Kahve sektörünün şu anda 600 milyon TL dolayında olduğu tahmin edilen büyüklüğünün beş yıl içinde 1 milyar TL’ye ulaşacağı öngörülüyor.
Sektördeki kahve şirketlerinin franchise vererek büyümesini sürdürdüğü görülüyor. Yüksek kâr marjı sunan sektör, son dönemde girişimcilerin en çok tercih ettiği alanlar arasında yer alıyor. Bu yıl 12 şirket toplam 153 yeni franchise açacak.
BURCU TUVAY
[email protected]
Kahve, dünyada petrolden sonra en fazla ticari hacmi olan ürün olarak ifade ediliyor. Türkiye’de kahve tüketimi yıllık 45 bin ton yani 6,5 milyar fincan civarında. Bu da günlük 17,7 milyon fincana denk geliyor. Türkiye’de 2012-2013 döneminde kişi başına 595 gram olan kahve tüketimi, 2015-2016’da 920 grama ulaştı.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Uluslararası Kahve Organizasyonu’nun (International Coffee Organization) istatistiklerine göre, söz konusu dönemde Türkiye’deki kahve tüketimi yıllık ortalama yüzde 15,6 oranında artmış bulunuyor. Pazarın büyüklüğü yaklaşık 600 milyon TL’ye ulaştı. Bu rakamın 125 milyon TL’lik kısmını ise Türk kahvesi oluşturuyor.
TÜKETİM ARTIYOR
Türkiye’de kahve sektörünün büyüklüğünün önümüzdeki beş yılda 1 milyar TL’ye ulaşması bekleniyor. Türkiye’de her 100 kişiden 78’i artık kahve tüketiyor. Gelecek birkaç yıl içerisinde bu oranın yüzde 100 seviyelerine çıkacağı öngörülüyor.
Son yıllarda yapılan marka yatırımları ve şubeleşme atağıyla tüketim yükseliyor. Bir zamanlar büyük ölçüde yabancı markaların hakim olduğu sektörde yerli kahve zincirlerinin payı, üçüncü dalga olarak ifade edilen niş kahve şubelerinin de devreye girmesiyle birlikte yaklaşık yüzde 70’e ulaştı. Yeni aktörlerin girmesiyle beraber
2017 sonunda bu payın yüzde 80’in üzerine çıkması öngörülüyor. Markaların bir kısmı franchise vererek büyümeyi tercih ediyor. Yaptığımız araştırmaya göre bu yıl 12 şirket 153 franchise şube açmayı planlıyor. Kahve zincirlerinin büyüme hedeflerini ve franchise koşullarını araştırdık.
YERLİLERİN HEDEFLERİ
2009yılında İzmir’de kurulan CoffeeMania, üçü yurtdışında olmak üzere 62 şubeye ulaştı. Nüfusu 100 bin ve üzeri olan Türkiye’nin tüm il ve ilçelerine franchise veriyor. CoffeeMania Kurucu Ortağı Yakup Dabak, kiosk, AVM ve cadde mağazası olarak bölümlendirilen şubelerin inşaatı ve makine parkı için m2 yatırım maliyetlerinin bin 900 ile 3 bin 500 TL arasında olduğunu belirtiyor. Kâr marjının yüzde 20 ile yüzde 55 arasında olduğu ifade ediliyor. Şubenin yerine ve büyüklüğüne göre aylık ciro hedefi ise minimum 100 bin TL olarak veriliyor.
Cezve Kahve de franchise vererek büyüyen yerli zincirler arasında yer alıyor. Mağaza anahtar teslim fiyatı standart bir rakama bağlı değil ve büyüklüğe göre değişiklik gösteriyor. Mekanik aksam haricinde yatırım maliyeti m2 başına bin 500 ile 2 bin TL arasında değişiyor.
Cezve Kahve Yönetim Kurulu Başkanı Cebrail Mun-gan, “Bu alanda yatırım yapacak kişinin en önemli özelliği furyaya takılmadan markayı niçin tercih ettiğini bilmesi olmalı. Ayrıca hizmet sektörüne yakınlığı çok önemli. İşinin başında durabilecek ve işine ciddi vakit ayırması gereken kişileri tercih ediyoruz” diyor.
ÜÇÜNCÜ NESİL KAHVECİLER
2017 başı itibariyle Türkiye’de 40’ın üzerinde ilde 58 şubeye ulaşan David People Coffee & Food, Türkiye geneline franchise veriyor. Ortalama yüzde 25-30 arasında kâr marjıyla çalıştıklarını söyleyen şirketin genel müdürü Fatih Çakır, “Franchising sistemimizde şube ciroları önemli bir kriterimizi oluşturuyor. Yer kriteri bizim için oldukça önemli. Orta ölçekli şubelerimizde ortalama 150 bin TL ciro yapıyoruz. Bu rakam m2 ile doğru orantılı olarak artış gösteriyor” diye konuşuyor.
Coffee Gutta, üçüncü nesil kahvecilerden... Örneğin şubelerde müşteriler kahve almak için sıra beklemiyor. Alanında uzman baristalar müşterilerle özel olarak ilgileniyor, tek orijinli çekirdekler ve özel demleme tekniklerinden istenilen seçilebiliyor. Öğrenci yoğunluğu olan, beyaz yakalıların kolay ulaşabildiği, turizm potansiyeli olan iller hedefleniyor.
Yatırım bedeli şube metrekare ölçülerine göre değişiyor. Ortalama 150 bin TL ile 400 bin TL arasında bir yatırım bedeli bulunuyor.
BÜYÜMEYE DEVAM EDİYOR
Kahve Limanı, 2014 yılında İstanbul’da faaliyete başlayan yeni nesil zincirler arasında yer alıyor. Bugün beş şube ile hizmet veriyor. Kahve Limanı Yönetim Kurulu Başkanı Kemal Kitapçı, konsept uygulamalarının yaklaşık 100 m2’lik bir şube için 400 bin TL, 150 m2’lik şubeler için 500 bin TL civarında olduğunu söylüyor.
100 m2’lik bir şubenin aylık ciro hedefi 90 bin TL, 150 m2 çalışma alanı bulunan bir şubenin ise 120 bin TL olarak ifade ediliyor.2015 yılında Antalya’da ilk şubesini açan 1983Beyoğlu Çikolata & Kahve, Antalya, Muğla ve Mersin’de olmak üzere toplam üç şube ile hizmet veriyor. Marka, Türkiye geneline franchise veriyor.
Firma sahibi Sedat Şahin, bir şubenin 300 bin TL yatırımla açılabileceğini belirtiyor. Şubeler için aylık 80 bin ile 150 bin TL arasında ciro hedefinin bulunduğunu söyleyen Şahin, işinin başında durabilecek ve sahiplenecek girişimcilerle çalışmayı tercih ettiklerini sözlerine ekliyor.
Sektördeki kahve şirketlerinin franchise vererek büyümesini sürdürdüğü görülüyor. Yüksek kâr marjı sunan sektör, son dönemde girişimcilerin en çok tercih ettiği alanlar arasında yer alıyor. Bu yıl 12 şirket toplam 153 yeni franchise açacak.
BURCU TUVAY
[email protected]
Kahve, dünyada petrolden sonra en fazla ticari hacmi olan ürün olarak ifade ediliyor. Türkiye’de kahve tüketimi yıllık 45 bin ton yani 6,5 milyar fincan civarında. Bu da günlük 17,7 milyon fincana denk geliyor. Türkiye’de 2012-2013 döneminde kişi başına 595 gram olan kahve tüketimi, 2015-2016’da 920 grama ulaştı.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
TÜKETİM ARTIYOR
Türkiye’de kahve sektörünün büyüklüğünün önümüzdeki beş yılda 1 milyar TL’ye ulaşması bekleniyor. Türkiye’de her 100 kişiden 78’i artık kahve tüketiyor. Gelecek birkaç yıl içerisinde bu oranın yüzde 100 seviyelerine çıkacağı öngörülüyor.
Son yıllarda yapılan marka yatırımları ve şubeleşme atağıyla tüketim yükseliyor. Bir zamanlar büyük ölçüde yabancı markaların hakim olduğu sektörde yerli kahve zincirlerinin payı, üçüncü dalga olarak ifade edilen niş kahve şubelerinin de devreye girmesiyle birlikte yaklaşık yüzde 70’e ulaştı. Yeni aktörlerin girmesiyle beraber
2017 sonunda bu payın yüzde 80’in üzerine çıkması öngörülüyor. Markaların bir kısmı franchise vererek büyümeyi tercih ediyor. Yaptığımız araştırmaya göre bu yıl 12 şirket 153 franchise şube açmayı planlıyor. Kahve zincirlerinin büyüme hedeflerini ve franchise koşullarını araştırdık.
YERLİLERİN HEDEFLERİ
2009yılında İzmir’de kurulan CoffeeMania, üçü yurtdışında olmak üzere 62 şubeye ulaştı. Nüfusu 100 bin ve üzeri olan Türkiye’nin tüm il ve ilçelerine franchise veriyor. CoffeeMania Kurucu Ortağı Yakup Dabak, kiosk, AVM ve cadde mağazası olarak bölümlendirilen şubelerin inşaatı ve makine parkı için m2 yatırım maliyetlerinin bin 900 ile 3 bin 500 TL arasında olduğunu belirtiyor. Kâr marjının yüzde 20 ile yüzde 55 arasında olduğu ifade ediliyor. Şubenin yerine ve büyüklüğüne göre aylık ciro hedefi ise minimum 100 bin TL olarak veriliyor.
Cezve Kahve de franchise vererek büyüyen yerli zincirler arasında yer alıyor. Mağaza anahtar teslim fiyatı standart bir rakama bağlı değil ve büyüklüğe göre değişiklik gösteriyor. Mekanik aksam haricinde yatırım maliyeti m2 başına bin 500 ile 2 bin TL arasında değişiyor.
Cezve Kahve Yönetim Kurulu Başkanı Cebrail Mun-gan, “Bu alanda yatırım yapacak kişinin en önemli özelliği furyaya takılmadan markayı niçin tercih ettiğini bilmesi olmalı. Ayrıca hizmet sektörüne yakınlığı çok önemli. İşinin başında durabilecek ve işine ciddi vakit ayırması gereken kişileri tercih ediyoruz” diyor.
ÜÇÜNCÜ NESİL KAHVECİLER
2017 başı itibariyle Türkiye’de 40’ın üzerinde ilde 58 şubeye ulaşan David People Coffee & Food, Türkiye geneline franchise veriyor. Ortalama yüzde 25-30 arasında kâr marjıyla çalıştıklarını söyleyen şirketin genel müdürü Fatih Çakır, “Franchising sistemimizde şube ciroları önemli bir kriterimizi oluşturuyor. Yer kriteri bizim için oldukça önemli. Orta ölçekli şubelerimizde ortalama 150 bin TL ciro yapıyoruz. Bu rakam m2 ile doğru orantılı olarak artış gösteriyor” diye konuşuyor.
Coffee Gutta, üçüncü nesil kahvecilerden... Örneğin şubelerde müşteriler kahve almak için sıra beklemiyor. Alanında uzman baristalar müşterilerle özel olarak ilgileniyor, tek orijinli çekirdekler ve özel demleme tekniklerinden istenilen seçilebiliyor. Öğrenci yoğunluğu olan, beyaz yakalıların kolay ulaşabildiği, turizm potansiyeli olan iller hedefleniyor.
Yatırım bedeli şube metrekare ölçülerine göre değişiyor. Ortalama 150 bin TL ile 400 bin TL arasında bir yatırım bedeli bulunuyor.
BÜYÜMEYE DEVAM EDİYOR
Kahve Limanı, 2014 yılında İstanbul’da faaliyete başlayan yeni nesil zincirler arasında yer alıyor. Bugün beş şube ile hizmet veriyor. Kahve Limanı Yönetim Kurulu Başkanı Kemal Kitapçı, konsept uygulamalarının yaklaşık 100 m2’lik bir şube için 400 bin TL, 150 m2’lik şubeler için 500 bin TL civarında olduğunu söylüyor.
100 m2’lik bir şubenin aylık ciro hedefi 90 bin TL, 150 m2 çalışma alanı bulunan bir şubenin ise 120 bin TL olarak ifade ediliyor.2015 yılında Antalya’da ilk şubesini açan 1983Beyoğlu Çikolata & Kahve, Antalya, Muğla ve Mersin’de olmak üzere toplam üç şube ile hizmet veriyor. Marka, Türkiye geneline franchise veriyor.
Firma sahibi Sedat Şahin, bir şubenin 300 bin TL yatırımla açılabileceğini belirtiyor. Şubeler için aylık 80 bin ile 150 bin TL arasında ciro hedefinin bulunduğunu söyleyen Şahin, işinin başında durabilecek ve sahiplenecek girişimcilerle çalışmayı tercih ettiklerini sözlerine ekliyor.