Tekstil sektöründe gömleklik kumaş alanında dünyanın sayılı üreticilerinden biri olan Söktaş, kişiye özel dikim gömlekte yeni bir adım atacak. Söktaş CEO'su Muzaffer Turgut Kayhan, lüks markalar için 500 Euro'luk özel gömlekler diktiklerini söylüyor.
SİBEL ATİK
[email protected]
05-18 Eylül 2021 tarihli sayıdan
Lüks gömleklik kumaş sektöründe yıllık 10 milyon metre üretim kapasitesiyle dünyada ilk sıralarda yer alan ve sektörde 50 yılı geride bırakan Söktaş, kişiye özel dikimde yeni bir marka çıkarmaya hazırlanıyor.
Pandemiden hemen önce Hindistan'daki şirketini 125,6 milyon TL'ye satan Söktaş, buradan elde ettiği gelirle, tekstilde dijitalleşme ve özel dikim yatırımlarının yanı sıra ailenin tarımdaki şirketi Efeler Çiftliği'nde yeni ürünlerle büyümeye odaklanacak.
2020 yılı cirosu 260 milyon TL olan Sök-taş'a ailenin genç üyesi Muzaffer Turgut Kayhan liderlik ediyor. Pandemi sürecinde CEO'luk görevini üstlenen Kayhan, sorularımızı yanıtladı:
Pandemide tekstilde Avrupa'dan gelen siparişler kesilirken şimdilerde durum nasıl? Siparişler normale döndü mü?
Bizim öncelikli pazarlarımız Avrupa. Burada da özellikle İtalya ve İspanya önemli pazarlar. Pandemi döneminde İtalya ve İspanya en ağır geçiren ülkelerden biri oldu. En erken kapanıp en geç açılan ülkelerdi. 2021'in ilk çeyreğinde düzelir diye planladık ama kapanmalar devam edince siparişler ikinci çeyreğin sonunda hızlanmaya başladı.
Ofislerin ve düğün sezonunun kapanması gömlek talebini ve satışları düşürdü. Marka satışları da yüzde 50 düştü. Ancak geri dönüş çok hızlı oldu. Uzakdoğu'dan çok büyük pay almaya başladık. Hem kendi özelimizde hem de Türkiye bazında hızlı bir dönüş aldık. Bu süreçte biz de yenilenme çalışmalarımızı gerçekleştirdik.
Bu yenilenme kapsamında neler yaptınız?
Yeni bir ERP geçişimiz vardı, onu tamamladık. Dijitalleşme yatırımlarımızı hızlandırdık. Şimdilerde iki tane yeni e-ticaret web sitesi kuruyoruz. Biri özel dikim gömlek yapabileceğimiz bir site. İnternet üzerinden ölçü verebileceksiniz. Ürün iki gün içinde fabrikadan çıkabilecek. Bir de Giza House diye bir markamız var Trendyol ve N11'de satılıyor, bunun kendi e-ticaret sitesini kuruyoruz. Sosyal medya ve dijital alanda yatırımlarımız bu hızda sürecek. Tüm bunlara ek olarak elektronik ortamda koleksiyon gösterimlerimize de başladık.
E-koleksiyon ve diğer dijital kanalların satıştaki payı ne oldu?
Elbette en büyük giderimiz koleksiyon üretimi ve gösterimi. Koleksiyonu gösterebilmek için dünyanın her noktasına seyahat ediyoruz. Bu da ciddi bir yatırım. Bunların elektronik ortamda yapılabildiğini gördük.
Peki şirketin gelirleri hangi noktaya geldi?
Söktaş için 2020 yılı bilançosuna bakıldığında pandemiyle satışlarda yüzde 20 oranında bir kayıp yaşandı. Ancak bu yıl pandemi öncesi rakamları yakaladık. Dolayısıyla gerek hayvancılık gerekse tekstilde bu yıl büyüme hedefimize odaklandık. Çin'in Avrupa'daki çeşitli markalara pamuk ya da pamuklu ürün satamama avantajını kullanıyoruz.
Kapasitemiz mevcut, Türkiye tekstil ülkesi. Bilgi birikimimiz inanılmaz. Müşteri memnuniyetini ön planda tutuyoruz. Bu sebeple ülke olarak tercih ediliyoruz. Önemli avantajlarımız var. Mesela kişiye özel dikimde ortalama metre fiyatımız 5,5 Euro bazında.
Çin'den gelen kumaş için bu rakam 1,5-2 Euro iken, Türkiye'de bu rakam 2,5-3 Euro bazında. Aynı kumaşı ürettiğimiz İtalya'da ise fiyat 8,5 Euro'ya çıkıyor. Dolayısıyla bu girişimlerle genel olarak fiyat artışı planlıyoruz.
Şirket olarak özel dikime yönelik büyüme planından söz eder misiniz?
Özel dikimde Fabula adıyla bir konfeksiyon yatırımımız var. Burada günlük 600 hazır ve özel dikim gömlek dikebilme kapasitemiz var. Tamamı özel dikim olarak satılmıyor ancak kabiliyetimiz bu yönde evrildi. Ultra lüks markalar için 400-450 Euro'luk gömlekler dikilen bu fabrikada, üretimin tamamı yurtdışına gidiyor.
Söktaş bu segmentte bir tüketici markası çıkarmayı amaçlıyor. Bunu hem yerli hem yabancı son müşteriler için fiyatı uygun, kolay ve en üst kalitede bir e-ticaret hizmeti olarak sunmayı hedefliyoruz. Burada en başta seçkin tüketiciye hitap edeceği için yavaş ve emin adımlarla büyütmek istiyoruz.
Kişiye özel dikimi hangi markayla yapacaksınız? Orada üretim süreci nasıl işleyecek?
Markanın ismini ve web sitesini önümüzdeki aylarda yayınlayacağız. Fiyat ise 70 Euro civarında başlayıp, kumaş özelliği ve istenilen aksesuara göre 200 Euro'ya kadar çıkacak. Kişiye özel dikim için evinizde mezura olmadan bile birkaç soruyla tam ölçülerinizi alabilecek bir sistem üzerinde çalışıyoruz.
Arkasında yüzlerce kumaş ve stil seçeneği olacak. Hedefimiz Almanya'dan gelen bir siparişin 10 gün içinde eline ulaşması yönünde. Özel dikim terzisi tecrübesini evinizin veya telefonunuzun rahatlığında yaşamanızı sağlamak istiyoruz. Bu iş için her gömleği bir kişi dikiyor gibi düşünebiliriz.
Peki bu alanın gelirlerdeki payı nedir?
Özel dikim hizmeti sunan marka ve terzilere satılan kumaş, gelirlerin yüzde 15'ini oluşturuyor. Fiji dahil dünyanın her ülkesinden terzilere kumaş satışımız var. Her sipariş isimli olarak kesilip terzisine gönderiliyor. Kişiye özel gömlek yapmak zahmetli, tecrübe ve ustalık gerektiren bir zanaat. İtalya ofiste bunu takip eden yedi kişi bulunuyor.
Grubun bir diğer iş alanı olan tarım ve hayvancılıkta nasıl bir vizyon var?
Efeler Çiftliği'nde çiğ süt ürünümüz bulunuyor. Artık pastörize sütle birlikte Türkiye geneline yayılma hedefimiz var. Şu an 300'ün üzerinde mağazadayız. Bunu önümüzdeki yılın ortasında 800'e çıkarmayı hedefliyoruz. İzmit, Kocaeli, Bodrum, Bursa, Çeşme, Kuşadası gibi batı sahil şeridindeyiz. Şimdilerde Ankara'ya da ürünlerimizi götürme hedefimiz var.
Bunun için lojistik çalışma aşamasındayız. Pastörize sütten sonra kaşar peyniri ürünümüz raflarda olacak. Sütümüz A2 sertifikalı, laktoz alerjisi olan kişiler de tüketebiliyor. Toplamda 6 bin 704 büyük baş hayvanımız var. Bunun 2 bin 400'ü sağmal inek.
Bu hayvanlardan da günlük 85 ton çiğ süt elde ediyoruz. Şu an bir litrelik pastörize sütlerimiz ve iki litrelik çiğ süt ürünlerimiz bulunuyor. Fakat burada şişeleme kapasitemizi artırmayı hedefliyoruz. Eylül sonrası bu konuda çalışmalarımız hız kazanacak.
SİBEL ATİK
[email protected]
05-18 Eylül 2021 tarihli sayıdan
Lüks gömleklik kumaş sektöründe yıllık 10 milyon metre üretim kapasitesiyle dünyada ilk sıralarda yer alan ve sektörde 50 yılı geride bırakan Söktaş, kişiye özel dikimde yeni bir marka çıkarmaya hazırlanıyor.
Pandemiden hemen önce Hindistan'daki şirketini 125,6 milyon TL'ye satan Söktaş, buradan elde ettiği gelirle, tekstilde dijitalleşme ve özel dikim yatırımlarının yanı sıra ailenin tarımdaki şirketi Efeler Çiftliği'nde yeni ürünlerle büyümeye odaklanacak.
2020 yılı cirosu 260 milyon TL olan Sök-taş'a ailenin genç üyesi Muzaffer Turgut Kayhan liderlik ediyor. Pandemi sürecinde CEO'luk görevini üstlenen Kayhan, sorularımızı yanıtladı:
Pandemide tekstilde Avrupa'dan gelen siparişler kesilirken şimdilerde durum nasıl? Siparişler normale döndü mü?
Bizim öncelikli pazarlarımız Avrupa. Burada da özellikle İtalya ve İspanya önemli pazarlar. Pandemi döneminde İtalya ve İspanya en ağır geçiren ülkelerden biri oldu. En erken kapanıp en geç açılan ülkelerdi. 2021'in ilk çeyreğinde düzelir diye planladık ama kapanmalar devam edince siparişler ikinci çeyreğin sonunda hızlanmaya başladı.
Ofislerin ve düğün sezonunun kapanması gömlek talebini ve satışları düşürdü. Marka satışları da yüzde 50 düştü. Ancak geri dönüş çok hızlı oldu. Uzakdoğu'dan çok büyük pay almaya başladık. Hem kendi özelimizde hem de Türkiye bazında hızlı bir dönüş aldık. Bu süreçte biz de yenilenme çalışmalarımızı gerçekleştirdik.
Bu yenilenme kapsamında neler yaptınız?
Yeni bir ERP geçişimiz vardı, onu tamamladık. Dijitalleşme yatırımlarımızı hızlandırdık. Şimdilerde iki tane yeni e-ticaret web sitesi kuruyoruz. Biri özel dikim gömlek yapabileceğimiz bir site. İnternet üzerinden ölçü verebileceksiniz. Ürün iki gün içinde fabrikadan çıkabilecek. Bir de Giza House diye bir markamız var Trendyol ve N11'de satılıyor, bunun kendi e-ticaret sitesini kuruyoruz. Sosyal medya ve dijital alanda yatırımlarımız bu hızda sürecek. Tüm bunlara ek olarak elektronik ortamda koleksiyon gösterimlerimize de başladık.
E-koleksiyon ve diğer dijital kanalların satıştaki payı ne oldu?
Elbette en büyük giderimiz koleksiyon üretimi ve gösterimi. Koleksiyonu gösterebilmek için dünyanın her noktasına seyahat ediyoruz. Bu da ciddi bir yatırım. Bunların elektronik ortamda yapılabildiğini gördük.
Peki şirketin gelirleri hangi noktaya geldi?
Söktaş için 2020 yılı bilançosuna bakıldığında pandemiyle satışlarda yüzde 20 oranında bir kayıp yaşandı. Ancak bu yıl pandemi öncesi rakamları yakaladık. Dolayısıyla gerek hayvancılık gerekse tekstilde bu yıl büyüme hedefimize odaklandık. Çin'in Avrupa'daki çeşitli markalara pamuk ya da pamuklu ürün satamama avantajını kullanıyoruz.
Kapasitemiz mevcut, Türkiye tekstil ülkesi. Bilgi birikimimiz inanılmaz. Müşteri memnuniyetini ön planda tutuyoruz. Bu sebeple ülke olarak tercih ediliyoruz. Önemli avantajlarımız var. Mesela kişiye özel dikimde ortalama metre fiyatımız 5,5 Euro bazında.
Çin'den gelen kumaş için bu rakam 1,5-2 Euro iken, Türkiye'de bu rakam 2,5-3 Euro bazında. Aynı kumaşı ürettiğimiz İtalya'da ise fiyat 8,5 Euro'ya çıkıyor. Dolayısıyla bu girişimlerle genel olarak fiyat artışı planlıyoruz.
Şirket olarak özel dikime yönelik büyüme planından söz eder misiniz?
Özel dikimde Fabula adıyla bir konfeksiyon yatırımımız var. Burada günlük 600 hazır ve özel dikim gömlek dikebilme kapasitemiz var. Tamamı özel dikim olarak satılmıyor ancak kabiliyetimiz bu yönde evrildi. Ultra lüks markalar için 400-450 Euro'luk gömlekler dikilen bu fabrikada, üretimin tamamı yurtdışına gidiyor.
Söktaş bu segmentte bir tüketici markası çıkarmayı amaçlıyor. Bunu hem yerli hem yabancı son müşteriler için fiyatı uygun, kolay ve en üst kalitede bir e-ticaret hizmeti olarak sunmayı hedefliyoruz. Burada en başta seçkin tüketiciye hitap edeceği için yavaş ve emin adımlarla büyütmek istiyoruz.
Kişiye özel dikimi hangi markayla yapacaksınız? Orada üretim süreci nasıl işleyecek?
Markanın ismini ve web sitesini önümüzdeki aylarda yayınlayacağız. Fiyat ise 70 Euro civarında başlayıp, kumaş özelliği ve istenilen aksesuara göre 200 Euro'ya kadar çıkacak. Kişiye özel dikim için evinizde mezura olmadan bile birkaç soruyla tam ölçülerinizi alabilecek bir sistem üzerinde çalışıyoruz.
Arkasında yüzlerce kumaş ve stil seçeneği olacak. Hedefimiz Almanya'dan gelen bir siparişin 10 gün içinde eline ulaşması yönünde. Özel dikim terzisi tecrübesini evinizin veya telefonunuzun rahatlığında yaşamanızı sağlamak istiyoruz. Bu iş için her gömleği bir kişi dikiyor gibi düşünebiliriz.
Özel dikim hizmeti sunan marka ve terzilere satılan kumaş, gelirlerin yüzde 15'ini oluşturuyor. Fiji dahil dünyanın her ülkesinden terzilere kumaş satışımız var. Her sipariş isimli olarak kesilip terzisine gönderiliyor. Kişiye özel gömlek yapmak zahmetli, tecrübe ve ustalık gerektiren bir zanaat. İtalya ofiste bunu takip eden yedi kişi bulunuyor.
Grubun bir diğer iş alanı olan tarım ve hayvancılıkta nasıl bir vizyon var?
Efeler Çiftliği'nde çiğ süt ürünümüz bulunuyor. Artık pastörize sütle birlikte Türkiye geneline yayılma hedefimiz var. Şu an 300'ün üzerinde mağazadayız. Bunu önümüzdeki yılın ortasında 800'e çıkarmayı hedefliyoruz. İzmit, Kocaeli, Bodrum, Bursa, Çeşme, Kuşadası gibi batı sahil şeridindeyiz. Şimdilerde Ankara'ya da ürünlerimizi götürme hedefimiz var.
Bunun için lojistik çalışma aşamasındayız. Pastörize sütten sonra kaşar peyniri ürünümüz raflarda olacak. Sütümüz A2 sertifikalı, laktoz alerjisi olan kişiler de tüketebiliyor. Toplamda 6 bin 704 büyük baş hayvanımız var. Bunun 2 bin 400'ü sağmal inek.
Bu hayvanlardan da günlük 85 ton çiğ süt elde ediyoruz. Şu an bir litrelik pastörize sütlerimiz ve iki litrelik çiğ süt ürünlerimiz bulunuyor. Fakat burada şişeleme kapasitemizi artırmayı hedefliyoruz. Eylül sonrası bu konuda çalışmalarımız hız kazanacak.