turist başı harcama bin 50 Euro, İtalya'da bin 100 Euro ve Fransa'da bin 400 Euro'nun üzerine çıkıyor. Türkiye'de bu rakam 638 dolarda kalıyor. Aradaki farkın en önemli nedenlerinden biri, turiste şehir içinde eğlence, gastronomi, kültür-sanat gibi alanlarda harcama yaptırabilmek olarak gösteriliyor.
Hilton Worldwide Türkiye Bölge Müdürü Armin Zerunyan, sadece talep ve doluluk oranlarını arttırarak fiyatların istenilen seviyelere gelmeyeceğini ve destinasyonlar için strateji oluşturulması gerektiğini vurguluyor.
Armin Zerunyan, "Önümüzdeki yıllarda İstanbul destinasyonuna gelecek talebin niteliğini dönüştürmek ve şehrimizi tekrar Roma, Paris, Londra veya Dubai destinasyonları ile aynı seviyelerde fiyatlar üzerinden rekabet edebilecek düzeye getirebilmek için doğru planlanmış uzun vadeli stratejilerle çalışmamız gerekiyor" diye konuşuyor.
NEDEN GERİDE KALIYORUZ?
İstanbul'un dünyanın en merak edilen kentlerinden biri olmasına karşın hala Paris, Londra, Roma gibi çok turist alan kentlerin gerisinde kalmasının asıl nedeni olarak bu kentlere göre ulaşımının daha zor olması gösteriliyor.
Otelleri kıyaslarken coğrafi haritaya da bakmak gerektiğine dikkat çeken Eresin Topkapı Hotel Genel Müdürü Erhan Çakay, Paris, Londra, Roma gibi şehirlerin karayoluyla ve demiryolu ile birbirlerine geçişi kolay şehirler olduğunu, turistlerin bu ülkeler arasında rahat giriş-çıkış yapabildiklerini vurguluyor.
İstanbul'a gelen turistin ise kente vakit ayırıp gelmesi gerektiğinde uçakla bile Avrupa'ya 2,5-3 saatlik bir mesafede olduğuna işaret eden Erhan Çakay, uçak maliyetinin araba maliyetine göre çok daha pahalı olmasının da caydırıcı bir neden olduğunu söylüyor.
Oteller arasındaki rekabetin fiyatlara yansıdığına dikkat çeken Erhan Çakay sözlerine şöyle devam ediyor: "Komşumuz Yunanistan'da yeni bir otel açabilmek için o bölgede dolulukların yıllık yüzde 90'lara gelmesi lazım. Bakkal dükkanı açar gibi otel açılmasına izin vermiyorlar. Ortalama 110 Euro'ya 4 yıldızlı otel satılırken bizde 5 yıldızlı oteller ancak bu fiyatı görebiliyor ne yazık ki."
LEVENT GÖKMEN DEMİRCİLER
[email protected]
Türkiye'nin turizm beldelerindeki ve İstanbul'daki oteller 2018 yılını iyi geçirdi. Özellikle İstanbul'da başlayan pazar çeşitlenmesinin hızlanarak devam etmesi fiyatlara da olumlu yansıdı. Ancak henüz Avrupa ortalamasına ulaşılamadı.
Tabloları görmek için görsellere tıklayın.
Türkiye Otelciler Birliği (TÜROB) Başkanı Timur Bayındır, Türkiye'nin ve İstanbul'un hedef pazarlarından iyi dönüşler alındığına işaret ederek, doluluk ve oda fiyatlarında yükseliş trendinin bu yıl da devam etmesini beklediklerini söylüyor.
Dolulukların kongrelerin geri gelmesiyle birlikte daha da artacağına dikkat çeken Timur Bayındır, doluluklarda Avrupa ortalamasına yaklaşıldığını ancak toplam oda sayısı üzerinden oda başı elde edilen gelirlerde henüz Avrupa ortalamasının neredeyse yarısında olunduğunu vurguluyor.
RAKAMLAR NE DİYOR?
Rakamlara bakıldığında, Kültür ve Turizm Bakanlığı verilerine göre, Türkiye'ye gelen turist sayısı 2018'in 11 ayında yüzde 22,2 artışla 37 milyon 537 milyon kişi olarak gerçekleşti.
TÜROB raporuna göre, Türkiye'deki otellerin Ocak-Kasım döneminde ortalama dolulukları 2017 yılında yüzde 60,5 iken bu rakam 2018'in aynı döneminde yüzde 10,3 artarak yüzde 66,7'ye yükseldi. 2018 yılı 11 aylık performanslarda Türkiye doluluk oranında açık ara en yüksek artışı yaşayan ülke oldu.
Otellerde fiyat artışı devam ederken kasım ayında ADR (Average Daily Rate) olarak adlandırılan ortalama günlük satılan oda fiyatı yüzde 13,9 artışla 63 Euro'ya, toplam oda sayısı üzerinden oda başı elde edilen gelirler (RevPAR) yüzde 15,6 artışla 40,1 Euro'ya yükseldi.
Ocak-Kasım 2018 döneminde ise ortalama günlük satılan oda bedeli yüzde 6,4 artışla 70,9 Euro'ya, toplam oda sayısı üzerinden oda başı elde edilen gelirler yüzde 17,3 artışla 47,3 Euro'ya ulaştı.
11 aylık dönemde Türkiye oda başı elde edilen gelirde, geçen yıla göre en yüksek artış oranını yakalayan Rusya'dan sonra ikinci ülke oldu.
11 aylık dönemde Avrupa ortalaması ise doluluklarda yüzde 73,3, ortalama günlük satılan oda bedelinde 111,9 Euro, toplam oda sayısı üzerinden oda başı elde edilen gelirlerde 81,9 Euro olarak gerçekleşti.
İSTANBUL YÜKSELİŞTE
Bir dönem ciddi kan kaybeden İstanbul'da geçtiğimiz yıllarda başlayan pazar çeşitlenmesi hızlanarak devam ediyor. Bu durum otellerin fiyatlarına olumlu yansımasına karşın fiyatların hala Avrupa ortalamasına ulaşamadığı gözleniyor.
Oda fiyatlarındaki yükseliş trendinin bu yıl da devam etmesinin beklendiğini belirten Elite World Hotels CEO'su Ünsal Şınık, 2020 yılından itibaren kongre ve etkinliklerin kente dönmeye başlamasıyla birlikte artışın hızlanacağına vurgu yapıyor.
Ünsal Şınık, kongrelerin gelmesiyle birlikte İstanbul otellerinin doluluk ve kârlılıklarının da artacağına, nitelikli turistlerin yeniden ülkemize geleceğine dikkat çekiyor.
İstanbul'un Kasım 2017'de yüzde 66,2 olan doluluk oranı, Kasım 2018'de yüzde 4,2 artarak yüzde 69 olarak ölçüldü. Kasım 2018'de İstanbul'da oda fiyatları 79,4 Euro ile 2017 yılına göre yüzde 17'lik artış gösterdi. Kasım 2017'de bu rakam 67,9 Euro idi.
Toplam oda sayısı üzerinden oda başı elde edilen gelirler ise 2017 yılına oranla yüzde 22 artarak 54,8 Euro oldu. Kasım 2017'de bu rakam 45 Euro idi. Ocak-Kasım 2017'de yüzde 63,1 olan doluluklar 2018 yılının aynı döneminde yüzde 71,5'e, 75 Euro olan ortalama günlük satılan oda fiyatı 82,8 Euro'ya, 47,4 Euro olan oda başı elde edilen gelir 59,2 Euro'ya yükseldi.
2018'in 11 aylık döneminde İstanbul doluluk oranında yüzde 13,4 ile 2017'ye göre en yüksek artış oranını yakalayan destinasyon oldu. Oda başı gelirde ise İstanbul yüzde 25 artışla Moskova'dan sonra en fazla artış gösteren ikinci destinasyon olmayı başardı.
TURİZM GELİRLERİ
Türkiye'de ve İstanbul'da pazar çeşitlenmesi hızlandı, Avrupa ülkelerinden geri dönüş başladı. Ancak fiyatlarda 2013-2014 yıllarının seviyelerine dönmek için birkaç yıl daha beklemek gerekiyor.
İspanya'da turist başı harcama bin 50 Euro, İtalya'da bin 100 Euro ve Fransa'da bin 400 Euro'nun üzerine çıkıyor. Türkiye'de bu rakam 638 dolarda kalıyor. Aradaki farkın en önemli nedenlerinden biri, turiste şehir içinde eğlence, gastronomi, kültür-sanat gibi alanlarda harcama yaptırabilmek olarak gösteriliyor.
Hilton Worldwide Türkiye Bölge Müdürü Armin Zerunyan, sadece talep ve doluluk oranlarını arttırarak fiyatların istenilen seviyelere gelmeyeceğini ve destinasyonlar için strateji oluşturulması gerektiğini vurguluyor.
Armin Zerunyan, "Önümüzdeki yıllarda İstanbul destinasyonuna gelecek talebin niteliğini dönüştürmek ve şehrimizi tekrar Roma, Paris, Londra veya Dubai destinasyonları ile aynı seviyelerde fiyatlar üzerinden rekabet edebilecek düzeye getirebilmek için doğru planlanmış uzun vadeli stratejilerle çalışmamız gerekiyor" diye konuşuyor.
NEDEN GERİDE KALIYORUZ?
İstanbul'un dünyanın en merak edilen kentlerinden biri olmasına karşın hala Paris, Londra, Roma gibi çok turist alan kentlerin gerisinde kalmasının asıl nedeni olarak bu kentlere göre ulaşımının daha zor olması gösteriliyor.
Otelleri kıyaslarken coğrafi haritaya da bakmak gerektiğine dikkat çeken Eresin Topkapı Hotel Genel Müdürü Erhan Çakay, Paris, Londra, Roma gibi şehirlerin karayoluyla ve demiryolu ile birbirlerine geçişi kolay şehirler olduğunu, turistlerin bu ülkeler arasında rahat giriş-çıkış yapabildiklerini vurguluyor.
İstanbul'a gelen turistin ise kente vakit ayırıp gelmesi gerektiğinde uçakla bile Avrupa'ya 2,5-3 saatlik bir mesafede olduğuna işaret eden Erhan Çakay, uçak maliyetinin araba maliyetine göre çok daha pahalı olmasının da caydırıcı bir neden olduğunu söylüyor.
Oteller arasındaki rekabetin fiyatlara yansıdığına dikkat çeken Erhan Çakay sözlerine şöyle devam ediyor: "Komşumuz Yunanistan'da yeni bir otel açabilmek için o bölgede dolulukların yıllık yüzde 90'lara gelmesi lazım. Bakkal dükkanı açar gibi otel açılmasına izin vermiyorlar. Ortalama 110 Euro'ya 4 yıldızlı otel satılırken bizde 5 yıldızlı oteller ancak bu fiyatı görebiliyor ne yazık ki."