Yaklaşık iki yıl önce Çin kökenli COSCO, CMHI ve CIC ortak girişim grubu tarafından satın alınan Kumport Limanı’nda yatırım atağı başlıyor. Grup, önümüzdeki beş yılda Kumport Limanı’na 100 milyon dolarlık yatırım yapmayı planlıyor.
AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
[email protected]
Limanın halihazırda yıllık 2,1 milyon TEU olan konteyner elleçleme kapasitesi, bu yatırımla birlikte yüzde 43 artırılacak ve 3 milyon TEU’ya çıkarılacak. İstanbul Ambarlı’da bulunan Kumport Limanı, yıllık 2,1 milyon TEU’luk konteyner elleçleme hacmiyle Türkiye’nin en büyük üç liman işletmesinden biri.
Çinli COSCO, CMHI ve CIC ortak girişim grubu, 2015 yılında Kumport’u Fiba Grubu’ndan 920 milyon dolar bedelle satın alarak Çin’den Türkiye’ye gelen en büyük doğrudan yabancı yatırımlardan birine imza atmıştı. Kumport’u Türkiye’deki stratejik yatırımlarından biri olarak kabul eden grup, şimdi de yatırım atağına hazırlanıyor.
2018 yılında 30 milyon dolarlık yatırım planlayan grup, önümüzdeki beş yılda ise toplam 100 milyon dolarlık yatırım yapacak. Kumport’un kapasitesi iki yılda 2,5 milyon TEU’ya, beş yılda ise 3 milyon TEU’ya çıkarılacak.
YENİ DÖNEM
Kumcular Kooperatifi tarafından kurulan Kumport, 1994 yılından bu yana hizmet veriyor. 2007 yılında Fiba Holding ve Turkon ortaklığı tarafından satın alınan Kumport’un 2011 yılında ise yüzde 35 oranında hissesi SGRF’ye (Umman Devlet Fonu) satıldı.
Yapılanyatırımlarla 2011 yılında 1,7 milyon TEU yıllık konteyner elleçleme kapasitesine ulaşan Kumport, 2015’te ise kapasitesini 2,1 milyon TEU’ya çıkardı. Aynı yıl Çinli CMHI, Cosco ve CIC konsorsiyumu tarafından satın alınmasının ardından şimdi ise Kumport’ta yeni bir yatırım dönemi başlıyor.
Kumport Genel Müdürü Özgür Soy, Çin’in son dönemde iyi ilişkiler kurmak için birçok farklı ülkede yatırıma yöneldiğini söylüyor. Soy, “Çin, Ortaçağ’ın İpek Yolu’na yeni bir alternatif proje geliştirdi. ‘Bir Kuşak Bir Yol’ olarak adlandırılan bu proje Çin’in başlıca ekonomik merkezleriyle Avrupa’yı birbirine bağlayan bir dizi liman, demiryolu hattı ve yol inşa edilmesini öngörüyor” diyor.
STRATEJİK ÖNEME SAHİP
Kumport da bu proje içinde stratejik öneme sahip yatırımlardan biri. Uzakdoğu ülkelerinin en uğrak limanlarından biri olan Kumport, Avrupa ve Amerika’ya açılan bir kapı olarak düşünülüyor. Özgür Soy, önümüzdeki beş yılda Türkiye’nin en büyük limanı olmayı hedeflediklerini söylüyor.
Soy, “Kapasite artışının yanı sıra verimlilik ve verdiğimiz hizmetlerle de farklılaşmaya çalışıyoruz” diye konuşuyor. Kumport Limanı’nda tedarikçilerle birlikte bin kişi çalışıyor. Bu yıl yüzde 20 istihdam artışı olduğunu söyleyen Özgür Soy, 2018’de de yüzde 10’luk artış hedeflediklerini belirtiyor.
LİMANCILIK BÜYÜYOR
Türkiye'de limancılık sektörü özelleştirmenin de etkisiyle son 10 yıldır ciddi bir büyüme gösteriyor. Türkiye'de her yıl 9-10 milyon TEU konteyner elleçleniyor. Kumport Genel Müdürü Özgür Soy, Türkiye genelinde irili ufaklı 172 liman olduğunu söylüyor. Soy, "Türkiye'de özellikle bazı bölgelerde kapasite fazlası var. Bazı yerlerde de verimlilik sorunları söz konusu. Sektör son yıllarda yeni yatırımlarla oldukça hızlı büyüdü. Şimdi ise yüzde 5-7'lik bir büyüme bandına oturdu” diyor.
AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
[email protected]
Limanın halihazırda yıllık 2,1 milyon TEU olan konteyner elleçleme kapasitesi, bu yatırımla birlikte yüzde 43 artırılacak ve 3 milyon TEU’ya çıkarılacak. İstanbul Ambarlı’da bulunan Kumport Limanı, yıllık 2,1 milyon TEU’luk konteyner elleçleme hacmiyle Türkiye’nin en büyük üç liman işletmesinden biri.
Çinli COSCO, CMHI ve CIC ortak girişim grubu, 2015 yılında Kumport’u Fiba Grubu’ndan 920 milyon dolar bedelle satın alarak Çin’den Türkiye’ye gelen en büyük doğrudan yabancı yatırımlardan birine imza atmıştı. Kumport’u Türkiye’deki stratejik yatırımlarından biri olarak kabul eden grup, şimdi de yatırım atağına hazırlanıyor.
2018 yılında 30 milyon dolarlık yatırım planlayan grup, önümüzdeki beş yılda ise toplam 100 milyon dolarlık yatırım yapacak. Kumport’un kapasitesi iki yılda 2,5 milyon TEU’ya, beş yılda ise 3 milyon TEU’ya çıkarılacak.
YENİ DÖNEM
Kumcular Kooperatifi tarafından kurulan Kumport, 1994 yılından bu yana hizmet veriyor. 2007 yılında Fiba Holding ve Turkon ortaklığı tarafından satın alınan Kumport’un 2011 yılında ise yüzde 35 oranında hissesi SGRF’ye (Umman Devlet Fonu) satıldı.
Yapılanyatırımlarla 2011 yılında 1,7 milyon TEU yıllık konteyner elleçleme kapasitesine ulaşan Kumport, 2015’te ise kapasitesini 2,1 milyon TEU’ya çıkardı. Aynı yıl Çinli CMHI, Cosco ve CIC konsorsiyumu tarafından satın alınmasının ardından şimdi ise Kumport’ta yeni bir yatırım dönemi başlıyor.
Kumport Genel Müdürü Özgür Soy, Çin’in son dönemde iyi ilişkiler kurmak için birçok farklı ülkede yatırıma yöneldiğini söylüyor. Soy, “Çin, Ortaçağ’ın İpek Yolu’na yeni bir alternatif proje geliştirdi. ‘Bir Kuşak Bir Yol’ olarak adlandırılan bu proje Çin’in başlıca ekonomik merkezleriyle Avrupa’yı birbirine bağlayan bir dizi liman, demiryolu hattı ve yol inşa edilmesini öngörüyor” diyor.
STRATEJİK ÖNEME SAHİP
Kumport da bu proje içinde stratejik öneme sahip yatırımlardan biri. Uzakdoğu ülkelerinin en uğrak limanlarından biri olan Kumport, Avrupa ve Amerika’ya açılan bir kapı olarak düşünülüyor. Özgür Soy, önümüzdeki beş yılda Türkiye’nin en büyük limanı olmayı hedeflediklerini söylüyor.
Soy, “Kapasite artışının yanı sıra verimlilik ve verdiğimiz hizmetlerle de farklılaşmaya çalışıyoruz” diye konuşuyor. Kumport Limanı’nda tedarikçilerle birlikte bin kişi çalışıyor. Bu yıl yüzde 20 istihdam artışı olduğunu söyleyen Özgür Soy, 2018’de de yüzde 10’luk artış hedeflediklerini belirtiyor.
LİMANCILIK BÜYÜYOR
Türkiye'de limancılık sektörü özelleştirmenin de etkisiyle son 10 yıldır ciddi bir büyüme gösteriyor. Türkiye'de her yıl 9-10 milyon TEU konteyner elleçleniyor. Kumport Genel Müdürü Özgür Soy, Türkiye genelinde irili ufaklı 172 liman olduğunu söylüyor. Soy, "Türkiye'de özellikle bazı bölgelerde kapasite fazlası var. Bazı yerlerde de verimlilik sorunları söz konusu. Sektör son yıllarda yeni yatırımlarla oldukça hızlı büyüdü. Şimdi ise yüzde 5-7'lik bir büyüme bandına oturdu” diyor.