2016, mobilya sektörü açısından oldukça zor bir yıl oldu. Üretimde düşüş olmadı ama satışlar azaldığı için firmaların elinde ciddi stoklar oluştu.
ÖZLEM BAY YILMAZ
[email protected]
Sektör temsilcileri, stokların fuarların etkisiyle erimesini hedefliyor. Iç pazarda KDV düzenlemesi gerçekleştiği takdirde sektörde büyüme bekleyen mobilyacılar, 2,5 milyar dolarlık ihracatın ise bu yıl 3 milyar dolara ulaşacağını öngörüyor.
Türkiye'de mobilya sektöründe irili ufaklı 45 bin üretici faaliyet gösteriyor ve yaklaşık 450 bin kişiye istihdam sağlanıyor. Geçmişi eski yıllara dayanan bu sektör, iç pazarın yanı sıra ihracat potansiyeliyle de öne çıkıyor.
2015 yılında 2,3 milyar dolarlık ihracat gerçekleştiren sektör, 2016’da birçok pazarda yaşanan sorunlar nedeniyle zorlandı.
Fakat Çin’den ABD’ye kadar çok sayıda ülkede yapılan tanıtım çalışmalarıyla birlikte 2016’da ihracatta bir miktar artış yakalandı. Henüz kesinleşme-mekle birlikte, mobilya sektörünün 2016’da 2,5 milyar dolarlık ihracat rakamına ulaştığı tahmin ediliyor.
2017’de ise ihracatta hareketlilik bekleniyor. 2017’de yüzde 20’lik artışla 3 milyar dolarlık ihracat hedefleniyor. Rusya ile ilişkilerin düzelmesi ve İran ile Tercihli Ticaret Anlaşması imzalanması gibi gelişmelerin bu yıl sektöre ihracat artışı getireceği öngörülüyor. Öte yandan iç pazarda da bu yıl KDV düzenlemesi gerçekleştiği takdirde önemli bir büyüme beklentisi var.
HEDEF UZAK COĞRAFYALAR
Son 15 yılda mobilyanın katma değerinin artırıldığını vurgulayan sektör temsilcileri, ihracatta kilogram değerinin 2 dolardan 3,7 dolara yükseltildiğini, bu rakamın 2023 yılında 7 dolara çıkarılmasının hedeflendiğini vurguluyor.
Türkiye'de mobilyanın cari açık vermeyen nadir sektörler arasında yer aldığını belirten Türkiye Mobilya Sanayicileri Derneği (MOSDER) Başkanı İsmail Doğan, Türkiye’nin son 15 yılda dünya mobilya ihracatında 23'üncü sıradan 12'nci sıraya yükseldiğini belirtiyor.
Gelecek beş yıl içinde Türkiye’yi dünyanın ilk 10 ihracatçı ülkesi içinde görmek için ça-lıştıklarını söyleyen Doğan, şunları anlatıyor: “Sektörün 2023 ihracat hedefi 10 milyar dolar.
Türkiye mobilya sektörünün en fazla ihracat yaptığı ülkeler Irak, Suudi Arabistan, Libya, Almanya ve Azerbaycan. Bu yıl ihracat odaklı büyüyeceğimizi düşünüyoruz. Öte yandan kendimize her daim yeni rotalar çizerek büyümemizi sürdürülebilir kılmalıyız. Uzak coğrafyalar ilk hedefimiz.”
172 ÜLKEYE İHRACAT
2015 yılında 1 milyon doları aşan ihracat yapan firma sayısı 400 iken, 2016’da 571 oldu. Geçen yıl 172 ülkeye ve 202 gümrük noktasına ihracat gerçekleşti. Öte yandan Libya ve Irak gibi ülkelerde düşüş yaşanırken, Suudi Arabistan ve Birleşik Arap Emirlikleri gibi ülkelere yapılan ihracatta artış yaşandı.
Sektörün 2016 yılında zor ve hareketli günler geçirdiğini belirten Mobilya Sanayi İşadamları Derneği (MOBSAD) Başkan Vekili Cüneyt Yanıkçıoğlu, geçen yıl üretimde bir azalma olmadığına ancak satış yapılmadığı için firmaların ellerinde ciddi stoklar oluştuğuna değiniyor.
STOKLAR FUARDA ERİYECEK
İç pazarda oluşan stokların eritilmesi için fuarların önemine vurgu yapan Cüneyt Yanık-çıoğlu, şöyle devam ediyor: “Örneğin İMOB Fuarı’ndan katılımcı yaklaşık 600 firmanın ortalama 1 milyar dolarlık ihracat yapmasını ve sektörün yıllık toplamının yüzde 20-25 kadarını burada elde etmesini bekliyoruz.
Böylece yurtiçi pazarda oluşan stok fazlalığını yurtdışına aktarabilmek istiyoruz. İhracat ayağımızda dolar kurundaki artışı lehimize çevirmek için fuar bizim için tam bir fırsat oluşturuyor.”
2016 mobilya sektörü açısından oldukça zor ve hareketli bir yıldı. Sektörün büyük oyuncuları önce FE-TÖ soruşturması kapsamına alındı. Sonrasında şirketlerine kayyum atandı.
Ardından da sektör ilgili şirketlerin TMSF’ye devredilmesine sahne oldu. Bu yılın ise sektör açısından stabil geçeceğini düşündüklerini ifade eden Cüneyt Yanıkçıoğlu, özellikle katma değeri yüksek üretim yapan butik mobilyacılar için 2017’nin ‘altın yıl’ olabileceğini vurguluyor.
MUTFAK AB’DE BÜYÜYECEK
Sektörün önde gelen oyuncularından Doğtaş Kelebek Grubu, bu yıl perakendeye odaklanarak hem yurtiçinde hem de yurtdışında mağazalaşmaya hız verecek.
Yurtiçinde 67, yurtdı-şında ise 20 mağaza açmayı planlayan grup, AB’nin birçok ülkesinde, Kuzey Afrika, Kafkaslar ve Ortadoğu’da ciddi anlamda yapılanmış durumda.
İran, Irak ve Azerbaycan gibi ülkelerde fırsatlar olduğunu belirten Doğtaş Kelebek Grubu Genel Müdürü Kadir Ersin Serbes, grubun önümüzdeki dönemde Rusya’da büyüme planladığından bahsediyor.
Serbes, “Kuzey Afrika ve Kafkaslar’da büyüyen Kelebek’in gözü AB’de. Özellikle daha önce yurtdışında hiç mağazası bulunmayan mutfak tarafını AB’de büyütmeyi planlıyoruz” diye konuşuyor.
DÜNYA MARKASI OLACAK
Sektörün etkin gruplarından En-za Home ve Yataş Bedding markalarıyla 50 ülkeye ihracat yapan Yataş Grup, 21 ülkede 49 Enza Home ve Yataş Bedding tabelalı konsept mağazalarıyla faaliyetlerine devam ediyor. Şirketin en güçlü ve lider olduğu pazarlar İran, Suudi Arabistan, İngiltere ve Mısır.
Önümüzdeki beş yıllık dönemde dünya çapında marka olma yolunda tüm altyapı çalışmalarını başlattıklarını belirten Yataş Grup CEO’su Nuri Öztaşkm, özellikle büyüme planladıkları bölgelerin ise Ortadoğu ve Avrupa olduğunu söylüyor.
Öztaşkın, “Avrupa ve Ortadoğu ülkelerini hedef seçmemizin nedeni satın alma gücünün bu ülkelerde yüksek olması. 2016 yılında ihracatımızı bir önceki yıla oranla yüzde 61 arttırdık.
Beş yıl içerisinde yurtdışı ciromuzun yurtiçi ciromuza oranla yüzde 20’si-ni, 10 yıl içerisinde de yüzde 50’sini yurtdışı faaliyetlerimizle sağlamayı hedefliyoruz” diyor.
2015 yılından kurulan sektörün genç markalarından Buka Sofa da ihracata yönelen şirketlerden biri. Kıbrıs, Dubai, Suudi Arabistan, İran, Yunanistan gibi ülkelere ihracat planladıklarını belirten Buka Sofa Genel Müdürü Gamze Stöger, yakında franchise vermeye başlayacaklarını da söylüyor.
Stöger, “Şu an İran ile franchise anlaşması yaptık. İran’da ilk mağazanın 2017’de açılması planlanıyor. Başka ülkelerle de bununla ilgili görüşmelere devam ediyoruz” diye konuşuyor.
ÖZLEM BAY YILMAZ
[email protected]
Sektör temsilcileri, stokların fuarların etkisiyle erimesini hedefliyor. Iç pazarda KDV düzenlemesi gerçekleştiği takdirde sektörde büyüme bekleyen mobilyacılar, 2,5 milyar dolarlık ihracatın ise bu yıl 3 milyar dolara ulaşacağını öngörüyor.
Türkiye'de mobilya sektöründe irili ufaklı 45 bin üretici faaliyet gösteriyor ve yaklaşık 450 bin kişiye istihdam sağlanıyor. Geçmişi eski yıllara dayanan bu sektör, iç pazarın yanı sıra ihracat potansiyeliyle de öne çıkıyor.
2015 yılında 2,3 milyar dolarlık ihracat gerçekleştiren sektör, 2016’da birçok pazarda yaşanan sorunlar nedeniyle zorlandı.
Fakat Çin’den ABD’ye kadar çok sayıda ülkede yapılan tanıtım çalışmalarıyla birlikte 2016’da ihracatta bir miktar artış yakalandı. Henüz kesinleşme-mekle birlikte, mobilya sektörünün 2016’da 2,5 milyar dolarlık ihracat rakamına ulaştığı tahmin ediliyor.
2017’de ise ihracatta hareketlilik bekleniyor. 2017’de yüzde 20’lik artışla 3 milyar dolarlık ihracat hedefleniyor. Rusya ile ilişkilerin düzelmesi ve İran ile Tercihli Ticaret Anlaşması imzalanması gibi gelişmelerin bu yıl sektöre ihracat artışı getireceği öngörülüyor. Öte yandan iç pazarda da bu yıl KDV düzenlemesi gerçekleştiği takdirde önemli bir büyüme beklentisi var.
Son 15 yılda mobilyanın katma değerinin artırıldığını vurgulayan sektör temsilcileri, ihracatta kilogram değerinin 2 dolardan 3,7 dolara yükseltildiğini, bu rakamın 2023 yılında 7 dolara çıkarılmasının hedeflendiğini vurguluyor.
Türkiye'de mobilyanın cari açık vermeyen nadir sektörler arasında yer aldığını belirten Türkiye Mobilya Sanayicileri Derneği (MOSDER) Başkanı İsmail Doğan, Türkiye’nin son 15 yılda dünya mobilya ihracatında 23'üncü sıradan 12'nci sıraya yükseldiğini belirtiyor.
Gelecek beş yıl içinde Türkiye’yi dünyanın ilk 10 ihracatçı ülkesi içinde görmek için ça-lıştıklarını söyleyen Doğan, şunları anlatıyor: “Sektörün 2023 ihracat hedefi 10 milyar dolar.
Türkiye mobilya sektörünün en fazla ihracat yaptığı ülkeler Irak, Suudi Arabistan, Libya, Almanya ve Azerbaycan. Bu yıl ihracat odaklı büyüyeceğimizi düşünüyoruz. Öte yandan kendimize her daim yeni rotalar çizerek büyümemizi sürdürülebilir kılmalıyız. Uzak coğrafyalar ilk hedefimiz.”
172 ÜLKEYE İHRACAT
2015 yılında 1 milyon doları aşan ihracat yapan firma sayısı 400 iken, 2016’da 571 oldu. Geçen yıl 172 ülkeye ve 202 gümrük noktasına ihracat gerçekleşti. Öte yandan Libya ve Irak gibi ülkelerde düşüş yaşanırken, Suudi Arabistan ve Birleşik Arap Emirlikleri gibi ülkelere yapılan ihracatta artış yaşandı.
Sektörün 2016 yılında zor ve hareketli günler geçirdiğini belirten Mobilya Sanayi İşadamları Derneği (MOBSAD) Başkan Vekili Cüneyt Yanıkçıoğlu, geçen yıl üretimde bir azalma olmadığına ancak satış yapılmadığı için firmaların ellerinde ciddi stoklar oluştuğuna değiniyor.
STOKLAR FUARDA ERİYECEK
İç pazarda oluşan stokların eritilmesi için fuarların önemine vurgu yapan Cüneyt Yanık-çıoğlu, şöyle devam ediyor: “Örneğin İMOB Fuarı’ndan katılımcı yaklaşık 600 firmanın ortalama 1 milyar dolarlık ihracat yapmasını ve sektörün yıllık toplamının yüzde 20-25 kadarını burada elde etmesini bekliyoruz.
Böylece yurtiçi pazarda oluşan stok fazlalığını yurtdışına aktarabilmek istiyoruz. İhracat ayağımızda dolar kurundaki artışı lehimize çevirmek için fuar bizim için tam bir fırsat oluşturuyor.”
2016 mobilya sektörü açısından oldukça zor ve hareketli bir yıldı. Sektörün büyük oyuncuları önce FE-TÖ soruşturması kapsamına alındı. Sonrasında şirketlerine kayyum atandı.
Ardından da sektör ilgili şirketlerin TMSF’ye devredilmesine sahne oldu. Bu yılın ise sektör açısından stabil geçeceğini düşündüklerini ifade eden Cüneyt Yanıkçıoğlu, özellikle katma değeri yüksek üretim yapan butik mobilyacılar için 2017’nin ‘altın yıl’ olabileceğini vurguluyor.
MUTFAK AB’DE BÜYÜYECEK
Sektörün önde gelen oyuncularından Doğtaş Kelebek Grubu, bu yıl perakendeye odaklanarak hem yurtiçinde hem de yurtdışında mağazalaşmaya hız verecek.
Yurtiçinde 67, yurtdı-şında ise 20 mağaza açmayı planlayan grup, AB’nin birçok ülkesinde, Kuzey Afrika, Kafkaslar ve Ortadoğu’da ciddi anlamda yapılanmış durumda.
İran, Irak ve Azerbaycan gibi ülkelerde fırsatlar olduğunu belirten Doğtaş Kelebek Grubu Genel Müdürü Kadir Ersin Serbes, grubun önümüzdeki dönemde Rusya’da büyüme planladığından bahsediyor.
Serbes, “Kuzey Afrika ve Kafkaslar’da büyüyen Kelebek’in gözü AB’de. Özellikle daha önce yurtdışında hiç mağazası bulunmayan mutfak tarafını AB’de büyütmeyi planlıyoruz” diye konuşuyor.
DÜNYA MARKASI OLACAK
Sektörün etkin gruplarından En-za Home ve Yataş Bedding markalarıyla 50 ülkeye ihracat yapan Yataş Grup, 21 ülkede 49 Enza Home ve Yataş Bedding tabelalı konsept mağazalarıyla faaliyetlerine devam ediyor. Şirketin en güçlü ve lider olduğu pazarlar İran, Suudi Arabistan, İngiltere ve Mısır.
Önümüzdeki beş yıllık dönemde dünya çapında marka olma yolunda tüm altyapı çalışmalarını başlattıklarını belirten Yataş Grup CEO’su Nuri Öztaşkm, özellikle büyüme planladıkları bölgelerin ise Ortadoğu ve Avrupa olduğunu söylüyor.
Öztaşkın, “Avrupa ve Ortadoğu ülkelerini hedef seçmemizin nedeni satın alma gücünün bu ülkelerde yüksek olması. 2016 yılında ihracatımızı bir önceki yıla oranla yüzde 61 arttırdık.
Beş yıl içerisinde yurtdışı ciromuzun yurtiçi ciromuza oranla yüzde 20’si-ni, 10 yıl içerisinde de yüzde 50’sini yurtdışı faaliyetlerimizle sağlamayı hedefliyoruz” diyor.
2015 yılından kurulan sektörün genç markalarından Buka Sofa da ihracata yönelen şirketlerden biri. Kıbrıs, Dubai, Suudi Arabistan, İran, Yunanistan gibi ülkelere ihracat planladıklarını belirten Buka Sofa Genel Müdürü Gamze Stöger, yakında franchise vermeye başlayacaklarını da söylüyor.
Stöger, “Şu an İran ile franchise anlaşması yaptık. İran’da ilk mağazanın 2017’de açılması planlanıyor. Başka ülkelerle de bununla ilgili görüşmelere devam ediyoruz” diye konuşuyor.