DOLAR
34,59
0,30%
DOLAR
EURO
36,06
-0,48%
EURO
GRAM ALTIN
3019,09
1,91%
GRAM ALTIN
BIST 100
9549,89
1,94%
BIST 100
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Dijital sesli platformlar globale açılıyor

Haberimizde Türkiye’den çıkan dijital sesli platformların büyüme hedeflerini araştırdık.

18 Mart 2024 | 01:04
Dijital sesli platformlar globale açılıyor

Günümüzde akıllı cihaz kullanıcıları, en az bir dijital sesli platform kullanır hale geldi. Bu da dijital sesli platform girişimlerini her geçen gün artırıyor. Türkiye'de de yayına başlayan pek çok girişim, kısa zamanda yurtdışına açılmayı hedefliyor.

3-16 Mart- 2024 tarihli sayıdan

Teknoloji ile dijital sesli platformlar da büyük gelişmeler yaşadı ve neredeyse akıllı cihazı olan her bir kullanıcı, en az bir dijital sesli platform kullanır hale geldi. 

Türkiye'de ağırlıklı olarak müzik dinlemek amaçlı dijital sesli platformlar kullanılsa da podcast dinlemek amacıyla kullananların sayısı da her geçen gün artıyor. İnsanların çok daha mobil olduğu ve çok fazla içeriğe maruz kaldığı günümüzde gerek müzik gerek kitap okumak gerekse de podcast dinlemek açısından kullanıcıların bu platformlara olan ilgisi artıyor.

Dünya genelinde alt yazılım teknolojileri gelişiyor, analiz, yapay zeka dil ses desteği gibi gelişen teknolojiler ile sektör daha da büyüyor. Yatırım ekosistemi içerisinde büyük teknoloji şirketleri ve girişim sermayeleri, sesli teknolojilere ve platformlara yatırımlar yapmaya devam ediyor. 

Bu da rekabeti artırarak, kullanıcılar için daha çeşitli ve kaliteli içeriklerin sunulmasını sağlıyor. Türkiye'de de yerli dijital sesli platformların sayısı her geçen gün artıyor. Bu platformlar kısa sürede dünya genelinde kullanıcılarla buluşmayı hedefliyor. Haberimizde Türkiye'den çıkan dijital sesli platformların büyüme hedeflerini araştırdık.

ABD'DE BÜYÜYECEK

Örneğin sosyal podcast platformu Poddy, geçtiğimiz yıl şubat ayında çıkarttığı beta sürümü ile uygulama marketlere giriş yaptı. Uygulamada, dinlenen podcast ile etkileşime geçmek, hızlıca podcast kaydedip yayınlamak, yayınlanan podcastten dinlenme başı gelir elde etmek gibi olanaklar sunuluyor. 

Bugüne kadar Poddy'den üretilen podcast sayısının 12 binin üzerinde olduğuna dikkat çeken Poddy CEO'su Cüneyt Göktürk, "Bu rakam Poddy öncesinde Türkiye'de üretilen podcast rakamına neredeyse eşit diyebiliriz" diyor. Kullanıcı sayısının 107 bini geçtiğini söyleyen Göktürk, hedeflerinin 2024 sonunda 1 milyona ulaşmak olduğunu ifade ediyor. Poddy'nin Türk girişimciler tarafından ABD'de kurulmuş bir girişim olduğuna işaret eden Göktürk, yurtdışı hedefleriyle ilgili şunları söylüyor:

"Kaliforniya'da ölçeklenmek üzere yılın ikinci yarısında Amerika pazarında görünürlüğümüzü artıracağız. Avrupa ve Uzakdoğu pazarı da sonrasında ağırlık vermeyi planladığımız pazarlar. 

Uygulamamız şu an altı dilde ve dünyanın birçok bölgesinde kullanılabilir durumda. Yapay zeka entegrasyonu ile 42 dile çeviri imkânı, farklı dillerdeki içeriği kendi dilinizde dinleme olanağı verirken kendi içeriğinizin de 42 farklı dile çevrilerek tüm dünyadan dinlenebilmesine olanak sağlayacağız."

ÇOK SESLİ YAYINLAR

İnteraktif, sosyal ve çok sesli bir platform olan Karma Türkiye ise müzik yayını, podcast'ler, abone olma, takip etme gibi sosyal medya özelliklerini ücretsiz olarak kullanıcılarıyla paylaşıyor. Radyo programları, radyo programlarından kesitler ve podcast'ler ücretsiz üye olarak dinlenebiliyor. 

Sesli içerikler ise sadece ücretli abonelerine sunuluyor. Aynı zamanda ücretli aboneler, platformu reklamsız olarak deneyimleyebiliyor. Karma Türkiye CEO'su ve Kurucu Ortağı Dilruba Özcan Hocaoğlu, insanların radyo, podcast ya da ilgi alanlarına benzer ilgi alanlarına sahip diğer insanlarla bir arada olacakları sesli bir dünya sunduklarını söylüyor.

Tarihte yaşamış en ünlü katillerden insanlar üzerinde yapılan akıl almaz deneylere, hayranlık uyandıracak icatlardan dünyanın en ünlü akıl hastanelerine kadar farklı birçok alanda sesli içerik sunduklarını belirten Hocaoğlu, "Kasım 2022'de sahada yerimizi aldık. 

5 bin üretim gerçekleştirdik. Bu yıl mevcut üretimin üç katını planlıyoruz. 1,5 milyon radyo kullanıcısına, aylık 45 bin tekil platform kullanıcı ve 10 bin aktif üye rakamlarına ulaştık. 200 binden fazla tekil, 50 binin üzerinde aktif kullanıcı hedefliyoruz. 2025 yılında ilk yurtdışı pazar yeri konumlamasını planlıyoruz" diyor.

100 BİN SANATÇIYA ULAŞACAK

Müzisyenleri ve müzikseverleri canlı performanslar ile bir araya getiren canlı müzik ve eğlence uygulaması Musixen, aynı zamanda müzisyenler ile sohbet edilebilen bir sosyal platform. 

Zamandan, mekandan bağımsız her müzik türünden binlerce müzisyeni ve müzikseveri ağırladıkları global bir platform olduklarını söyleyen Musixen Kurucusu ve CEO'su Çağrı Bozay, şimdiye kadar platformda 1,2 milyondan fazla sesli içerik üretildiğini belirtiyor. 

Bu yıl gerçekleştirmeyi planladıkları büyük bir medya grubu ile güçlerini birleştirme süreci tamamladığında iki yıl içerisinde global olarak 5 milyondan fazla yeni içerik üreteceklerini ifade eden Bozay, şöyle devam ediyor:

"Platformumuzda global olarak kayıtlı 15 binin üzerinde sanatçı ve 1,8 milyon kullanıcıya ev sahipliği yapıyoruz. 2025 sonundaki hedefimiz 10 milyon kullanıcı, 100 bin sanatçıya ulaşmak. Türkiye dışında Nijerya, Azerbaycan ve Meksika'da partnerlerimizle birlikte faaliyet gösteriyoruz. 2025 sonuna kadar Sahra Altı, Güney Amerika ve Asya'daki ülkelerin hepsinde lokal müzisyenler operasyonlarına başlayacağız."

MÜZİĞİ YATIRIMA DÖNÜŞTÜRECEK

'Sevdiğin şarkıya ve sanatçıya ortak ol' mottosuyla geçtiğimiz ağustos ayında girişim yolculuğuna başlayan Soundbank ise müzisyenlere gelirlerini dinleyenlerle paylaşmanın yolunu açacak. Müzikseverler, dijital müzik platformlarından müzik dinlediklerinde, her bir dinleme sonucunda şarkının hak sahiplerine belirli bir ödeme yapılıyor. Soundbank ise bu ödemeleri şarkı dinlendikçe zaman kısıtlaması olmadan düzenli bir şekilde hak sahiplerine ulaştıracak.

Soundbank CEO'su Tezcan Turasan, Sound-bank'i yeni bir dijital müzik platformu olarak konumlandırmıyor. Soundbank içerisinde sadece müzik severler ve bireysel yatırımcılar değil, kurumsal yatırım fonları, hedge fonlar ve girişim sermayesi fonları gibi birçok kurumsal yatırımcının yer alabileceği bir altyapı inşa ettiklerini söyleyen Turasan, şöyle devam ediyor:

"Soundbank PRO adını verdiğimiz bu modelimiz ile fonların bütçeleri uygun özel paketler tasarlayabiliyoruz. Bu sayede fonlar düzenli gelir etme fırsatı bulurken, yıllar içerisinde artış gösteren bu sektöre risklerini minimize ederek dahil olmuş oluyorlar."

  • Ekosistemi büyüten dört faktör
    Genç kuşaklar, radyodan sonra dijital sesli platformları dilediği müziği dilediği zamanda dinleyebilmesi açısından çok çabuk sahiplendi. Bu da platformların kullanıcı sayısını her geçen artırıyor.
  • Müziğe ikame olarak alternatif arayanlar, samimiyet temelli bir içerik ararken podcast ile tanışıyor ve sesli içerik platformlarını podcast’ten dinliyor.
  • Özellikle pandemi ile başlayan podcast’in yükseliş serüveni, bu samimiyet temelli bağ ve bireye sunduğu fayda ile her geçen gün büyüyerek artıyor.
  • ABD’de her gün iki yetişkinden birinin en az bir podcast dinlendiği düşünüldüğünde, Türkiye için buradaki potansiyelin yüksek olduğu ifade ediliyor.
0


  • ALTIN GRAM - TL 3019,09 1,91%
  • ALTIN ONS 2714,46 1,6%
  • BIST 100 9549,89 1,94%
  • DOLAR/JAPON YENI 154,837 0,215%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,39777 0,06873%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 104,35 3,4169%
  • DOLAR/TURK LIRASI 34,5889 0,2978%
  • EURO/DOLAR 1,0418 -0,5869%
  • EURO/TURK LIRASI 36,0649 -0,4834%
  • STERLIN/DOLAR 1,25309 -0,51762%
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL