Koç Topluluğu'nun şirketi Zer, yurt dışında Promena ile büyürken, yurt içinde B2B pazaryeri ve e-ihracat platformunun çalışmalarına devam ediyor. Zer Genel Müdürü Serhan Turfan, yeni geliştirilen bu kanal ile KOBİ'lere erişimi artirmaya odaklanacaklarını söylüyor.
23 Temmuz - 05 Ağustos 2023 tarihli sayıdan
Bu yıl 20'nci yıl dönümünü kutlayan Zer, Koç Topluluğu şirketlerinin indirekt satın almalarında maliyet tasarrufu, operasyonel kolaylık ve etkin kaynak kullanımını sağlamak için bir verimlilik merkezi oluşturma amacıyla kuruldu. Şirket, bugün sadece Koç Topluluğu şirketlerinin değil; sayısı 1300'ü aşan, orta ölçekten, büyük ölçeğe pek çok farklı sektörden şirketin de satın alma ve tedarik zinciri yönetimi sürecini yürüten dev bir ekosistem haline geldi.
Yurt dışında Promena ile yeni pazarlarda partnerlik anlaşmaları oluşturmaya devam eden şirket, yurt içinde ise yılın son döneminde kullanıma açacağı B2B pazaryeri ve e-ihracat platformunun çalışmalarına devam ediyor. Yeni geliştirilen bu kanal ile KOBİ'lere erişimi artırmaya odaklanacaklarını söyleyen Zer Genel Müdürü Serhan Turfan, Zer'in yeni dönem hedeflerini anlattı.
Zer'den bahsedebilir misiniz?
Son dönemde aynı anda ve arka arkaya yaşadığımız ve öngöreme-diğimiz birçok durum, iş dünyasına dayanıklı bir satın alma ve tedarik zinciri kurmanın sürdürülebilir iş modelleri geliştirmekteki önemini gösterdi.
Zer de giderek daha öngörülemez ve zorlayıcı hale gelen iş dünyasında, müşterilerinin ve tedarikçilerinin dayanıklılık ve esneklik becerilerini kalıcı kılmak amacıyla çalışan bir satın alma ve tedarik zinciri yönetimi şirketi.
Bugün Zer, 130'dan fazla kategorideki 2500'ü aşkın aktif çalıştığı tedarikçisi ve 1300'ün üzerinde müşterisiyle Türkiye'de tedarikçi ve alıcıyı birbirine bağlayan geniş ekosisteme sahip bir yapıyı temsil ediyor. Satın alma organizasyonlarının en büyük dört indirekt harcama kategorisi olarak niteleyebileceğimiz lojistik, malzeme, hizmet ve medya hizmetleri alanında şirketlerin satın alma faaliyetlerini yürütüyoruz.
2023 yılı gündeminizde öncelikli projeler nelerdir?
Yurt dışında Promena ile yeni pazarlarda partnerlik anlaşmaları oluşturarak farklı coğrafyalardan müşterilerimizle güven bağı kurmaya devam ediyoruz. Yurt içinde ise yılın son döneminde kullanıma açacağımız B2B pazaryeri ve e-ihracat platformumuzun çalışmaları devam ediyor, sektöre yeni bir deneyim sunacağını düşünüyoruz. Yeni geliştirdiğimiz bu kanal ile KOBİ'lere erişimimizi artırmaya odaklanıyoruz.
Alıcı ve satıcılar, ZerGO adını koyduğumuz bu yeni platformda buluşacak. Daha dijital, daha konforlu bir satın alma deneyimi sunmanın yanında faturalama ve ödeme süreçlerinin de daha sade ve kolay olacağı bir yapı oluşturuyoruz. Kullanıcılarımız geniş bir ürün yelpazesine güvenilir şekilde ulaşabilecekler. Tüm alıcı ve satıcılar için kaliteli ve güvenli yapımızla fark yaratan bir tercih noktası olmayı hedefliyor, 2027'ye kadar B2B pazaryerleri alanında önemli bir oyuncu olmayı planlıyoruz.
Ne kadarlık bir satın alma bütçesini yönetiyorsunuz?
Zer'in 2021 yılında yönettiği toplam satın alma ve tedarik hacmi 10 milyar TL'ye, 2022 yılı sonunda yönettiği toplam hacmi ise 22 milyar TL'ye ulaştı. 2023'te ise hitap ettiğimiz ekosistemi yeni paydaşların katılımıyla büyüterek, çok daha yüksek bir satın alma hacmine erişmeyi hedefliyoruz. Promena sistemimize kayıtlı tedarikçi sayısı 50 bin. Yaklaşık 2 bin 500 tedarikçimizle de aktif süreçler yürütüyoruz.
Yurt dışına yönelik büyüme hedefleriniz, stratejileriniz nelerdir?
Zer olarak, yurt dışındaki ana büyüme hedefimizi stratejik satın alma ve tedarikçi çözümleri platformumuz Promena üzerinden oluşturduk. Promena'da 2023 yılında odak coğrafyamız merkez Avrupa ve Birleşik Arap Emirlikleri olacak. Son dönemde, bu hedefe yönelik, Almanya kökenli Scoutbee ve Amsterdam merkezli Sourcing Champions ile iş birlikleri gerçekleştirdik.
Ayrıca, satın alma sektörünün önde gelen isimlerinden Dan Quinn'in kurucusu olduğu Dubai merkezli TechConnect ME şirketi ile stratejik iş birliğine imza atarak, Ortadoğu ve Körfez bölgelerindeki gücümüzü artırma yoluna gittik. İş birliklerimiz ile güçlü olduğumuz yönleri birleştirerek, puzzle'da eksik parça ne ise, onu tamamlamış olarak müşterilerimize hizmet vermeyi istiyoruz.
Satın almada öne çıkan akıllı teknolojiler nelerdir? Yapay zekayı süreçlerinizde kullanıyor musunuz?
Birçok sektör gibi, satın almada da dönüşüm ihtiyacı şirketlerin öncelikli gündem maddeleri arasında yer alıyor. Manuel birçok sürecin olduğu, insan emeği yoğun sektörümüzde süreç, strateji, sistem, performans gibi alanlarda platform kullanımlarına akıllı teknolojilerin de eklenmeye başladığını görüyoruz.
Son dönemde oldukça gündemde olan yapay zeka, hatta üretken yapay zeka diyelim, bizim süreçlerimize de girmeye başladı. Bahsettiğim Prome-na-Scoutbee iş birliğinde yapay zeka tabanlı tedarikçi keşfi yapmaya başladık. Müşteri veri tabanlarındaki tedarikçi profillerini farklı veri setleri ile zenginleştirebiliyoruz.
Yapay zekanın doğru sonuçları sunabilmesi için tedarikçi profilleri üzerinde de çalışmaya başladık. İlk etapta hedefimiz Promena'nın havuzunda aktif olan 5 bin firmanın detaylı finansal sağlık raporu, üretim tesisleri, halka açıksa önemli bildirimleri, firmayla ilgili organizasyon yapısı gibi bilgileri içeren pasaportlarını oluşturmak.
Tedarik zinciri süreçlerinde ne gibi değişiklikler oldu 2022 yılında? 2023 yılında tedarik zinciri pazarında öne çıkacak trendler nelerdir?
Küresel ve milli ekonominin içinde olduğu durum, şirketlerin satın alma ve tedarik zinciri departmanlarının işlerin gidişatında en etkili bölümler olduğu gerçeğini daha da ön plana çıkarıyor. Satın alırken kazanmak, şirketlerin bilançolarında satış gelirlerinin yanında önemli bir kalem haline geldi.
Bu sebeple, 2023 yılında da satın alma süreçlerinde farklı senaryolar oluşturabilen, alternatif tedarikçileri de planda tutan ve dijital platformları kullanabilen şirketlerin rekabette öne çıkacağını öngörüyoruz. Bunun yanı sıra küreselleşme kavramı üzerinde yeniden düşünülen bir dönemden geçiyoruz.
Sınırsız ticaret yerine sınırları belirli, yerel ve bölgesel sınırlar içinde, güvenin esas olduğu ilişkilerle şekillenen bir tedarik zinciri yönetimi ve satın alma sistemi gündemde. Özellikle ham madde tedarikinin coğrafi olarak yakın ülkelerle yapılmaya çalışıldığını gözlemliyoruz.
Tedarikçilerden beklentiler ne yönde değişti?
Belirsizlik karşısında müşterilerin geliştirmeye çalıştığı uyum ve esneklik kabiliyetlerini tedarikçilerin de aynı hızda edinmesi yeni dönemin en net beklentileri arasında yer alıyor. Doğru fiyatlandırma, zamanında bilgi paylaşımı, sektörde meydana gelecek değişiklikleri önden görüp alternatifli senaryolar ile alıcı-satıcı iş birliğini kurabilmek büyük önem kazandı.
Zer olarak alıcı ve satıcıyı birleştiren konumumuz ve sektörlere olan hakimiyetimiz sayesinde değişen bu beklentilere tedarikçilerimizin uyum sağlamasını kolaylaştırıyoruz ve kazan-kazan bir iş birliğinin ortaya çıkmasına destek oluyoruz.