Ayakkabı sektörü, 2021 Haziran ayında pandemi kısıtlamalarının kaldırılmasının ardından atağa kalktı. Ağustos ayında ayakkabı ihracatı rekor kırarak yüzde 65 artışla 90 milyon dolara ulaştı. Sektör, yılı yüzde 30 oranında büyümeyle 1 milyar doların üzerinde ihracatla kapatmayı hedefliyor.
Türkiye, yıllık 550 milyon çift ile dünyanın altıncı büyük ayakkabı üretim merkezi konumunda. Bu dev sektör, son birkaç yıldır zor bir süreçten geçiyor. Kurlardaki ani yükselişin etkisiyle 2018 ve 2019 yıllarında Hotiç, Beta, İnci ve Yeşil gibi markalar konkordato ilan etti.
Arkasında pandeminin gelmesiyle sektör iyice sarsıldı. Pandemi sürecinde AVM'lerin kapanması da iç piyasada durgunluğa yol açtı. Şirketlerin bu süreçte nakit akışları bozuldu ve çoğu şirket üretime ara vermek ya da çok sınırlı kapasite ile çalışmak zorunda kaldı. Sektörün kapasite kullanım oranı pandeminin zirve yaptığı dönemde yüzde 40'ların altına indi.
Sektör 2020 yılında 819 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi. 2021 Haziran ayında kısıtlam ların kaldırılmasıyla hareketlenme başladı. 20; yılının sekiz ayında bir önceki yılın aynı dönemine göre ihracat yüzde 24 oranında artarak 674 milyon dolar oldu.
2021 yılının ağustos ayında ise ayakkabı ihracatı tüm zamanların rekorunu kırarak yüze 65 artışla 90 milyon dolar seviyesine ulaştı.
Ayakkabı sektörünün yılı yüzde 30 oranında büyüme ile 1 milyar doların üzerinde ihracatla tamamlaması hedefleniyor.
Türkiye Ayakkabı Sanayicileri Derneği (TASD) Yönetim Kurulu Başkanı Berke İçten, "Özellikle ayakkabı sektöründe pandemi ile birlikte Uzakdoğu menşeili alım mekanizmasının kırıldığını görüyoruz" diyor.
Özellikle Avrupa pazarının konteyner fiyatlarının da yükselmesiyle birlikte daha yakın mesafeden tedarik etme sürecine girdiğini dile getiren İçten, "Bu nedenle Türkiye özellikle Avrupa'nın hemen yanı başında olması nedeniyle önemli bir üretim merkezi konumunda yer alıyor" diye konuşuyor.
İhracattaki ivme iç pazara da yansıyor. Ayakkabı pazarının potansiyelini gören LCWaikiki geçen yıl LCWaikiki Step markasıyla pazara girdi.
Pazardaki hareketlilik markaların büyüme stratejilerinde değişimine neden oldu. Pazarın önemli oyuncularının farklı büyüme planları kurguladı. Bazıları e-ticarete odaklanmaya bazıları ise yurt-dışında mağazalaşmaya karar verdi.
Hem üretici hem de perakendeci yönüyle öne çıkan Flo, önümüzde dönemde üretimden ihracata her alanda büyümeyi planlıyor. Türkiye ve yakın coğrafyada 650'yi aşkın mağazayla hizmet veren şirket, yurtdışında 120 mağazaya ulaştı. 2022 yılında 200'ün üzerinde yurtdışı mağazaya ulaşılması planlanıyor. 2023 yılında ise mağaza ağını 800'e çıkarırken, yurtdışında 250 mağazaya ulaşma hedefi var.
2021 yılını 6 milyar TL ciroyla kapatmayı hedefleyen şirket, 2022'de ise 9,5 milyar TL ciro planlıyor. Flo Genel Müdürü Burak Övünç, "2023 yılında ise 11,5 milyar TL ciroya ulaşmayı, mağaza ağımızı 800'e çıkarmayı, 18 bin kişiye istihdam sağlamayı, e-ticaret cirosunun toplam cirodaki payını yüzde 30'a çıkarmayı planlıyoruz" diyor.
2021 yılında 84 milyon dolarlık ihracat planlayan şirket, 2023 yılında ise e-ihracat'la birlikte 250 milyon dolar ihracat gerçekleştirmeyi hedefliyor. Pandemiye rağmen 2020 yılında 150 milyon TL yatırım yapan Flo, 2021 yıl sonu için 265 milyon TL yatırım öngörüyor. 2022 yılında 107 milyon TL artışla 372 milyon TL yatırım planlanıyor.
Derimod'un 15'i yurtdışında olmak üzere toplam 102 mağazası bulunuyor. Yeni dönemde yurtiçinden daha çok yurtdışında büyüme planı yapan şirket, 2022'de 10 yeni noktayla birlikte yurtdışı mağaza sayısını 25'e çıkarmayı planlıyor.
Derimod, yurtiçinde ise sezonda 1-2 mağaza açmak hedefi ile potansiyeli yüksek lokasyon-larda yer almayı planlıyor. Derimod pandeminin damga vurduğu 2020'yi nispeten az hasarla atlattı. 2020'yi yüzde 15 ciro kaybı ile kapatan şirket, 2020'de 436 milyon TL olan cirosunu bu
yıl yüzde 50 artışla 650 milyon TL'ye çıkarmayı öngörüyor. Derimod'un pandemiyle büyüyen e-ticaret kanalında da hedefleri büyük. Şirketin, 2019'da yüzde 6,5 olan toplam satış içindeki e-ticaret payı 2020'de üç kat artarak yüzde 20'ye ulaştı. 2023'te bu oranın yüzde 25'e çıkartılması hedefleniyor. Derimod Yönetim Kurulu Üyesi Murat Zaim, şu bilgileri veriyor: "Mağazalarımızı da teslimat noktaları olarak konumlandırarak tüm satış kanallarının ilişkide olduğu omnichannel bir yapı oluşturmaya çalışıyoruz."
Yurtiçinde 43 mağazası olan Ayakkabı Dünyası, perakende mağazacılığın yanı sıra e-ticarette büyümeyi planlıyor. 2022 yılı sonuna kadar üç mağaza açılması planlanıyor. Ayakkabı Dünyası CEO'su Gürkan Ergenekon, "Mağazalarımıza gelen kişi sayısı yılda 15 milyon, e-satış platformumuzu ziyaret edenler ise yılda yaklaşık 30 milyon. Oldukça fazla kişinin ziyaret ettiği e-satış kanalımız, şu an toplam ciromuzun neredeyse beşte birini oluşturuyor" diye konuşuyor.
E-satış kanalı şirketin cirosunun yüzde 15'ini oluşturuyor. 2021 yılı sonunda hedefi bu oranı yüzde 30'a çıkarmak. 2020 yılında sadece online'da yüzde 72 oranında büyüdüklerini belirten Ergenekon, 2021 yılında gerçekleşen ciro üzerinden ise en az yüzde 20 artış daha beklediklerini söylüyor.
Şirket, önümüzdeki beş yıl içinde gelirlerinin en az yarısını e-satışından elde etmeyi hedefliyor. 2020 yılını 221 milyon TL ciroyla kapatan şirket, 2021 yılında kendi markaları olan Provoq, Eclipse ve Kiddo ürünlerine daha fazla yatırım yapmayı sürdürecek.
Perakendecilerin yanı sıra üreticiler de bu süreçte hareketlendi. Outdoor ürünlerin üretimini yapan Vaneda, pandemi döneminde üretimde ve ihracatta büyüdü. 2020 yılını 50 milyon TL civarında ciroya kapatan şirket, 2021'i ise en az yüzde 20 büyüme ile tamamlamayı hedefliyor.
Yurtdışının satışların payı 2020 yılında ortalama yüzde 10 seviyesine ulaştı. 2021 yılında ise ihracatta yüzde 25 büyüme hedefleniyor. Vaneda Ayakkabı'nın kurucusu Kadir Yılmaz, "Meksika'dan Amerika'ya kadar birçok ülkeden Türkiye'de alternatif tedarik zinciri oluşturma yönünde talepler alıyoruz" diyor.
"Pandemi sürecinin pazar çeşitliliği stratejisine de katkı sunduğunu söyleyebiliriz. Uzakdoğu,
Afrika gibi pazarlarda ihracat fırsatı arayan şirketler koleksiyonlarında da çeşitliliğe giderek bu pazarlara uygun üretim yapmaya başladı.
Türk ürünleri algısının çok olumlu olduğu Afrika pazarı sektörümüz için de çok önemli. Ayrıca Rusya, Almanya, Hollanda ve İngiltere gibi geleneksel pazarlarımızın yanında alım gücü yüksek İskandinav Ülkeleri ve Japonya da yakından takip ettiğimiz ülkelerin başında geliyor. Latin Amerika tarafında ise serbest ticaret anlaşmamız bulunan Şili'yi de dikkatle takip ettiğimiz pazarlarımız arasında sayabiliriz."
Türkiye, yıllık 550 milyon çift ile dünyanın altıncı büyük ayakkabı üretim merkezi konumunda. Bu dev sektör, son birkaç yıldır zor bir süreçten geçiyor. Kurlardaki ani yükselişin etkisiyle 2018 ve 2019 yıllarında Hotiç, Beta, İnci ve Yeşil gibi markalar konkordato ilan etti.
Arkasında pandeminin gelmesiyle sektör iyice sarsıldı. Pandemi sürecinde AVM'lerin kapanması da iç piyasada durgunluğa yol açtı. Şirketlerin bu süreçte nakit akışları bozuldu ve çoğu şirket üretime ara vermek ya da çok sınırlı kapasite ile çalışmak zorunda kaldı. Sektörün kapasite kullanım oranı pandeminin zirve yaptığı dönemde yüzde 40'ların altına indi.
İHRACAT REKORU
Sektör 2020 yılında 819 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi. 2021 Haziran ayında kısıtlam ların kaldırılmasıyla hareketlenme başladı. 20; yılının sekiz ayında bir önceki yılın aynı dönemine göre ihracat yüzde 24 oranında artarak 674 milyon dolar oldu.
2021 yılının ağustos ayında ise ayakkabı ihracatı tüm zamanların rekorunu kırarak yüze 65 artışla 90 milyon dolar seviyesine ulaştı.
Ayakkabı sektörünün yılı yüzde 30 oranında büyüme ile 1 milyar doların üzerinde ihracatla tamamlaması hedefleniyor.
Türkiye Ayakkabı Sanayicileri Derneği (TASD) Yönetim Kurulu Başkanı Berke İçten, "Özellikle ayakkabı sektöründe pandemi ile birlikte Uzakdoğu menşeili alım mekanizmasının kırıldığını görüyoruz" diyor.
Özellikle Avrupa pazarının konteyner fiyatlarının da yükselmesiyle birlikte daha yakın mesafeden tedarik etme sürecine girdiğini dile getiren İçten, "Bu nedenle Türkiye özellikle Avrupa'nın hemen yanı başında olması nedeniyle önemli bir üretim merkezi konumunda yer alıyor" diye konuşuyor.
265 MİLYON LİRALIK YATIRIM
İhracattaki ivme iç pazara da yansıyor. Ayakkabı pazarının potansiyelini gören LCWaikiki geçen yıl LCWaikiki Step markasıyla pazara girdi.
Pazardaki hareketlilik markaların büyüme stratejilerinde değişimine neden oldu. Pazarın önemli oyuncularının farklı büyüme planları kurguladı. Bazıları e-ticarete odaklanmaya bazıları ise yurt-dışında mağazalaşmaya karar verdi.
Hem üretici hem de perakendeci yönüyle öne çıkan Flo, önümüzde dönemde üretimden ihracata her alanda büyümeyi planlıyor. Türkiye ve yakın coğrafyada 650'yi aşkın mağazayla hizmet veren şirket, yurtdışında 120 mağazaya ulaştı. 2022 yılında 200'ün üzerinde yurtdışı mağazaya ulaşılması planlanıyor. 2023 yılında ise mağaza ağını 800'e çıkarırken, yurtdışında 250 mağazaya ulaşma hedefi var.
2021 yılını 6 milyar TL ciroyla kapatmayı hedefleyen şirket, 2022'de ise 9,5 milyar TL ciro planlıyor. Flo Genel Müdürü Burak Övünç, "2023 yılında ise 11,5 milyar TL ciroya ulaşmayı, mağaza ağımızı 800'e çıkarmayı, 18 bin kişiye istihdam sağlamayı, e-ticaret cirosunun toplam cirodaki payını yüzde 30'a çıkarmayı planlıyoruz" diyor.
2021 yılında 84 milyon dolarlık ihracat planlayan şirket, 2023 yılında ise e-ihracat'la birlikte 250 milyon dolar ihracat gerçekleştirmeyi hedefliyor. Pandemiye rağmen 2020 yılında 150 milyon TL yatırım yapan Flo, 2021 yıl sonu için 265 milyon TL yatırım öngörüyor. 2022 yılında 107 milyon TL artışla 372 milyon TL yatırım planlanıyor.
YURTDIŞINDA BÜYÜYOR
Derimod'un 15'i yurtdışında olmak üzere toplam 102 mağazası bulunuyor. Yeni dönemde yurtiçinden daha çok yurtdışında büyüme planı yapan şirket, 2022'de 10 yeni noktayla birlikte yurtdışı mağaza sayısını 25'e çıkarmayı planlıyor.
Derimod, yurtiçinde ise sezonda 1-2 mağaza açmak hedefi ile potansiyeli yüksek lokasyon-larda yer almayı planlıyor. Derimod pandeminin damga vurduğu 2020'yi nispeten az hasarla atlattı. 2020'yi yüzde 15 ciro kaybı ile kapatan şirket, 2020'de 436 milyon TL olan cirosunu bu
yıl yüzde 50 artışla 650 milyon TL'ye çıkarmayı öngörüyor. Derimod'un pandemiyle büyüyen e-ticaret kanalında da hedefleri büyük. Şirketin, 2019'da yüzde 6,5 olan toplam satış içindeki e-ticaret payı 2020'de üç kat artarak yüzde 20'ye ulaştı. 2023'te bu oranın yüzde 25'e çıkartılması hedefleniyor. Derimod Yönetim Kurulu Üyesi Murat Zaim, şu bilgileri veriyor: "Mağazalarımızı da teslimat noktaları olarak konumlandırarak tüm satış kanallarının ilişkide olduğu omnichannel bir yapı oluşturmaya çalışıyoruz."
E-TİCARETE ODAKLANACAK
Yurtiçinde 43 mağazası olan Ayakkabı Dünyası, perakende mağazacılığın yanı sıra e-ticarette büyümeyi planlıyor. 2022 yılı sonuna kadar üç mağaza açılması planlanıyor. Ayakkabı Dünyası CEO'su Gürkan Ergenekon, "Mağazalarımıza gelen kişi sayısı yılda 15 milyon, e-satış platformumuzu ziyaret edenler ise yılda yaklaşık 30 milyon. Oldukça fazla kişinin ziyaret ettiği e-satış kanalımız, şu an toplam ciromuzun neredeyse beşte birini oluşturuyor" diye konuşuyor.
E-satış kanalı şirketin cirosunun yüzde 15'ini oluşturuyor. 2021 yılı sonunda hedefi bu oranı yüzde 30'a çıkarmak. 2020 yılında sadece online'da yüzde 72 oranında büyüdüklerini belirten Ergenekon, 2021 yılında gerçekleşen ciro üzerinden ise en az yüzde 20 artış daha beklediklerini söylüyor.
Şirket, önümüzdeki beş yıl içinde gelirlerinin en az yarısını e-satışından elde etmeyi hedefliyor. 2020 yılını 221 milyon TL ciroyla kapatan şirket, 2021 yılında kendi markaları olan Provoq, Eclipse ve Kiddo ürünlerine daha fazla yatırım yapmayı sürdürecek.
Perakendecilerin yanı sıra üreticiler de bu süreçte hareketlendi. Outdoor ürünlerin üretimini yapan Vaneda, pandemi döneminde üretimde ve ihracatta büyüdü. 2020 yılını 50 milyon TL civarında ciroya kapatan şirket, 2021'i ise en az yüzde 20 büyüme ile tamamlamayı hedefliyor.
Yurtdışının satışların payı 2020 yılında ortalama yüzde 10 seviyesine ulaştı. 2021 yılında ise ihracatta yüzde 25 büyüme hedefleniyor. Vaneda Ayakkabı'nın kurucusu Kadir Yılmaz, "Meksika'dan Amerika'ya kadar birçok ülkeden Türkiye'de alternatif tedarik zinciri oluşturma yönünde talepler alıyoruz" diyor.
MUSTAFA ŞENOCAK İSTANBUL DERİ VE DERİ MAMULLERİ İHRACATÇILARI BİRLİĞİ (İDMİB) BAŞKANI “ŞİRKETLER ÇEŞİTLİLİĞE YÖNELDİ”
"Pandemi sürecinin pazar çeşitliliği stratejisine de katkı sunduğunu söyleyebiliriz. Uzakdoğu,
Afrika gibi pazarlarda ihracat fırsatı arayan şirketler koleksiyonlarında da çeşitliliğe giderek bu pazarlara uygun üretim yapmaya başladı.
Türk ürünleri algısının çok olumlu olduğu Afrika pazarı sektörümüz için de çok önemli. Ayrıca Rusya, Almanya, Hollanda ve İngiltere gibi geleneksel pazarlarımızın yanında alım gücü yüksek İskandinav Ülkeleri ve Japonya da yakından takip ettiğimiz ülkelerin başında geliyor. Latin Amerika tarafında ise serbest ticaret anlaşmamız bulunan Şili'yi de dikkatle takip ettiğimiz pazarlarımız arasında sayabiliriz."