Küçük ev aletleri şirketi Arzum, geçen yıl 450 milyon TL ciroya ulaştı. Bu yıl yüzde 20 büyüme hedefleyen şirket inovatif ürünler çıkarmayı sürdürecek. Arzum CEO'su Mete Zadil, "Bunlar arasında geleneksel Türk lezzetlerine yönelik ürünler de olacak" diyor.
ÖZLEM BAY YILMAZ
[email protected]
Yerli ve yabancı pek çok şirketin yer aldığı küçük ev aletleri sektöründe faaliyet gösteren Arzum, büyük oyunculardan biri. Yüzde 8,6'lık pazar payı ile sektörde dördüncü sırada yer alan şirket, geçen yıl yüzde 28,1 büyüyerek 450 milyon TL'lik ciroya ulaştı.
Bu yıl ise yüzde 20 büyüme hedefleniyor. Satışlar içinde ihracatın oranı da yüzde 15'i buluyor. Arzum CEO'su Mete Zadil, yılda 3,5 milyon adetten fazla satış yaparak dünyanın 40 ülkesinde milyonlarca eve ulaştıklarını belirtiyor.
Mete Zadil ile Arzum'un gelecek planlarını konuştuk.
2019 yılını nasıl tamamladınız?
2019'da büyümemiz sektör ortalamasının üzerinde oldu. Ciroda yüzde 28,1 büyüme gösterdik ve 450 milyon TL ciroya ulaştık. Bunun yüzde 15'i ihracattan geldi. Yüzde 8,6 pazar payı ile sektörde dördüncü marka konumuna ulaştık. Daha önce hep beşinci sırada yer alıyorduk.
Pazar payımızı artırdık. Adette ise yüzde 12'lik pay ile birinci marka konumumuzu koruduk. Gıda hazırlama toplamı, blender, saç kurutma, saç şekillendirme ve tost makineleri kategorilerinde sektör liderliğimizi sürdürüyoruz. Geçen yıl dengeli bir bilanço yönettik. Net borcumuzu 1,5 EBİTDA'lara indirdik.
2020 hedefleriniz neler?
Sektörümüzün bu yıl yüzde 15 büyümesini bekliyoruz. Bizim hedefimiz ise yüzde 20 ile sektörün üzerinde büyümek. Ciromuzda online'nin payı yüzde 18. Tüketicilerimizi değeri yüksek inovatif ürünler ile buluşturacağımız bir yıl olacak. Beş tane tahvil ihracı yaptık. Halka açık bir şirket değiliz ama halka açık bir şirket gibi davranıyoruz.
Günün birinde belki halka açılırız. Buna her an hazırız. Finansal dünyada bizim rakamlarımızın detaylarına ulaşamayacak kimse yok. Stratejimiz dört yıldır aynı, ufak tefek değişiklikler yapıyoruz. EBİTDA'nın yüzde 10'un altına ne olursa olsun inmesini istemiyoruz. Esnek bir şirketiz ve her şeyi outsource ediyoruz. Danışmanlarla çalışıyoruz. Bunlar devam edecek. Patenti kendimize ait olan ürünlere yatırım yapmayı sürdüreceğiz.
Hangi ülkelere ihracat yapıyorsunuz?
Suudi Arabistan, Ukrayna, Dubai ve Almanya gibi ülkeler bizim önemli ihracat pazarlarımız. İhracatımızın yüzde 50'sini Körfez ülkelerine, yüzde 35'ini Avrupa'ya ve kalan yüzde 15'ini Kuzey Afrika ve ABD'ye gerçekleştiriyoruz. İhracattaki büyüme hedefimiz bu yıl yüzde 17-18. Geçen yıl en büyük odağımız Almanya oldu. Orada etnik pazarda zaten varız. Artık Media Markt, Saturn ve Metro gibi büyük zincirlere de girdik. Ancak Güney Avrupa gibi başarılı olamadığımız pazarlar da var.
Arzum bugün kaç ülkede var?
Yılda 3,5 milyondan fazla satış gerçekleştirerek dünyanın 40 ülkesinde milyonlarca eve ulaşıyoruz. Üç yıl kadar önce girdiğimiz ABD pazarı, geçen yıl ilk 10'a giren pazarlarımızdan biri olarak bizi şaşırttı. Bu pazara kahve ve içecek grubumuzla giriyoruz. Kıbrıs da bizi şaşırtan ülkelerden biri.
Hedef pazarlarınız nereler?
Kuzey Afrika bizi heyecanlandıran pazarlardan. Orada daha kuvvetli olmamız gerekiyor. O bölgeye hitap eden çok ürünümüz var ancak bu coğrafyada ticaret yapabilmek biraz zor. O nedenle daha çok kalıcı olabileceğimiz coğrafyalarda olmayı tercih ediyoruz.
Kahve makineleri ihracatı nasıl gidiyor?
Son iki yılda özellikle Arzum Okka Türk Kahvesi Makinesi ile ihracatta önemli bir artış yakaladık. Okka sadece Türkiye'de değil, Türkiye dışında ABD başta olmak üzere 15 ülkedeki Starbucks'lara da girdi. Bu ülkelerde servis hizmeti de vermeye başladık. Ayrıca Caribou Caffe'lerle de çalıyoruz.
Cironuzdan AR-GE'ye ne kadarlık pay ayırıyorsunuz?
Geçtiğimiz yıl ciromuzun yüzde 3'ünü AR-GE'ye ayırdık ve bu yıl da bu oranı koruyoruz. İnovasyon ve tasarım odaklı stratejimiz son iki yılda bize 33 ödül getirdi. Şu anda 10'a yakın AR-GE projesi üzerinde çalışıyoruz. Hedefimiz yakın gelecekte AR-GE'nin cirodaki payını yüzde 3,5-4'e çıkarmak.
Ürün fikirleri nasıl ortaya çıkıyor?
Bu konuda bizim çok keyifli metotlarımız var. Mesela 'fikir atölyesi' diye bir atölyemiz bulunuyor. Burası şirket içerisinden veya dışarısından herkesin fikirlerini beyan edebildiği ve bu fikirlerin değerlendirildiği bir yer. Bunların içinden eğer patentlik bir fikir çıkarsa defaten nakit bir bonus veriyoruz ve o ürün devreye girdikten sonra da kârdan yüzde 1,5 pay ödüyoruz. Şu anda şirketimizde üç kişi bu şekilde kârdan pay alıyor.
Yeni projeleriniz var mı?
Tüm ihtiyaçlara yönelik ürünler geliştiriyoruz. Üretim yapmıyoruz ama yüzde 100 bize çalışan fabrikalarımız var. Çok iyi satış pazarlama, marka yönetimi biliyoruz. Bu konulara odaklanıyoruz. İlginç bir projemiz var. Başarılı olacak mı göreceğiz. Geri dönüşümü nasıl yaparız diye düşünüyoruz. Avrupa Birliği'nde birçok yerde eski ürünlerin tamir edilmesiyle ilgili atılımlar var. Buna benzer bir proje bizim içimizde de canlanıyor. 7-8 aya kadar şekillenmiş olacak. Bu çevreci harekete herkesin dahil olmasını da hedefliyoruz.
Gündeminizde ne gibi yeni ürünler var?
Bir Türk markasıyız ve geleneklerimize sahip çıkıyoruz. Türk lezzetleri bizim için değerli. Orada ne yapabiliriz diye sürekli konuşuyoruz. Çorbalarımız ile mi ilgili bir ürün geliştirsek, lahmacun gibi tatlarımız için bir şey mi yapsak diye pazar araştırmaları yapıyoruz. Önümüzdeki günlerde bu tarz geleneksel tatlarımıza yönelik ürünler geliştireceğiz.
ÖZLEM BAY YILMAZ
[email protected]
Yerli ve yabancı pek çok şirketin yer aldığı küçük ev aletleri sektöründe faaliyet gösteren Arzum, büyük oyunculardan biri. Yüzde 8,6'lık pazar payı ile sektörde dördüncü sırada yer alan şirket, geçen yıl yüzde 28,1 büyüyerek 450 milyon TL'lik ciroya ulaştı.
Bu yıl ise yüzde 20 büyüme hedefleniyor. Satışlar içinde ihracatın oranı da yüzde 15'i buluyor. Arzum CEO'su Mete Zadil, yılda 3,5 milyon adetten fazla satış yaparak dünyanın 40 ülkesinde milyonlarca eve ulaştıklarını belirtiyor.
Mete Zadil ile Arzum'un gelecek planlarını konuştuk.
2019 yılını nasıl tamamladınız?
2019'da büyümemiz sektör ortalamasının üzerinde oldu. Ciroda yüzde 28,1 büyüme gösterdik ve 450 milyon TL ciroya ulaştık. Bunun yüzde 15'i ihracattan geldi. Yüzde 8,6 pazar payı ile sektörde dördüncü marka konumuna ulaştık. Daha önce hep beşinci sırada yer alıyorduk.
Pazar payımızı artırdık. Adette ise yüzde 12'lik pay ile birinci marka konumumuzu koruduk. Gıda hazırlama toplamı, blender, saç kurutma, saç şekillendirme ve tost makineleri kategorilerinde sektör liderliğimizi sürdürüyoruz. Geçen yıl dengeli bir bilanço yönettik. Net borcumuzu 1,5 EBİTDA'lara indirdik.
2020 hedefleriniz neler?
Sektörümüzün bu yıl yüzde 15 büyümesini bekliyoruz. Bizim hedefimiz ise yüzde 20 ile sektörün üzerinde büyümek. Ciromuzda online'nin payı yüzde 18. Tüketicilerimizi değeri yüksek inovatif ürünler ile buluşturacağımız bir yıl olacak. Beş tane tahvil ihracı yaptık. Halka açık bir şirket değiliz ama halka açık bir şirket gibi davranıyoruz.
Günün birinde belki halka açılırız. Buna her an hazırız. Finansal dünyada bizim rakamlarımızın detaylarına ulaşamayacak kimse yok. Stratejimiz dört yıldır aynı, ufak tefek değişiklikler yapıyoruz. EBİTDA'nın yüzde 10'un altına ne olursa olsun inmesini istemiyoruz. Esnek bir şirketiz ve her şeyi outsource ediyoruz. Danışmanlarla çalışıyoruz. Bunlar devam edecek. Patenti kendimize ait olan ürünlere yatırım yapmayı sürdüreceğiz.
“ÇİNLİLER ÜRÜNLERİMİZİ KOPYALIYOR”
“Ürünlerimiz yurtdışında çok fazla kopyalanıyor. Bu durum bir yandan da iyi bir iş yaptığımızı ortaya koyuyor. En çok da kahve makinelerimiz kopyalanıyor. Çinliler kopyalıyor. Biz inovasyonumuza her zaman devam edeceğimiz için kopyalarımız hep geride kalacak. Son dönemde sağlığı ön plana alan ürünlere yöneldik. Bir de çevre bilinciyle ilgili çok ciddi farkındalık var.
Daha küçük, daha az enerji tüketen ürünler tasarlıyoruz. ‘Shake’n take’ diye bir ürün çıkardık. Geçen yıl çok başarılı oldu. ‘Foodie’ diye bir ürünümüz daha var. ‘Modern sefertası’ diyebileceğimiz bir ürün de çok sattı. Hatta stok out olduk. Okka’nın satışları da çok iyi gidiyor. Kahve tarafında 10 fincan kahve yapabilecek modellerimizi de tüketicilerle buluşturduk.
Hangi ülkelere ihracat yapıyorsunuz?
Suudi Arabistan, Ukrayna, Dubai ve Almanya gibi ülkeler bizim önemli ihracat pazarlarımız. İhracatımızın yüzde 50'sini Körfez ülkelerine, yüzde 35'ini Avrupa'ya ve kalan yüzde 15'ini Kuzey Afrika ve ABD'ye gerçekleştiriyoruz. İhracattaki büyüme hedefimiz bu yıl yüzde 17-18. Geçen yıl en büyük odağımız Almanya oldu. Orada etnik pazarda zaten varız. Artık Media Markt, Saturn ve Metro gibi büyük zincirlere de girdik. Ancak Güney Avrupa gibi başarılı olamadığımız pazarlar da var.
Arzum bugün kaç ülkede var?
Yılda 3,5 milyondan fazla satış gerçekleştirerek dünyanın 40 ülkesinde milyonlarca eve ulaşıyoruz. Üç yıl kadar önce girdiğimiz ABD pazarı, geçen yıl ilk 10'a giren pazarlarımızdan biri olarak bizi şaşırttı. Bu pazara kahve ve içecek grubumuzla giriyoruz. Kıbrıs da bizi şaşırtan ülkelerden biri.
Hedef pazarlarınız nereler?
Kuzey Afrika bizi heyecanlandıran pazarlardan. Orada daha kuvvetli olmamız gerekiyor. O bölgeye hitap eden çok ürünümüz var ancak bu coğrafyada ticaret yapabilmek biraz zor. O nedenle daha çok kalıcı olabileceğimiz coğrafyalarda olmayı tercih ediyoruz.
Kahve makineleri ihracatı nasıl gidiyor?
Son iki yılda özellikle Arzum Okka Türk Kahvesi Makinesi ile ihracatta önemli bir artış yakaladık. Okka sadece Türkiye'de değil, Türkiye dışında ABD başta olmak üzere 15 ülkedeki Starbucks'lara da girdi. Bu ülkelerde servis hizmeti de vermeye başladık. Ayrıca Caribou Caffe'lerle de çalıyoruz.
Cironuzdan AR-GE'ye ne kadarlık pay ayırıyorsunuz?
Geçtiğimiz yıl ciromuzun yüzde 3'ünü AR-GE'ye ayırdık ve bu yıl da bu oranı koruyoruz. İnovasyon ve tasarım odaklı stratejimiz son iki yılda bize 33 ödül getirdi. Şu anda 10'a yakın AR-GE projesi üzerinde çalışıyoruz. Hedefimiz yakın gelecekte AR-GE'nin cirodaki payını yüzde 3,5-4'e çıkarmak.
Ürün fikirleri nasıl ortaya çıkıyor?
Bu konuda bizim çok keyifli metotlarımız var. Mesela 'fikir atölyesi' diye bir atölyemiz bulunuyor. Burası şirket içerisinden veya dışarısından herkesin fikirlerini beyan edebildiği ve bu fikirlerin değerlendirildiği bir yer. Bunların içinden eğer patentlik bir fikir çıkarsa defaten nakit bir bonus veriyoruz ve o ürün devreye girdikten sonra da kârdan yüzde 1,5 pay ödüyoruz. Şu anda şirketimizde üç kişi bu şekilde kârdan pay alıyor.
Yeni projeleriniz var mı?
Tüm ihtiyaçlara yönelik ürünler geliştiriyoruz. Üretim yapmıyoruz ama yüzde 100 bize çalışan fabrikalarımız var. Çok iyi satış pazarlama, marka yönetimi biliyoruz. Bu konulara odaklanıyoruz. İlginç bir projemiz var. Başarılı olacak mı göreceğiz. Geri dönüşümü nasıl yaparız diye düşünüyoruz. Avrupa Birliği'nde birçok yerde eski ürünlerin tamir edilmesiyle ilgili atılımlar var. Buna benzer bir proje bizim içimizde de canlanıyor. 7-8 aya kadar şekillenmiş olacak. Bu çevreci harekete herkesin dahil olmasını da hedefliyoruz.
Gündeminizde ne gibi yeni ürünler var?
Bir Türk markasıyız ve geleneklerimize sahip çıkıyoruz. Türk lezzetleri bizim için değerli. Orada ne yapabiliriz diye sürekli konuşuyoruz. Çorbalarımız ile mi ilgili bir ürün geliştirsek, lahmacun gibi tatlarımız için bir şey mi yapsak diye pazar araştırmaları yapıyoruz. Önümüzdeki günlerde bu tarz geleneksel tatlarımıza yönelik ürünler geliştireceğiz.