İdaş, üç yıldır yeniden yapılanma sürecinde. 2015 yılında ürün tedarikçilerinden Salteks Grup tarafından satın alınan şirket, küllerinden yeniden doğuyor. İnovatif ürünlere yönelen ve bayi ağını genişleten İdaş, bu yıl 120 milyon TL ciroya ulaşmayı hedefliyor.
ÖZLEM BAY YILMAZ
[email protected]
İdaş, Türkiye'nin köklü markalarından biri. 54 yıllık bir geçmişe sahip olan şirket, yaylı yatak sektörünün önde gelen markaları arasında yer alıyor. 1965 yılında 18 ortaklı olarak otomotiv sanayiine oto döşemesi yapmak ve o zamanlar gelişeceği düşünülen yatak ve mobilya sektörüne yay konstrüksiyonları üretmek amacıyla kuruldu.
Zaman içinde ise özellikle yatak alanında uzmanlaştı. Sektöründe birçok ilke de imza attı. 1998 yılında yüzde 20'si halka açıldı ve hisseleri Borsa İstanbul'da işlem görmeye başladı. Ancak zaman içinde finansal tablolarında görülen likidite sıkıntısı nedeniyle zora girdi. T
ürkiye çapında geniş bir bayi ağına sahip olan, kurulduğundan itibaren milyonlarca tüketiciye ve dev otel zincirlerine yatak tedarik eden şirket, önce varlık satışına gitti. Mali darboğazdan çıkamayınca da, uzun yıllar kendisine keçe ve elyaf tedarikçiliğini yapan Salteks Grup tarafından satın alındı.
Üç yıldır yeniden yapılanma süreci yaşayan İdaş, bu yapılanmanın ardından deyim yerindeyse küllerinden yeniden doğuyor. İdaş Yönetim Kurulu Üyesi Bozkurt Şişman, inovatif ürünler ve geniş bayi ağı ile markayı eski güçlü günlerine dönmeyi hedeflediklerini belirtiyor. Şişman, "Teknoloji ve AR-GE'ye 10 milyon TL'lik yatırım yaptık. Bu yıl yüzde 35'lik büyümeyle 120 milyon TL'lik ciro hedefliyoruz" diyor.
HEDEF 2 BİN BAYİ
İdaş, global bir marka olma stratejisi doğrultusunda yol alıyor. Şirket, dünyadaki farklı dinamiklere sahip olan pazarların gerçek ihtiyaçlarını tespit etmeyi ve bu ihtiyaçlar doğrultusunda satış ağı, ürün grubu, fiyat politikaları ve dağıtım ağlarını oluşturmayı planlıyor.
Ancak öncelikli hedefi yurtiçindeki yapılanmasını tamamlamak. Bozkurt Şişman, önümüzdeki beş yıl içerisinde global anlamda bir marka olabilmenin yatırımlarını yapmayı hedeflediklerini söylüyor. Şirketin insan kaynağını, üretim altyapısını ve dağıtım kanallarını bu doğrultuda geliştirmek için yatırım planlanıyor.
Bozkurt Şişman, markayı devraldıklarında İstanbul'da iki bayisi kaldığını ifade ediyor. Bu nedenle de hızlıca bayileşmeye yöneldiklerini söylüyor. Şirket şu anda Türkiye genelinde 530 noktaya ulaşmış durumda. İdaş, bayi ağını daha da güçlendirmek ve franchise vermek istiyor. İdaş'ı eskiden ulaştığı 2 bin bayi sayısına yeniden getirmek hedefleniyor.
44 SANİYEDE 1 YATAK
Bugün 235 kişiye istihdam sağlayan İdaş, 70 bin metrekare alan üzerinde kurulu olan Bozüyük fabrikasında yay konstrüksiyonu, sünger imalatı, yatak, baza, başlık ve metal mobilya üretimi gerçekleştiriyor.
Şirket, 2017'de başlattığı ve halen devam eden inovatif çözümlerle bugün 44 saniyede 1 yatak üretebilme kapasitesine ulaştı. Bugün günde 700 yatak, 150 baza ve 150 yatak başlığı üretiyor.
Cirosunun yaklaşık yüzde 1,5'ini AR-GE'ye ayıran İdaş, uyku konforu için önemli bir bileşen olan konfor dolgu malzemeleri üzerinde de çalışmalar yürütüyor. İdaş, bu alandaki en önemli desteği Salteks'ten alıyor.
Kardeş kuruluşu Salteks'in yıkanabilir sertifikalı yün, organik pamuk, deve yünü, ipek, bambu ve kaşmir gibi pek çok doğal malzemeyle çalışması ve 'Oeko-teks 100' sertifikalı ürünleri üretmesi İdaş'ın da bu alanda önemli çalışmalar yapmasına destek veriyor. Bozkurt Şişman, İdaş yataklarında kullanılan fonksiyonel ve yenilikçi kumaşların da pek çok AR-GE faaliyeti sonucunda ortaya çıktığını söylüyor.
İHRACATIN PAYI ARTACAK
İdaş, yurtdışındaki yapılanması için de hazırlık yapıyor. Bu anlamda Avrupa, Balkan ve Ortadoğu bölgelerine yönelik çalışmalar yürütülüyor. İhracatın payını yok denecek seviyelerden yüzde 14'lere getirdiklerini belirten Bozkurt Şişman, kısa vadede ise cirodaki ihracat oranını yüzde 20'lere çıkarmayı hedeflediklerini söylüyor.
Şu anda Almanya pazarında bayileri kanalıyla etkinliklerini artırdıklarını ifade eden Şişman, "Yatağın merkezi olarak bilinen Hollanda'da büyümek istiyoruz. Buna yönelik çalışmalarımız olacak" diyor.
HIZLI TESLİMAT YAPACAK
İdaş'ın Bilecik Bozüyük fabrikası 32 bin metrekare kapalı alana sahip. Yıl sonuna kadar kapalı alan 38 bin metrekareye ulaşacak. Böy-lece yeni sistemler ve yeniden inşa edilen stok alanları, şirkete hem lojistik hem de hammadde stoku anlamında katma değer kazandıracak.
Şu anda 10-12 günde teslimat yapabilen şirket, stok kapasitesindeki yüzde 40'lık büyümeyle bu süreyi kısaltarak 6-7 günde hızlı teslimat yapabilecek. Bozkurt Şişman, bu yıl otel ve toplu satışlarda ciddi bir büyüme yakaladıklarına da değiniyor.
Şişman, özellikle Antalya bölgesindeki otellerden ciddi sipariş aldıklarını ifade ediyor. Şirketin bu yılki cirosunun yüzde 10'unun toplu satışlardan gelmesi hedefleniyor. Şişman, "Oteller özellikle yanmaz kumaş ve sünger, ekoteks belgesi gibi yenilikçi ürünler istiyorlar. Önümüzdeki dönemde bu tür siparişlerimiz artmasını bekliyoruz" diye anlatıyor.
AKILLI YATAK GELİŞTİRİYOR
İdaş'ın geliştirdiği Crystal yatak 2017 Yılı IFM Tasarım Ödülü'nü kazanmıştı. Bu yatak önemli bir AR-GE projesinin sonucuydu. Şirketin bu alandaki AR-GE çalışmaları sürüyor.
Bozkurt Şişman, "Halen devam eden AR-GE projesi kapsamında, uyku sırasındaki vücut fonksiyonlarını ölçen ve raporlayan, ayrıca uyku ortamını ideal bir uyku için düzenleyen 'akıllı yatak' adı verdiğimiz uyku sistemi üzerinde çalışıyoruz" diyor.