Levis, Dockers, Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Zara, Massimo Dutti ve Uniqlo gibi devlerin denim tedarikçisi olan Taypa Teksil, Mısır’ın ardından Cezayir’de de yatırım yapacak.
ÖZLEM BAY YILMAZ
[email protected]
800 milyon dolarlık yatırımın ilk etabı 2019’da devreye alınacak. Şirket 2018 yılında Balkanlar’da da bir tesis kuracak. Taypa Tekstil Genel Müdürü Burak Karaarslan, üretimin yüzde 80’ini ihraç ettiklerini söylüyor.
Temelleri 1977 yılında Mesut Toprak tarafından Sultanhamam’da kumaş üretimi ve ticaretiyle atılan Tay Group, zaman içinde farklı alanlara da giriş yaptı.
Şu anda gayrimenkul ve turizm işletmeciliği alanlarında da faaliyet gösteriyor. Bugün 3 binin üzerinde çalışanı bulunan grup, Astay Gayrimenkul çatısı altında Onaltıdokuz İstanbul ve Academia Apartments projelerini yürütürken, turizm sektöründe ise Four Seasons Bosphorus ve Sultanahmet otellerinin de sahibi. Şirket yakında Four Seasons Bodrum projesine de start verecek.
Ancak tekstil hala şirketin amiral gemisi. Öyle ki grup bünyesindeki denim şirketi Taypa Tekstil, 1 milyar dolarlık büyüklüğe sahip olan Türkiye denim sektörünün büyük üreticilerinden biri. Taypa Tekstil’in Türkiye’nin yanı sıra Mısır’da da yatırımı bulunuyor.
Taypa Tekstil şimdi başka ülkelere de yayılmayı planlıyor. Bu çerçevede Cezayir’de bölgenin en büyük tekstil kampüsünü kuruyor. Üç aşamadan oluşacak Cezayir yatırımının ilk fazının 2019 yılında devreye girmesi planlanıyor.
Şirket Cezayir’e 2025 yılına kadar üç fazda toplam 800 milyon dolarlık yatırım yapacak. Taypa Tekstil Genel Müdürü Burak Karaarslan, “2.5 milyon metrekarelik Cezayir tesisimiz tam entegre bir tesis olacak.
İplikten kumaşa kadar her şeyi üreteceğiz. Yılda 30 milyon adetlik üretim yapacağız. Üretimimizin yüzde 50’sini Cezayir iç piyasasına sunmayı, kalan kısmı AB ve ABD’ye satmayı hedefliyoruz” diyor.
TÜRKİYE’DE ÜÇ TESİSİ VAR
Taypa Tekstil’in merkezi İstanbul Büyükçekmece’de bulunuyor. Şirketin Türkiye ve Mısır operasyonu buradan yönetiliyor. Merkez ofiste 350, Bolu, Silivri ve Çorlu’daki üretim tesislerinde ise toplam 2 bin 400 kişiye istihdam sağlanıyor.
Şirket 2010 yılında 20 milyon dolarlık yatırımla Mısır’da konfeksiyon yatırımını devreye aldı. Mısır’da yılda 6 milyon adetlik üretimi olan Taypa Tekstil, buradan yoğun olarak ABD pazarına ürün satıyor.
Şirket Kuzey Afrika’da üretim kapasitesini ikiye katlayacak ikinci bir yatırım yapmaya hazırlanıyor. Cezayir’in Relizan Bölgesi’nde yeni bir yatırıma soyunduklarını belirten Burak Karaarslan, şöyle devam ediyor: “Burası Türkiye ve Mısır’daki tesislerimizden farklı olarak entegre bir tesis olacak. Cezayir’in AB ile serbest ticaret anlaşması var. Üstelik lojistik açısından da çok avantajlı.
İlk etapta 10 bin kişi, üçüncü faz tamamlandığında ise 25 bin kişi istihdam etmiş olacağız. İkinci ve üçüncü faz yatırımlarımızda konfeksiyon dışında çorap, triko, ev tekstili gibi alanlarda da üretimimiz olacak. Bizler artık ürün değil ‘hız’ satıyoruz. Tekstil sektöründe artık alıcılar ucuz fiyattan çok hızlı teslimat yapan şirketleri tercih ediyor."
BALKANLAR’A YATIRIM
Taypa Tekstil, 2019 yılına kadar Türkiye ve yurtdışındaki tesislerinde yıllık 45 milyon adetlik kapasiteye ulaşacak. Bugün 50 ülkeye ihracat yapan şirket, dünyadaki yatırım fırsatlarını araştırmaya devam ediyor. Özellikle de AB ülkeleri Taypa’nın merceği altında.
Son dönemde Balkanlar üzerine pazar araştırmaları yaptıklarını ifade eden Burak Karaarslan, “Balkanlara yatırımı ciddi ciddi düşünüyoruz. Bunu 2018 sonuna kadar devreye sokmak istiyoruz. Burada konfeksiyon tesisi kurmayı planlıyoruz” diyor.
Öte yandan şirket yurtdışında ofis kurma çalışmalarına da hız vermiş durumda. Yakında New York’ta Türk Ticaret Merkezi’nde ofis açacak olan Taypa, buradan Mısır operasyonunun pazarlama faaliyetlerini yürütecek. Londra’da da ofis açılması planlanıyor. Burada ise pazarlama faaliyetlerinin yanı sıra showroom, tasarım birimi gibi departmanlar da yer alacak.
YÜZDE 80 İHRACATA ÇALIŞIYOR
Türkiye hazır giyim sektörünün 17-18 milyar dolarlık büyüklüğe sahip olduğu tahmin ediliyor. Bunun içinde denim ise 1 milyar dolarlık pay alıyor.
Taypa Tekstil, irili ufaklı pek çok şirketin faaliyet gösterdiği denim sektöründeki önemli oyuncular arasında yer alıyor. Üretiminin yüzde 80’ini ihraç eden şirket, önümüzdeki dönemde yeni yatırımlarının etkisiyle birlikte ihracat oranını yüzde 85’e çıkarmayı planlıyor.
Son dönemde Emre Erdemoğlu, Niyazi Erdoğan gibi moda tasarımcılarıyla işbirliği yapan şirket, dünya markalarına kendi tasarımlarını ihraç ediyor.
Bunlar arasında Levis, Dockers, Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Zara, Massimo Dutti ve Uniqlo gibi dev markalar yer alıyor. Taypa’nın Japon Uniqlo’nun çalıştığı tek Türk tedarikçi olduğuna vurgu yapan Burak Karaarslan, şunları ekliyor: “Zara gibi ünlü markalara her ay en az 50 yeni ürünle gidiyoruz.
Sektörümüzde işler değişti. Önceden şirketler bize gelip elindeki tasarımı üretmemizi istiyordu. Artık onlar için neler tasarladığımızı soruyorlar. Bizim tasarımlarımızdan onaydan geçen parçalar ünlü markaların koleksiyonlarında yer alıyor. İngiltere’den New Look ve Jack Wills markalarıyla da yeni çalışmaya başladık.
İç pazarda ise sadece Mavi ile çalışıyoruz. Şu anda ciromuzun yüzde 21’i kendi tasarımlarımızdan geliyor. Bunu yüzde 50’lere çıkarmayı hedefliyoruz.”
CİROSU 100 MİLYON EURO
İSO 500 listesinde 2015 yılında 480’inci sırada yer alan şirket, 2016 yılında ise 383’üncü sıraya yükseldi. 2016 yılında ihracatını yüzde 13 oranında artırarak 84 milyon 316 bin dolarlık ihracat yaparak İTKİB’in platin ödülünü alan Taypa, Türkiye’nin en çok hazır giyim ihracatı yapan 10 şirketi arasında yer aldı.
2015 yılında 80 milyon Euro olan cirolarının 2016 yılında 100 milyon Euro’yu bulduğunu belirten Burak Karaarslan, “Bu yıl da yüzde 10’luk ciro artışı bekliyoruz. Adetsel olarak da böyle bir büyüme planlıyoruz” diyor.
Taypa Tekstil, kadın dostu şirketlerden biri. İstihdamının yüzde 65’ini kadınlar oluşturuyor. Öte yandan şirket AR-GE ve inovasyona da büyük önem veriyor. Cirosunun yüzde 5’ini bu alana ayırıyor. Şirketin bin metrekarelik bir tasarım ve AR-GE merkezi var. Burada 25 kişilik bir ekip çalışıyor.
ÖZLEM BAY YILMAZ
[email protected]
800 milyon dolarlık yatırımın ilk etabı 2019’da devreye alınacak. Şirket 2018 yılında Balkanlar’da da bir tesis kuracak. Taypa Tekstil Genel Müdürü Burak Karaarslan, üretimin yüzde 80’ini ihraç ettiklerini söylüyor.
Temelleri 1977 yılında Mesut Toprak tarafından Sultanhamam’da kumaş üretimi ve ticaretiyle atılan Tay Group, zaman içinde farklı alanlara da giriş yaptı.
Şu anda gayrimenkul ve turizm işletmeciliği alanlarında da faaliyet gösteriyor. Bugün 3 binin üzerinde çalışanı bulunan grup, Astay Gayrimenkul çatısı altında Onaltıdokuz İstanbul ve Academia Apartments projelerini yürütürken, turizm sektöründe ise Four Seasons Bosphorus ve Sultanahmet otellerinin de sahibi. Şirket yakında Four Seasons Bodrum projesine de start verecek.
Ancak tekstil hala şirketin amiral gemisi. Öyle ki grup bünyesindeki denim şirketi Taypa Tekstil, 1 milyar dolarlık büyüklüğe sahip olan Türkiye denim sektörünün büyük üreticilerinden biri. Taypa Tekstil’in Türkiye’nin yanı sıra Mısır’da da yatırımı bulunuyor.
Taypa Tekstil şimdi başka ülkelere de yayılmayı planlıyor. Bu çerçevede Cezayir’de bölgenin en büyük tekstil kampüsünü kuruyor. Üç aşamadan oluşacak Cezayir yatırımının ilk fazının 2019 yılında devreye girmesi planlanıyor.
Şirket Cezayir’e 2025 yılına kadar üç fazda toplam 800 milyon dolarlık yatırım yapacak. Taypa Tekstil Genel Müdürü Burak Karaarslan, “2.5 milyon metrekarelik Cezayir tesisimiz tam entegre bir tesis olacak.
İplikten kumaşa kadar her şeyi üreteceğiz. Yılda 30 milyon adetlik üretim yapacağız. Üretimimizin yüzde 50’sini Cezayir iç piyasasına sunmayı, kalan kısmı AB ve ABD’ye satmayı hedefliyoruz” diyor.
TÜRKİYE’DE ÜÇ TESİSİ VAR
Taypa Tekstil’in merkezi İstanbul Büyükçekmece’de bulunuyor. Şirketin Türkiye ve Mısır operasyonu buradan yönetiliyor. Merkez ofiste 350, Bolu, Silivri ve Çorlu’daki üretim tesislerinde ise toplam 2 bin 400 kişiye istihdam sağlanıyor.
Şirket 2010 yılında 20 milyon dolarlık yatırımla Mısır’da konfeksiyon yatırımını devreye aldı. Mısır’da yılda 6 milyon adetlik üretimi olan Taypa Tekstil, buradan yoğun olarak ABD pazarına ürün satıyor.
Şirket Kuzey Afrika’da üretim kapasitesini ikiye katlayacak ikinci bir yatırım yapmaya hazırlanıyor. Cezayir’in Relizan Bölgesi’nde yeni bir yatırıma soyunduklarını belirten Burak Karaarslan, şöyle devam ediyor: “Burası Türkiye ve Mısır’daki tesislerimizden farklı olarak entegre bir tesis olacak. Cezayir’in AB ile serbest ticaret anlaşması var. Üstelik lojistik açısından da çok avantajlı.
İlk etapta 10 bin kişi, üçüncü faz tamamlandığında ise 25 bin kişi istihdam etmiş olacağız. İkinci ve üçüncü faz yatırımlarımızda konfeksiyon dışında çorap, triko, ev tekstili gibi alanlarda da üretimimiz olacak. Bizler artık ürün değil ‘hız’ satıyoruz. Tekstil sektöründe artık alıcılar ucuz fiyattan çok hızlı teslimat yapan şirketleri tercih ediyor."
BALKANLAR’A YATIRIM
Taypa Tekstil, 2019 yılına kadar Türkiye ve yurtdışındaki tesislerinde yıllık 45 milyon adetlik kapasiteye ulaşacak. Bugün 50 ülkeye ihracat yapan şirket, dünyadaki yatırım fırsatlarını araştırmaya devam ediyor. Özellikle de AB ülkeleri Taypa’nın merceği altında.
Son dönemde Balkanlar üzerine pazar araştırmaları yaptıklarını ifade eden Burak Karaarslan, “Balkanlara yatırımı ciddi ciddi düşünüyoruz. Bunu 2018 sonuna kadar devreye sokmak istiyoruz. Burada konfeksiyon tesisi kurmayı planlıyoruz” diyor.
Öte yandan şirket yurtdışında ofis kurma çalışmalarına da hız vermiş durumda. Yakında New York’ta Türk Ticaret Merkezi’nde ofis açacak olan Taypa, buradan Mısır operasyonunun pazarlama faaliyetlerini yürütecek. Londra’da da ofis açılması planlanıyor. Burada ise pazarlama faaliyetlerinin yanı sıra showroom, tasarım birimi gibi departmanlar da yer alacak.
YÜZDE 80 İHRACATA ÇALIŞIYOR
Türkiye hazır giyim sektörünün 17-18 milyar dolarlık büyüklüğe sahip olduğu tahmin ediliyor. Bunun içinde denim ise 1 milyar dolarlık pay alıyor.
Taypa Tekstil, irili ufaklı pek çok şirketin faaliyet gösterdiği denim sektöründeki önemli oyuncular arasında yer alıyor. Üretiminin yüzde 80’ini ihraç eden şirket, önümüzdeki dönemde yeni yatırımlarının etkisiyle birlikte ihracat oranını yüzde 85’e çıkarmayı planlıyor.
Son dönemde Emre Erdemoğlu, Niyazi Erdoğan gibi moda tasarımcılarıyla işbirliği yapan şirket, dünya markalarına kendi tasarımlarını ihraç ediyor.
Bunlar arasında Levis, Dockers, Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Zara, Massimo Dutti ve Uniqlo gibi dev markalar yer alıyor. Taypa’nın Japon Uniqlo’nun çalıştığı tek Türk tedarikçi olduğuna vurgu yapan Burak Karaarslan, şunları ekliyor: “Zara gibi ünlü markalara her ay en az 50 yeni ürünle gidiyoruz.
Sektörümüzde işler değişti. Önceden şirketler bize gelip elindeki tasarımı üretmemizi istiyordu. Artık onlar için neler tasarladığımızı soruyorlar. Bizim tasarımlarımızdan onaydan geçen parçalar ünlü markaların koleksiyonlarında yer alıyor. İngiltere’den New Look ve Jack Wills markalarıyla da yeni çalışmaya başladık.
İç pazarda ise sadece Mavi ile çalışıyoruz. Şu anda ciromuzun yüzde 21’i kendi tasarımlarımızdan geliyor. Bunu yüzde 50’lere çıkarmayı hedefliyoruz.”
CİROSU 100 MİLYON EURO
İSO 500 listesinde 2015 yılında 480’inci sırada yer alan şirket, 2016 yılında ise 383’üncü sıraya yükseldi. 2016 yılında ihracatını yüzde 13 oranında artırarak 84 milyon 316 bin dolarlık ihracat yaparak İTKİB’in platin ödülünü alan Taypa, Türkiye’nin en çok hazır giyim ihracatı yapan 10 şirketi arasında yer aldı.
2015 yılında 80 milyon Euro olan cirolarının 2016 yılında 100 milyon Euro’yu bulduğunu belirten Burak Karaarslan, “Bu yıl da yüzde 10’luk ciro artışı bekliyoruz. Adetsel olarak da böyle bir büyüme planlıyoruz” diyor.
Taypa Tekstil, kadın dostu şirketlerden biri. İstihdamının yüzde 65’ini kadınlar oluşturuyor. Öte yandan şirket AR-GE ve inovasyona da büyük önem veriyor. Cirosunun yüzde 5’ini bu alana ayırıyor. Şirketin bin metrekarelik bir tasarım ve AR-GE merkezi var. Burada 25 kişilik bir ekip çalışıyor.