Damat Tween ve D'S Damat'ı bünyesinde bulunduran Orka Holding, yurtiçi ve yurtdışı büyüme planlarına hız verdi. Giresun'da OSB'de 30 milyon TL'lik yatırım planladıklarını söyleyen Orka Holding YKB Süleyman Orakçıoğlu, bu yatırımla yüzde 50 kapasite artışı olacağını belirtiyor.
19 Eylül – 02 Ekim 2021 tarihli sayıdan
Damat Tween ve D'S Damat'ı bünyesinde bulunduran erkek giyim sektörünün önemli oyuncularından Orka Holding, zorlu pandemi dönemini fırsata çevirmeyi başardı. Şirket, 2021'i 2019'a göre yüzde 20'nin üzerinde büyümeyle kapatarak 850 milyon TL ciroya ulaşmayı hedefliyor.
Orka Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, "Ertelenmiş talebin ve projelerin 2022'de hayata geçirileceğini düşünüyorum. 2022'de her şey normal olursa biz kesinlikle yüzde 40 büyüme hedefliyoruz" diyor.
Ayrıca şirket büyüme hedefleri doğrultusunda yeni yatırım yapmaya hazırlanıyor. Giresun'da organize sanayi bölgesinde 30 milyon TL'lik yatırım planladıklarını söyleyen Orakçıoğlu, 2022'de yapılacak bu yatırımla yüzde 50 kapasite artışı olacağını belirtiyor.
Orakçıoğlu ile perakende sektörünü ve şirketin büyüme hedeflerini konuştuk.
Zor bir pandemi dönemi geçirdik ve aşılanma çalışmalarına rağmen sıkıntılar devam ediyor. Bu süreç sizin için nasıl geçiyor?
Pandemi sürecini ikiye ayırmak lazım. İlk başta 18 Mart 2020'de gerçekten kimse tanımlayamadığı bir korku ve tehditle karşı karşıyaydık. 75 gün tam kapanma oldu ve aşı yoktu. Bu dönemi atlatmak kolay olmadı. Kısa çalışma ödeneği gibi destekler ve AVM'lerin olumlu yaklaşımı sayesinde bu süreci hep birlikte dayanışma halinde geçirdiğimizi söyleyebilirim.
Daha sonra haziranda açılmayla birlikte tedirgin bir dönem yaşasak da sonrasında aşıyla ilgili gelişmeler sayesinde 2020 yazı daha rahat geçti. Aşıyla birlikte insanların aynı zamanda Covid-19'a karşı önlemler konusunda daha bilinçlenmesi sayesinde bu şekilde devam ederse 2021'i 2019'un üzerinde bir ciroyla kapatacağız.
2021 yıl sonu ciro hedefiniz nedir?
2021'i 2019'a göre yüzde 20'nin üzerinde bir büyümeyle kapatarak 850 milyon TL ciroyu yakalamayı planlıyoruz. 2022'de her şey normal olursa biz kesinlikle yüzde 40 büyüme hedefliyoruz. Ertelenmiş talebin ve projelerin 2022'de hayata geçirileceğini düşünüyorum.
Bu büyüme hedefleri doğrultusunda yeni yatırım hedefiniz var mı?
Fabrikalarımızda büyük bir yoğunluk var. Ocak ayı sonuna kadar siparişler dolu. Bu da bizi yeni yatırıma zorluyor. Giresun'da organize sanayi bölgesinde yeni yer tahsisi oldu.
Orada planlarımız var. Bu tesis için 30 milyon TL yatırım planlıyoruz. 2022'de yapacağımız bu yatırımla yüzde 50 kapasite artışı olacak. 400'ün üzerinde istihdam yaratacağız. Hali hazırda bünyemizde 2 bin 500 kişi çalışıyor.
2021 sonuna kadar kaç yeni mağaza açmayı planlıyorsunuz?
Yaklaşık olarak yurtiçinde 200, yurtdışında 180 mağazamız var. Yurtdışında yıl sonuna kadar 200'e ulaşacak. Ajandamız dolu. Farklı coğrafyalarda açılacak çok sayıda mağazamız var. Balkan ülkelerinde büyümemiz sürecek. Diğer taraftan İspanya, Polonya gibi ülkelerde mağazalar açacağız.
Afrika, Kazakistan ve Kenya'da büyüyoruz. Güney Afrika güçlü olduğumuz bir ülke. Somali sürpriz ülkelerden biri. Ortadoğu'da Kudüs'te mağazamız açıldı.
Aynı zamanda Irak, Musul var. Dubai'de üç mağaza daha açıyoruz. 2020 yılında İspanya'nın büyük mağaza zinciri El Cortes Ingles'lere girdik. Altı noktada her biri mağaza büyüklüğünde satış noktalarımız açıldı. Bu yıl dört tane daha açılacak.
Amerika kıtasında büyümek üzere Kanada merkezli yatırım danışmanlığı ve markalaşma şirketi World17 Group'la anlaştınız. Bu pazarda hedefleriniz nelerdir?
Kanada ve Amerika'da şirket kurduk. Görüşmelerimiz devam ediyor. Franchise talepleri var. Önce Kanada sonra Amerika'da büyüyeceğiz. 2022'ye kadar üç mağaza açacağız. 2023 sonu 10 mağaza hedefimiz var. Amerika için görüşmelerimiz devam ediyor.
Hala mağazalara gitme tereddütlerinin olduğu bir dönemde bu hızlı mağazalaşma stratejisinin arkasında ne var?
Yurtdışında mesela İtalya'da 30 bin mağaza kapandı. İngiltere de benzer durumda. Bu ülkelerde kriz bağışıklığının olmaması sıkıntı oldu. Şirketler yorgun ve enerjileri düşük. Onların bıraktığı boşluğu doldurabilirsek bizim için ciddi fırsatlar var. Bu sadece perakende değil üretim için de geçerli. Pandemi döneminde birçok üretim tesisi kapandı.
Kalanlar inanılmaz yoğunlar. Bu yoğunluk hem iç piyasa hareketliği ve hem turistlerin ilgisi nedeniyle artıyor. Fiyatlarımız çok cazip. Bir de ihracatta Türkiye ilgi odağı haline geldi. Çin'den bir sipariş için karantina, lojistik maliyetleri derken süreç hem uzun hem pahalı hale geliyor.
Dünya stoksuz çalışıyor. Birçok şirket stok algoritmasının hızlı satışa göre değiştirdi. Kapanma döneminde casual, açılınca takım elbise satılıyor. Anında o değişimi yapmanız lazım. Casual'ın stokuyla bugünün talebini yönetemezsiniz. Türkiye bu anlamda çok avantajlı hale geldi.
Yurtiçi mağazalaşma stratejiniz değişti mi?
Yurtiçini de ihmal etmiyoruz. Yurtiçinde 14 tane mağaza açılacak. 10 tanesini yıl sonuna kadar açmış oluruz. Olmamız gerektiği yerde oluyoruz, mağazalaşma konusunda seçiciyiz. Bazen performansı düşük mağazaları sorguluyoruz.
Bizim işimiz mühendislik oldu. Günlük kapıları takip ediyoruz. Giriş sayılarını, mağaza metrekaresine göre ciro performanslarını günlük takip ediyoruz. Daha önce zaman ayırmadığımız birçok konuya zaman ayırıyoruz.
"ONLİNE SATIŞLAR YÜZDE 100 ARTTI"
"Pandemi döneminde online satışlar yüzde 100 arttı. Mağazalar kısmen açık olduğunda online satışların oranı yüzde 25-30'lara kadar çıktı. Yüzde 20'ler tepe seviye bence. Şu anda online satışlar yüzde 10-12 seviyesine geriledi. Çünkü hala müşteriler denemek istiyor. İnternette satın alma yaparken müşterinin beden ayarlamasını daha kolay yapma imkanı sunan bir şirketle çalışıyoruz.
İade oranları yüzde 20'lere varan oranlarda azaldı. Yüzde 10'a indirmeye çalışıyoruz. Ölçü tabloları, kalıplar, beden algoritmaları yapıyoruz. Müşteri mağazadaymış gibi online alışveriş imkanı tanıyan bir proje üzerinde çalışıyoruz. 2022'nin ikinci yarısında hayata geçireceğiz. Yurtdışında start up'larla çalışıyoruz."
MAĞAZAYA GİTMEDEN GÖRÜNTÜLÜ ALIŞVERİŞ DÖNEMİ
"Dijitalleşme yatırımlarım ikiye ayırmak lazım. Bir pazar yerlerinde sattığımız ürünler, bir de kendi app uygulamamız. App uygulamız müşteri sadakat programı gibi... Tamamen buna odaklandık. Bu şekilde online sipariş verince mağazadan teslim alabiliyorsunuz.
Mağazaya gitmeden görüntülü alışveriş önerebiliyorsunuz. Kişiselleştirilmiş deneyimi müşteriye yansıtabiliyorsunuz. Bunlara göre sadakat programları yapıyoruz. Bunlarla ilgili sürekli olarak çalışıyoruz. Online'da yarını düşünerek adım atmanız gerekiyor. Esneklik çok önemli bunu dijitalleşerek yansıtmak gerekiyor."