Dünyaca ünlü Japon markası Muji, Türkiye pazarından çıkma kararı aldı. Muji’nin bu kararı almasına ise gümrüklerde ithalatı önlemeye yönelik önlemlerin artırılması neden oldu.
AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
[email protected]
Muji’yi Türkiye’ye getiren Bilsar Yönetim Kurulu Başkanı Selman Bilal, “15 gün süren gümrük süreci üç aya çıktı. Bu nedenle ürün çekemez hale geldik. Hiç istemesek de mağazaları kapatmak zorunda kaldık” diyor.
Türkiye’den ayrılan yabancı markalar kervanına Japon perakende zinciri Muji de katıldı. Dünyaca ünlü Japon markası Muji, yaklaşık dokuz yıldır faaliyet gösterdiği Türkiye pazarından çıkıyor. Muji’nin Türkiye pazarından çıkış nedeni ise gümrüklerde ithalatı önlemeye yönelik önlemlerin artırılması oldu.
Muji’yi Türkiye’ye getiren Bilsar Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Selman Bilal, “Gümrüklerdeki sertifika işlemlerinin koşulları, Uzakdoğu’ya yönelik kısıtlamalar ve vergiler bizi yordu. 15 gün süren gümrük süreci üç aya çıktı. Bu nedenle gümrükten ürün çekemez hale geldik. Hiç istemesek de mağazaları kapatmak zorunda kaldık” diyor.
İKİ MAĞAZASI VARDI
İlk mağazasını 1980’li yıllarda markasız ama kaliteli ürünleri pazara sunmak üzere Japonya’da açan Muji’nin ürünlerindeki en temel özelliği tasarım ve işlevselliğin bir arada olması. Japonya’nın ardından Avrupa ülkeleri ve Amerika’ya açılan markanın mağazalarında valizden diş fırçasına, pijamadan deftere kadar çok farklı ürünler yer alıyor. Bir Muji mağazasında 2 bin 500 civarında ürün bulunuyor.
Bu ürünlerin farklı ülkelerde üretildiğini söyleyen Selman Bilal, “2 bin 500 ürün için tek tek sertifika isteniyor. Bunların hepsinin tercüme edilmesi işi yapılamaz hale getirdi. Her türlü ithalat zorlaştırıldığı için elimiz kolumuz bağlandı. Üzüntümüz şu: Sevilen bir markaydı ve çok emek verdik” diye konuşuyor.
Muji’nin Türkiye’de Akasya AVM’de ve Nişantaşı’nda iki mağazası bulunuyordu. Geçtiğimiz hafta her iki mağaza da kapatıldı. Bilsar, bu sorunlar yaşanmasaydı önümüzdeki birkaç yıl içinde beş yeni mağaza daha açmayı planlıyordu.
YENİ GİRİŞİM SONUÇSUZ
Selman Bilal, gümrükte sorun yaşayan tek markanın Muji olmadığına dikkat çekiyor. Bilal, bu konuda şunları söylüyor: “Dünyadaki kült ayakkabı markalarından biri olan Alman Dr Martens’i Türkiye’ye getirmek için 1,5 yıl uğraştık. Beş haftada malı ithal edemedik.
100 Pound’luk bir ayakkabıyı 188 Pound’a Türkiye’ye sokabildik. Sonuçta biz de aynı zamanda üreticiyiz ve ithalat istemiyoruz ama bu gidişle pazardaki çeşitliliği kaybedeceğiz. Bu noktada dünya markalarıyla diğerleri arasında bir ayrım yapılabilmeli.”
HİNDİSTAN'A YATIRIM YAPACAK
Dünyaca ünlü markaları Türkiye'ye getiren Bilsar Grubu'nun Bilstore ve Fred Perry markalarıyla Türkiye genelinde 14 mağazası bulunuyor. Aynı zamanda önemli bir üretici olan şirket, Çorum Organize Sanayi Bölgesi'ndeki, 15 bini kapalı olmak üzere toplam 40 bin metrekare alanda kurulu tesislerinde yıllık 2 milyon adet gömlek üretim kapasitesine sahip.
2016'yı 215 milyon TL ciroyla kapatmayı hedefleyen şirket, ihracatını ise 30 milyon dolara çıkartmayı planlıyor. 2017 yılında Hindistan'da üretim yatırımı yapmayı planladıklarını söyleyen Selman Bilal, "Üretimde Hindistan'a odaklanacağız. Çünkü maliyetler daha düşük. Diğer taraftan verimliliği artırmak için uğraşıyoruz. Yeni bir yazılım sistemi kuruyoruz. Verimliliği yüzde 15 artırmayı hedefliyoruz" diyor.
AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
[email protected]
Türkiye’den ayrılan yabancı markalar kervanına Japon perakende zinciri Muji de katıldı. Dünyaca ünlü Japon markası Muji, yaklaşık dokuz yıldır faaliyet gösterdiği Türkiye pazarından çıkıyor. Muji’nin Türkiye pazarından çıkış nedeni ise gümrüklerde ithalatı önlemeye yönelik önlemlerin artırılması oldu.
Muji’yi Türkiye’ye getiren Bilsar Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Selman Bilal, “Gümrüklerdeki sertifika işlemlerinin koşulları, Uzakdoğu’ya yönelik kısıtlamalar ve vergiler bizi yordu. 15 gün süren gümrük süreci üç aya çıktı. Bu nedenle gümrükten ürün çekemez hale geldik. Hiç istemesek de mağazaları kapatmak zorunda kaldık” diyor.
İKİ MAĞAZASI VARDI
İlk mağazasını 1980’li yıllarda markasız ama kaliteli ürünleri pazara sunmak üzere Japonya’da açan Muji’nin ürünlerindeki en temel özelliği tasarım ve işlevselliğin bir arada olması. Japonya’nın ardından Avrupa ülkeleri ve Amerika’ya açılan markanın mağazalarında valizden diş fırçasına, pijamadan deftere kadar çok farklı ürünler yer alıyor. Bir Muji mağazasında 2 bin 500 civarında ürün bulunuyor.
Bu ürünlerin farklı ülkelerde üretildiğini söyleyen Selman Bilal, “2 bin 500 ürün için tek tek sertifika isteniyor. Bunların hepsinin tercüme edilmesi işi yapılamaz hale getirdi. Her türlü ithalat zorlaştırıldığı için elimiz kolumuz bağlandı. Üzüntümüz şu: Sevilen bir markaydı ve çok emek verdik” diye konuşuyor.
Muji’nin Türkiye’de Akasya AVM’de ve Nişantaşı’nda iki mağazası bulunuyordu. Geçtiğimiz hafta her iki mağaza da kapatıldı. Bilsar, bu sorunlar yaşanmasaydı önümüzdeki birkaç yıl içinde beş yeni mağaza daha açmayı planlıyordu.
YENİ GİRİŞİM SONUÇSUZ
Selman Bilal, gümrükte sorun yaşayan tek markanın Muji olmadığına dikkat çekiyor. Bilal, bu konuda şunları söylüyor: “Dünyadaki kült ayakkabı markalarından biri olan Alman Dr Martens’i Türkiye’ye getirmek için 1,5 yıl uğraştık. Beş haftada malı ithal edemedik.
100 Pound’luk bir ayakkabıyı 188 Pound’a Türkiye’ye sokabildik. Sonuçta biz de aynı zamanda üreticiyiz ve ithalat istemiyoruz ama bu gidişle pazardaki çeşitliliği kaybedeceğiz. Bu noktada dünya markalarıyla diğerleri arasında bir ayrım yapılabilmeli.”
HİNDİSTAN'A YATIRIM YAPACAK
Dünyaca ünlü markaları Türkiye'ye getiren Bilsar Grubu'nun Bilstore ve Fred Perry markalarıyla Türkiye genelinde 14 mağazası bulunuyor. Aynı zamanda önemli bir üretici olan şirket, Çorum Organize Sanayi Bölgesi'ndeki, 15 bini kapalı olmak üzere toplam 40 bin metrekare alanda kurulu tesislerinde yıllık 2 milyon adet gömlek üretim kapasitesine sahip.
2016'yı 215 milyon TL ciroyla kapatmayı hedefleyen şirket, ihracatını ise 30 milyon dolara çıkartmayı planlıyor. 2017 yılında Hindistan'da üretim yatırımı yapmayı planladıklarını söyleyen Selman Bilal, "Üretimde Hindistan'a odaklanacağız. Çünkü maliyetler daha düşük. Diğer taraftan verimliliği artırmak için uğraşıyoruz. Yeni bir yazılım sistemi kuruyoruz. Verimliliği yüzde 15 artırmayı hedefliyoruz" diyor.