Şirketler, üretici kadınların emeklerini geniş kitlelere duyurmalarında önemli rol üstleniyor. Kadın üreticilerin emeklerini kendi reyonlarına ya da platformlarına taşıyan şirketler, ayrıca mentorluk, finansman, mesleki eğitim gibi konularda da destekler sunuyor.
3-16 Nisan 2022 tarihli sayıdan
Sürdürülebilir bir ekonomik büyüme için kadınların iş gücüne katılımının ve ticarette güç kazanmalarının önemli bir yeri var. Bu vizyonla harekete geçen şirketler, kadın üreticilere farklı alanlarda birçok proje ile destek veriyor.
Anadolu'yu gezerek toprağın dilinden anlayan kadınlara ulaşan şirketler, onların hikayelerini kendi reyonlarına ya da platformlarına taşıyarak, ürün satış desteği veriyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Şirketler, kadın üreticilerden sadece ürün tedariki yapmakla kalmıyor, doğal ve sürdürülebilir tarım uygulamalarına yönelik eğitimlerle de onların gelişimine katkı sunuyorlar. Şirketler böylece marka imajlarını üretici kadınlarla daha değerli bir hale getiriyor.
Şirketler, bu yıl da binlerce kadın üreticiyi desteklemeye devam edecek. Haberimizde kadın üreticilere destek veren 12 şirketin yeni dönem projelerini araştırdık.
KADIN KOOPERATİFLERİYLE ÇALIŞIYOR
Kadın üreticilere destek veren şirketlerden Migros, meyve ve sebze üretimi yapan kadın kooperatiflerinin ürettikleri ürünleri satın alıyor. Ayrıca, mevcut ve yeni kurulacak kadın kooperatifleri üyelerine Aile Kulüpleri'nde sertifikalı mesleki eğitimler sunuyor.
Tarım alanındaki kadın girişimcileri desteklemek adına Türkiye Kadın Girişimciler Derneği (KAGİDER) iş birliği ile 'Tarımda Kadın Girişimci Geliştirme ve Hızlandırma Programı'nı gerçekleştiriyor.
Son bir yılda çalıştıkları kadın kooperatiflerinin sayısını dört katına çıkardıklarını söyleyen Migros Ticaret Meyve Sebze Pazarlama Direktörü Yener Arslan, "Eğitim programımıza katılan Mersinli Eylem Bozdoğan'ın girişimiyle 100 kadın üretici tarafından yetiştirilen kazları mağazalarımızda tüketicilerle buluşturuyoruz. 10 bin adet kazı sofralara getireceğiz" diyor.
Meryem Kadın Kooperatifi'nden 130 bin adet atom salata alımı yapılacağı bilgisini de veren Arslan, "Bursa Yenişehirli üreticilerden yaz döneminde toplam 4 bin ton ürün alımı yapacağız. Eskişehir Kadın Eli kooperatiflerinden 400 ton soğan ve 50 ton mor patates alımı yapacağız" diye konuşuyor.
'İYİ İŞLER'LE GÜÇLENDİRİYOR
Boyner Grup, bu alandaki çalışmalarını KAGİDER ile iş birliğinde gerçekleştirdiği 'İyi işler: Perakendede Kadın Girişimcileri Güçlendirme Programı' ile destekliyor. Hem kendi tedarik zincirindeki hem de bağımsız kadın girişimcilerin sürdürülebilir iş modelleri ile işletme kapasitelerini artırmalarını hedefliyor.
Boyner Grup Sürdürülebilirlik, Risk Yönetimi ve iç Denetim Direktörü Dr. Emrah Özbay, projenin kapsamını 2019 yılı itibarıyla iyi işler'den mezun olan kadın girişimcilerin ürünlerini morhipo.com'da açılan iyi işler Dükkan'da satışa sunmalarına olanak sağlayarak daha da genişlettiklerini söylüyor. 'iyi işler' projesi kapsamında şu ana kadar 98 kadın girişimciye destek verildi.
Özbay, "Türkiye'de sosyal girişimcilik ekosisteminin gelişmesi adına hayata geçirdiğimiz "Buluşum" isminde bir oluşumumuz var. Bu platformda da sosyal girişimleri olan kadınlara destek olmayı çok önemsiyoruz" diyor.
COĞRAFİ İŞARET DESTEĞİ
Metro Türkiye, kadın kooperatifleri ve üreticiler ile iş birlikleri yaparak eğitim programları düzenliyor, yüksek standartta ürünler üretilmesini sağlamaya destek oluyor. Bu doğrultuda son olarak, Türkiye Kooperatifçilik Vakfı birlikte Antalya’daki kadın kooperatiflerine eğitim verdiklerini söyleyen Metro Türkiye CEO’su Sinem Türüng, birbirinden farklı kategorilerde Gaziantep Moringa Kooperatifi, Kavacık Kadın Kooperatifi, Urla Kadın Kooperatifi, Bereketli Eller Kadın Kooperatifi gibi yaklaşık 40 kadın girişimci ve kooperatifle çalıştıklarını belirtiyor.
Türüng, “Örneğin Mersin’deki kadın kooperatifi tarafından üretilen kan portakalının Mersin’de coğrafi işaret tescili almasını destekliyoruz. Yok olmaya yüz tutmuş bu özel gastronomik ve yerel değerin kullanım alanlarını ve değerini anlatıyor, piyasayla buluşturuyoruz. Ekosistemimize daha fazla kadın kooperatifi eklemeye önümüzdeki yıllarda da devam edeceğiz” diye konuşuyor.
TOPRAĞIN KADINLARINDAN SOFRALARA
BigChefs, 2018 yılında 'Toprağın Kadınlarından Sofralara' isimli projesini hayata geçirdi. Ürünlerinin önemli bir bölümünü yerelde kendi imkanlarıyla üretim yapan kadınlardan sağlıyor. Toprağın Kadınlarından Sofralara girişimi, Birleşmiş Milletler Business Call to Action programına seçildi.
Bundan dört yıl önce 14 kadınla başlattıkları projenin bugün 120'den fazla kadınla devam ettiğini söyleyen BigChefs Kurucu Ortağı Gamze Cizreli, "Hedefimiz her yıl 20 üreten kadına daha destek olmak. BigChefs olarak kadınlarımızdan ürün tedarik etmekle kalmıyor, tanıtım desteği de veriyoruz.
Bizimle yapılan satın alma anlaşmalarını teminat göstererek kadın üreticilerin düşük faizli kredi alabilmeleri için çiftçiyi ve üretici kadınları destekleyen bankalar ile iş birliği yürütüyoruz" diye konuşuyor.
ADA BALINI MARKALAŞTIRACAK
BEE'O, kadın arıcılara veya arıcılık yapmak isteyen kadınlara çeşitli projelerde destekler veriyor. İstanbul Büyükşehir Belediyesi, İstanbul Enstitü İSMEK ile gerçekleştirilen 'İstanbul Büyü-kada'da Arıcılığın Geliştirilmesi' projesi kapsamında 18 kadın katılımcıya temel arıcılık eğitimi konulu eğitimler gerçekleştiriliyor.
Katılımcılara arıcılık malzemeleri ve 50 adet arılı kovan desteği sağlanıyor. Katılımcılar eğitim sonunda İSMEK tarafından sertifikalandırılacaklar ve üretime başlayacaklar. Bu arıcıları sözleşmeli modele dahil ederek ürettikleri ürünlere alım garantisi verdiklerini vurgulayan BEE’O Kurucusu Aslı Elif Tanuğur Samancı, “Adalar ilçesinde kadın istihdamı ile ada balı üretimi gerçekleştirmeyi ve üretilen arı ürünlerini markalaştırmayı hedefliyoruz” diyor.
KADIN ÇİFTÇİLERE EĞİTİM
Bebek gıda üreticisi Hero Baby, 200’ün üzerinde sözleşmeli çiftçi ile çalışıyor. Bu rakamın büyük bir kısmını kadın çiftçiler oluşturuyor. Kadın çiftçilere doğal ve sürdürülebilir tarım uygulamalarına
yönelik eğitimler de verdiklerini ifade eden Hero Türkiye Pazarlama Direktörü Şirin Işık, “Doğal tarım teknikleri konusundaki gelişmelerden ve bu alandaki eğitimlere yönelik bir programla sürecimizi destekleyeceğiz. Ayrıca ürün verimliliğinin artması için yerel üreticileri arılı tarımı da teşvik etmeyi sürdüreceğiz” diyor.
SATIŞ DESTEĞİ
Sephora, KAGİDER ile global ölçekli programı olan ‘Sephora Stands’ çatısı altında başlattığı ‘Güzellikte ve Kozmetikte Kadın Girişimcileri Geliştirme Hızlandırma Programı’ ile 30 kadın girişimciye özel bir eğitim kampı düzenliyor. Kadın girişimcilerin kurduğu Bade Natural, Cosmed, Feu Du Ciel, Mellys’ Nature ve The Sim Co. markalarını satışa sunduklarını söyleyen Sephora Türkiye Pazarlama ve E-Ticaret Direktörü Ayça Kaya, iş birliği içerisinde oldukları kadın girişimi markaların daha fazla tanıtılmasına yönelik çalışmalara odaklandıklarını belirtiyor.
DESTEĞİ YÜZDE 100 ARTIRACAK
Zade Vital, kadın üreticilerle yan yana çalışan ve onlarla dirsek temasında olan bir marka. Şirket ekosisteminde yaklaşık 10 bin kişiye dolaylı olarak istihdam sağlanıyor. Bugün bitkisel kaynaklı ürünlerin tüketiciyle buluşturmada kadın çiftçilerin önemli bir katkısının olduğuna dikkat çeken Zade Vital Genel Müdürü Dr. Çağlan Kuruner, yerel üreticileri destekleme oranını yüzde 100 artırmayı hedeflediklerini vurguluyor.
Kuruner, “Zade Vital Zeytinyağlı kudret narımızı, Çeşme’de çiftçilik yapan başarılı bir kadın girişimci eczacımızdan alıyoruz. Denizli’den temin ettiğimiz Zade Vital Sarı kantaron yağımızı 100 yıldır bu işi yapan bir aileden alıyoruz” diyerek kadın üreticilere verdikleri destekleri anlatıyor.
2 MİLYON TL YATIRIM YAPTI
Applied Value Group, bir kadın girişimci tarafından hayata geçirilen sağlıklı atıştırmalık markası CEZY’ye 2 milyon TL yatırım yaptı. Ayrıca, kadınlar için istihdam sağlama ve iş yaratma yoluyla yoksullukla mücadele eden Hand in Hand adlı bir vakfı da destekliyor.
Vakfın amacı, bağımsız ve üretken kadınları güvenli işlerde istihdam ederek veya kendi mikro işletmelerini yönetmeleri için eğitim verip desteklemekten oluşuyor. Applied Value Group Türkiye Kurucusu, Türkiye Genel Müdürü Reyhan Baylan, “CEZY markasını ihracat odaklı bir stratejiyle büyütmeyi planlıyoruz. Hedef lokasyonlarımız arasında; İskandinav ülkeleri ve ABD geliyor” diyor.
ENDER ÖZGÜN / HEPSİBURADA CMO’SU “28 BİNDEN FAZLA KADINA DESTEK OLDUK”
“Hepsiburada 2017 yılında tamamen kendi imkan ve kaynakları ile Girişimci Kadınlara Teknoloji Gücü programı başlattı. Bu program dahilinde, girişimci kadınlara indirimli komisyon oranlarından faydalanma, reklam ve pazarlama desteği, eğitim ve indirimli kargo gibi birçok imkan ve kolaylık sunuyoruz.
Ayrıca e-ticaret ve dijitalleşmede çağa uyum sağlamaları için değişik ve kapsamlı eğitim programları yürütüyoruz. Bu programın yanı sıra şu an itibarıyla birçok bankayla hayata geçirdiğimiz iş birlikleriyle, Girişimci Kadınlar Finansal Engelleri Aşıyor programımızla uygun koşullarla finansal destekler de sunuyoruz.
Bugüne kadar 28 binden fazla girişimci kadına, 88 kadın kooperatifine ve 33 sivil toplum kuruluşuna destek olduk. Hepsiburada’nın iş ortakları arasındaki kadınların oranı bu program sonrası yüzde 6’dan yüzde 25’e yükseldi.”
KUTAY KARTALLIOĞLU / CARREFOURSA CEO’SU “HER TALEP BAŞARI HİKAYESİNE DÖNÜŞÜYOR”
“Kadınlar, üretimden yönetime kadar tüm iş süreçlerimizin aktif oyuncuları. Kadının ekonomide daha fazla söz sahibi olması için Türkiye’nin dört bir yanında üreten kadınlarla çalışarak, onların kıymetli emeklerini CarrefourSA reyonlarına taşıyoruz.
Bugüne kadar toplumun temel ihtiyaçlarını kendi emeğiyle üreten yüzlerce kadına destek verdik. Tüketilmesi elzem olan tohumdan yaş sebze-meyve, balık ve deniz mahsulleri, yüzde 100 yerli besi hayvanlardan elde edilen kırmızı et gibi ihtiyaç grubu başta olmak üzere, birçok alanda üretime desteğimizi sürdürüyoruz. Organik besinlerden süt ürünleri ve el emeği ürünlere kadar bize gelen her talep, bizde başarı hikayesine dönüşüyor.”