Zorlu geçen 2020'de cirosunu yüzde 35 artışla brüt 1,7 milyar TL'ye çıkaran Tadım, ihracatta hedef büyüttü. Şirketin üçüncü kuşak temsilcisi Tadım Pazarlama Genel Müdürü Emre Tekinalp, "ABD'de şirket kurduk. İhracatı 2022'de yüzde 35'lere çıkaracağız" diyor.
ARAM EKIN DURAN [email protected]
7 Şubat 2021 tarihli sayıdan
Bu yıl 50'inci yaşını kutlayan Türkiye'nin ilk kuruyemiş markalarından Tadım, Gaziantep'te başlayan serüvenini bugün 30'dan fazla ülkeye taşımış durumda. Pandemi ile birlikte kuruyemişin çok tüketildiği düğün, nişan gibi etkinlikler azalsa da ev içi tüketimde ciddi artış söz konusu. Son veriler, 2020'de Türkiye kuruyemiş pazarının 3 milyar dolarlık büyüklüğe yaklaştığını gösteriyor.
Pandemi yılında yüzde 35 büyümeyi başaran ve brüt cirosunu 1,7 milyar TL'ye taşıyan Tadım da gerek yurtiçinde gerekse yurtdışında hedeflerini büyütmüş durumda. Tadım'ın üçüncü kuşak temsilcisi ve sözcüsü Tadım Pazarlama Genel Müdürü Emre Tekinalp ile şirketin yeni dönem hedeflerini konuştuk. Sorularımız ve aldığımız yanıtlar şöyle:
Kısaca şirketinizin tarihinden bahsedebilir misiniz?
Tadım, kuruyemişi paketleyerek en kaliteli ürünü en taze haliyle ve en uygun fiyattan tüketiciye sunmak amacıyla 1971 yılında kuruldu. Şu anda sektörümüzde Türkiye'nin dünyaya açılan öncü markasıyız. 50 yıldır sektördeki öncü ve lider pozisyonumuzu koruyoruz. Kırıkkale, Gaziantep, Gebze üretim tesislerimizle ülkemizdeki faaliyetlerimizi sürdürüyoruz.
Ayrıca Almanya'nın Emsdetten şehrinde bulunan üretim tesisimiz ile 2015'ten bu yana yurtdışında üretim yapıyor, Avrupa ve Amerika başta olmak üzere 30'dan fazla ülkeye paketli kuruyemiş ihraç ediyoruz. Üreticiden aldığımız birinci kalite hammaddeyi, son teknolojiye sahip makinelerden oluşan üretim hattında el değmeden işleyip paketliyoruz.
Ürünlerimizi en taze haliyle tüketicilerimize ulaştırıyoruz. Ayrıca üreticilerimizi, beyaz ay çekirdeğin rekoltesini artırmak, tedarik sürecinde yıllık rekolte risklerini minimize etmek ve sürdürülebilir üretimi sağlamak gibi konularda bilinçlendirerek üretime teşvik ediyoruz.
Şirketinizde kaç kişi çalışıyor? 2020 sonu cironuz nedir?
Tadım olarak iş ortaklarımız dahil bin 500 kişiye istihdam sağlıyoruz. 2019 yılında Türkiye'de toplam 1,3 milyar TL brüt ciroya ulaştık ve bu ciromuzun içinde ihracatımızın payı ise 210 milyon TL oldu. 2020 gibi zorlu bir yılda ambalajlı kuruyemiş sektörünün lider markası olma konumumuzu koruduk ve tüm ürün kategorilerinde yüksek satış rakamlarına ulaşarak pazar payımızı artırdık.
2020 yılında ciromuzu yaklaşık yüzde 35 artırmayı başardık. Bu dönemde pazarın hareketleriyle paralel olarak e-ticaret satışlarımız ise 4 katına çıktı. Global anlamda büyümeyi sürdürmeyi ve dünyanın hemen hemen her noktasına kuruyemiş ihracatı yapmayı hedeflerken, bu büyümeye paralel olarak ciromuzu ve istihdamımızı da artırmak istiyoruz.
Küresel virüs salgını işlerinizi nasıl etkiliyor? Salgının ekonomideki olumsuz etkilerine karşı nasıl bir strateji izliyorsunuz?
COVID-19 salgını gıda; özellikle de bizim kuruyemiş kategorisi olarak içinde bulunduğumuz sağlıklı ve doğal gıdaların performansını oldukça pozitif yönde etkiledi. Kuruyemiş kategorisinde, özellikle ambalajlı ürün grubunda sağlıklı beslenme ve süper-gıda gibi trendlerin yükselişinin etkisiyle yılın başından beri hem pazar hem Tadım için büyümeler öngörüyorduk. Artan hijyen hassasiyeti de tüketicileri ambalajlı gıdaya yönlendirdi.
Tüm ürün kategorilerinde yüksek satış rakamlarına ulaşarak pazar payımızı artırdık. Salgının olumsuz etkilerine karşı şu aşamada büyüme hedeflerimiz dahilinde planlarımızı farklılaştırarak ilerliyoruz. Finansal senaryolar konusunda olumlu-olumsuz birçok varyasyon üzerinde çalışıyoruz. Biz sadece Türkiye'de operasyon yürütmüyoruz.
Almanya'da fabrikamız var, 30'dan fazla ülkeye ihracat yapıyoruz, Amerika'da da faaliyetlerimiz var. COVID-19 küresel bir mücadele bu yüzden ekonomik etkileri de küresel. Tüm operasyonlarımız için ayrı ayrı pozitif ve negatif tüm senaryoların üzerinden geçiyoruz.
İhracata yönelik hedefleriniz nelerdir?
2020 yılında ihracatımızı da büyüttük ve ihracat ülkelerimize dokuz yeni lokasyon ekledik. Bugün Avrupa ve Amerika başta olmak üzere 30'dan fazla ülkeye paketli kuruyemiş ihraç ediyoruz. Ciromuzun içinde ihracatımızın payı da artıyor. Hedefimiz; global anlamda büyümeyi sürdürmek ve dünyanın hemen hemen her noktasına kuruyemiş ihracatı yapmak.
Bu kapsamda Almanya'daki fabrikamızın yıllık üretim kapasitesini 5 bin tondan 12 bin tona çıkardık. Öte yandan; Amerika'da üretim tesisimiz olmamasına rağmen Amerika'da bir şirket kurduk. Gerçekleştirdiğimiz bu yatırımlarla 2019 yıl sonu itibarıyla toplam ciromuz içerisinde yüzde 16 olan ihracat payımızı 2022 yılı sonunda yüzde 35'lere getirmeyi hedefliyoruz. Yurtdışında 70'den fazla distribütörümüz yer alıyor.
Bu arada Avrupa'nın en büyük spor organizasyonlarından biri olan Euro-League'e verdiğimiz desteği üç yıl daha uzatarak; markamızın global arenada da tanıtımına büyük katkı sağladık. EuroLeague'e verdiğimiz bu destekle, özellikle Avrupa'daki bilinirliliğimizi artırmayı ve uzun vadede ihracatımıza da katkı sağlamasını hedefliyoruz.
2021 yılı için beklentileriniz nasıl şekilleniyor? 2021 büyüme hedefiniz nedir?
2020 bizler için yaşanan olumsuzluklara rağmen, yenilikten, yaratıcılıktan ve inovasyondan vazgeçmediğimiz bir yıl oldu. Büyüme stratejilerimize paralel olarak dijital dönüşüm stratejimizi de oluşturarak tazeliği destekleyecek, robotik depo, satış otomasyonu, nakliye planlama, stok optimizasyonu ve otomatik sipariş, müşteri deneyimi, e-ticaret ve süreç otomasyonu alanlarındaki entegre dijitalleşme yolculuğumuzdaki gerekli durakları geçtik.
Zorlu koşullara rağmen büyümemizi artırdığımız, yeni ürünler çıkardığımız, çiftçilerimize, basketbola, sağlık çalışanlarımıza destek olduğumuz bir yılı geride bıraktık.
50'inci yılımızı da kutlayacağımız 2021'de de sürdürülebilir büyümemiz ile birlikte yeni iş birlikleri gerçekleştireceğimize, yeni çıkaracağımız ürünlerle kuruyemiş sektöründeki öncü rolümüzü sürdüreceğimize inanıyoruz. Hedefimiz büyüme oranlarımızı daha da artırmak, ihracat yaptığımız ülke sayısını 40'ın üzerine çıkarmak ve sektör liderliğimizi sürdürmek.
"YERLİ ÜRETİCİYİ KORUMAK İÇİN ÇALIŞIYORUZ"
"Tadım olarak sözleşmeli tarım modelimiz ile hammadde alımlarımızda sürdürülebilir ve planlı bir tedarik süreci yürütüyoruz. Ayrıca ülkemize özel olan beyaz ay çekirdeğinin verim ve kalitesini artırmak amacıyla çalışmalarımız var.
Bu konuda hem yurtiçinde hem de yurtdışında birçok uzman kuruluş ve akademik kurum ile iş birliği içerişinde çalışıyoruz. Çiftçilerimizin beyaz ay çekirdeği ekimine teşvik edilmesi için 'üye çiftçi' uygulamamızı başlattık. İthalatı artan siyah çekirdek karşısında, ambalajlı kuruyemiş sektörünün lideri olarak yerli üreticiyi korumak istiyoruz."
ARAM EKIN DURAN [email protected]
7 Şubat 2021 tarihli sayıdan
Bu yıl 50'inci yaşını kutlayan Türkiye'nin ilk kuruyemiş markalarından Tadım, Gaziantep'te başlayan serüvenini bugün 30'dan fazla ülkeye taşımış durumda. Pandemi ile birlikte kuruyemişin çok tüketildiği düğün, nişan gibi etkinlikler azalsa da ev içi tüketimde ciddi artış söz konusu. Son veriler, 2020'de Türkiye kuruyemiş pazarının 3 milyar dolarlık büyüklüğe yaklaştığını gösteriyor.
Pandemi yılında yüzde 35 büyümeyi başaran ve brüt cirosunu 1,7 milyar TL'ye taşıyan Tadım da gerek yurtiçinde gerekse yurtdışında hedeflerini büyütmüş durumda. Tadım'ın üçüncü kuşak temsilcisi ve sözcüsü Tadım Pazarlama Genel Müdürü Emre Tekinalp ile şirketin yeni dönem hedeflerini konuştuk. Sorularımız ve aldığımız yanıtlar şöyle:
Kısaca şirketinizin tarihinden bahsedebilir misiniz?
Tadım, kuruyemişi paketleyerek en kaliteli ürünü en taze haliyle ve en uygun fiyattan tüketiciye sunmak amacıyla 1971 yılında kuruldu. Şu anda sektörümüzde Türkiye'nin dünyaya açılan öncü markasıyız. 50 yıldır sektördeki öncü ve lider pozisyonumuzu koruyoruz. Kırıkkale, Gaziantep, Gebze üretim tesislerimizle ülkemizdeki faaliyetlerimizi sürdürüyoruz.
Ayrıca Almanya'nın Emsdetten şehrinde bulunan üretim tesisimiz ile 2015'ten bu yana yurtdışında üretim yapıyor, Avrupa ve Amerika başta olmak üzere 30'dan fazla ülkeye paketli kuruyemiş ihraç ediyoruz. Üreticiden aldığımız birinci kalite hammaddeyi, son teknolojiye sahip makinelerden oluşan üretim hattında el değmeden işleyip paketliyoruz.
Ürünlerimizi en taze haliyle tüketicilerimize ulaştırıyoruz. Ayrıca üreticilerimizi, beyaz ay çekirdeğin rekoltesini artırmak, tedarik sürecinde yıllık rekolte risklerini minimize etmek ve sürdürülebilir üretimi sağlamak gibi konularda bilinçlendirerek üretime teşvik ediyoruz.
Şirketinizde kaç kişi çalışıyor? 2020 sonu cironuz nedir?
Tadım olarak iş ortaklarımız dahil bin 500 kişiye istihdam sağlıyoruz. 2019 yılında Türkiye'de toplam 1,3 milyar TL brüt ciroya ulaştık ve bu ciromuzun içinde ihracatımızın payı ise 210 milyon TL oldu. 2020 gibi zorlu bir yılda ambalajlı kuruyemiş sektörünün lider markası olma konumumuzu koruduk ve tüm ürün kategorilerinde yüksek satış rakamlarına ulaşarak pazar payımızı artırdık.
2020 yılında ciromuzu yaklaşık yüzde 35 artırmayı başardık. Bu dönemde pazarın hareketleriyle paralel olarak e-ticaret satışlarımız ise 4 katına çıktı. Global anlamda büyümeyi sürdürmeyi ve dünyanın hemen hemen her noktasına kuruyemiş ihracatı yapmayı hedeflerken, bu büyümeye paralel olarak ciromuzu ve istihdamımızı da artırmak istiyoruz.
Küresel virüs salgını işlerinizi nasıl etkiliyor? Salgının ekonomideki olumsuz etkilerine karşı nasıl bir strateji izliyorsunuz?
COVID-19 salgını gıda; özellikle de bizim kuruyemiş kategorisi olarak içinde bulunduğumuz sağlıklı ve doğal gıdaların performansını oldukça pozitif yönde etkiledi. Kuruyemiş kategorisinde, özellikle ambalajlı ürün grubunda sağlıklı beslenme ve süper-gıda gibi trendlerin yükselişinin etkisiyle yılın başından beri hem pazar hem Tadım için büyümeler öngörüyorduk. Artan hijyen hassasiyeti de tüketicileri ambalajlı gıdaya yönlendirdi.
Tüm ürün kategorilerinde yüksek satış rakamlarına ulaşarak pazar payımızı artırdık. Salgının olumsuz etkilerine karşı şu aşamada büyüme hedeflerimiz dahilinde planlarımızı farklılaştırarak ilerliyoruz. Finansal senaryolar konusunda olumlu-olumsuz birçok varyasyon üzerinde çalışıyoruz. Biz sadece Türkiye'de operasyon yürütmüyoruz.
Almanya'da fabrikamız var, 30'dan fazla ülkeye ihracat yapıyoruz, Amerika'da da faaliyetlerimiz var. COVID-19 küresel bir mücadele bu yüzden ekonomik etkileri de küresel. Tüm operasyonlarımız için ayrı ayrı pozitif ve negatif tüm senaryoların üzerinden geçiyoruz.
2020 yılında ihracatımızı da büyüttük ve ihracat ülkelerimize dokuz yeni lokasyon ekledik. Bugün Avrupa ve Amerika başta olmak üzere 30'dan fazla ülkeye paketli kuruyemiş ihraç ediyoruz. Ciromuzun içinde ihracatımızın payı da artıyor. Hedefimiz; global anlamda büyümeyi sürdürmek ve dünyanın hemen hemen her noktasına kuruyemiş ihracatı yapmak.
Bu kapsamda Almanya'daki fabrikamızın yıllık üretim kapasitesini 5 bin tondan 12 bin tona çıkardık. Öte yandan; Amerika'da üretim tesisimiz olmamasına rağmen Amerika'da bir şirket kurduk. Gerçekleştirdiğimiz bu yatırımlarla 2019 yıl sonu itibarıyla toplam ciromuz içerisinde yüzde 16 olan ihracat payımızı 2022 yılı sonunda yüzde 35'lere getirmeyi hedefliyoruz. Yurtdışında 70'den fazla distribütörümüz yer alıyor.
Bu arada Avrupa'nın en büyük spor organizasyonlarından biri olan Euro-League'e verdiğimiz desteği üç yıl daha uzatarak; markamızın global arenada da tanıtımına büyük katkı sağladık. EuroLeague'e verdiğimiz bu destekle, özellikle Avrupa'daki bilinirliliğimizi artırmayı ve uzun vadede ihracatımıza da katkı sağlamasını hedefliyoruz.
2021 yılı için beklentileriniz nasıl şekilleniyor? 2021 büyüme hedefiniz nedir?
2020 bizler için yaşanan olumsuzluklara rağmen, yenilikten, yaratıcılıktan ve inovasyondan vazgeçmediğimiz bir yıl oldu. Büyüme stratejilerimize paralel olarak dijital dönüşüm stratejimizi de oluşturarak tazeliği destekleyecek, robotik depo, satış otomasyonu, nakliye planlama, stok optimizasyonu ve otomatik sipariş, müşteri deneyimi, e-ticaret ve süreç otomasyonu alanlarındaki entegre dijitalleşme yolculuğumuzdaki gerekli durakları geçtik.
Zorlu koşullara rağmen büyümemizi artırdığımız, yeni ürünler çıkardığımız, çiftçilerimize, basketbola, sağlık çalışanlarımıza destek olduğumuz bir yılı geride bıraktık.
50'inci yılımızı da kutlayacağımız 2021'de de sürdürülebilir büyümemiz ile birlikte yeni iş birlikleri gerçekleştireceğimize, yeni çıkaracağımız ürünlerle kuruyemiş sektöründeki öncü rolümüzü sürdüreceğimize inanıyoruz. Hedefimiz büyüme oranlarımızı daha da artırmak, ihracat yaptığımız ülke sayısını 40'ın üzerine çıkarmak ve sektör liderliğimizi sürdürmek.
"YERLİ ÜRETİCİYİ KORUMAK İÇİN ÇALIŞIYORUZ"
"Tadım olarak sözleşmeli tarım modelimiz ile hammadde alımlarımızda sürdürülebilir ve planlı bir tedarik süreci yürütüyoruz. Ayrıca ülkemize özel olan beyaz ay çekirdeğinin verim ve kalitesini artırmak amacıyla çalışmalarımız var.
Bu konuda hem yurtiçinde hem de yurtdışında birçok uzman kuruluş ve akademik kurum ile iş birliği içerişinde çalışıyoruz. Çiftçilerimizin beyaz ay çekirdeği ekimine teşvik edilmesi için 'üye çiftçi' uygulamamızı başlattık. İthalatı artan siyah çekirdek karşısında, ambalajlı kuruyemiş sektörünün lideri olarak yerli üreticiyi korumak istiyoruz."