Türkiye dünya mücevher sektöründe iddiasını artırıyor. 2021 yılını 6,8 milyar dolar ihracatla kapatan mücevher sektörü, 2022 sonuna kadar 10 milyar dolarlık ihracat hedefliyor.
26 Haziran – 9 Temmuz 2022 tarihli sayıdan
Şirketler yurtdışında büyümek için yatırımlara hız vermiş durumda.
Dünya mücevher üretiminden yüzde 5 pay alan Türkiye, global arenada daha çok parlamaya hazırlanıyor.
İtalya, Çin ve Hindistan'la birlikte dünyanın en büyük dört altın üreticisinden biri olan Türkiye, üretimdeki rekabet avantajını kullanarak ihracatta büyümesini hızlandıracak.
2020 yılında dünyada 72 milyar dolar mücevher ihracatı gerçekleşti. Türkiye bu rakamın yüzde 4,96'sı olan 3,5 milyar dolarlık kısmını gerçekleştirdi. 2021 yılında ise dünyada mücevher ihracatı ciddi bir artış göstererek yüzde 36 oranında büyüdü 98 milyar dolara ulaştı.
Türkiye'nin pazar payı da buna uygun olarak yüzde 38'lik artışla 6,8 milyar dolara yükseldi. Türkiye'nin dünya pazarındaki payında pandemi sonrasında Trademap verilerine göre net bir artış gözlendi. Bu ivme 2022 yılında da devam ediyor.
2021 ilk beş aylık döneminde 1,37 milyar dolar ihracat yapılırken, 2022 yılı ilk beş aylık döneminde yapılan ihracat miktarı yüzde 46 artışla 2,011 milyar dolar oldu.
Bu rakamlara külçe altın ihracatı dahil değil. 2022 sonu itibarıyla 5 milyar doların üzerinde ihracat hedefleniyor. Külçe altın ihracatıyla beraber bu rakamın 10 milyar dolara ulaşması bekleniyor. İhracat rakamının artmasında özellikle altının ons fiyatındaki değişimin doğrudan etkisi var.
YURTDIŞI BÜYÜME
Pazardaki büyüme rüzgarını arkasına alan Arpaş, Ariş Pırlanta, Altınbaş. Atasay, İnci Gold, Lizay Pırlanta, Roberto Brovo, Storks, Zen Pırlanta gibi sektörün önemli şirketleri, hem dışarda hem iç pazarda hızla büyüyor. Mücevher sektörünün önemli oyuncularından Atasay, hem mağaza açarak hem de e-ihracat kanalıyla büyüme gösteriyor.
Atasay, geçtiğimiz aylarda Ankara ve Isparta'da yeni mağazalarını açarak yurtiçi mağaza sayısını 151'e çıkarttı. Marka, yurtdışında ise Birleşik Arap Emirlikleri, Katar ve Irak'la yürütülen Ortadoğu-Körfez Bölgesi yatırımlarını Avrupa'ya taşıdı.
Paris'teki ilk mağaza Qwartz'da açıldı. Diğer mağaza ise Metz Muse Mall'da açıldı. Atasay Kuyumculuk, yurtdışında şu anda 17 mağazasıyla hizmet veriyor. 2022 sonuna kadar yurtiçinde ve yurtdışında 20 mağaza açılması planlanıyor. 2022 yılı yatırım bütçesi 12 milyon dolara ulaşacak.
Atasay Mücevherat CEO'su Atasay Kamer, "2021 yılını 1 milyar 130 milyon TL ciroyla kapattık. 2022 hedefimiz ise 1 milyar 644 milyon TL'lik ciroya ulaşmak" diyor.
Altınbaş Holding şirketi Altınbaş Mücevherat ise Türkiye'de ve yurtdışında 200'den fazla mağazasıyla faaliyet gösteriyor. Şirket, yurtdışı bayi ağını Avrupa, İngiltere ve Türki Cumhuriyetler başta olmak üzere artırarak markasını dünyaya yaymayı hedefliyor.
Hedef beş sene sonunda minimum 30 ülkeye daha ürün satar hale gelebilmek. Şirket, bu yıl e-ihracata verdiği ağırlık kadar online satış sitelerini de geliştirdi. Geçen yıla oranla yüzde 30 büyüdüklerini söyleyen Altınbaş Mücevherat Grup Başkanı Atilla Keskin, "Dijital pazarlama alanına yaptığımız yatırımlar sayesinde 2020 yılına göre bu yıl; iç piyasada online satışlarımızı yüzde 100 oranında artırırken, e-ihracatımızda ise beş kat artış sağlamış olduk. Personel istihdamımız ise yüzde 40 arttı" diyor.
YÜZDE 20 HEDEFİ
Bugün dördüncü kuşağın da yönetimde olduğu Ariş Pırlanta, yurtiçinde 20 mağazayla hizmet veriyor. Markanın 2022 hedefi iç piyasada 25 mağazaya ulaşmak. Yurtdışında ise Almanya'da bir mağazası olan şirket, Yıl sonuna kadar üç mağazaya ulaşmayı hedefliyor.
Ariş Pırlanta Yönetim Kurulu Başkanı Kerim Güzeliş, "Yıl sonuna kadar Almanya'da bir mağaza daha ve İngiltere, Avusturya, Romanya gibi ülkelerde mağaza açmayı planlıyoruz" diyor. 21 ülkeye ihracat gerçekleştirmeyi hedeflediklerini belirten Kerim Güzeliş, en büyük hedeflerinin 2030 yılına kadar dünyaca bilinen bir marka olmak olduğunu belirtiyor.
2021 yılını yaklaşık 80 milyon TL ciroyla kapatan şirket, 2022 yılında yüzde 20 - 25 büyümeyi hedefliyor. Cironun içinde yüzde 15 olan ihracat payının yüzde 20'ye çıkartılması planlanıyor. E-ticaretin ciro içindeki payı yüzde 3-4 civarında. Bu alanda da yüzde 10 büyüme hedefleniyor. Adapazarı'nda kurulan Lizay Pırlanta, bugün 55 mağazası ve 250 satış noktasıyla Türkiye'nin önemli mücevher zincirlerinden biri haline gelmiş durumda.
2021 yılında 16 mağaza açan şirket, yılı 225 milyon TL ciroyla kapattı. 2022'de mağazacılıkta atılım yapmaya hazırlanan şirket, 47 mağaza açmayı ve 27 milyon dolarlık yatırım yapmayı planlıyor. 2022'de yüzde 80 büyüme hedefleniyor. Şirketin ikinci kuşak temsilcilerinden Çağatay Serbes, "Pandemide fırsatları değerlendirdik.
Gençlere yönelik tasarımlar geliştirip, modayı yakından takip ederek farklılaştık" diyor. Diğer taraftan yurtdışına açılmak için de çalışmalar sürüyor. Dubai Mall'da mağaza açmayı hedefleyen