Sağlık, gıda, kozmetik gibi farklı alanlarda kullanılan kolajen, yatırımcıların yeni gözdesi haline geldi. Tezman Holding ve Alkoç Holding gibi şirketler kolajen üretimi için yatırım yapıyor. Pek çok girişimci de bu sektöre özel markalar geliştirmeye başladı.
AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
[email protected]
İnsanların yanı sıra hayvanların dokusunda da bulunan bir protein türü olan kolajen, sağlık, gıda, kozmetik gibi pek çok farklı sektörde kullanılıyor. Son yıllarda sağlıklı yaşam trendinin de etkisiyle kullanımı hızla artan kolajen, yatırımcıların da gündemine girdi.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Dünyada kolajen üretimi 2018 yılında yaklaşık 28 bin tona ulaştı. Yeni yatırımlarla bu üretimin 2020 yılında 35 bin tona çıkması bekleniyor.
Kolajen proteinli takviye edici gıda satışı, ABD'de 46,6 milyar dolara ulaşarak yüzde 338 artış gösterdi.
Bu potansiyeli gören Tezmen Holding ve Alkoç Holding gibi şirketler üretime ve AR-GE yatırımına odaklanırken bazı şirketler de yeni kolajen markaları geliştirmeye başladı.
KOLAJEN İÇECEĞİ GELİŞTİRDİ
Eskişehirli Estuz, kolajen işine giren ilk markalardan biri. Yaklaşık iki yıllık bir AR-GE çalışmasının ardından Türkiye'nin ilk kolajen proteinli içeceğini üreten şirket, Reneva markasıyla dünyaya açılıyor. Şirketin ilk yıl hedefi 10 ülkeye ihracat yapmak.
Türkiye'nin ilk kolajen proteinli içeceği olan Reneva, ABD, KKTC, İsrail, Ürdün, Katar ve Ukrayna'da satış noktalarında yer alıyor. Kasım ayı sonuna kadar Avustralya, Suudi Arabistan, Lübnan, Kuveyt, Dubai ve Bosna Hersek'te de raflarda yerini alması planlanıyor.
Satışların yüzde 80'inin yurtdışından geleceğini söyleyen Reneva Şirket Müdürü Özgür Özdemir, "Kısa bir süre önce Suudi'lerle anlaşma imzaladık. İskandinav ülkeleriyle görüşüyoruz. Yıl sonuna kadar 10 ülke hedefimizi aşmış olacağız" diyor.
Hedef Reneva markasıyla 2020 yılı sonunda en az yüzde 100'lük bir büyüme yakalamak. Diğer taraftan şirket kolajen karışımları içeren takviye edici gıda işine de girmeye hazırlanıyor.
YURTDIŞINA AÇILACAK
Ankaralı bir marka olan Collaquin'in arkasında ise genç bir girişimci olan Alara Dinçer var. Yurtdışı seyahatlerinden birinde kolajenle tanışan Collaquin Genel Müdürü Alara Dinçer, Türkiye'de bu alandaki boşluğu görerek Collaquin markasını yarattı.
Dinçer, asıl hedeflerinin yurtdışı olduğunu belirtiyor. Şu an AR-GE departmanında 14 farklı ürün bulunan şirket, bunların arasından iki tanesini piyasada satışa sundu. Yedisinin dosyası hazır ve onaylı iken diğer ürünler ise bakanlığa sunulmak için hazırlanıyor. Asıl hedefini ihracat olarak belirleyen şirket, internet satışıyla Türkiye pazarına girdi.
İHRACATLA GÜÇLENECEK
Voonka, Türkiye'de kolajen alanındaki boşluğu gören ilk şirketlerden biri. 2012 yılında beş ürünle yola çıkan şirket, şu anda 65'ten fazla ürünü satıyor. Şirket toplam yatırımlarının yaklaşık yüzde 30-35'lik kısmını kolajen ürünlerine ayırıyor.
Dünyadaki seçkin üreticilerinden hammadde tedarik ederek Türkiye'ye özel ürünler geliştiren şirket, 2020 yılında gıda takviyesi alanında Türkiye'nin en modern tesisini açmayı hedefliyor.
Voonka'nın bağlı olduğu Kampotu İlaç Genel Müdürü Hakan Keleş, önümüzdeki yıl için minimum yüzde 50 büyüme hedeflediklerini söylüyor. Bu yıl DoctorMito markasını yaratan şirket, ihracat ayağını güçlendirerek 2020 yılında toplam cirosunu iki kat büyütmeyi hedefliyor.
AR-GE MERKEZİ KURUYOR
Alkoç Holding, kolajen işinde hem üretim hem de AR-GE ile yatırım yapıyor. Holding çatısı altında faaliyet gösteren Kazlıçeşme AR-GE Merkezi'nde son üç yılda 30 milyon TL'lik yatırım yapıldı.
Şirket, kolajenin farklı yöntem ve teknolojilerle gıda, sağlık, kimya, tarım, tekstil gibi alanlarda kullanımı üzerine odaklanan projeler yürütüyor. Bugüne kadar 10 TÜBİTAK-TEYDEB destekli proje tamamlandı. Üç destekli proje ise devam ediyor.
Alkoç Holding, kolajen içerikli gıda takviyelerini kasım ayında ulusal ve uluslararası pazarlarda satışa çıkarmaya hazırlanıyor. Şirket, yüzde 100 yerli kolajen hidrolizat hammaddesini kullanarak, son yıllarda cilt ve eklem sağlığı alanlarında dünyada çok popüler olan sıvı ve toz kolajen takviyelerini piyasaya çıkaracak. Ayrıca bu yılın sonunda yeni kolajen araştırma merkezinin faaliyete geçirilmesi planlanıyor.
200 MİLYON TL YATIRIM YAPTI
Balıkesir Gönen'deki fabrikasıyla Avrupa'nın en büyük teknik jelatin üreticisi olan Tezman Holding, Edirne'de kurduğu yeni fabrikasında kolajen üretimine başlıyor. Türkiye'nin entegre bir tesiste ilk hidrolize kolajen peptit üretimi için yatırımını tamamlayan Tezman Holding, bu işe 100 milyon TL'lik yatırım yaptı.
Edirne'de 2018 yılında yatırım çalışmalarına başlanan ve 50 dönüm üzerine kurulan fabrikada ilk aşamada 3 bin ton üretim yapılması planlanıyor. Fabrika tamamlandığında toplam 6 bin ton üretim kapasitesine sahip olacak. Yeni fabrikada başlayacak seri üretimin yüzde 90'ının yurtdışına satılması planlanıyor. Şirketin sadece bu alanda ihracatta gelir beklentisi 30 milyon Euro civarında.
YABANCI İLGİSİ ARTIYOR
Kolajen pazarındaki büyüme üretimin yanı sıra yabancı markaların da Türkiye pazarına olan ilgisini artırıyor. Özkanlar Tıbbi ve Estetik Teknolojileri Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ali Özkan, iki yıl önce Fransız kolajen markasını Türkiye'ye getirdi.
2017 yılında Türkiye pazarına sığırlardan elde edilmiş sıvı kolajen markası Collagen Lift Paris'i ithal eden şirket, A sınıf kliniklerde olmak üzere 465 noktada ürünlerini tüketicilerle buluşturuyor. Her yıl yüzde 25 oranında büyüyen şirketin bu yılki ciro hedefi ise 22 milyon TL.
Mehmet Ali Özkan, kolajenin dünyada büyüyen bir trend olduğunu görünce bu alana yöneldiklerini söylüyor. Yaptıkları araştırmalar sonucunda da dünyada uzmanlık alanı sadece kolajen üretimi olan Fransız markası Collagen Lift Paris ile yollarının kesiştiğini ifade ediyor.
Özkan, "Fransa merkez başarılı satışlarımızdan dolayı Türkiye'yi bazı ülkeler için merkez yapmaya karar verdi. Rusya, Ukrayna, Azerbaycan, Kazakistan, Özbekistan, Türkmenistan, Gürcistan, Katar, Kosova, Arnavutluk, Makedonya da bize bağlandı" diyor.