İngiltere, küresel finans merkezi olarak çalışmak için en çok tercih edilen metropollerden biri. Ülke, Türk yeme içme sektörünün de yatırım adresi olma yolunda. Biz de İngiltere'ye açılan şirketlerin büyüme planlarını ve bu pazara girme nedenlerini araştırdık.
BURCU TUVAY
[email protected]
İngiltere'nin başkenti Londra, dünyanın finans merkezi konumunda. Bu da İngiltere'yi girişimciler için cazip ülke kategorisine sokuyor. Bu pazara yönelik Türk girişimcilerinin de ilgisi artma eğiliminde. Kuşkusuz bu ilginin arkasında, Arçelik'in Birleşik Krallık'ta faaliyet gösteren satış ve pazarlama şirketi Beko Plc'nin müthiş atağı ile buzdolabı, fırın ve çamaşır makinesinde pazar lideri konumuna yükselmesinin de önemli etkisini hatırlamak gerekiyor.
Simit Sarayı, Kahve Dünyası, Oses Çiğ-köfte, 1920 Sultanahmet Köftecisi gibi Türkiye'de birçok franchise şubesi bulunan yeme içme sektörünün öncü şirketleri de İngiltere'ye yelken açmayı başladı. Kimi operasyonlarını kendisi yönetmeyi tercih ederken, kimi de güçlü yerel ortaklıklar kuruyor.
Biz de İngiltere'ye açılan bu şirketlerin büyüme planlarını ve bu pazara girme nedenlerini araştırdık. Öncelikle şunu belirtelim, bir Türk girişimcinin İngiltere'de iş yapabilmesi Ankara Antlaşması ve girişimci vizesine bağlı.
İLK YURTDIŞI MAĞAZASI
Altınmarka Grubu şirketi olan Kahve Dünyası, İngiltere pazarına 2011'de Londra'da açtığı mağaza ile adım attı. Bu mağaza, markanın aynı zamanda ilk yurtdışı mağazası. Altınmarka Grup Şirketleri Yönetim Kurulu Üyesi Kaan Altınkılıç, "İngiltere'deki operasyonumuzu da kendimiz yönetiyoruz.
Mağazamızda 19'u jj Türk olmak üzere 33 çalışanımız bulunuyor. Ürünlerimizi kendi üretimimizden İngiltere'ye _ ulaştırıyoruz" diye konuşuyor.
FABRİKA KURUYOR
Türkiye'de 350 şubesiyle en büyük franchise zincirlerinden biri olan Simit Sarayı, 2015 yılında Londra'nın Bond Street bölgesine şube açtı. Simit Sarayı Yönetim Kurulu Başkanı Abdullah Kavukçu "Hedefimiz, bakery (fırıncılık) alanında ilk üçte olmak. Bu hedefe ulaşmak için de İngiltere ilk hedefimizdi" diyor.
Londra, Chelsea Kings Road ve Avrupa'nın en büyük Simit Sarayı olarak Leicester Meyda-nı'nda açılan mağazayla 23 mağazaya ulaşan Simit Sarayı'nın Londra'daki fabrikası da yakında üretime geçecek.
Beş yıl içinde 150 mağazaya ulaşmayı hedeflediklerini söyleyen Abdullah Kavukçu, tüm operasyonları da kendi bünyelerinde yürüttüklerini vurguluyor. İngiltere, Simit Sarayı'nın yurtdışı satış gelirlerinin yüzde 30'unu oluşturuyor. 820 şubesiyle Ekonomist'in her yıl gerçekleştirdiği Franchise 100 araştırmasında bu yıl birincilik koltuğuna oturan Oses Çiğköfte de İngiltere'ye yelken açan şirketler arasında.
İlk şubelerini 2017 yılında açtıklarını söyleyen Oses Çiğköfte Franchise Müdürü Mücahit Öztürk, bu pazarı seçmelerinin nedenini, "Avrupa'nın gelir seviyesi yüksek ve kozmopolit ülkelerinden biri.
Ayrıca Türkiye'nin ihracatında ikinci sırada yer alan bir ülke. Vegan ürünlere karşı da artan bir ilgi var. Vegan çiğ köfte ile bu ürünü İngilizlere de sevdirmeye çalışıyoruz" açıklıyor. Öztürk, 2019 yılında açılacak yeni şubelerle birlikte İngiltere'nin yurtdışı satışları içerisindeki payını yüzde 20'ye yaklaştırmayı hedeflediklerini anlatıyor.
TÜRK PARTNERLE ÇALIŞIYOR
1920 Sultanahmet Köftecisi, 2015 yılında İngiltere'nin Manchester kentinde şubesini faaliyete geçirdi. Şirketin Onursal Başkanı Mehmet Tezçakın, Manchester'dan franchising teklifi aldıklarını söylüyor ve şöyle devam ediyor: "Manchester'da yaşayan bir Türk partnerle master franchise sözleşmesi imzaladık.
Büyük Britanya bölgesindeki operasyonlarımızı partnerimiz üzerinden yönetiyoruz. Bu şubemiz oldukça iyi iş yapıyor." İngiltere'nin yurtdışı satış gelirlerinin yüzde 10'unu oluşturduğunu ifade eden Mehmet Tezçakın, birkaç yıl içinde bu rakamın yüzde 30'lara ulaşacağını belirtiyor.
EĞİTİM AKADEMİSİ KURDU
Yüzde 100 yerli sermayeli Türk şirketi Pizza-bulls, dünyanın en büyük ikinci pizza tüketicisi İngiltere'yi, bu yılın mayıs ayında açtığı şubesinde Türk pizzasıyla tanıştırdı.
2019'da İngiltere'de büyümeyi hedefleyen marka, çalışanlarının ve yatırımcılarının daha iyi bir eğitim alması için Pizzabulls Eğitim Akademi'yi de hayata geçirdi. Pizzabulls CEO'su Cavit Can Kırbey, 2019 yılında İngiltere'de üç şube daha açmayı hedeflediklerini söylüyor.
Yurtiçi şube sayısını 80'e çıkartan ve 2018 yılı sonuna kadar 95 şubeye ulaşmayı hedefleyen Göçmen Börekçisi de yurtdışındaki kısa vadeli büyüme hedefini Avrupa'ya çevirdi. Şirket, ngiltere'deki yatırımcılar ile master franchise anlaşması imzalayarak hedefine giden ilk adımı attı.
Göçmen Börekçisi Yönetim Kurulu Başkanı İlker Can Dönmez, "İlk mağazamız Leicester şehrinde, Narborough Caddesi'nde açılacak. Avrupa hedefimizde İngiltere'de üç yıl içinde 20 mağaza açmak yer alıyor" diyor.
LONDRA'DA ÇİĞ KÖFTE SATIYOR
Türkiye'de 345 şube ile faaliyet gösteren Çiğköftem, İngiltere pazarına 2008 yılında adım attı. Londra'da bir şubeyle faaliyet gösterdiklerini ifade eden Çiğköftem Franchise ve Pazarlama Müdürü Tayfur Aktoprak, İngiltere'yi seçmelerinin nedenini şöyle anlatıyor: "İngiltere yurtdışına açılmak isteyen her markaya prestij katacak ülkelerden biri.
Mevcut şubemizdeki verimlilik ve gelen franchise talepleri bizleri İngiltere'de daha da büyümeye yönlendiriyor. Avrupa operasyon sistemimizin oturmuş olması bundan sonra İngiltere ve diğer Avrupa ülkelerinde geçmiş yıllara göre daha hızlı büyümemizi sağlayacak."
İNGİLTERE'YE AÇILMAK İSTEYENLERE 5 ÖNERİ
1- İngiltere’de çok güçlü bir yerel partnerle çalışmayı tercih edin ve mutlaka önceden araştırmanızı yapın.
2- Sadece sermaye açısından yeterli olmasına değil, aynı zamanda işine bağlı, markaya saygı duyan bir partner olmasına dikkat edin.
3- İşletmenizin lokasyonun yoğun olduğu bir cadde üzerinde olması oldukça önemli.
4- İşletmenizi kendiniz açacaksanız, bölgenin güçlü tedarikçileriyle çalışın.
5- Markanız Turquality Programı kapsamındaki şartları sağlıyorsa, mutlaka bu programa dahil olun. Zira Turquality Programı’nın yurtdışına açılmak isteyen firmalara birçok desteği bulunuyor.
BURCU TUVAY
[email protected]
İngiltere'nin başkenti Londra, dünyanın finans merkezi konumunda. Bu da İngiltere'yi girişimciler için cazip ülke kategorisine sokuyor. Bu pazara yönelik Türk girişimcilerinin de ilgisi artma eğiliminde. Kuşkusuz bu ilginin arkasında, Arçelik'in Birleşik Krallık'ta faaliyet gösteren satış ve pazarlama şirketi Beko Plc'nin müthiş atağı ile buzdolabı, fırın ve çamaşır makinesinde pazar lideri konumuna yükselmesinin de önemli etkisini hatırlamak gerekiyor.
Simit Sarayı, Kahve Dünyası, Oses Çiğ-köfte, 1920 Sultanahmet Köftecisi gibi Türkiye'de birçok franchise şubesi bulunan yeme içme sektörünün öncü şirketleri de İngiltere'ye yelken açmayı başladı. Kimi operasyonlarını kendisi yönetmeyi tercih ederken, kimi de güçlü yerel ortaklıklar kuruyor.
Biz de İngiltere'ye açılan bu şirketlerin büyüme planlarını ve bu pazara girme nedenlerini araştırdık. Öncelikle şunu belirtelim, bir Türk girişimcinin İngiltere'de iş yapabilmesi Ankara Antlaşması ve girişimci vizesine bağlı.
İLK YURTDIŞI MAĞAZASI
Altınmarka Grubu şirketi olan Kahve Dünyası, İngiltere pazarına 2011'de Londra'da açtığı mağaza ile adım attı. Bu mağaza, markanın aynı zamanda ilk yurtdışı mağazası. Altınmarka Grup Şirketleri Yönetim Kurulu Üyesi Kaan Altınkılıç, "İngiltere'deki operasyonumuzu da kendimiz yönetiyoruz.
Mağazamızda 19'u jj Türk olmak üzere 33 çalışanımız bulunuyor. Ürünlerimizi kendi üretimimizden İngiltere'ye _ ulaştırıyoruz" diye konuşuyor.
FABRİKA KURUYOR
Türkiye'de 350 şubesiyle en büyük franchise zincirlerinden biri olan Simit Sarayı, 2015 yılında Londra'nın Bond Street bölgesine şube açtı. Simit Sarayı Yönetim Kurulu Başkanı Abdullah Kavukçu "Hedefimiz, bakery (fırıncılık) alanında ilk üçte olmak. Bu hedefe ulaşmak için de İngiltere ilk hedefimizdi" diyor.
Londra, Chelsea Kings Road ve Avrupa'nın en büyük Simit Sarayı olarak Leicester Meyda-nı'nda açılan mağazayla 23 mağazaya ulaşan Simit Sarayı'nın Londra'daki fabrikası da yakında üretime geçecek.
Beş yıl içinde 150 mağazaya ulaşmayı hedeflediklerini söyleyen Abdullah Kavukçu, tüm operasyonları da kendi bünyelerinde yürüttüklerini vurguluyor. İngiltere, Simit Sarayı'nın yurtdışı satış gelirlerinin yüzde 30'unu oluşturuyor. 820 şubesiyle Ekonomist'in her yıl gerçekleştirdiği Franchise 100 araştırmasında bu yıl birincilik koltuğuna oturan Oses Çiğköfte de İngiltere'ye yelken açan şirketler arasında.
İlk şubelerini 2017 yılında açtıklarını söyleyen Oses Çiğköfte Franchise Müdürü Mücahit Öztürk, bu pazarı seçmelerinin nedenini, "Avrupa'nın gelir seviyesi yüksek ve kozmopolit ülkelerinden biri.
Ayrıca Türkiye'nin ihracatında ikinci sırada yer alan bir ülke. Vegan ürünlere karşı da artan bir ilgi var. Vegan çiğ köfte ile bu ürünü İngilizlere de sevdirmeye çalışıyoruz" açıklıyor. Öztürk, 2019 yılında açılacak yeni şubelerle birlikte İngiltere'nin yurtdışı satışları içerisindeki payını yüzde 20'ye yaklaştırmayı hedeflediklerini anlatıyor.
TÜRK PARTNERLE ÇALIŞIYOR
1920 Sultanahmet Köftecisi, 2015 yılında İngiltere'nin Manchester kentinde şubesini faaliyete geçirdi. Şirketin Onursal Başkanı Mehmet Tezçakın, Manchester'dan franchising teklifi aldıklarını söylüyor ve şöyle devam ediyor: "Manchester'da yaşayan bir Türk partnerle master franchise sözleşmesi imzaladık.
Büyük Britanya bölgesindeki operasyonlarımızı partnerimiz üzerinden yönetiyoruz. Bu şubemiz oldukça iyi iş yapıyor." İngiltere'nin yurtdışı satış gelirlerinin yüzde 10'unu oluşturduğunu ifade eden Mehmet Tezçakın, birkaç yıl içinde bu rakamın yüzde 30'lara ulaşacağını belirtiyor.
EĞİTİM AKADEMİSİ KURDU
Yüzde 100 yerli sermayeli Türk şirketi Pizza-bulls, dünyanın en büyük ikinci pizza tüketicisi İngiltere'yi, bu yılın mayıs ayında açtığı şubesinde Türk pizzasıyla tanıştırdı.
2019'da İngiltere'de büyümeyi hedefleyen marka, çalışanlarının ve yatırımcılarının daha iyi bir eğitim alması için Pizzabulls Eğitim Akademi'yi de hayata geçirdi. Pizzabulls CEO'su Cavit Can Kırbey, 2019 yılında İngiltere'de üç şube daha açmayı hedeflediklerini söylüyor.
Yurtiçi şube sayısını 80'e çıkartan ve 2018 yılı sonuna kadar 95 şubeye ulaşmayı hedefleyen Göçmen Börekçisi de yurtdışındaki kısa vadeli büyüme hedefini Avrupa'ya çevirdi. Şirket, ngiltere'deki yatırımcılar ile master franchise anlaşması imzalayarak hedefine giden ilk adımı attı.
Göçmen Börekçisi Yönetim Kurulu Başkanı İlker Can Dönmez, "İlk mağazamız Leicester şehrinde, Narborough Caddesi'nde açılacak. Avrupa hedefimizde İngiltere'de üç yıl içinde 20 mağaza açmak yer alıyor" diyor.
LONDRA'DA ÇİĞ KÖFTE SATIYOR
Türkiye'de 345 şube ile faaliyet gösteren Çiğköftem, İngiltere pazarına 2008 yılında adım attı. Londra'da bir şubeyle faaliyet gösterdiklerini ifade eden Çiğköftem Franchise ve Pazarlama Müdürü Tayfur Aktoprak, İngiltere'yi seçmelerinin nedenini şöyle anlatıyor: "İngiltere yurtdışına açılmak isteyen her markaya prestij katacak ülkelerden biri.
Mevcut şubemizdeki verimlilik ve gelen franchise talepleri bizleri İngiltere'de daha da büyümeye yönlendiriyor. Avrupa operasyon sistemimizin oturmuş olması bundan sonra İngiltere ve diğer Avrupa ülkelerinde geçmiş yıllara göre daha hızlı büyümemizi sağlayacak."
İNGİLTERE'YE AÇILMAK İSTEYENLERE 5 ÖNERİ
1- İngiltere’de çok güçlü bir yerel partnerle çalışmayı tercih edin ve mutlaka önceden araştırmanızı yapın.
2- Sadece sermaye açısından yeterli olmasına değil, aynı zamanda işine bağlı, markaya saygı duyan bir partner olmasına dikkat edin.
3- İşletmenizin lokasyonun yoğun olduğu bir cadde üzerinde olması oldukça önemli.
4- İşletmenizi kendiniz açacaksanız, bölgenin güçlü tedarikçileriyle çalışın.
5- Markanız Turquality Programı kapsamındaki şartları sağlıyorsa, mutlaka bu programa dahil olun. Zira Turquality Programı’nın yurtdışına açılmak isteyen firmalara birçok desteği bulunuyor.