Yılın İş İnsanları ödüllerinde bu yıl 'Yılın Bürokratı' kategorisinde Temel Kotil birinci seçildi. Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) Genel Müdürü Temel Kotil, "Dünya havacılık endüstrisindeki yükselişimize hızla devam edeceğiz" diyor.
15-28 Mayıs 2022 tarihli sayıdan
Ekonomist Dergisi'nin gelenekselleşen Yılın İş İnsanları ödüllerinde son beş yıldır Türk Havacılık ve Uzay Sanayii'nin genel müdürlüğü görevini yürüten Temel Kotil, 'Yılın Bürokratı' seçildi.
2012 yılında da THY Genel Müdürü ünvanıyla bu ödülü alan Kotil, ile başarısının sırlarını ve gelecek planlarını konuştuk.
Türk Havacılık ve Uzay Sanayii Genel Müdürlü-ğü'nü yürütüyorsunuz ve bu görevlerinizle Ekonomist Dergisi'nin Yılın İş İnsanları anketinde 'Yılın Bürokratı' kategorisinin birincisi oldunuz. Bu başarınızı sizce hangi çalışmalarınıza borçlusunuz?
Öncelikle bu başarıda emeği olan tüm çalışma arkadaşlarıma, bizlere her türlü imkanı sunan devletimize ve birlikte çalıştığımız tüm kurumlara teşekkürlerimi sunuyorum. Son yıllarda ülkemiz bünyesinde gerçekleşen savunma sanayii atılımlarının bu başarıda büyük payı var.
Hem devletimiz hem de Savunma Sanayii Başkanlığı'mız tarafından tarafımıza tevdi edilen projeler ile bu payda bizler de katkı sunmaya azami gayret ediyoruz. Türk Havacılık ve Uzay Sanayii Genel Müdürü olarak beşinci yılım doldu. Bu beş yılda birçok ilki özgün savunma sanayimize kazandırdık.
Yalnızca Türkiye'nin değil aynı zamanda uluslararası alanda da önemli bir konumdayız. İlk geldiğim yılda çalışma arkadaşlarımızın toplam sayısı 6 bin kişiyken 2022 yılı itibarıyla 13 bin kişiye ulaştık. Ürünlerimiz ile birlikte insan kaynağımızın da sayısını artırdık. Bu süre zarfında ürünlerimiz ile ilgili birçok başarı elde ettik.
Bunlardan bahsedebilir misiniz?
ATAK helikopterimizden edindiğimiz tecrübeler ile ürettiğimiz GÖKBEY helikopterimiz 2018 yılında söz verdiğimiz gibi gökyüzü ile buluştu. ANKA'mız artık uluslararası sahalarda bayrağımızı dalgalandırıyor ve mühendislik başarılarımızı kanıtlıyor.
AKSUNGUR'umuzu ise yine ANKA'mızdan edindiğimiz tecrübeler ile 18 ayda oluşturduk, şimdi ise gökyüzündeki gözlerimiz olarak görev yapıyor. Uçak alanında ise yine bir ilk başardık ve HÜRKUŞ'umuzun ilk ihracatını gerçekleştirdik.
2023 hedeflerimiz doğrultusunda HÜRJET'imizin üretim faaliyetleri devam ediyor ve montaj faaliyetlerinin 2022 sonuna doğru tamamlanmasını hedefliyoruz. Türkiye'miz için beka projesi olarak adlandırdığımız Milli Muharip Uçak ise 2023'te hangardan çıkacak.
2023 yılında, ATAK 2 uçacak, HÜRJET uçacak ve MMU hangardan çıkacak. Bu gerçekleşecek ve dünya havacılık endüstrisindeki yükselişimize hızla devam edeceğiz.
Bu ödül size ne hissettirdi? Bu tür ödüller iş motivasyonunuza nasıl yansıyor?
Ülkemiz ve başarıları için sürekli çalışanlar yorulmazlar. Önceki yıllarda Savunma Sanayii Başkanı'mıza takdim edilen 'Yılın Bürokratı' ödülünün bu yıl tarafıma verilmesi beni çok gururlandırdı. Doğru projelerde ve doğru ekiplerle çalıştığımızın güzel bir örneği.
Bu ödülün arkasında gecesini gündüzüne katan, alın terini başarıya dönüştüren, birlikte koştuğumuz çalışma arkadaşlarım var. Bu sebeple durmadan çalışmaya devam edeceğiz. Ülkemizin bağımsız savunma sanayiine güç katmayı sürdüreceğiz.
Yönetimini yürüttüğünüz şirketlerde gelecek dönemde neler yapmayı hedefliyorsunuz?
Projelerimizi gerçekleştirmemiz gerekiyor. Ülkemizin daha güçlü hava platformlarına ihtiyacı var. Her zorlu koşula cevap verecek hava araçlarından söz ediyorum. ATAK-2, HÜRJET ve MMU için artık geri sayımdayız. Üretimlerimiz devam ediyor ve bu üretim süreçlerinin tamamlanması için en önem verdiğim kaynak genç mühendislerimiz.
Yeni mühendisler alıyoruz. Tasarım yapıyorlar. Kısa zamanda 4-5 metrelik İHA yapıyorlar. Kendi insan kaynağımızı geliştirecek yatırımlar yapıyoruz. Türkiye'de bir ilk gerçekleştirerek Geleceğin Yetenekleri Programı'nı oluşturduk.
Bu programın kapsamı nedir?
Bu program ile ilkokul, ortaokul ve lisede okuyan geleceğin yeteneklerinin eğitim ve gelişimlerine destek olarak havacılık ve uzay alanındaki mühendislerimizi çekirdekten yetiştiriyoruz. Bu kapsamda gerçekleşen etkinliklerimizde 50 bine yakın çocuk ve gençlerimize ulaştık.
10 bine yakın ilkokul, ortaokul ve lise öğrencisi ise programımıza kayıt oldu. Çocuklarımızın ve gençlerimizin havacılık ve mühendislik farkındalığı kazanmasını, sektörümüzü ve mesleğimizi keşfetmesini sağlıyoruz. Gelecekte bizlere ve projelerimize değer katabilmeleri için gelişimlerini destekliyoruz.
Türkiye'nin iki önemli kurumunun tepe yöneticisi olarak işinizin kolay ve zorlu yanları neler?
Türk Hava Yolları'nda 11 yıl görev aldım. Her zaman bahsettiğim gibi THY'de fren kısmını kaldırıp sadece gaza bastık. Uluslararası şirketler ile rekabet ettik. Yolcular taşıdık ve dünyanın birçok noktasında bayrağımızı konumlandırdık. Türk Havacılık ve Uzay Sanayii'nde ise daha farklı bir heyecan var.
Burası gerçekten farklı. En heyecan veren şey projelerin olması. Buralarda genç mühendislerimizin ve teknisyenlerimizin her biri bir kahraman. Milli Muharip Uçak projemiz dünyada sadece 3-4 ülkenin yapabileceği nitelikte üst sınıf bir teknolojik yapı.
Ülkemiz adına bu projeyi gerçekleştirmek ve kahramanlar ile birlikte bir arada çalışmak ise gurur veriyor. Devletimize ve milletimize verdiğimiz sözlerin sorumlulukları oluyor. Bu sorumluluklar bizleri zorlamak yerine daha çok motive ediyor ve hedeflerimize bu bilinçle gitmemizi sağlıyor.
Omuzlarımızdaki ağır yükün farkındayız. Bu yük milletin bağışları ve devletin destekleri ile yüklenen vebal yüküdür. Ülkemizin geleceğine katkı sağlayacak önemli bir dönüm noktasındayız. Bu sebeple başarmak zorundayız. Bunun için çok çalışıyoruz ve bu bizi motive ediyor.
PROF. DR. TEMEL KOTİL KİMDİR?
İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Uçak Mühendisliği bölümünden 1983'te mezun olan Temel Kotil, 1986'da ABD'deki Michigan Üniversitesi'nin Uçak Mühendisliği bölümünde yüksek lisansını, aynı üniversitede 1987'de Makine Mühendisliği dalında ikinci yüksek lisansını, 1991'de Makine Mühendisliği bölümünde doktorasını tamamladı.
Kotil, 1991-93 yılları arasında İTÜ Uçak ve Uzay Bilimleri Fakültesi'nde havacılık ve ileri kompozit laboratuvarlarının kuruculuğu ve yöneticiliğini yaptı. Aynı fakültede Bölüm Başkan Yardımcılığı ve 1993-94 yıllarında da Fakülte Dekan Yardımcılığı görevlerini yürüttü. 2003'te THY'de Teknik Genel Müdür Yardımcısı, 2005'te THY Genel Müdür ve Yönetim Kurulu Üyeliği, 2005-2011 yılları arasında THY Teknik A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanlığı görevini yürüttü. 2010-2012 arasında Sun Express Yönetim Kurulu Üyeliği yaptı.
2006 ve 2010'da IATA Yönetim Kurulu Üyeliğine, seçildiği Avrupa Havacılık Birliği'nin 2012'de Başkan Yardımcısı, 2013'te Başkanı oldu. 2014'te DEIK Türkiye-Amerika İş Konseyi Yürütme Kurulu'na üye oldu. Evli ve dört çocuk babası olan Kotil'in birçok araştırma ve bilimsel yayını var. 2015-2016 yıllarında TUSAŞ Yönetim Kurulu Üyesi olarak görev yapan Kotil, 21 Ekim 2016'dan bu yana TUSAŞ Genel Müdürlüğü görevini yürütüyor.