25 milyondan fazla ürün çeşidinin bulunduğu Hepsiburada, dev bir e-ticaret platformuna dönüştü. Hepsiburada CEO'su Murat Emirdağ, “Hindistan'ın batısından Almanya'nın doğusuna kadar olan bölgede en büyük teknoloji şirketi olmayı hedefliyoruz" diyor.
BURCU TUVAY
[email protected]
Türkiye ve bölgede lider e-ticaret platformu koltuğuna oturan Hepsiburada, milyonlarca müşterisi, 17 bini aşkın iş ortağı, yeni girişimcileri ve çözüm ortaklarıyla büyük bir ekosistem oluşturuyor.
Geçtiğimiz şubat ayında şirketin yönetim kurulu üyeliğinden CEO'luk görevine geçen Murat Emirdağ, ilk röportajını Ekonomist'e verdi.
Murat Emirdağ, ABD merkezli danışmanlık ve yatırım firması M-Factory Ventures'i kurmadan önce, Silikon Vadisi'nde Microsoft, Zynga ve Instacart gibi sektörlerinde lider teknoloji şirketlerinin dünya merkezlerinde uzun yıllar üst düzey yöneticilik yaptı.
Emirdağ, Hepsiburada'yı global bir başarı hikayesine dönüştüreceklerini söylüyor. "Hindistan'ın batısından Almanya'nın doğusuna kadar olan bölgede en büyük teknoloji şirketi olmayı hedefliyoruz" diyen Emirdağ, sorularımızı şöyle yanıtladı:
Öncelikle Hepsiburada'nın ulaştığı büyüklük hakkında kısaca bilgi verir misiniz?
Hepsiburada, Türkiye'nin ve bölgenin en büyük e-ticaret platformu. Ayda 100 milyondan fazla ziyarete ev sahipliği yapıyoruz. 35'ten fazla kategoride 25 milyonun üzerinde ürün çeşidinin bulunduğu bir alışveriş platformuyuz.
'Perakende' iş modelimizin yanı sıra, bir ekosistem olarak hayata geçirdiğimiz 'Pazaryeri' iş modelimizle Anadolu'nun en ücra köşesinde dahi olsa Hepsiburada'da yer alan tüm işletmelerin ürünlerini Türkiye'nin dört bir köşesine ulaştırmalarını sağlıyoruz.
Platformumuzda yer alan 17 bini aşkın KOBİ, girişimci ve markayı 'HepsiGlobal' ile şimdi de yurtdışı pazarlara açmaya başladık. Kendi coğrafyalarındaki en büyük pazaryerleri ile stratejik iş ortaklığı yaptık. Amacımız platformumuzdaki iş ortaklarımızı bizimle birlikte birer dünya oyuncusu haline getirmek.
Nasıl bir büyüme performansı sergiliyorsunuz?
Büyüme oranımız her yıl yaklaşık yüzde 35'lerde olan sektör ortalamasının üzerinde. 2018 yılında büyümemiz yüzde 60'lardaydı. 2019 sonunda yine pazar büyümesinin çok üzerinde bir büyüme oranına erişmiş olacağız.
Nasıl bir vizyonla hareket ediyorsunuz?
Sadece Türkiye'nin ve bölgenin değil çok daha büyük bir coğrafyanın oyuncusu haline gelmek için çalışıyoruz. Hindistan'ın batısından Almanya'nın doğusuna kadar olan bölgede en büyük teknoloji şirketi olmayı hedefliyoruz. Bu bizim inanarak koştuğumuz bir vizyon. Çünkü internet alışverişini uçtan uca bütün bir deneyim olarak görüyoruz.
Bu deneyimin satın almadan teslimata kadar olan tüm süreçlerinde sürekli yeni teknolojik geliştirme ve servisler tasarlıyoruz. Hem perakende hem de pazar yeri olarak bu kadar büyük ölçekte hizmet verebilen tek şirketiz.
100 bin m2 alana kurulu Akıllı Operasyon Merkezi'miz, Türkiye'nin en büyük e-ticaret operasyon merkezi. İçinde yüzlerce mühendisin yer aldığı hatırı sayılır bir AR-GE yapılanmamız var. Teknolojiye durmadan yatırım yapıyor, müşterilerimizin hayatını kolaylaştıracak inovasyonlar üzerinde çalışmalarımızı sürdürüyoruz.
Biz genç, dinamik ve girişimci ruhlu bir teknoloji şirketiyiz. Kurucumuz Hanzade Doğan Boyner'in şirketin kuruluşundan itibaren yaşattığı girişimcilik ruhunu canlı tutmayı tüm heyecanımızla sürdürüyoruz. Amacımız müşterilerimizin hayatına sürekli değer katarak Türkiye'den herkesin gurur duyacağı global bir başarı hikayesi çıkarmak.
HepsUet ile lojistik operasyonu da kendiniz gerçekleştiriyorsunuz. Bu size nasıl bir avantaj sağlıyor?
HepsUet, inovatif yaklaşımı ve sunduğu kaliteyle sektörde büyük fark yaratan bir hizmet oldu. Türkiye'de üç yıldır faaliyette. HepsUet ile hafta içi ya da sonu fark etmeksizin aynı gün ya da ertesi gün randevulu sipariş seçeneklerini sunmaya başladık.
HepsUet ile e-ticaret alışverişinin kontrolü artık müşterilerde oluyor. Hepsijet aynı zamanda farklı şirketlere de hizmet verip Türkiye'de dağıtım sektöründe çıtayı yükseltiyor.
Yurtdışı pazarlarda nasıl bir büyüme stratejisi izliyorsunuz?
HepsiGlobal ismiyle, platformumuzda yer alan ürünleri yurtdışındaki müşterilerimize ulaştırdığımız bir iş modelini hayata geçirdik. Hepsiburada'da yer alan 17 bini aşkın KOBİ, girişimci ve markayı HepsiGlobal ile yurtdışı pazarlara açmaya başladık.
Farklı coğrafyalardaki en büyük pazar yerleri ile stratejik iş ortaklığı yaptık. O platformlarda da Türk mallarını satmaya başladık. Teknik kapasitemiz ve gücümüzle bunu tüm dünyaya ihracatı yaygınlaştırabilecek durumdayız.
Siz aynı zamanda girişimci bir şirketsiniz. Bu kapsamda girişimcilere yönelik ne gibi yatırımlarınız bulunuyor?
Şirketimizin kurucusu Hanzade Doğan Boyner da girişimci bir lider. Hepsiburada'nın bir teknoloji start-up'ı olarak kuruluş hikayesi aslında kadın girişimciliği konusundaki vizyonumuzla çok güzel örtüşüyor.
Bizim çalışanlarımız ve hatta yöneticilerimiz arasında kadınların ciddi bir yoğunluğu var. Dolayısıyla kadın girişimcileri her zaman destekliyoruz. DNA'mızda kadınların ekonomiye entegre olması gibi bir vizyon var. Kadın girişimcilerimizi desteklemek amacıyla, 2017'de Hepsiburada Pazaryeri dahilinde, kadın girişimcileri tek bir çatı altında toplayan 'Girişimci Kadınlara Teknoloji Gücü' programını hayata geçirdik.
Program kapsamında, yüzde 51 hissesinin sahibi kadın olan işletmelere, ücretsiz mağaza açma hakkı, indirimli komisyon oranları, kampanya ve pazarlama desteği gibi teşvikler sunuyoruz. Pazarlama ve teknoloji gücümüzü girişimci kadınlar için seferber ederek onların toplumda rol model olmalarını ve sürdürülebilir ekonomiye sağlayacakları katkıyı artırmayı hedefliyoruz.
İki yılda nasıl sonuçlar aldınız?
Tasarımdan el emeğine, doğal ürünlerden kurumsal hediyelere kadar birçok kategoride girişimci kadın ürününü müşterilerimize sunuyoruz. Kadınlarımızın ürünlerini 'Kadın Girişimci' logosu ile platformumuzda ayrıştırarak müşterilerimizi bu ürünleri almaya teşvik ediyoruz.
Proje kapsamında destek verdiğimiz kadınlar işlerini yaklaşık 40 kat büyüttüler. Bugüne kadar, Girişimci Kadınlara Teknoloji Gücü programı ile Türkiye genelindeki 4 binden fazla kadına teknoloji gücümüzü ulaştırdık ve bu sayı her geçen gün artıyor.
"Silikon Vadisiiie Kapalı Çarşı'yı bir araya getirdik"
"Hepsiburada olarak Türkiye'deki yerli tek e-ticaret şirketiyiz. Bu kadar uluslararası oyuncunun bir arada olduğu bir pazarda Türkiye'den çıkan ve lider olmayı başaran bir markayız.
Dünyada bunun çok fazla örneği yok. Çünkü biz mantalite, iş yapış şekli ve sahip olduğumuz yetkinliklerle Silikon Vadisi ile Kapalı Çarşı'yı bir araya getiren bir yaklaşım ortaya koyduk. Kapalı Çarşı'nın ticaret geleneğinden gelen insan faktörünü ve bölgedeki ihtiyaçları çok iyi biliyoruz. Lokal dinamikleri iyi anlayıp, global standartlarla bir araya getiriyoruz."