Toplam büyüklüğü 20 milyar dolara ulaşan tatlı sektörü, girişimcilerin yeni gözdesi oldu. Geleneksel markaların franchise vererek büyümeye başlaması girişimciler için fırsatlar yaratıyor.
BURCU TUVAY
[email protected]
Bu arada dondurulmuş yoğurttan yenilebilir kurabiye fincanına kadar uzanan farklı konseptler de sektöre giriyor. Yüksek kâr marjı vaat eden sektör, uygun yatırım seçenekleri de sunuyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Pasta ve tatlı grubu, yeme-içme sektörünün en hızlı büyüyen segmentlerinden biri. Türkiye’de 30 bine yakın pastane bulunuyor. Sektörde 450 bin kişi çalışıyor ve 400’den fazla makine ve ekipman üreticisi, tedarikçisi faaliyet gösteriyor. Toplam tatlı sektörünün yaklaşık 20 milyar dolarlık ciroya sahip olduğu ifade ediliyor.
Türkiye'de günlük ortalama 600 ton baklava üretiliyor ve tahmini üretici sayısı 30 bin civarında. Yıllık toplam cironun 4,5 milyar TL'ye ulaştığına dair veriler bulunmasına rağmen, baklavacılık küçük ölçekli işletmeler ve mahalle arası pastanelerde bile yapılan bir iş haline geldiğinden net rakamları vermek çok mümkün değil.
Yani büyük bir ekosistemden bahsediyoruz. Sektöre farklı konseptlerde yeni markaların girmesiyle birlikte girişimciler için de önemli bir fırsat doğdu. Çünkü bu markaların birçoğu büyüme tercihini franchise vermekten yana kullanıyor. Tatlı sektöründeki oyuncuların büyüme planlarını ve sundukları girişim fırsatlarını sizler için araştırdık.
BAKLAVA KAZANDIRIYOR
Baklava denince akla ilk gelen isimlerden biri olan Güllüoğlu, 1871 yılında kurulmuştu. Ondan doğan Faruk Güllüoğlu ise 1995 yılında kuruldu. Şirketin yönetim kurulu başkanı Faruk Güllüoğlu, İstanbul, Antalya, Kocaeli, Tekirdağ, KKTC ve Azerbaycan’da olmak üzere toplam 69 mağaza ile faaliyet gösterdiklerini söylüyor.
Güllüoğlu, 2016 yılı sonuna kadar İstanbul ve Antalya’nın ardından çeşitli kentlerde bölge franchise’ı ya da bir üretim tesisinden beslenecek şekilde 15-20 franchise şube daha açmayı planladıklarını ifade ediyor. Faruk Güllüoğlu, geleneksel mağaza adı verilen tatlı ve kahvaltıya yönelik 80-150 m2 arasında büyüklüğe sahip dükkanlar ile 150 m2 ve üstü mağazalardan oluşan iki ayrı konsept sunuyor.
Güllüoğlu, “Biz kazan-kazan esası olmayan iş birliklerine hiçbir zaman sıcak bakmıyoruz. Eğer bir noktada yatırımın geri dönüşündesorun olacaksa açıklıkla karşı tarafa iletiyoruz. Genelde 3,5-4 yıl içerisinde yapılan yatırımın geri dönüşü olmasını ideal olarak kabul ediyoruz” diye konuşuyor.
Baklava sektörünün yeni oyuncularından Habeşoğlu Baklavaları, 2013 yılında faaliyete başladı. Şuruplu tatlı grubu, pasta, börek me. nüsüyle faaliyet gösterdiklerini söyleyen markanın B kumcusu Fırat Uzman, iki ilde 10 şube ile hizmet verdiklerini ifade ediyor. Toplam yatının maliyeti 150 bin ile 300 bin TL arasında. Franchise şubeler için yıllık 80 bin TL ciro hedefleniyor. Satış bedeli üzerinden yüzde 35 kâr marjı veriliyor. Marka kullanım bedeli olarak aylık 250 dolar alınıyor.
DONDURMA KONSEPTLERİ
2011 yılında faaliyete başlayan Spagetti Icecream, tekerlekli standlar üzerinde kurulmuş bir konsept. Standda Spagetti Icecream, Liberty Pancake ve Happy Churros olmak üzere üç farklı ürün hazırlanabiliyor.
Yedi ülkede toplam 17 noktada hizmet verdiklerini belirten markanın kurucusu Murat Aslanoğlu, mini cafe, stand ve pratik mutfak olmak üzere üç farklı konseptle franchise verdiklerini söylüyor. Aylık minimum 10 bin TL ciro hedefleniyor. Aslanoğlu, kâr marjının yüksek olduğunu belirtiyor. Royalty alınmıyor.
Türkiye pazarına 2013 yılında giriş yapan ABD’li Coldstone Creamery, dondurma, kek ve sandviç konseptiyle faaliyet gösteriyor. Şirket, şu anda dört ilde 14 şube ile hizmet veriyor. Coldstone Creamery Franchise ve Operasyon Direktörü Sezai Kavaklı, bu yıl iki ilde beş franchise şube daha açacaklarını belirtiyor.
350 bin TL yatırımla kurulabilen bu iş modelinde, aylık ciro hedefi 100 bin TL. Yüzde 20 kâr marjı sunduklarını ifade eden Kavaklı, 35 bin dolar royalty aldıklarını kaydediyor.
1986 yılında dondurma sektörüne giriş yapan İzmir menşeili Edem, menüsüne waffle da ekleyerek franchise vermeye başladı. Şirketin genel müdürü Tacettin Kaleli, ortalama bir cadde konseptinin 40 m2 iç mekan + 30 m2 bahçe oturma alanından oluştuğunu ve anahtar teslim komple yatırım bütçesinin 90 bin TL olduğunu söylüyor. Bayiler için aylık 50 bin TL ciro hedefleniyor. Royalty alınmıyor.
DONDURULMUŞ YOĞURT
İtalyan dondurulmuş yoğurtu Türkiye ile tanıştıran Ci Gusta, ülkemize 2012 yılında geldi. Franchising ile büyümeyi planlayan Ci Gusta, bu yılın sonuna kadar dört şubeye ulaşmayı hedefliyor. Başlangıç bedeli 5 bin ile 10 bin Euro arasında değişiyor.
Konsepte göre toplam yatırım maliyeti ise 20 bin ile 100 bin Euro arasında. Şubeler için aylık minimum 30 bin TL ciro hedefleniyor. Ci Gusta Türkiye Genel Müdürü Tahir Haytoğlu, kâr marjının yüksek olduğunu vurguluyor. Aylık cirodan yüzde 1-3 arasında royatly alınıyor.
Yaklaşık beş yıldır faaliyet gösteren ve Yogolat Frozen Yogurt markası ile ilerleyen Froyo Yogurt, ağırlıklı olarak var olan işletme modelleri yani kafe ve restoran konseptleri içinde ilerliyor. Bu işletmeleri frozen yogurt makine ve hammaddesi ile destekleyen firmanın ürünü Yogolat bayilikler de veriyor.
Bu bayilikler işletme modeli konseptiyle sunuluyor. Herhangi bir isim hakkı alınmıyor. Belirli miktarda ürün tüketim şartı ile yıllık 200 paket ürün alımıyla yıllık isim hakkı kullanımı sağlanıyor. 30 bin-65 bin TL aralığında sunulan bu konseptlere stand, makine ve soğutucu bedelleri dahil.
YENİLER DE GELİYOR
Sektöre yeni markalar ve konseptler de giriş yapıyor. Örneğin Çıtır Fincan, 2015 yılında kurulmuş bir konsept. Türkiye’de ilk defa yenilebilir kurabiye fincan üretimi yapan firma, franchise vererek büyüyor. Şu an için iki ilde iki şube ile faaliyet gösteriyor.
Firmanın hedefi bu yıl 10 şubeye ulaşmak. Franchise giriş bedeli olarak 15 bin dolar alınıyor. Toplam yatırım maliyeti ise 50 bin dolar. Bölgeler ve müşteri potansiyeline göre değişmekle birlikte, şubeler için aylık 60 bin TL ciro hedefi bulunuyor.
BURCU TUVAY
[email protected]
Bu arada dondurulmuş yoğurttan yenilebilir kurabiye fincanına kadar uzanan farklı konseptler de sektöre giriyor. Yüksek kâr marjı vaat eden sektör, uygun yatırım seçenekleri de sunuyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Türkiye'de günlük ortalama 600 ton baklava üretiliyor ve tahmini üretici sayısı 30 bin civarında. Yıllık toplam cironun 4,5 milyar TL'ye ulaştığına dair veriler bulunmasına rağmen, baklavacılık küçük ölçekli işletmeler ve mahalle arası pastanelerde bile yapılan bir iş haline geldiğinden net rakamları vermek çok mümkün değil.
Yani büyük bir ekosistemden bahsediyoruz. Sektöre farklı konseptlerde yeni markaların girmesiyle birlikte girişimciler için de önemli bir fırsat doğdu. Çünkü bu markaların birçoğu büyüme tercihini franchise vermekten yana kullanıyor. Tatlı sektöründeki oyuncuların büyüme planlarını ve sundukları girişim fırsatlarını sizler için araştırdık.
BAKLAVA KAZANDIRIYOR
Baklava denince akla ilk gelen isimlerden biri olan Güllüoğlu, 1871 yılında kurulmuştu. Ondan doğan Faruk Güllüoğlu ise 1995 yılında kuruldu. Şirketin yönetim kurulu başkanı Faruk Güllüoğlu, İstanbul, Antalya, Kocaeli, Tekirdağ, KKTC ve Azerbaycan’da olmak üzere toplam 69 mağaza ile faaliyet gösterdiklerini söylüyor.
Güllüoğlu, 2016 yılı sonuna kadar İstanbul ve Antalya’nın ardından çeşitli kentlerde bölge franchise’ı ya da bir üretim tesisinden beslenecek şekilde 15-20 franchise şube daha açmayı planladıklarını ifade ediyor. Faruk Güllüoğlu, geleneksel mağaza adı verilen tatlı ve kahvaltıya yönelik 80-150 m2 arasında büyüklüğe sahip dükkanlar ile 150 m2 ve üstü mağazalardan oluşan iki ayrı konsept sunuyor.
Güllüoğlu, “Biz kazan-kazan esası olmayan iş birliklerine hiçbir zaman sıcak bakmıyoruz. Eğer bir noktada yatırımın geri dönüşündesorun olacaksa açıklıkla karşı tarafa iletiyoruz. Genelde 3,5-4 yıl içerisinde yapılan yatırımın geri dönüşü olmasını ideal olarak kabul ediyoruz” diye konuşuyor.
Baklava sektörünün yeni oyuncularından Habeşoğlu Baklavaları, 2013 yılında faaliyete başladı. Şuruplu tatlı grubu, pasta, börek me. nüsüyle faaliyet gösterdiklerini söyleyen markanın B kumcusu Fırat Uzman, iki ilde 10 şube ile hizmet verdiklerini ifade ediyor. Toplam yatının maliyeti 150 bin ile 300 bin TL arasında. Franchise şubeler için yıllık 80 bin TL ciro hedefleniyor. Satış bedeli üzerinden yüzde 35 kâr marjı veriliyor. Marka kullanım bedeli olarak aylık 250 dolar alınıyor.
DONDURMA KONSEPTLERİ
2011 yılında faaliyete başlayan Spagetti Icecream, tekerlekli standlar üzerinde kurulmuş bir konsept. Standda Spagetti Icecream, Liberty Pancake ve Happy Churros olmak üzere üç farklı ürün hazırlanabiliyor.
Yedi ülkede toplam 17 noktada hizmet verdiklerini belirten markanın kurucusu Murat Aslanoğlu, mini cafe, stand ve pratik mutfak olmak üzere üç farklı konseptle franchise verdiklerini söylüyor. Aylık minimum 10 bin TL ciro hedefleniyor. Aslanoğlu, kâr marjının yüksek olduğunu belirtiyor. Royalty alınmıyor.
Türkiye pazarına 2013 yılında giriş yapan ABD’li Coldstone Creamery, dondurma, kek ve sandviç konseptiyle faaliyet gösteriyor. Şirket, şu anda dört ilde 14 şube ile hizmet veriyor. Coldstone Creamery Franchise ve Operasyon Direktörü Sezai Kavaklı, bu yıl iki ilde beş franchise şube daha açacaklarını belirtiyor.
350 bin TL yatırımla kurulabilen bu iş modelinde, aylık ciro hedefi 100 bin TL. Yüzde 20 kâr marjı sunduklarını ifade eden Kavaklı, 35 bin dolar royalty aldıklarını kaydediyor.
1986 yılında dondurma sektörüne giriş yapan İzmir menşeili Edem, menüsüne waffle da ekleyerek franchise vermeye başladı. Şirketin genel müdürü Tacettin Kaleli, ortalama bir cadde konseptinin 40 m2 iç mekan + 30 m2 bahçe oturma alanından oluştuğunu ve anahtar teslim komple yatırım bütçesinin 90 bin TL olduğunu söylüyor. Bayiler için aylık 50 bin TL ciro hedefleniyor. Royalty alınmıyor.
DONDURULMUŞ YOĞURT
İtalyan dondurulmuş yoğurtu Türkiye ile tanıştıran Ci Gusta, ülkemize 2012 yılında geldi. Franchising ile büyümeyi planlayan Ci Gusta, bu yılın sonuna kadar dört şubeye ulaşmayı hedefliyor. Başlangıç bedeli 5 bin ile 10 bin Euro arasında değişiyor.
Konsepte göre toplam yatırım maliyeti ise 20 bin ile 100 bin Euro arasında. Şubeler için aylık minimum 30 bin TL ciro hedefleniyor. Ci Gusta Türkiye Genel Müdürü Tahir Haytoğlu, kâr marjının yüksek olduğunu vurguluyor. Aylık cirodan yüzde 1-3 arasında royatly alınıyor.
Yaklaşık beş yıldır faaliyet gösteren ve Yogolat Frozen Yogurt markası ile ilerleyen Froyo Yogurt, ağırlıklı olarak var olan işletme modelleri yani kafe ve restoran konseptleri içinde ilerliyor. Bu işletmeleri frozen yogurt makine ve hammaddesi ile destekleyen firmanın ürünü Yogolat bayilikler de veriyor.
Bu bayilikler işletme modeli konseptiyle sunuluyor. Herhangi bir isim hakkı alınmıyor. Belirli miktarda ürün tüketim şartı ile yıllık 200 paket ürün alımıyla yıllık isim hakkı kullanımı sağlanıyor. 30 bin-65 bin TL aralığında sunulan bu konseptlere stand, makine ve soğutucu bedelleri dahil.
YENİLER DE GELİYOR
Sektöre yeni markalar ve konseptler de giriş yapıyor. Örneğin Çıtır Fincan, 2015 yılında kurulmuş bir konsept. Türkiye’de ilk defa yenilebilir kurabiye fincan üretimi yapan firma, franchise vererek büyüyor. Şu an için iki ilde iki şube ile faaliyet gösteriyor.
Firmanın hedefi bu yıl 10 şubeye ulaşmak. Franchise giriş bedeli olarak 15 bin dolar alınıyor. Toplam yatırım maliyeti ise 50 bin dolar. Bölgeler ve müşteri potansiyeline göre değişmekle birlikte, şubeler için aylık 60 bin TL ciro hedefi bulunuyor.