Mobilya sektöründe markalı zincir sayısı giderek artıyor. Bu zincirler ise kendi mağazalarının yanında franchise vererek de büyüyor. Yaptığımız araştırmaya göre, mobilya sektöründeki yedi marka 2019 yılının sonuna kadar 252 franchise şube daha açmayı planlıyor.
BURCU TUVAY
[email protected]
Mobilya sektörü, yüzde 95 yerli üretimi ve 500 bin kişiyi istihdam etmesiyle ekonomimizde önemli bir yere sahip. Türk mobilya sektörü, 2000'li yılların başında sadece bölgesel bir oyuncuyken bugün dünyanın 13'üncü büyük üreticisi konumunda.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Üretiminin yüzde 30'unu ihraç ediyor ve rekabetçi bir yapısı bulunuyor. Geçen yıl ekonomide yaşanan kriz nedeniyle iç pazarda işler bozulsa da mobilyacılar ihracata yüklenerek durumu kurtarmaya çalıştı. Her şeye rağmen yurtiçinde de büyüme planları devam ediyor.
Mobilya sektöründe birçok markanın zincir sayısını artırdığını gözlemliyoruz. Girişimcilere sağlanan kolaylıklar mobilya kültürünün sürekliliğini de sağlıyor.
Sektör temsilcileri paydaşlarına kolaylık sağlamak adına faaliyetler yürütüyor. KDV indirimi örneğinde olduğu gibi sektörün yararına olabilecek bu girişimler, sektörün ivmesini artırıyor.
Biz de mobilya sektöründe franchise veren yedi markanın yatırım koşullarını ve büyüme planlarını araştırdık. Yaptığımız araştırmaya göre, bu yedi marka 2019 yılının sonuna kadar 252 franchise şube açmayı planlıyor.
İKİ MARKADA 45 YENİ ŞUBE
Mobilya sektörünün öncü markalarından Doğtaş'ın 160, Kelebek'in ise 120 franchise şubesi bulunuyor. Her iki marka da franchising sistemiyle büyüyor. Bu yıl Doğtaş için 15, Kelebek için ise toplam 30 yeni franchise verilecek.
Doğtaş'ta bin 500 metrekare mağaza için ürün ve dekorasyon dahil yatırım bedeli 1-1,5 milyon TL arasında yer alıyor. Kelebek Mobilya için ise bin 500 metrekare mağaza için ürün ve dekorasyon dahil yatırım bedeli 800 bin ile 1 milyon TL arasında değişiyor.
Doğtaş Kelebek Yönetim Kurulu Başkanı Davut Doğan, şubeler için aylık olarak 300 bin TL ile 1 milyon TL arasında değişen cirolar öngördüklerini söylüyor. Doğan, "Markalı mobilyaların sayılarında son zamanlarda oldukça artış var. Mobilya sektörü, prestijli ve işini bilen için kârlı bir sektör" diyor.
GİRİŞ BEDELİ ALINMIYOR
Sektörün en büyük markalarından biri olan Yataş, yurtiçinde ve yurtdışında toplam 429 adet mağazayla hizmet veriyor. Bu mağazaların 355'i franchising sistemiyle yönetiliyor.
Yataş Grup, 1988 yılında satış noktalarının birbirleriyle olan rekabetini ve yabancı ürünlerin satışını engellemek amacıyla sektöründe Yataş Home olarak ilk bayilik sistemini kurdu. Yataş Grup Yönetim Kurulu Başkanı Yavuz Altop, "2019 yılında
Yataş Bedding, Enza Home ve yeni markamız Divanev olmak üzere üç markamızla toplam 78 adet mağaza açmayı hedefliyoruz. Bunların 72'sinin franchise olmasını planlıyoruz" diyor.
Yataş'ta franchise giriş bedeli alınmıyor. Yatırımcı, mimari yatırım maliyetini üstlenerek mağazayı açabiliyor. Türkiye'nin her yeri için franchising verilmesi planlanıyor.
Şirketin şu anda yurtdışında ise 55 mağazası bulunuyor. Yavuz Altop, bu yılın sonuna kadar yurtdışında 21 mağaza daha açmayı hedeflediklerini söylüyor. Özellikle Avrupa ve Ortadoğu pazarlarında büyümek istediklerini de belirtiyor.
Altop, "Ana hedef pazarlarımız arasında Almanya, Rusya, Romanya ve İngiltere var. Bu pazarlarda kendi mağazalarımızın yanı sıra franchise vererek büyümeyi planlıyoruz" diye konuşuyor.
AVUSTRALYA'YA AÇILACAK
Buka, kısa zamanda hızlı yol kat eden bir marka. Şu anda ikisi markaya ait ve sekizi franchise olmak üzere toplam 10 mağazası bulunuyor. Buka için öngörülen yatırım maliyeti mağazanın dekorasyon ihtiyaçları, büyüklüğü ve bulunduğu bölgeye bağlı olarak 300 bin ile 500 bin TL aralığında yer alıyor.
Mağazanın bulunduğu şehir, bölge, mağazanın büyüklüğü, ürün çeşidi gibi çeşitli etkenlere bağlı olarak bayilerin aylık ciro hedefleri farklılık gösteriyor. Buka'nın bu yılki hedefleri arasında Türkiye dışında farklı pazarlara yönelmek de var.
Avustralya pazarını yakından takip ettiklerini söyleyen Buka Yönetim Kurulu Başkanı Suat Erdoğan, Umman ve İngiltere'den görüşme halinde oldukları bayi adayları olduğu bilgisini veriyor.
Erdoğan, "Rusya, Ortadoğu ve Avrupa pazarları yoğunlaştığımız ve öncelik verdiğimiz pazarlar arasında yer alıyor. Hedefimiz yurtdışında 4-5 arasında şube açmak" diyor.