Türkiye'de okullar bu hafta açılıyor. Okulların açılmasıyla birlikte kırtasiye sektörüne gün doğacak. Ülkemizde kırtasiye sektörünün büyüklüğünün yaklaşık 2 milyar TL olduğu tahmin ediliyor.
ÖZLEM BAY YILMAZ
[email protected]
15 bine yakın kırtasiyede, 350'ye yakın bayi/toptancı üzerinden satılan 250 civarında marka bulunuyor. Ortalama bir kırtasiye mağazasında 4 binden fazla kırtasiye ürün çeşidi tüketicilerle buluşuyor.
ZİNCİR MARKETLER
Öğrencilerin kırtasiye ihtiyaçları çeşitli satış noktalarından karşılanıyor. Zincir marketler bunların başında geliyor. Pazarın yüzde 40'lık kısmının zincir marketlerden geldiği tahmin ediliyor.
Metro Türkiye, kırtasiye alışverişinin yoğun olarak yapıldığı zincir marketlerden biri. Farklı kategorideki ürünleri, 50'den fazla parametrede kanserojen riskler açısından test ettiklerini belirten Metro Türkiye Gıda Dışı Satın Alma Grup Müdürü Suat Ünlü, testlerden geçemeyen hiçbir marka ve ürüne raflarına almadıklarını vurguluyor.
Kırtasiye kategorisindeki satışlarının yüzde 70'ini yerli ürünlerden elde ettiklerini belirten Ünlü, "Satışlarımızda kırtasiye toplamın yüzde 25'ini oluşturuyor. Her yıl kırtasiye ürünlerimizin satışında yüzde 25 seviyelerinde büyüme sağlıyoruz" diyor.
Kırtasiye kategorisinde 114 farklı ihtiyaç birimini binin üzerinde farklı ürünle müşterilerine sunan Migros'ta en çok defter, çanta, kalem ve boya gruplarında satış yapılıyor. Okul alışverişi dönemlerinde özel kampanyalar sunduklarını belirten Migros Ticaret Gıda Dışı Pazarlama Direktörü Engin Öztunalı, "Bu yıl 'Gördüğünüze inanın' kampanyasıyla 7 TL'ye dahi okul çantasına sahip olma imkânı sağladık" diyor.
İNTERNETTEN SATIŞ
İnternetten yapılan alışverişlerde ise önceki yıllara göre yüzde 40'a varan artış söz konusu. En çok artış defter, kalem ve yazı gereçleri kategorilerinde yaşanıyor. İnternetten kırtasiye alışverişinin en çok yapıldığı şehirler ise İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa, Kocaeli, Antalya, Konya, Balıkesir, Tekirdağ ve Muğla olarak sıralanıyor.
Kırtasiye alışverişinde en çok tercih edilen sitelerden biri olan Hepsiburada.com, geçen şubat ayında kırtasiye kategorisinde 228 yeni markayı daha bünyesine dahil etti.
Böylece bu kategoride 60 binden fazla ürünü müşterileriyle buluştururken, kırtasiye kategorisindeki ürün çeşitliliğini de yüzde 113 oranında genişletmiş oldu. Hepsiburada.com Ticari Grup Başkanı Mutlu Erturan, platformdaki ofis-kırtasiye malzemelerinin yüzde 50'den fazlasının yerli ve milli ürünlerden oluştuğunu belirtiyor.
İLGİ LİSANSLI ÜRÜNLERE
N11.com da kırtasiye alışverişinin yoğun olarak yapıldığı platformlardan biri. Bu kategoride 100 binin üzerinde ürünü ve 350'nin üzerinde kırtasiye markasını tüketicilerle buluşturuyor.
n11. com Satış Genel Müdür Yardımcısı Örpen Koçak, kırtasiye kategorisinin yıldan yıla yüzde 80 oranında büyüyen ve ayrıca ürün çeşitliliğinin yanı sıra artan taleple birlikte gelişme ve potansiyel vaat eden bir kategori olduğunu belirtiyor.
D&R ise kırtasiye kategorisinde 250 marka ve 15 bin çeşit ürünü tüketicilerle buluşuyor. Kırtasiye satışlarında yıllık yüzde 50 oranında büyüme yaşadıklarını belirten D&R Pazarlama ve Kategori Yönetimi Genel Müdür Yardımcısı Ayça Mutluer Bayraktar, satışlarında lisanslı ürünlerin ön plana çıktığını söylüyor.
YENİ YATIRIMLAR
Sektörde üretici kimliğiyle öne çıkan köklü şirketler de var. 1926 yılından bu yana matbaa ve kağıt sektöründe faaliyet gösteren Mopak bu şirketlerin başında geliyor. Mopak, ana ürünü kağıdın yanı sıra kırtasiye sektöründe de faaliyet gösteriyor. Kırtasiye, defter ve fotokopi alanında 700'ün üzerinde ürünü bulunan şirket, üç üretim tesisinde yıllık 300 bin tonluk üretim gerçekleştiriyor.
Ürünlerini iç pazarın yanı sıra 36 ülkeye de ihraç ettiklerini söyleyen Mopak Genel Müdürü Ruhi Molay, işleriyle ilgili şunları söylüyor: "Kemalpaşa fabrikamızda 40 bin tonluk okul ihtiyacı ve kırtasiyeye yönelik üretim yapıyoruz.
Her yıl istikrarlı bir şekilde büyüyoruz. 700 milyon TL ciro hedefliyoruz. 2014-2017 arasında 20 milyon Euro'ya yakın yatırım yaptık. 26 milyon Euro'luk daha yatırım sürecindeyiz." Defterleri ile tanınan Mopak, yeni markası 'Masaüstü'nü de hayata geçirdi. Bu markanın 100'den fazla çeşit ürünü kırtasiye raflarında yerini aldı.
İKİ MARKASI VAR
Adel Kalemcilik de Türkiye'nin en köklü kırtasiye markaları arasında yer alıyor. Şirketin Faber-Castell ve Adel markaları yüksek bilinirlik ve kullanım oranlarına sahip.
Güvenilir ürünlerle piyasada yer aldıklarına vurgu yapan Adel Kalemcilik Genel Müdürü Evrim Hizaler, yılda ortalama 3 bin ürün güvenliği ve 30 bin ürün kalitesi testi yaptırdıklarına dikkat çekiyor. Hizaler, "4 bin 500 çeşit ürünü tüketicilerin beğenisiyle buluşturuyoruz" diyor.
Alman kalem markası Edding ise dört ürün segmenti altında 500'den fazla ürün çeşidini satışa sunuyor. Edding Türkiye Genel Müdürü Yüce Tümer, şunları anlatıyor: "Endüstri, ofis ve eğitim ile ilgili alanlarda kullanıcılarımızla buluşuyoruz.
Son yıllarda hobi-sanat ve ev içi kullanımla ilgili olan ürünlerimize de ilgi yoğunlaştı. Çünkü Türkiye hobi ürünleri pazarı araştırmasında Almanya'dan sonra ikinci sırada yer alıyor."
Kırtasiyede önemli bir konuyu da ürünlerin ne kadar sağlıklı olduğu oluşturuyor. Tüm Kırtasiyeciler Derneği (TÜKİD) Başkanı Vecdet Şendil, "Sektörün yıllardır verdiği mücadelelerle kırtasiye ürünlerinde güvenilir ürün oranı yüzde 99'a çıkmış durumda" diyor.
ALIŞVERİŞ BÜTÇESİ ARTTI
Türkiye'nin online araştırma şirketi DORinsight, ‘Okul Alışverişi' anketinin sonuçlarını açıkladı. Bin 229 kişinin katıldığı ankette, katılımcıların yüzde 82'si bütçelerinin geçen yıla göre arttığını, yüzde 11'i azaldığını, yüzde 7'si ise aynı kaldığını belirtiyor.
Okul alışverişindeki en önemli kriter sorulduğunda katılımcıların yüzde 41'i kalite, yüzde 20'si kullanışlılık-dayanıklılık, yüzde 15'i fiyat, yüzde 13'ü ise zararlı olmayan hammaddelerden yapılması yanıtını verdi. Sonuçlar, velilerin yüzde 35'inin kitap-defteri internetten, yüzde 34'ünün de kırtasiye malzemesini internetten aldığını ortaya koydu.
ÖZLEM BAY YILMAZ
[email protected]
15 bine yakın kırtasiyede, 350'ye yakın bayi/toptancı üzerinden satılan 250 civarında marka bulunuyor. Ortalama bir kırtasiye mağazasında 4 binden fazla kırtasiye ürün çeşidi tüketicilerle buluşuyor.
Öğrencilerin kırtasiye ihtiyaçları çeşitli satış noktalarından karşılanıyor. Zincir marketler bunların başında geliyor. Pazarın yüzde 40'lık kısmının zincir marketlerden geldiği tahmin ediliyor.
Metro Türkiye, kırtasiye alışverişinin yoğun olarak yapıldığı zincir marketlerden biri. Farklı kategorideki ürünleri, 50'den fazla parametrede kanserojen riskler açısından test ettiklerini belirten Metro Türkiye Gıda Dışı Satın Alma Grup Müdürü Suat Ünlü, testlerden geçemeyen hiçbir marka ve ürüne raflarına almadıklarını vurguluyor.
Kırtasiye kategorisindeki satışlarının yüzde 70'ini yerli ürünlerden elde ettiklerini belirten Ünlü, "Satışlarımızda kırtasiye toplamın yüzde 25'ini oluşturuyor. Her yıl kırtasiye ürünlerimizin satışında yüzde 25 seviyelerinde büyüme sağlıyoruz" diyor.
Kırtasiye kategorisinde 114 farklı ihtiyaç birimini binin üzerinde farklı ürünle müşterilerine sunan Migros'ta en çok defter, çanta, kalem ve boya gruplarında satış yapılıyor. Okul alışverişi dönemlerinde özel kampanyalar sunduklarını belirten Migros Ticaret Gıda Dışı Pazarlama Direktörü Engin Öztunalı, "Bu yıl 'Gördüğünüze inanın' kampanyasıyla 7 TL'ye dahi okul çantasına sahip olma imkânı sağladık" diyor.
İNTERNETTEN SATIŞ
İnternetten yapılan alışverişlerde ise önceki yıllara göre yüzde 40'a varan artış söz konusu. En çok artış defter, kalem ve yazı gereçleri kategorilerinde yaşanıyor. İnternetten kırtasiye alışverişinin en çok yapıldığı şehirler ise İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa, Kocaeli, Antalya, Konya, Balıkesir, Tekirdağ ve Muğla olarak sıralanıyor.
Kırtasiye alışverişinde en çok tercih edilen sitelerden biri olan Hepsiburada.com, geçen şubat ayında kırtasiye kategorisinde 228 yeni markayı daha bünyesine dahil etti.
Böylece bu kategoride 60 binden fazla ürünü müşterileriyle buluştururken, kırtasiye kategorisindeki ürün çeşitliliğini de yüzde 113 oranında genişletmiş oldu. Hepsiburada.com Ticari Grup Başkanı Mutlu Erturan, platformdaki ofis-kırtasiye malzemelerinin yüzde 50'den fazlasının yerli ve milli ürünlerden oluştuğunu belirtiyor.
İLGİ LİSANSLI ÜRÜNLERE
N11.com da kırtasiye alışverişinin yoğun olarak yapıldığı platformlardan biri. Bu kategoride 100 binin üzerinde ürünü ve 350'nin üzerinde kırtasiye markasını tüketicilerle buluşturuyor.
n11. com Satış Genel Müdür Yardımcısı Örpen Koçak, kırtasiye kategorisinin yıldan yıla yüzde 80 oranında büyüyen ve ayrıca ürün çeşitliliğinin yanı sıra artan taleple birlikte gelişme ve potansiyel vaat eden bir kategori olduğunu belirtiyor.
D&R ise kırtasiye kategorisinde 250 marka ve 15 bin çeşit ürünü tüketicilerle buluşuyor. Kırtasiye satışlarında yıllık yüzde 50 oranında büyüme yaşadıklarını belirten D&R Pazarlama ve Kategori Yönetimi Genel Müdür Yardımcısı Ayça Mutluer Bayraktar, satışlarında lisanslı ürünlerin ön plana çıktığını söylüyor.
YENİ YATIRIMLAR
Sektörde üretici kimliğiyle öne çıkan köklü şirketler de var. 1926 yılından bu yana matbaa ve kağıt sektöründe faaliyet gösteren Mopak bu şirketlerin başında geliyor. Mopak, ana ürünü kağıdın yanı sıra kırtasiye sektöründe de faaliyet gösteriyor. Kırtasiye, defter ve fotokopi alanında 700'ün üzerinde ürünü bulunan şirket, üç üretim tesisinde yıllık 300 bin tonluk üretim gerçekleştiriyor.
Ürünlerini iç pazarın yanı sıra 36 ülkeye de ihraç ettiklerini söyleyen Mopak Genel Müdürü Ruhi Molay, işleriyle ilgili şunları söylüyor: "Kemalpaşa fabrikamızda 40 bin tonluk okul ihtiyacı ve kırtasiyeye yönelik üretim yapıyoruz.
Her yıl istikrarlı bir şekilde büyüyoruz. 700 milyon TL ciro hedefliyoruz. 2014-2017 arasında 20 milyon Euro'ya yakın yatırım yaptık. 26 milyon Euro'luk daha yatırım sürecindeyiz." Defterleri ile tanınan Mopak, yeni markası 'Masaüstü'nü de hayata geçirdi. Bu markanın 100'den fazla çeşit ürünü kırtasiye raflarında yerini aldı.
İKİ MARKASI VAR
Adel Kalemcilik de Türkiye'nin en köklü kırtasiye markaları arasında yer alıyor. Şirketin Faber-Castell ve Adel markaları yüksek bilinirlik ve kullanım oranlarına sahip.
Güvenilir ürünlerle piyasada yer aldıklarına vurgu yapan Adel Kalemcilik Genel Müdürü Evrim Hizaler, yılda ortalama 3 bin ürün güvenliği ve 30 bin ürün kalitesi testi yaptırdıklarına dikkat çekiyor. Hizaler, "4 bin 500 çeşit ürünü tüketicilerin beğenisiyle buluşturuyoruz" diyor.
Alman kalem markası Edding ise dört ürün segmenti altında 500'den fazla ürün çeşidini satışa sunuyor. Edding Türkiye Genel Müdürü Yüce Tümer, şunları anlatıyor: "Endüstri, ofis ve eğitim ile ilgili alanlarda kullanıcılarımızla buluşuyoruz.
Son yıllarda hobi-sanat ve ev içi kullanımla ilgili olan ürünlerimize de ilgi yoğunlaştı. Çünkü Türkiye hobi ürünleri pazarı araştırmasında Almanya'dan sonra ikinci sırada yer alıyor."
Kırtasiyede önemli bir konuyu da ürünlerin ne kadar sağlıklı olduğu oluşturuyor. Tüm Kırtasiyeciler Derneği (TÜKİD) Başkanı Vecdet Şendil, "Sektörün yıllardır verdiği mücadelelerle kırtasiye ürünlerinde güvenilir ürün oranı yüzde 99'a çıkmış durumda" diyor.
ALIŞVERİŞ BÜTÇESİ ARTTI
Türkiye'nin online araştırma şirketi DORinsight, ‘Okul Alışverişi' anketinin sonuçlarını açıkladı. Bin 229 kişinin katıldığı ankette, katılımcıların yüzde 82'si bütçelerinin geçen yıla göre arttığını, yüzde 11'i azaldığını, yüzde 7'si ise aynı kaldığını belirtiyor.
Okul alışverişindeki en önemli kriter sorulduğunda katılımcıların yüzde 41'i kalite, yüzde 20'si kullanışlılık-dayanıklılık, yüzde 15'i fiyat, yüzde 13'ü ise zararlı olmayan hammaddelerden yapılması yanıtını verdi. Sonuçlar, velilerin yüzde 35'inin kitap-defteri internetten, yüzde 34'ünün de kırtasiye malzemesini internetten aldığını ortaya koydu.