Turizm son iki yılda yeniden yükselişe geçse de gelirde parlak günlerine geri dönemedi. 2020'de en önemli hedef turist başına geliri arttırmak olacak. 2020'de çift haneli büyüme beklenirken getirilen iki verginin sektörü olumsuz etkilemesinden korkuluyor.
LEVENT GÖKMEN DEMİRCİLER
[email protected]
Türkiye'nin döviz girdisi sağlayan sektörlerinin başında yer alan turizm sektörü, krizli yılları geride bırakıp yükseliş sürecine girdi.
2019 yılını 52 milyon turistle kapatacak olan sektör, 2020'de 58 milyon ziyaretçi ile 40,8 milyar dolarlık turizm geliri hedefliyor.
Turizm Tanıtma Fonu Payı ve Konaklama Vergisi adıyla iki yeni vergi konulması ise sektörde tedirginlik yarattı.
Toparlanma sürecine giren ancak gelirde eski günlere dönemeyen sektörün rekabet gücünü kaybetmesinden endişe ediliyor.
Kültür ve Turizm Bakanlığı da yeni dönemde tanıtım atağı yapıp turizm gelirini artırmayı planlıyor.
EN ÖNEMLİ PAZARLAR
Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkanı Sururi Çorabatır, Almanya, Hollanda, İngiltere Rusya'nın 2020'de de Türkiye'nin en önemli pazarları olmaya devam edeceğini söylüyor.
İskandinav pazarından ciddi geri dönüşler görülürken, Polonya, Çek Cumhuriyeti, Romanya ve Slovakya önümüzdeki beş yılın en hareketli pazarları olacak. Çin, Kore ve Japonya ise mercek altına alınan pazarları oluşturuyor.
Türkiye Otelciler Birliği'nin (TÜROB) veri analiz şirketi STR'den derlediği verilere göre, Türkiye'de 2019'da ortalama oda fiyatları 80 Euro iken Avrupa'da 114 Euro oldu.
Ortalama oda fiyatı İstanbul'da 91 Euro, Antalya'da 98 Euro, Atina'da 142, Milano'da 151 Euro seviyesindeydi. Türkiye Otelciler Birliği (TÜROB) Başkanı Müberra Eresin, turizmde toparlanma yaşandığını, oda fiyatlarını artırmada önemli olan kongrelerde canlanma görüldüğünü söylüyor.
TRENDLER DEĞİŞİYOR
Günümüzde Y ve Z kuşağıyla birlikte tatil eğilimleri de değişiyor, online satışların oranı giderek artıyor. 2020 yılında alternatif turizm türleri belirleyici trend olacak.
Özellikle kent turizmi, kültür turizmi, gastronomi, kişiye özel seyahat paketleri, yaratıcı turizm gibi alternatif turizm alanlarında yükseliş sürecek. Kruvaziyer ve MICE turizmi gibi uzun vadeli planlamalarla gelişen turizm segmentlerinde de yükseliş başlayacak.
Çevre duyarlılığının giderek yaygınlaşması, sürdürülebilir turizmin önem kazanması da önemli bir gelişme.
Cornelia Deluxe Hotel Genel Müdürü Ali Şahin, 2020 yılında fiyatların sabit kalması nedeniyle iç pazarda yükseliş beklediklerini söylüyor. Şahin, 2020 turizm sezonunun iyi geçmesini beklediklerini de vurguluyor.
SURURİ ÇORABATIR TÜROFED BAŞKANI
“TURİZMDE YÜKSELİŞ SÜRECEK”
"2020 yılında turizmde yükselişin sürmesini bekliyoruz. Turizm Tanıtım Ajansı'nın agresif tanıtım politikasının turizme ciddi katkı sağlayacağını, çift haneli rakamlarla büyüyeceğimizi düşünüyorum.
Bölgesel konjonktürün olumlu seyretmesi halinde, başta İstanbul, Kapadokya ve Antalya olmak üzere, Türkiye'nin iyi bir sezon geçireceğini, iç pazarın da canlı olacağını tahmin ediyorum.”