İnşaat malzemeleri sanayi, iç pazardaki daralmanın etkisiyle ihracata yöneldi. Sektör, çimentodan seramiğe kadar farklı ürünlerin ihracatını yapıyor. 2018'de 21,5 milyar dolar olan inşaat malzemeleri ihracatının bu yıl 24 milyar dolara çıkarılması hedefleniyor.
LEVENT GÖKMEN DEMİRCİLER
[email protected]
İnşaat malzemeleri sektörü iç pazardaki daralmayı ihracata yönelerek telafi ediyor. Sektörün 2017'de 95 milyar dolar olan iç pazar büyüklüğü 2018'de 85 milyar dolara geriledi.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Çimentodan seramiğe, demirden mermere kadar farklı ürün gruplarının ihracatını gerçekleştiren sektör, 2018'de 21,5 milyar dolar olan ihracatını bu yıl en az 24 milyar dolara çıkarmayı hedefliyor.
İnşaat malzemeleri, ağırlıklı olarak taşa-toprağa dayalı bir alan. Maden yataklarından elde edilen ürünleri işliyor. Bu nedenle yüksek katma değerli alanlar arasında gösteriliyor.
İHRACATA YÖNELDİ
2018 yılında otomotiv, tekstil ve hazır giyimden sonra en yüksek ihracat yapan üçüncü sektör inşaat malzemeleri sanayi oldu. Türkiye'nin toplam 115 milyon tonluk ihracatının neredeyse üçte birini inşaat malzemeleri sanayi gerçekleştiriyor.
Sektörün 2013'te 23,3 milyar dolara kadar yükselen ihracatı dahasonra gerileyerek 2016'da 16,8 milyar dolara düştü. 2017 yılında tekrar yükselişe geçerek 18,4 milyar dolara ulaştı. 2018 yılında ise 21,5 milyar dolarlık ihracat rakamı yakalandı. Bu yılki ihracat hedefi ise 24 milyar dolar seviyesinde bulunuyor.
Türkiye İMSAD Yönetim Kurulu Başkanı Ferdi Erdoğan, ekonomik dalgalanmaların yaşandığı 2018 yılında iç pazarda inşaat işlerinin önceki yıllara göre yavaşladığını söylüyor. Bu yüzden de sanayicilerin ihracata daha fazla yöneldiğini ifade ediyor. Erdoğan, inşaat malzemeleri sanayicilerinin ihracatta her zaman ilk üç sektör içinde yer aldığını vurguluyor.
PAZARLAR ÇEŞİTLENDİ
İnşaat malzemesi sanayicileri, İstanbul ya da Ankara'ya üç saat uçuş mesafesinde yer alan ülkeleri kendi hinterlandı olarak görüyor. Türkiye inşaat malzemeleri sanayisinin yüksek ihracat gerçekleştirdiği dönemde mevcut pazarların başında Irak, Suriye, Libya, Mısır, Türki Cumhuriyetler ve Rusya geliyordu.
Bu ülkelerle yapılan ticarette ekonomik ve siyasi konjonktür nedeniyle gerileme yaşanması nedeniyle bu pazarlara yönelik toplam ihracatta azalma gözlendi. Bu gelişmelerin etkisiyle sektör Avrupa ülkelerine, Kuzey Amerika'ya, Sahra altı Afrika'ya, Asya ve Uzakdoğu gibi yeni pazarlara açılmaya başladı. Bugün sektör Kanada'dan Japonya'ya kadar her bölgeye ihracat yapar hale geldi.
Yakın ve komşu pazarlardaki göreceli iyileşme ile AB pazarı, ihracat artışına katkı sağlıyor. Irak, Rusya gibi pazarlarda işler normalleşmeye başladı. Ancak en yüksek ihracat yapılan ülkeler hala Avrupa ülkeleri.
En yüksek ihracat yapılan ilk 20 ülkeden altısı, İngiltere, ABD, Almanya gibi ülkelerin de aralarında yer aldığı gelişmiş ülkelerden oluşuyor. Bu ülkelere 5 milyar dolarlık ihracat yapılıyor. Diğer 14 ülkeye de 5 milyar dolarlık ihracat gerçekleştiriliyor.
SERAMİKTE NELER OLDU?
İnşaat malzemeleri sanayiinin en önemli alt dallarından birini seramik sektörü oluşturuyor. İç pazardaki daralmanın etkisiyle seramik sektörü ihracata yönelmiş durumda. Seramik sektörünün 2017 yılı ihracatı 1 milyar 35 milyon dolar iken 2018 yılında bu rakam yüzde 12'lik artışla 1 milyar 260 milyon dolara yükseldi. 2019 yılında da yüzde 12'lik artış olması bekleniyor.
Türkiye Seramik Federasyonu Başkanı Erdem Çenesiz, seramik üreticilerinin iç pazardaki daralmayı ihracata yönelerek aşmaya çalıştıklarını söylüyor. Çenesiz, seramik sektörünün AB ağırlıklı ihracat yaptığına dikkat çekiyor.
Gelişmiş pazarlara ihracatın artmaya devam edeceğini belirten Çenesiz, Hindistan ve Sahra altı Afrika gibi pazarlara da ihracatı arttırmak için heyetler gönderdiklerini ifade ediyor.
ÇİMENTODA ABD BEREKETİ
İnşaat malzemeleri sanayiinin bir başka önemli alt dalı da çimento sektörü. Nuh Çimento Yönetim Kurulu Başkanı Rahmi Çuhacı, Türkiye'de inşaat sektöründe yaşanan daralmanın çimento sektörünü dış pazara yönlendirdiğini söylüyor.
Son dönemde ABD'de yükselen çimento fiyatlarının da Türk çimento üreticilerini bu ülkenin pazarına yönlendirdiğini ifade ediyor. Çuhacı, çimentoda Afrika, Kanada ve ABD'nin öne çıkan pazarlar olduğunu, sadece ABD'nin güney bölgelerine 1,5 milyon tonluk ihracat yapıldığını vurguluyor.
Çimento sektörü 2018'de 7-8 milyon tonluk ihracat yaparken bu yıl 12 milyon tonluk ihracat yapılması hedefleniyor. Akçansa, Metsem, Göltaş, Nuh Çimento gibi markalar ABD'nin ASTM standartlarını tutturan markalar olarak bu pazara ihracat yapabiliyor.
YATIRIM FIRSATLARI
Sektör yetkilileri, dış pazarlarda Türk malı inşaat malzemelerinin çok talep gördüğünü söylüyor. Bunun nedeninin de sektörün Batı standartlarında üretim yapıp Doğu'nun fiyatlarıyla rekabet etmesi olduğu ifade ediliyor.
İnşaat malzemelerinde ithal malların tümü Türkiye'de üretilebiliyor. Sadece yüksek teknolojili ürünlerde yerli üretim konusunda sıkıntı var. Bu ürünler Türkiye'de yeni üretilmeye başlandı. İnşaat malzemelerinde akıllı teknolojilerin kullanıldığı alanlarda ciddi yatırım fırsatları bulunduğuna dikkat çekiyor.
LEVENT GÖKMEN DEMİRCİLER
[email protected]
İnşaat malzemeleri sektörü iç pazardaki daralmayı ihracata yönelerek telafi ediyor. Sektörün 2017'de 95 milyar dolar olan iç pazar büyüklüğü 2018'de 85 milyar dolara geriledi.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Çimentodan seramiğe, demirden mermere kadar farklı ürün gruplarının ihracatını gerçekleştiren sektör, 2018'de 21,5 milyar dolar olan ihracatını bu yıl en az 24 milyar dolara çıkarmayı hedefliyor.
İnşaat malzemeleri, ağırlıklı olarak taşa-toprağa dayalı bir alan. Maden yataklarından elde edilen ürünleri işliyor. Bu nedenle yüksek katma değerli alanlar arasında gösteriliyor.
İHRACATA YÖNELDİ
2018 yılında otomotiv, tekstil ve hazır giyimden sonra en yüksek ihracat yapan üçüncü sektör inşaat malzemeleri sanayi oldu. Türkiye'nin toplam 115 milyon tonluk ihracatının neredeyse üçte birini inşaat malzemeleri sanayi gerçekleştiriyor.
Sektörün 2013'te 23,3 milyar dolara kadar yükselen ihracatı dahasonra gerileyerek 2016'da 16,8 milyar dolara düştü. 2017 yılında tekrar yükselişe geçerek 18,4 milyar dolara ulaştı. 2018 yılında ise 21,5 milyar dolarlık ihracat rakamı yakalandı. Bu yılki ihracat hedefi ise 24 milyar dolar seviyesinde bulunuyor.
Türkiye İMSAD Yönetim Kurulu Başkanı Ferdi Erdoğan, ekonomik dalgalanmaların yaşandığı 2018 yılında iç pazarda inşaat işlerinin önceki yıllara göre yavaşladığını söylüyor. Bu yüzden de sanayicilerin ihracata daha fazla yöneldiğini ifade ediyor. Erdoğan, inşaat malzemeleri sanayicilerinin ihracatta her zaman ilk üç sektör içinde yer aldığını vurguluyor.
PAZARLAR ÇEŞİTLENDİ
İnşaat malzemesi sanayicileri, İstanbul ya da Ankara'ya üç saat uçuş mesafesinde yer alan ülkeleri kendi hinterlandı olarak görüyor. Türkiye inşaat malzemeleri sanayisinin yüksek ihracat gerçekleştirdiği dönemde mevcut pazarların başında Irak, Suriye, Libya, Mısır, Türki Cumhuriyetler ve Rusya geliyordu.
Bu ülkelerle yapılan ticarette ekonomik ve siyasi konjonktür nedeniyle gerileme yaşanması nedeniyle bu pazarlara yönelik toplam ihracatta azalma gözlendi. Bu gelişmelerin etkisiyle sektör Avrupa ülkelerine, Kuzey Amerika'ya, Sahra altı Afrika'ya, Asya ve Uzakdoğu gibi yeni pazarlara açılmaya başladı. Bugün sektör Kanada'dan Japonya'ya kadar her bölgeye ihracat yapar hale geldi.
Yakın ve komşu pazarlardaki göreceli iyileşme ile AB pazarı, ihracat artışına katkı sağlıyor. Irak, Rusya gibi pazarlarda işler normalleşmeye başladı. Ancak en yüksek ihracat yapılan ülkeler hala Avrupa ülkeleri.
En yüksek ihracat yapılan ilk 20 ülkeden altısı, İngiltere, ABD, Almanya gibi ülkelerin de aralarında yer aldığı gelişmiş ülkelerden oluşuyor. Bu ülkelere 5 milyar dolarlık ihracat yapılıyor. Diğer 14 ülkeye de 5 milyar dolarlık ihracat gerçekleştiriliyor.
SERAMİKTE NELER OLDU?
İnşaat malzemeleri sanayiinin en önemli alt dallarından birini seramik sektörü oluşturuyor. İç pazardaki daralmanın etkisiyle seramik sektörü ihracata yönelmiş durumda. Seramik sektörünün 2017 yılı ihracatı 1 milyar 35 milyon dolar iken 2018 yılında bu rakam yüzde 12'lik artışla 1 milyar 260 milyon dolara yükseldi. 2019 yılında da yüzde 12'lik artış olması bekleniyor.
Türkiye Seramik Federasyonu Başkanı Erdem Çenesiz, seramik üreticilerinin iç pazardaki daralmayı ihracata yönelerek aşmaya çalıştıklarını söylüyor. Çenesiz, seramik sektörünün AB ağırlıklı ihracat yaptığına dikkat çekiyor.
Gelişmiş pazarlara ihracatın artmaya devam edeceğini belirten Çenesiz, Hindistan ve Sahra altı Afrika gibi pazarlara da ihracatı arttırmak için heyetler gönderdiklerini ifade ediyor.
ÇİMENTODA ABD BEREKETİ
İnşaat malzemeleri sanayiinin bir başka önemli alt dalı da çimento sektörü. Nuh Çimento Yönetim Kurulu Başkanı Rahmi Çuhacı, Türkiye'de inşaat sektöründe yaşanan daralmanın çimento sektörünü dış pazara yönlendirdiğini söylüyor.
Son dönemde ABD'de yükselen çimento fiyatlarının da Türk çimento üreticilerini bu ülkenin pazarına yönlendirdiğini ifade ediyor. Çuhacı, çimentoda Afrika, Kanada ve ABD'nin öne çıkan pazarlar olduğunu, sadece ABD'nin güney bölgelerine 1,5 milyon tonluk ihracat yapıldığını vurguluyor.
Çimento sektörü 2018'de 7-8 milyon tonluk ihracat yaparken bu yıl 12 milyon tonluk ihracat yapılması hedefleniyor. Akçansa, Metsem, Göltaş, Nuh Çimento gibi markalar ABD'nin ASTM standartlarını tutturan markalar olarak bu pazara ihracat yapabiliyor.
YATIRIM FIRSATLARI
Sektör yetkilileri, dış pazarlarda Türk malı inşaat malzemelerinin çok talep gördüğünü söylüyor. Bunun nedeninin de sektörün Batı standartlarında üretim yapıp Doğu'nun fiyatlarıyla rekabet etmesi olduğu ifade ediliyor.
İnşaat malzemelerinde ithal malların tümü Türkiye'de üretilebiliyor. Sadece yüksek teknolojili ürünlerde yerli üretim konusunda sıkıntı var. Bu ürünler Türkiye'de yeni üretilmeye başlandı. İnşaat malzemelerinde akıllı teknolojilerin kullanıldığı alanlarda ciddi yatırım fırsatları bulunduğuna dikkat çekiyor.